Gå til innhold

Er det kun skjermkort som gjør at spille lagger?


Anbefalte innlegg

Tittel sier det meste. Jeg spiller Sniper Elite med laveste settings, og det går fint helt til det blir varmt i kassa. PC`n er et par år gammel, men siden jeg ikke er en hard gamer, så ønsker jeg først og fremst å kjøpe et skjermkort til rundt 1500 kr dersom det kan hjelpe.

 

Så...er skjermkort alene den eneste grunnet til lagging?

 

AMD Athlon X2 250 3,0GHz

4GB RAM

Nvida GeForce GTS 250

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjermkortet i dette tilfellet er nok det som er største flaskehalsen.

Men prosessoren begynner å bli utdatert også, her ville nok core 2 duo E8600 vært en del bedre.

Men alikevell i de fleste spill ofte stategi spill krever mere av prosessoren.

 

Skal du først kjøpe skjermkort med mindre det er brukt er nok ASUS VGA-Card Radeon HD7850 2GB DDR5

HD7850-DC2-2GD5 mistekrav.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Ikke noe poeng i å kjøpe en dual core cpu i dag.

Om noe bør man satse på en 4 kjerners som tross alt ikke er så ille på pris og vil sannsynligvis gi deg 3 - 5 år med glede , da tenker jeg spesielt på Intel sin i2xxx serie.

 

Sånn kjapt hadde jeg kjøpt følgende :

 

Et solid hovedkort : Asus Sabertooth (Bare et eksempel ) .

En kjapp cpu : i2500k eller i2600k

Nok minne : 16Gb DDR3 1600Mhz til ca 800kr.

Et bra Skjermkort : Enten et 7870 eller kanskje et 660.

Lenke til kommentar

Ikke noe poeng i å kjøpe en dual core cpu i dag.

Om noe bør man satse på en 4 kjerners som tross alt ikke er så ille på pris og vil sannsynligvis gi deg 3 - 5 år med glede , da tenker jeg spesielt på Intel sin i2xxx serie.

 

Sånn kjapt hadde jeg kjøpt følgende :

 

Et solid hovedkort : Asus Sabertooth (Bare et eksempel ) .

En kjapp cpu : i2500k eller i2600k

Nok minne : 16Gb DDR3 1600Mhz til ca 800kr.

Et bra Skjermkort : Enten et 7870 eller kanskje et 660.

 

Jeg er enig med deg. Det er ingen tvil om at han vil få en lagt større fordel med en fullstendig oppgradering enn bare selve GPUen da hele systemet hans er kraftig utdatert.

Lenke til kommentar

Jepp, skjermkortet ditt først. For så gammelt spill som Sniper Elite trenger du nok ikke så mye.

Som andre sier er også CPU svak. Å foreslå core 2 duo som LMH1 gjør er ikke lurt. Det blir å bytte gammelt og treigt med treigt og gammelt.

 

Siden du ikke er hardcore gamer kan det jo være det også finnes en "nyere" CPU som passer ditt hovedkort. Om du gir oss merke/modell på hovedkort kan det være vi finner noe for deg.

 

Men først og fremst skjermkortet ja. Dersom du ikke har planer om å oppgradere CPU også, ville jeg ikke brukt mer enn 1000,- på nytt skjermkort.

Lenke til kommentar

En Athlon II X2 med et GTS 250 høres ut som en enorm prosessorflaskehals i dag. Enkleste måten er egentlig å laste ned MSI Afterburner og la det kjøre i bakgrunnen mens Sniper Elite kjører. Om GPU Usage er under 50% er det helt klart prosessoren din som er flaskehalsen.

 

Et GTS 250 er på ingen måte utdatert for dagens spill nei, min M14X R2 med 650M er ikke voldsomt mye kraftigere enn et GTS 250 og denne klarer alle spill ute nå.

Lenke til kommentar

Beklager, Sniper Elite V2.

 

Forslag til skjermkort rundt tusenlappen som kan fjerne flaskehalsen i et år til før jeg (sannsynligvis) kjøper ny pc?

 

Jeg kan finne ut hvilket hovedkort det er også, men tenkte igrunn å bare "plastre sammen noe" så det holder litt til :) Hvis skjermkortet er flaskehalsen, så går jeg nok for det.

 

Edit: Jeg kan også teste MSI Afterburner først.

Endret av Broseen
Lenke til kommentar

En Athlon II X2 med et GTS 250 høres ut som en enorm prosessorflaskehals i dag. Enkleste måten er egentlig å laste ned MSI Afterburner og la det kjøre i bakgrunnen mens Sniper Elite kjører. Om GPU Usage er under 50% er det helt klart prosessoren din som er flaskehalsen.

 

Et GTS 250 er på ingen måte utdatert for dagens spill nei, min M14X R2 med 650M er ikke voldsomt mye kraftigere enn et GTS 250 og denne klarer alle spill ute nå.

 

Tja, du kan sikkert spille det meste , men ikke forvent at du får med deg alt av "eye-candy" som man får med dagens spill selv om de er porter. Det er en enorm forskjell mellom det man ser når man spiller på Lavt mot høye settings og en langt bedre opplevelse når det hele flyter for å ikke snakke om at et 250 kort ikke støtter DX 11+

 

Greit nok, man kan få en helt ok opplevelse, men om trådstarter allerede nå opplever at spill lagger så er det nok på tide med en oppgradering.

TS nevner også at det blir varmt i kassa, om datamaskinen blir veldig varm så kan dette definitivt være med på å senke ytelsen i spill da hastigheten på cpu senkes mens viftene spinner på fult for å få ned temperaturen.

