Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen i NORSK - 10. klasse 2012


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Herregud, nå er eg nesten redd eg har skrive for mykje bokmål i det siste, slik at eg kjem til å slite på hovudmålseksamen i morgon. Det kjem vel til å gå bra. Forhåpentlegvis! :) Eg håper berre inderleg at eg har samla nok stoff!

 

Er det noen som har funnet en side med undersøkelser og lignende om f.eks. løgn, sannhet osv. :)

 

Det har eg også leita etter. Hadde vore veldig fint til ein eventuell artikkel om løgn/sannleik.

Lenke til kommentar

Men en ting til. Er det de samme oppgavene på Bokmål og nynorsk begge dagene ? ;) I alle fall sånn det har vært før. Bare at i bokmål er det sakprosa og i nynorsk skjønnlitratur. ;)

 

Det er ikke samme oppgaver, det har det aldri vært før på eksamen for 10. trinn.

Lenke til kommentar

Har dere noen gode tips hvis man har tenkt å skrive leserinnlegg den dagen?

Kjør på med egne meninger

Så det er ingen grenser for å si hva jeg mener?

 

Poenget med selve leserinnlegget er vel å få fram dine egne meninger! Viktig med gode argumenter og begrunnelse i så fall:-) Finnes sikkert grenser, men hovedsaker er jo å få fram din mening :)

 

hovedsaken*

Lenke til kommentar

Har dere noen gode tips hvis man har tenkt å skrive leserinnlegg den dagen?

Kjør på med egne meninger

Så det er ingen grenser for å si hva jeg mener?

Det er jo grenser, spesielt om dine meninger er veldig særegne. Du må også ha et proft preg over dem når du skriver, så det ikke blir usaklig. Du burde gjerne reflektere mye over dine meninger kontra andres, argumentere for dine egne meninger, mot andres meninger, trekke inn hva de fleste mener, hva som er logisk og tenke, osv osv :)

Lenke til kommentar

På skolen fikk vi beskjed om at vi ikke fikk ha minnepinne...

Jeg kommer til og ta det med siden det er et godkjent hjelpemiddel.

Har funnet så mye stoff at jeg ikke kan skrive ut alt.

Men mamma skal skrive melding til lærerne siden de kan ikke nekte meg og bruke et godkjent hjelpemiddel.

Lenke til kommentar

På skolen fikk vi beskjed om at vi ikke fikk ha minnepinne...

Jeg kommer til og ta det med siden det er et godkjent hjelpemiddel.

Har funnet så mye stoff at jeg ikke kan skrive ut alt.

Men mamma skal skrive melding til lærerne siden de kan ikke nekte meg og bruke et godkjent hjelpemiddel.

 

Det varierer fra kommune til kommune om minnepinne er tillatt. Kommunene kan forby det fordi minnepinnene kan brukes til å ta med dataprogrammer som kan brukes til å oversette tekst eller til å kommunisere med andre på internett/omgå skolens sperringer av muligheten til å kommunisere med andre på internett.

Endret av Lars Anders K.
Lenke til kommentar

Er det noen som har noen morsomme poeng å komme med om sannhet og løgn i et kåseri? Eller noe som kan gjøre det litt mer underholdende å lese? Har sett mange her som skal skrive kåseri, og lurer da bare på hvordan dere tenker å gjøre dette :)

 

Jeg lurer akkurat på det samme! :)

Jeg tenker å bruke en god del ironi, blandet med små vitser og få frem interessante vinklinger som får leseren (forhåpentligvis) til å tenke litt over ting og tang. :)

Lenke til kommentar

På skolen fikk vi beskjed om at vi ikke fikk ha minnepinne...

Jeg kommer til og ta det med siden det er et godkjent hjelpemiddel.

Har funnet så mye stoff at jeg ikke kan skrive ut alt.

Men mamma skal skrive melding til lærerne siden de kan ikke nekte meg og bruke et godkjent hjelpemiddel.

 

Det varierer fra kommune til kommune om minnepinne er tillatt. Kommunene kan forby det fordi minnepinnene kan brukes til å ta med dataprogrammer som kan brukes til å oversette tekst eller til å kommunisere med andre på internett/omgå skolens sperringer av muligheten til å kommunisere med andre på internett.

 

Det har ikke vært varslet at det ikke var lov før i dag. det har vært spørsmål om det tidligre ved div tentamener og da har det vært lov.

Jeg er ikke noe flink med data og det vet lærerne.

Jeg har finni alt for mye stoff til at jeg kan skrive ut alt så for mitt vedkommende er minnepinne helt nødvendig.

Hvis de skal ha kildene sine så må jeg ha minnepinne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...