Gå til innhold

Er det kun skjermkort som gjør at spille lagger?


Anbefalte innlegg

Ja regnet med at det hadde noe med antall kjerner å gjøre :)

 

Skjermkortet bytter jeg uansett hvis jeg ikke jeg kjøper ny pc, men jeg visste ikke at AMD var nedtur vs Intel...? For en som ikke har fulgt med....sist jeg spurte om råd ble jeg anbefalt AMD fordi den var bedre på grafikk... Ting forandrer seg vel.

 

Her blandes litt. Intel er bedre (men litt dyrere) på CPU. AMD sine skjermkort er MYE bedre en Intel sine.

...Men som det er nevnt tildigere: Kjøp et skjermkort til rundt 1000,- og finn ut av hva hovedkortet ditt støtter av CPU'er. Sjansene er store for at du kan oppgradere skjermkort og cpu (AMD) for rundt 1800,- og beholde alt annet, og fremdeles ha en grei spillemaskin i noen år til.

 

Enklere å gi råd om vi vet hva slags hovedkort du har. Bruk f.eks programmet Speccy til å finne ut av det: http://www.piriform.com/speccy/download/standard

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er en grunn til at jeg fortsatt sier ATi skjermkort og ikke AMD skjermkort, for det første er ATi det merket med størst suksess under AMD taket, for det andre blir det fort forvirring i enkelte diskusjoner om man mener CPUer, CPUenes integrerte grafikk eller skjermkort :p

 

Men ja, AMD CPUer er en nedtur for tiden, spesielt på konsollportede spill som forlanger singeltråd ytelse, faktisk er siste generasjon AMD CPUer dårligere på dette enn forrige, så skal du ha en CPU for gaming fra AMD så lønner det seg å vurdere gamle 6 kjerneren til AMD over den nye Bulldozeren.

Samme fenomenet er sagt at dette skal nå Intel også, hvor singeltråd ytelse ofres for flertrådet ytelse, men vi er ikke der riktig enda.

Lenke til kommentar

Ja regnet med at det hadde noe med antall kjerner å gjøre :)

 

Skjermkortet bytter jeg uansett hvis jeg ikke jeg kjøper ny pc, men jeg visste ikke at AMD var nedtur vs Intel...? For en som ikke har fulgt med....sist jeg spurte om råd ble jeg anbefalt AMD fordi den var bedre på grafikk... Ting forandrer seg vel.

 

Her blandes litt. Intel er bedre (men litt dyrere) på CPU. AMD sine skjermkort er MYE bedre en Intel sine.

...Men som det er nevnt tildigere: Kjøp et skjermkort til rundt 1000,- og finn ut av hva hovedkortet ditt støtter av CPU'er. Sjansene er store for at du kan oppgradere skjermkort og cpu (AMD) for rundt 1800,- og beholde alt annet, og fremdeles ha en grei spillemaskin i noen år til.

 

Enklere å gi råd om vi vet hva slags hovedkort du har. Bruk f.eks programmet Speccy til å finne ut av det: http://www.piriform....wnload/standard

 

Liker tanken om en midlertidig oppgradering. Har rotet litt i kjelleren, og fant det jeg mener er esken til hovedkortet.

 

ASUS M4N78 SE

Socket-AM2+/AM3, DDR2 nForce 720D, ATX, SATAH, PCI-Ex16.

 

http://www.asus.com/Motherboards/AMD_AM2Plus/M4N78_SE/

 

Jeg vet at HK ikke har vifte, kan det da bli en flaskehals med tanke på spill eller er det prosessor, ram og skjermkort som er gjeldene?

 

Kan dere finne noe passende utifra dette? 4GB minne holder en stund til eller?

Endret av Broseen
Lenke til kommentar

Prosessor, til en viss grad RAM og skjermkort er det som påvirker spillytelsen. Med det hovedkortet hadde jeg ikke gått for noe kraftigere enn en Phenom II X4. Om du tar den oppgraderingen sammen med et HD 7850 eller 7870 bør du være klar for nye spill i et år eller to til.

