Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Skrevet

En liten nøtt:

 

Funksjonen f er gitt ved f(x)=ln(x^2+x+1)

 

a) Bestem definisjonsmengden til f.

b) Finn eventuelle nullpunkter til f.

c) Bestem verdimengden til f.

d) Skisser grafen til f for x ∈[-10,10]

Videoannonse
Annonse
Skrevet

a) x^2+x+1 har ingen nullpunkt og innsetting av vilkårlig tall viser at verdien alltid må være over null, og derfor er definisjonsmengden til f = alle reelle tall.

 

b)

ln(x^2+x+1)=0

x^2+x+1=1

x(x+1)=0

x=0 V x+1=0

x=0 V X=-1

 

c)

Deriverer, finne bunnpunkt, V_f∈[bunnpunkt y-verdi, ->]

 

d blir vanskelig over data... : p

 

Jeg tror det blir sånn, men er usikker på hvordan jeg ville ført oppgave a og om oppgave c stemmer...

Skrevet (endret)

c)

 

chart?cht=tx&chl=f(x) = \ln(x^2+x+1) \\ \\ f^,(x) = \frac{2x+1}{x^2+x+1}

 

Dette kommer av kjerneregel. Kan du den, så er denne ganske lett. Den deriverte av kjernen i teller, og kjernen selv i nevner.

 

Herfra blir det lettere å finne verdimengden.

Endret av Aleks855
Skrevet

Vanskelig å føre den oppgaven ja. Jeg har en annen oppgave her som jeg tror blir veldig aktuell til eksamen:

 

Vi tenker oss at posisjonen til båt A er gitt ved parameterframstillingen

 

x=3t

y=2+4t

 

Enheten er 1km på begge akser, og t er antall timer fra båten startet.

a) Finn startposisjonen til båten.

b) Bestem fartsvektorer v(t) og banefarten.

 

En annen båt, B, starter i punktet (12,0) og går rett oppover (parallelt med y-aksen) med farten 5 km/h.

c) Vis at vi kan beskrive posisjonen til båten B med parameterframstillingen

x=12

y=5t

d) Undersøk om båtene kolliderer.

e) Finn ved regning den minste avstanden mellom båtene.

 

Dersom noen andre har noen oppgaver som dere tror kan være aktuelle, så post dem! :)

Skrevet

Vanskelig å føre den oppgaven ja. Jeg har en annen oppgave her som jeg tror blir veldig aktuell til eksamen:

 

Vi tenker oss at posisjonen til båt A er gitt ved parameterframstillingen

 

x=3t

y=2+4t

 

Enheten er 1km på begge akser, og t er antall timer fra båten startet.

a) Finn startposisjonen til båten.

b) Bestem fartsvektorer v(t) og banefarten.

En annen båt, B, starter i punktet (12,0) og går rett oppover (parallelt med y-aksen) med farten 5 km/h.

c) Vis at vi kan beskrive posisjonen til båten B med parameterframstillingen

x=12

y=5t

d) Undersøk om båtene kolliderer.

e) Finn ved regning den minste avstanden mellom båtene.

Dersom noen andre har noen oppgaver som dere tror kan være aktuelle, så post dem! :)

a) [0,2]

b) v=[3,4] og |v|= 5

c) 3t=12

t=4

-------

2+4t=5t

t=2

disse er ulike, kolliderer ikke

=======

e)

chart?cht=tx&chl=\sqrt{(3t-12)^2 + (2-t)^2}=d

chart?cht=tx&chl=18t-72-4+2t=d^,=0

chart?cht=tx&chl=t=3,8

chart?cht=tx&chl=d=1,9

 

hvis du skulle ha kjapp fasit...

Skrevet

Jeg klarte alle oppgavene frem til e), kan du forklara hvordan du gikk frem?

ang e)

første delen er jo bare Pytagoras;

 

chart?cht=tx&chl=(X_1-X_2)^2 + (Y_1-Y_2)^2 = d^2

for å finne min avstand, chart?cht=tx&chl=d_{min}

deriver d:

da holder det med å betrakte diskriminanten,

dvs deriver uttrykket under kvadratrota, og sett lik null...

Skrevet (endret)

Hei!

Noen som kan lage et kjapt løsningsforslag på denne oppgaven?

 

To sirkler med samme radius har sentrum i henholdsvis A og B . Sirklene tangerer hverandre i punktet P .

 

Sirkelen med sentrum i A har likningen

x2+y2+6x+4y-12=0

 

Sirkelen med sentrum i B har likningen

x2+y2-6x-12y+20=0

 

a) Vis ved regning at sentrum i sirklene har koordinatene A (-3,-2) og B(3,6)

 

b) Forklar at punktene A, P og B alle ligger på en rett linje l .

Vis at punktet P har koordinatene P(0,2)

 

c) Finn en parameterframstilling til l .

d) Linjen l skjærer sirkelen med sentrum i B også i punktet C .

Bestem koordinatene til punktet C .

Endret av eirik5800
Skrevet

Jeg klarte alle oppgavene frem til e), kan du forklara hvordan du gikk frem?

ang e)

første delen er jo bare Pytagoras;

 

chart?cht=tx&chl=(X_1-X_2)^2 + (Y_1-Y_2)^2 = d^2

for å finne min avstand, chart?cht=tx&chl=d_{min}

deriver d:

da holder det med å betrakte diskriminanten,

dvs deriver uttrykket under kvadratrota, og sett lik null...

Hvorfor deriverte du d? Og jeg skjønte ikke heelt fremgangsmåten i oppgave b, kunne du forklart hvis du har tid? :)

Skrevet

Noen som vet om det er ønskelig at vi skriver sannsynligheten i prosent eller som desimaltall når sannsynligheten er oppgitt i prosent i oppgaven?

Skrevet

Noen som vet om det er ønskelig at vi skriver sannsynligheten i prosent eller som desimaltall når sannsynligheten er oppgitt i prosent i oppgaven?

 

Er da ikke så mye merarbeid å gjøre begge deler vel?

Skrevet (endret)

Det er vel ikke tilfeldigvis noen som kunne tenke seg å gå inn på denne eksamenen og se om de klarer oppgave 3a? Jeg har alltid vært dårlig på geometri og bevis at den og den vinkelen = så og så mye.

 

Edit: fant løsningsforslag, så jeg trenger ikke løsning lengre. den ligger her for de osmønsker slikt

Endret av DexterMorgan
Skrevet

Kan noen hjelpe meg med en oppgave

i denne likningen x^2( x+2)=3x (x+2) forstår jeg ikke helt hvordan du kan komme fram til dette

(x+2)( x^2−3x)=0 . Klarte oppgavene etter det men forstår ikke hvordan man kom til det trinnet? :)

Skrevet

Du minuserer med 3x (x+2) på begge sider og får:

 

x^2( x+2) - 3x (x+2) = 0

 

Deretter faktoriserer du ut (x+2) som er felles faktor:

 

(x+2)(x^2-3x)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...