Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen i NORSK - 10. klasse 2012


Anbefalte innlegg

Her er noen ark som har med norsk og nynorsk rettskriving å gjøre. Veldig mye bra tips og slike ting. Anbefaler å ta en titt :)

 

Sidene er i fra Kontekst Basisbok.

 

Skjønnlitterær tekst

• Novelle - 248

• Fortelling – 222 - 252

• Starten på en roman

• Skuespill – 272 - 283

• Eventyr – Magiske tall, fast mønster.

• Dikt – 254 - 271

Sakpreget tekst

• Artikkel ( debattartikkel) – 156-182 I Basisboka

• Leserinnlegg - 179

• Kåseri/essay – 195 - 205

• Reportasje – 213 - 219

• Intervju/portrett 183 – 194

• Brev – 206 - 212

• Dagbok – Personlig – Skrive til dagboken.

 

Skriveprosessen

1. Disposisjon. Idémyldring. Planlegg teksten

2. Skriv!

3. Bearbeid!

4. Gå over en sjekkliste!

5. Utnytt tiden du har til disposisjon

 

Ting man burde gjøre:

-Kommer du på en ide, skriv den ned på kladden, det kan hende du får bruk for den, eller kan bygge videre på den.

-Tenk over innledningen, hoveddelen og slutten før du begynner å skrive. Da slipper du å ha skrevet nesten hele, men ikke ha en planlagt ending.

-Skriv logisk og troverdig, da blir leseren mer revet med.

-Få med små spenningsstikk hele veien.

.Når du er på toppen av spenningskurven, beskriv nøye og mye.

-"Show, don't tell" - istedenfor å skrive "han var redd", kan du skrive "han kjente hjertet dunke fortere og fortere, han ble klam.." osv.

-Et godt tips er å starte midt i spenningen, sånn at lesere tenker "hvordan ble situasjonen sånn?", og vil da lese videre for å finne ut nettopp dette.

 

Ting man ikke burde gjøre:

-Skrive utenomjordisk, eller fra miljøer man ikke selv har opplevd

-Ha useriøse meninger i saktekster, f.eks "jeg hater!!".

-Underbygg argumentene dine!

-Ikke stjel fra andres tekster.

-Ikke ta med unødvendige detaljer, "han sto opp og spiste brødskive med gulost.". Ingen bryr seg med mindre dette blir relevant senere.

-Rettskriving.

Grammatikk – 339 – I Basisboka

Nynorsk – 314 – I Basisboka

Virkemidler – 126 – 153 I Basisboka

Bruk ordbok!

Kommaregler :

Regel 1:

Komma mellom sideordnede setninger

Regel 2:

Komma når leddsetningen står først i helsetningen

Regel 3:

Komma etter en innskutt leddsetning

Regel 4:

Komma foran en innskutt leddsetning som ikke er nødvendig i helsetningen

Regel 5:

Komma foran og etter innskudd og forklarende tillegg

Regel 6:

Komma foran og/eller etter tiltaleord, svarord og utropsord

Regel 7:

Komma mellom ledd i oppregninger

Regel 8:

Komma foran ettersatte setninger som sa hun

Regel 9:

Komma foran en unødvendig leddsetning som står sist i en helsetning

Regel 10:

Komma mellom sideordnede adjektiver uten konjunksjon

 

Liste over svake verb i nynorsk

GRUPPE 1 preteritum: -a perfektum. : -a

å bada badar bada har bada

å dusja dusjar dusja har dusja

å snakka snakkar snakka har snakka

å laga lagar laga har laga

å dansa dansar dansa har dansa

å vaska vaskar vaska har vaska

GRUPPE 2 preteritum: -te perfektum.: -t

å låna låner lånte har lånt

å læra lærer lærte har lært

å begynna begynner begynte har begynt

å betala betaler betalte har betalt

GRUPPE 3 preteritum: -de perfektum.: -d

å bøya bøyer bøygde har bøyd

å tøya tøyer tøygde har tøyd

å prøva prøver prøvde har prøvd

å leva lever levde har levd

GRUPPE 4 preteritum: -dde perfektum.: -dd

å nå når nådde har nådd

å sy syr sydde har sydd

å bu bur budde har budd

å snu snur snudde har snudd

å skje skjer skjedde har skjedd

å snø snør snødde har snødd

å ha har hadde har hatt

GRUPPE 5 presens: ingen ending preteritum: omlyd

å fortelja fortel fortalde har fortalt

å leggja legg lagde har lagt

å selja sel selde har selt

å setja set sette har sett

å smørja smør smurde har smurt

å spørja spør spurde har spurt

å velja vel valde har valt

TILBAKE

 

