Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen i NORSK - 10. klasse 2012


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Sa i sin tid" blir kanskje litt for formelt? Ville stokket om på rekkefølgen der, men min mening. :)

 

Artikkel er litt "formelt";)

 

Var det jeg tenkte. Så kjente ordtak trengs ikke å skrives i kilder? Men direkte sitater trengs?

 

Greit å ha kilder på slutten likevel;) Bedre med mange kilder enn for få!

Lenke til kommentar

Jeg trenger litt hjelp. Til vanlig bruker jeg å skrive veldig godt, med få skrivefeil. Det eneste jeg pleier å få mye feil på er tegnsetting. Komma og slikt. Hva burde jeg gjøre?

Endret av PostSpareBanken
Lenke til kommentar

"Sa i sin tid" blir kanskje litt for formelt? Ville stokket om på rekkefølgen der, men min mening. :)

 

Artikkel er litt "formelt" ;)

 

Det er riktig, men det er jo ikke sånn at personen sa det etter sin tid.. Jeg er enig i at det blir rart å skrive "i sin tid"

Endret av TheAnimeForce
Lenke til kommentar

Noen som vet om vi må skrive mer enn 2 sider på sakprega for å få en knall karakter? eller kan vi forsatt skrive BARE 2 sider å få lik karakter ? Og så trenger jeg noen som kan komme på gode fakta om Hvite løgner og idêer! <3

Setter pris på om noen kunne svare så fort så mulig ! takk <3

Lenke til kommentar

"Sa i sin tid" blir kanskje litt for formelt? Ville stokket om på rekkefølgen der, men min mening. :)

 

Artikkel er litt "formelt" ;)

 

Det er riktig, men det er jo ikke sånn at personen sa det etter sin tid.. Jeg er enig i at det blir rart å skrive "i sin tid"

 

Du sier noe der! Eksempel på en annen måte å si det? (A)

Lenke til kommentar

Jeg trenger litt hjelp. Til vanlig bruker jeg å skrive veldig godt, med få skrivefeil. Det eneste jeg pleier å få mye feil på er tegnsetting. Komma og slikt. Hva burde jeg gjøre?

Jeg tror ikke det er noe annet du kan gjøre enn å se på hva du har gjort feil i tidligere tekster, spesielt hvis læreren din har merket av feilene og gitt deg pekepinner på hva du kan gjøre videre. Du kan også lese regler om tegnsetting og øve på det :)

Lenke til kommentar

Noen som vet om vi må skrive mer enn 2 sider på sakprega for å få en knall karakter? eller kan vi forsatt skrive BARE 2 sider å få lik karakter ? Og så trenger jeg noen som kan komme på gode fakta om Hvite løgner og idêer! <3

Setter pris på om noen kunne svare så fort så mulig ! takk <3

Lenke til kommentar

Noen som vet om vi må skrive mer enn 2 sider på sakprega for å få en knall karakter? eller kan vi forsatt skrive BARE 2 sider å få lik karakter ? Og så trenger jeg noen som kan komme på gode fakta om Hvite løgner og idêer! <3

Setter pris på om noen kunne svare så fort så mulig ! takk <3

Hvis teksten din er bra kan 2 sider være nok til å få 6'er :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg trenger litt hjelp. Til vanlig bruker jeg å skrive veldig godt, med få skrivefeil. Det eneste jeg pleier å få mye feil på er tegnsetting. Komma og slikt. Hva burde jeg gjøre?

http://www.korrekturavdelingen.no/ inne på denne nettsiden står det om kommaregler ;-) Du kan og søke på kommaregler på google så kommer det forskjellie oppgaver det du skal plassere inn komma. Lykke til!

Lenke til kommentar

"Sa i sin tid" blir kanskje litt for formelt? Ville stokket om på rekkefølgen der, men min mening. :)

 

Artikkel er litt "formelt" ;)

 

Det er riktig, men det er jo ikke sånn at personen sa det etter sin tid.. Jeg er enig i at det blir rart å skrive "i sin tid"

 

Du sier noe der! Eksempel på en annen måte å si det? (A)

Ettersom det opprinnelige var: Den berømte (annet adjektiv) ...( Hva han er + navn).... sa i sin tid at "SITAT". Ville jeg heller bare skrevet: Den berømte (annet adjektiv) ...( Hva han er + navn).... sa "SITAT" Hvis du skjønner da, kan hende det var litt dårlig forklart :)

Lenke til kommentar

Noen fakta om hvite løgner ? <3 noen ?

På snl.no står det:

nødløgn, løgn eller tvetydig utsagn som ikke tar sikte på å skade, men f.eks. å unngå en ubehagelig situasjon.

På wikipedia står det:

Hvit løgn betegner en løgn eller bevisst usann ytring som ikke har til hensikt å gjøre noen skade, men som eksempelvis nyttes for å unngå en ubehagelig situasjon. En hvit løgn kan også være et tvetydig utsagn som legger opp til feil tolkning av mottaker.

Det motsatte av hvit løgn kan være sort løgn. En sort løgn vil da vært en alvorlig løgn som kan ha, eller bevisst har til hensikt å skade andre.

Kilder: http://snl.no/hvit_l%C3%B8gn

http://no.wikipedia.org/wiki/Hvit_l%C3%B8gn

 

Husk på at du ikke trenger å spørre om alt her på forumet, man kan finne mye ved å lete litt selv ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det smart eller dumt å ha kildene på slutten i en annen farge? For eksempler blå?

 

Tror ikke det har noe å si, men ser ikke helt hensikten med det. ;)

 

OKI:) Btw noen anelse om vi får ha bilder i sakpreget tekst? Ville det vært et pluss (hvis vi finner bilder som passer til en av oppgavene på forhånd)!

 

Så at noen andre skulle gjøre det;) Please svar!

 

Læreren min mente at det ikke var nødvendig fordi vi ikke aner hva vi får til oppgaver. Tror ikke det er noe "pluss" å ha med bilder. Husk at det er det du skriver som teller, ikke hvordan teksten ser ut, eller bildene du eventuelt legger til. :)

Faktisk så teller det litt hvordan teksten ser ut. Førsteintrykket teller vettu :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...