Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen i NORSK - 10. klasse 2012


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med dette tror jeg at jeg sier stopp for idag. Selv har jeg med meg en USB-stick imorgen. Der har jeg forskjellige word-dokument med sjangerlære, skriveregler og lignende. Har også tatt alle lenker som har blitt lagt ut her og lastet de ned som PDF-filer som jeg har med meg imorgen :) Lykke til alle sammen! La oss alle få en fin eksamensdag imorgen. Så snakkes vi sikkert mere imorgen om sidemålseksamen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her er litt stoff for dere som driver med "i siste liten"-forberedingen. Er ikke så veldig teknisk av meg, og kan lite om de PDF-filene og det, så jeg har bare kopiert rett inn i dokumentet. Nedlastingsdatoen er i dag, og linken til nettsiden står under overskriftene. Håper det er til hjelp!

 

Lykke til i morgen alle sammen! :) Dette kommer til å gå så bra!

Konspirasjonsteori.odt

Løgn og sannhet.odt

Medier.odt

Div. stoff.odt

Endret av momi
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har et råd til alle dere som velger å skrive artikkel i morgen:

 

Når du kommer med en påstand er det utrolig viktig å underbygge den!

Ikke skriv bare : Det er mange som lyger.

 

Men bruk statistikker, undersøkelser eller andre fakta for å underbygge påstanden du har komt med :)

 

Det sa læreren vår var det aller viktigste :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Personlig har vi lært å gjøre internettkildene enda mer nøye - Helst skal vi ha med forfatter - så temaet for det kilden handler om (Tittel på kilden) og årstall for kilden i parantes - Så URL-adresse - og så nedlastingsdato (I stedet for nedlastingsdato har vi blitt bedt om å skrive "lokalisert"). Dette har vi lært av både lærer og nyutdannete studenter, så jeg kommer til å bruke denne måten på eksamen i morgen. Jeg kan nok neppe bli trekt for å ha med litt for mye info om kildene :)

 

Eksempel på åssen vi har lært å skrive kilder:

Graven, Andreas R. - Joda, du lyver da litt du også! (2011/2012) - http://tinyurl.com/cp3ch5c - Lokalisert 22.05.2012

 

Legger ved kildene jeg har skrevet opp som er tilknyttet til forberedelsesmaterialet vi har fått utdelt. Med forbehold om at noe kan mangle så tror jeg at det meste skal være med og riktig. Hvis dere stusser ved url-adressene mine og ser at de er annerledes så er det fordi jeg har brukt denne siden http://tinyurl.com/ for å gjøre kildene kortere, så det ser penere ut inne i en eventuell tekst. Håper det er til hjelp :)

Referanser.odt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234897

Har lagt merke til etterspørsel av sjekkliste/tips i det siste. Her er en liste jeg har samlet. Skulle egentli postes som word-dokument, men pga nettleseren (Safari) gikk ikke det... Uansett, enjoy! :)

 

 

Eksamen-tips!

 

Lesing/forberedelser:

  • Spis sunt i perioden før eksamen og pass på at du får i deg nok vann, da holder du ut lenger og blir mer konsentrert.

  • Sov alltid minst 8 timer før dommedagen. Drikk varm drikke uten sukker før du legger deg, da slipper blir du mer rolig og sovner letter. Slå av tv og data to timer før du planlegger å sovne. Les eller tenk istedet.

  • Legg deg tidlig. Joda, jeg vet hvor utrolig kjedelig det er, men det er ikke noe å tvile på: er du mer opplagt, gjør du en bedre jobb! Dessuten er det jo bare så mye deiligere å stå opp når man vet at man ikke svimer av med det samme man trår på gulvet.

 

På dagen:

  • Spis en god frokost. Stå gjerne litt tidligere opp, for om kroppen din får opp blodsukkeret noe og har noe å jobbe med de første timene, vil hjernen din fungere så mye bedre og konsentrasjonen din skjerpes.

  • (Evt.) Gode skriveredskaper er viktig. Ha ei penn som du klarer å holde på lenge, og hos mange hjelper det også å bytte mellom penner.

  • Ha med deg vann, frukt og friber for å holde blodsukkeret jevnt. Ta med en lite sjokolade eller en brus for å ha noe å våkne skikkelig til på slutten. Det kan faktisk hjelpe. Alltid ha med deg alle hjelpemiddler som er lov. Får du lov å bruke alt utenom internett, er det lurt å laste ned eller kopiere masse nyttig stoff på dataen dagen før.

  • Les oppgavene godt, og velg den oppgaven du tror du har mest stoff i. Dersom du føler en oppgave er lett, har du trolig misforstått den. (Ingen av oppgavene vil være lette.)

  • Arbeid i tre faser; 1. Samle mye stoff (hvem, hva, hvor, hvordan, hvilken, hvorfor, når) (småting som å utvide øyeblikk, piffe opp teksten).
    2. Lag disposisjon
    3. Følg disposisjonen

  • Svar presist på det oppgaven spør om.

  • Gled sensor. Gjør teksten lettlest, sammenfattet, gjerne litt morsom. Sensor skal rette veldig mange tekster i løpet av kort tid. Ikke kjed han/henne.

  • Dobbeltsjekk skrivefeil. Å/og, tegnsetting, stor – og småbokstav, verbtider

  • KILDER!

 

Ferdig? Sikker?

  • Sitt en halv time lengre for å finne ut om du kan gjøre noe bedre, å tenke på om teksten samsvarer med stiloppgaven og sjangeren du har valgt.

  • En annen grunn til å sitte litt lengre, er for at bussen ikke går før nesten en time. Så hvorfor ikke sitte foran skjermen i stedet for å vente på busstoppet og tenke "fader, der gjorde jeg en feil gitt, pytt, pytt". Ja akkurat. I mens kan du spise de 2 skivene med brunost som du laget i all hast før du skulle springe til bussen.

  • Hvis du mener du er helt ferdig, kan du sitte å spille kabal, sånn alle andre tror du skriver skikkelig masse og fornuftig, og tar deg tid til å gruble for hver setning du skriver. Og da må jo du selvfølgelig skrive noe innimellom. Går godt ann å viskes ut i senere tid.

  • Og i tillegg kan du ta en spasertur til doen. Pass på å gjøre dette før du spiser de 2 skivene med brunost på. Hvorfor? JO, fordi det er sinnsykt masse bakterier på tastature ditt! Og det kan være værre enn doen på jentedo. Tenk på det du.

 

 

Kilder:

https://www.diskusjon.no/index.pho?showtopic=1110586

 

http://skotuppen.blogg.no/1258413220_tentamentips.html#comment

 

LYKKE TIL, GJØR DITT BESTE og tenk på at det er ikke lenge igjen til sommerferien og faktum at du snart er ferdig med grunnskolen!

Lenke til kommentar

Ønsker alle masse lykke til med morgendagen! Jeg har forberedt meg godt nok, og har to hefter. Et for sannhet og løgn + forberedelsesheftet og et med sjangerlære og litt grammatikk. Grugleder meg, og er nok mest spent på oppgavene. Masse her som har vært til god hjelp!

 

Jeg kan jo skrive ned noen punkter som jeg har merket meg med løgn og sannhet (eventuelle underpunkter i en artikkel):

 

- Hvorfor kommer folk med løgner?

- Positive sider med løgner

- Hva kan skje om en lyver?

- Hvordan se at folk lyver

- "Greit å lyve"?

 

Også er det en ting: Skriver man "lyge" eller "lyve"?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...