Liste over sterke verb i nynorsk

 

INFINITIV PRESENS PRETERITUM PERFEKTUM

å beda /be bed/ber bad har bede

å binda bind batt har bunde

å bita bit beit har bite

å bli blir blei har blitt

å brenna brenn brann har brunne

å bryta bryt braut har brote

å bera ber bar har bore

å draga dreg drog har drege

å drikka drikk drakk har drukke

å falla fell fall har falle

å finna finn fann har funne

å frysa frys fraus har frose

å få får fekk har fått

å gi gir gav har gitt

å gjeva gjev gav har gjeve

å gli/glida glir/glid glei/gleid har glide/glidd

å gnaga gneg gnog har gnege

å gni/gnida gnir/gnid gnei/gneid har gnide

å gripa grip greip har gripe

å gråta græt gret har gråte

å ganga/gå gjeng/går gjekk har gjenge/gått

å koma kjem kom har kome

å lata let let har late

å le ler lo har ledd

å liggja ligg låg har lege

å riva riv reiv har rive

å sjå ser såg har sett

å si sier sa har sagt

å sitja sit sat har sete

å skjera skjer skar har skore

å skrika skrik skreik har skrike

å skriva skriv skreiv har skrive

å skyta skyt skaut har skote

å skyva skyv skauv har skove

å sleppa slepp slapp har sloppe

å slå slår slo har slege/slått

å sova søv sov har sove

sprekka sprekk sprakk har sprokke

springa spring sprang har sprunge

stiga stig steig har stige

stikka stikk stakk har stukke

stela stel stal har stole

strekka strekk strakk har strokke

å stå står stod har stått

å syngja syng song har sunge

å ta/taka tek tok har teke

å vera er var har vore

TILBAKE

Personlige pronomen i nynorsk

 

Subjektsform Objektsform Eigedomsord

1 person eg Meg Min, mi, mitt, mine

2 person du Deg Din, di, ditt, dine

3 person Han, ho, det, den Han, ho/henne, den det Hans, hennar[hennes]

 

1 person Vi oss Vår, våre, vårt

2 person De (bokmål dere) Dykk (bokmål dere) Dykkar [dåkkers]

3 person Dei (bokmål de) Dei (bokmål dem) Deira [dæmmers]

 

Spørre pronomen

Hva Kva

Hvem kven

Hvilken Kvar for ein/ei/eit/noko

Hvor Kvar (om stad)

Hvor Kor (om mengde og grad)

Hvorfor Kvifor

hvordan Korleis

Da og når

Den gang da. Da kongen døde, var alle veldig lei seg.

Hver gang når. Når jeg gikk til skolen, så jeg alltid naboens katt i vinduet.

Kommaregler

Hvis setningen etter inneholder et subjekt, skal det være komma mellom setningene.

Hvis den bakerste setningen ikke har subjekt, skal det ikke være komma. For å finne ut det, må du analysere.

Helsetninger som kan stå alene, skal bli bindet sammen med og, eller, men, for. Alltid komma foran MEN.

Hvis leddsetningen kommer først, skal det være komma. Hvis den kommer sist, skal det ikke være komma. Du hører det på setningen, om den kan stå alene eller ikke.

”Hvorfor gjorde du det?” ropte Per, ”det gjorde vondt.”

”Nei!” utbrøt ola.

Endret av toffer125
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror jeg kanskje skal skrive et essay i morgen, om det finnes en oppgave hvor jeg kan det. Blir første gangen jeg skriver et essay.

Noen som har noen gode tips for essay sjangeren? :)

Et brodelig råd. Ikke skriv en sjanger du er usikker på. Bommer du helt, stryker du :p True story bro :L

Se gjennom dine gammle tentamner og se hvilken av dem du fikk best karakter på. så velger du den sjangeren du klarte det best på! :)

 

Siden jeg har en idiot av en norsklærer. Så har vi kun skrevet sakpregete tekster på nynorsk. Hvor jeg får 4-ere fordi jeg er for dårlig i nynorsk, så vet ikke om artiklene jeg har skrevet er bra nok…

Leit å høre. Blir hovedmål imorgen hvertfall, og jeg tror det er sakpreget? Uansett så er det er slit å begynne med en ny sjanger. Jeg prøvde det ifjor og fikk det ikke til. Jeg prøver ikke å si at du ikke kommer til å få det til, men jeg anbefaler ikke å gjøre det. Jeg er ikke verdens beste elev, så har ikke så serlig mye å si akkurat da :p Men hvis du tror du klarer det, så gå for det! :) Sats alt på å få best karakter hvertfall! :)

Lenke til kommentar

Har noen en forklaring på hva konspirasjon er? Hadde også vært fint med noen eksempler :-)

 

 

Søker du på 9-11 kommer det opp mange konspirasjonsteorier. Den mest kjente er vell at det var USA som "angrep seg selv". Mange tror at tvillingtårnene og pentagon ikke ble utsatt for flykrasj, men at de faktisk ble bombet. Det finnes mange videoer du kan se på youtube om dette, bare søk på 9/11 conspiracy , eller bare 9-11!