 

TS : Flaskehalsen din ligger nok for det meste i Cpu og hovedkort + minne akkurat nå, men ønsker du høyere fps i spill og bedre opplevelse i spill som Sniper Elite V2 så må du nok oppgradere skjermkort også.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

En Athlon II X2 med et GTS 250 høres ut som en enorm prosessorflaskehals i dag. Enkleste måten er egentlig å laste ned MSI Afterburner og la det kjøre i bakgrunnen mens Sniper Elite kjører. Om GPU Usage er under 50% er det helt klart prosessoren din som er flaskehalsen.

 

Et GTS 250 er på ingen måte utdatert for dagens spill nei, min M14X R2 med 650M er ikke voldsomt mye kraftigere enn et GTS 250 og denne klarer alle spill ute nå.

 

GTS 250 er veldig, veldig dårlig og forferdelig utdatert..

 

image011.png

Lenke til kommentar

En Athlon II X2 med et GTS 250 høres ut som en enorm prosessorflaskehals i dag. Enkleste måten er egentlig å laste ned MSI Afterburner og la det kjøre i bakgrunnen mens Sniper Elite kjører. Om GPU Usage er under 50% er det helt klart prosessoren din som er flaskehalsen.

 

Et GTS 250 er på ingen måte utdatert for dagens spill nei, min M14X R2 med 650M er ikke voldsomt mye kraftigere enn et GTS 250 og denne klarer alle spill ute nå.

 

GTS 250 er veldig, veldig dårlig og forferdelig utdatert..

Et GTS 250 får 44.7 fps i BF3 på Low

http://www.tomshardware.com/reviews/battlefield-3-graphics-performance,3063-4.html

 

Om du kun ønsker å spille spillet og ikke bryr deg så voldsomt om eyecandy er ikke det ille på noen måte.

Lenke til kommentar

En Athlon II X2 med et GTS 250 høres ut som en enorm prosessorflaskehals i dag. Enkleste måten er egentlig å laste ned MSI Afterburner og la det kjøre i bakgrunnen mens Sniper Elite kjører. Om GPU Usage er under 50% er det helt klart prosessoren din som er flaskehalsen.

 

Et GTS 250 er på ingen måte utdatert for dagens spill nei, min M14X R2 med 650M er ikke voldsomt mye kraftigere enn et GTS 250 og denne klarer alle spill ute nå.

 

GTS 250 er veldig, veldig dårlig og forferdelig utdatert..

Et GTS 250 får 44.7 fps i BF3 på Low

http://www.tomshardw...nce,3063-4.html

 

Om du kun ønsker å spille spillet og ikke bryr deg så voldsomt om eyecandy er ikke det ille på noen måte.

 

Det er sant at den kan spille spill men for en desktop så er det utrolig dårlig. Den er utdatert og veldig dårlig noe som selvfølgelig er grunnen til at TS ønsker noe bedre. For 1000kr så kan han enkelt kjøpe en GPU som er ekstremt mye bedre. Men slik som andre og jeg selv har konstatert så er nok en full systemoppgradering en god Idé..

Endret av Symmetrical
Lenke til kommentar

Nå har jo ikke jeg peil, men er en prosessor på 3,0 GHz så treg...?

 

Det er ikke bare CPU frekvensen som er viktig men også antallet kjerner. For eksempel så er en Quad Core (4-kjerner) på 2.0Ghz MYE raskere enn en Dual core (2-kjerner) på 3.0Ghz dersom spillet/programmet kan utnytte 4-kjerner noe de fleste kan i dag. Med tanke på dette så blir en Dual Core for dårlig.

 

Edit: Dette er bare et eksempel. De fleste Quad Cores har som regel en stock frekvens på 3.0Ghz+.

Endret av Symmetrical
Lenke til kommentar

En annen ting er at du burde også forberede deg på at skjermkortet snart sier god natt også når du nærmer deg 2 års grensen.

GT2xx og 8xxx baserte skjermkort (GTS 250 er bygget på gamle 8800 GTS) hadde en produksjonsfeil som gjorde at de avgikk med døden rundt 2 år, i en tråd av Malvado for en stund tilbake samlet vi inn noen lokale dataer og 2års regelen stemte fortreffelig bra med forventet levetid.

Selvsagt finnes det noen unntak, uansett kan det være greit og vurdere noe nytt når du i samme slengen pensjonerer Athlon riggen, vurder også noe i Intel leiren da AMD blir nedtur for spilling av nyere konsollporter. (Redusert singeltråd ytelse.)

Lenke til kommentar

Ja regnet med at det hadde noe med antall kjerner å gjøre :)

 

Skjermkortet bytter jeg uansett hvis jeg ikke jeg kjøper ny pc, men jeg visste ikke at AMD var nedtur vs Intel...? For en som ikke har fulgt med....sist jeg spurte om råd ble jeg anbefalt AMD fordi den var bedre på grafikk... Ting forandrer seg vel.

Lenke til kommentar

om jeg ikke tar helt feil vil han kunne bytte prosessor til feks. Phenom II x4 uten å måtte bytte hovedkort. Det ville være en solid forbedring, og GTS 250 er jo ikke ment for å spille på, det er vel på linje med dagens integrerte skjermkort...

GTS 250 er midt imellom et HD 6670 og et HD 6750 i ytelse, begge disse kortene skal være istand til å kjøre de fleste spill på lave innstillinger og lavere oppløsninger.

 

Grunnen til at prosessoren er dårlig er fordi den har lav ytelse per MHz og bare to kjerner. For grei spillytelse ser du enten på en høyt klokket firekjerner fra AMD eller en core i3-2120.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...