 

4GB RAM er fortsatt nok ja.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Det er i all hovedsak CPU, GPU (skjermkort) og RAM som er de viktige komponentene ja.

 

For CPU holder jeg fast ved den jeg allerede har foreslått: Phenom II x4 965 BE

 

4GB holder fremdeles stort sett til spilling. For å utnytte mer minne må du ha 64-bit OS.

 

Av skjermkort må du nesten se an hvor mye du vil bruke. Jeg lurer på om jeg vil anbefale et HD 7850 hvis du vil strekke deg opp til 1900,- ASUS HD 7850 DCUII

 

Hvordan strømforsyning har du?

 

 

-Deluze

 

Edit: Litt treg der gitt

Endret av Deluze
Lenke til kommentar

Tsja, kunne kanskje vært en idè. Vil enhver SSD passe mitt hovedkort? Benytter de samme tilkobling som SATA?

SSDer får du i SATA og PCIe-form. SATA-SSDene er de med minst kluss og gir mest for penga.

 

Det er vel også mulig å få tak i ATA-SSDer også, men de er nok ikke så voldsomt mye å skryte av.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Er helt enig i at hele systemet burde oppgraderes på et slikt system, men etter å ha lest gjennom første posten, så virker det som om det er varme hovedsakelig som gjør at trådstarter blir plaget?

Ettersom han nevner at ytelsen faller når "kassa blir varm".

 

Jeg ville derfor ha sjekket temperatursensorene på maskinen for å sjekke om det er en komponent som blir så varmt at den throttler. Og siden det er så gammelt system, så ligger det sannsynligvis tykt med støv om det ikke har skjedd vedlikehold på noen år.

 

Det er i hvertfall min anbefaling til trådstarter. Enten det blir en midlertidig fix til trådstarter har fått seg ny maskinvare, eller at det rett og slett holder for trådstarter.

Lenke til kommentar

Det var igrunn bare en måte å si det på. Det hakker ikke før spillet kommer igang og det "skjer" mye, merker at vifta kjører full speed.

 

Pc`n blir forsiktig støvsugd med jevne mellomrom.

 

For meg vil det holde å oppgradere skjermkort og prosessor dersom dere sier at det vil holde et par år til. Så går jeg heller for ny maskin når den tid kommer. Husk at jeg bare setter igang et spill nå og da, ikke hver dag :wee:

Lenke til kommentar

Det var igrunn bare en måte å si det på. Det hakker ikke før spillet kommer igang og det "skjer" mye, merker at vifta kjører full speed.

 

Pc`n blir forsiktig støvsugd med jevne mellomrom.

 

For meg vil det holde å oppgradere skjermkort og prosessor dersom dere sier at det vil holde et par år til. Så går jeg heller for ny maskin når den tid kommer. Husk at jeg bare setter igang et spill nå og da, ikke hver dag :wee:

Ahh, ja men det er jo helt normalt at når det kommer mer krevende tilstander så vil FPSen falle, spesielt når du har tynet maskinvaren. Ja, da vil det kun hjelpe med oppgradering. ;)

 

Ps: Husk at en oppgradering av CPU ofte også vil kreve bytte av hovedkort og RAM. Samt at strømforsyningen kan bli for svak, så det er ikke BARE å oppgradere, med mindre man finner noe bedre for samme sokkelen. :)

Lenke til kommentar

En annen god grun til en oppgradering av feks skjermkort er lavere strømforbruk og mindre varmeutvikling.

Nå har jeg ikke tid til å sjekke med hva som ble valgt ovenfor kontra hva du har, men kan ta en titt på det i kveld, hvis ikke lar jeg ballen rulle videre til noen andre dyktige i denne tråden.

 

 

Edit : Fikk litt tid til overs...

Om du fortsatt skal bruke HTPC så er det viktig å huske at :

 

Athlon X2 : 65W

Nvidia 250 : ca 150W

 

Oppgraderer du i komponenter som trekker mer strøm må sannsynligvis også kabinettet byttes ut og strømforsyningen.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...