 

Et annet godt eksempel er månelandingen. Mange mener at USA aldri var på månen, men at filmen ble laget i et studio og at romfartøyet bare svevde noen runder rundt jorda. Det er mange beviser og motbeviser på dette. Bare til å søke, så finner du enormt mange teorier. Det er også mange videoer på youtube her også.

 

Ellers er det enormt mange konspirasjonsteorier, jeg anbefaler deg å søke på google, og lese om noen klassiske. Det skal jeg gjøre ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har noen spørsmål angående gramatikk...

1. Når bruker man til å, og når er det man bruker bare å?

2. Er det turte, turde eller torde?

3. Er det frem, eller fram?

Takk :)

 

 

Jeg bruker en veldig grei måte å finne forskjellen på å/og i stilene mine. Enkelt å grei: Oversett settningen til engelsk.

 

Hun prøvde å finne boken= She tried TO find the book. Da ser du me en gang at det skal være å , ettersom å=to på engelsk.

 

Anna og Maria er bestevenner= Anna AND Maria are bestfriends. Her ser man at and=og.

 

Det syntes jeg funker bra :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Veldig mange bra ideer her! :)

Jeg har samlet fakta om kildebruk, da jeg vet at dette kan være uklart for noen.

Jeg håper noen av dere får bruk for dette, men merk at jeg kun har lånt teksten. Kilden min står nederst.

Vet ikke helt hvordan jeg legger til et dokument her, så jeg legger ut teksten i et innlegg.

 

KILDER

 

Når du har hentet og brukt informasjon til oppgaven din er det nødvendig at du oppgir hvilke kilder (bøker, artikler, intervjuer, internettsider osv.) du har brukt.

Det er ikke lov å skrive av bøker, artikler osv. eller klippe og lime fra internettsider uten å oppgi hvor og fra hvem du har hentet informasjonen fra. Kildene skal være oppført slik at lærerne dine skal kunne finne de igjen.

Det lønner seg å notere kildene underveis så slipper du å lete dem frem i etterkant.

Hvordan vise til hvilke kilder du har brukt?

Når du siterer ordrett fra andre tekster:

”Setter du det du siterer i hermetegn” (etternavnet til forfatteren år: sidetall)

Eks. trykt kilde:

”Konkurranseidrett representerer høyrisikokulturer for spiseforstyrrelser”(Skårderud 2000: 79)

Eks. internettkilde:

”Hekseprosesser pågår fortsatt. - Bare de siste 50 årene er det drept like mange hekser som i Europa på 1600-tallet, ca. 45 000”(Hagen 2007)

  • Nærmere opplysninger om forfatteren og hvor sitatet er hentet fra skal med i kildelista til slutt.

  • Hvis sitatet er over tre linjer skal det ikke stå med hermetegn men med eget innrykk.

Når du referer og omformulerer deler av andres tekster:

Bruker du ikke hermetegn, men kildehenvisningen blir den samme som ved sitat.

Eks.

I læreboka Grip teksten står det at når Asbjørnsen og Moe samla inn eventyr kom de over mange eventyr med erotisk og seksuelt innhold. Gutter ble forført av huldrer og jenter av vesener med maskulin kraft som i eventyret Kvitebjørn kong Valamon. En del av disse eventyrene var så grove i innhold og språk at de ikke ble utgitt før i 1977(2006: 278)

  • Hvis du mangler forfatter eller det er flere enn tre, da skriver du opp tittelen på teksten eller boka istedenfor.
  • Når du referer skal det komme tydelig frem at det ikke er du som mener, hevder, argumenterer, sier, påstår, peker på eller liknende men forfatteren du viser til.

 

KILDELISTE

Alle kildene du bruker skal føres opp i ei alfabetisk liste til slutt i oppgava eller som vedlegg ved muntlige framføringer. Denne kildelista regnes som en del av oppgava.

Slik skriver du kildeliste:

Bøker med en forfatter

Etternavn, Fornavn (år): Full tittel. Forlag/utgiver.

Skårderud, Finn (2000): Sterk, svak : håndboken om spiseforstyrrelser. Aschehoug.

Bøker med over tre forfattere eller ingen oppgitt forfatter

Tittel på boka. Forlag/utgiver, år.

Mytologi: guder, helter og myter. Spektrum, 2005.

Internettsider hvor forfatter er oppført

Etternavn, Fornavn (år): Tittel. <URL> [Lesedato]

Næss, Marianne (2005): Dyreallergier. <http://www.helsenytt.no/artikler/dyreallergi.htm> [Lesedato: 10.08.2007]

Internettsider uten oppgitt forfatter

Tittel (År) <URL> [Lesedato]

ADHD (2007)< http://www.apotek1.no/raadogtjenester/raad/hjerne_og_nerver/adhd> [Lesedato 10.08.2007]

Tips! Lange URL’er kan gjøres mindre ved å gå til http://tinyurl.com/

 

Avisartikler

Trykt utgave:

Artikkelens forfatter(dato). Tittel på artikkelen. Avisens tittel, sidetall

Heiene, Marit(25.08.2007). Vårt hav – verdens nyre. Romsdals budstikke, s. 22-23

Nettutgave:

Artikkelens forfatter(dato). Tittel på artikkelen. Avisens tittel <URL>[Lesedato]

Hagen, Rune Blix.(17.08.2007). Heksejakt foregår fremdeles. Aftenposten <http://www.aftenposten.no/fakta/innsikt/article1941900.ece> [Lesedato: 24.08.2007]

 

 

Fegth, J. Gro (2008):Bruk av kilder <http://www.fvgs.info/bibliotek/oppskriftkildeliste.pdf [22.05.2012]

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har noen en forklaring på hva konspirasjon er? Hadde også vært fint med noen eksempler :-)

 

 

Søker du på 9-11 kommer det opp mange konspirasjonsteorier. Den mest kjente er vell at det var USA som "angrep seg selv". Mange tror at tvillingtårnene og pentagon ikke ble utsatt for flykrasj, men at de faktisk ble bombet. Det finnes mange videoer du kan se på youtube om dette, bare søk på 9/11 conspiracy , eller bare 9-11!

 

Et annet godt eksempel er månelandingen. Mange mener at USA aldri var på månen, men at filmen ble laget i et studio og at romfartøyet bare svevde noen runder rundt jorda. Det er mange beviser og motbeviser på dette. Bare til å søke, så finner du enormt mange teorier. Det er også mange videoer på youtube her også.

 

Ellers er det enormt mange konspirasjonsteorier, jeg anbefaler deg å søke på google, og lese om noen klassiske. Det skal jeg gjøre ;)

 

Tusen takk for tips! :-D

 

Har noen en forklaring på hva konspirasjon er? Hadde også vært fint med noen eksempler :-)

 

KJEMPEGODT FORKLART HER: http://snl.no/konspirasjonsteori :D

 

Åhh, supert! :-D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-w7DZlO15

Ønsker alle sammen masse lykke til på bokmålseksamen i morgen. Det er viktig med litt pusterom også, husk på det. Ikke kjør på i ett sett.

 

Vurderer selv å levere blankt. Er lite kreativ og sliter med å skrive ned banebrytende idéer når jeg skal sette opp en disposisjon. Er egentlig veldig språk-fiksert, men har en dårlig uvane til å låse meg når det stopper opp. Da er det fort gjort å bli litt lemfeldig. Har også en lærer som er fundamentalt imot visse elever i klassen, og som bedriver trynefaktor som sådan. Heldigvis er det ikke hun som er sensor nå.

Endret av Slettet-w7DZlO15
Lenke til kommentar

Her er en .zip fil med en del forskjellige lagrede websider, dokumenter fra tråden, osv i pdf format.

Mange av navnende er veldig korte og ubeskrivende, egentlig hadde jeg ikke tenkt til å dele dokumentene med noen, men men.

Er kanskje noen av dere som kan ha nytte av det også :grin:

Kilder.zip

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Er litt usikker på det med kilder og sånt. Om jeg bruker litt fakta om f.eks en person, skal jeg da skrive nettsiden der jeg fant stoffet helt til slutt? Og om jeg så sier litt f.eks om løgn, som står i heftet - må jeg da også skrive kilden helt til slutt? Uansett hvor lite jeg bruker av det? :)

Lenke til kommentar

Hvor mange sitater er passende i en artikkel? Vil jo ikke overdrive med sitater heller, men synes det er så mange som passer til emnet..

Er det for mye med et sitat per side? Eller 3 sitater på 2 sider?

 

Jeg skrev en artikkel på 3 sider til tentamen og der hadde jeg 2 sitater! Fikk 6:) Så lenge ikke hele teksten din består av sitater så er det nok i orden, samt så lenge sitatene er revelante! :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...