Gå til innhold

[Løst] Hovedkort med PCIe 3.0 som kjører i x16, x16


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vil tro at opptil flere (om ikke alle) X79 HK skal kunne det. Ser i manualen på et Asus Rampage IV Fomula at PCIe 3.0 støttes dersom det du putter i støtter 3.0. Når det er sagt, tror jeg ikke at x8 *2 vil være noe problem selv i PCIe 2.0 og at innen behovet er det, så har de fleste oppgradert en gang til anyway.

Lenke til kommentar

Jeg har sett litt på dette: http://www.asus.com/...#specifications, og vurderer 2 grafikkort i crossfire, men synes det er rart at flere av de "gamle" hovedkortene med PCIe 2.0 støtter x16*2, men ikke dette.

2xPCI-e 16x, samt Quad og Tri-SLI er noe som tilhører entusiastene, og du finner dette ikke på middelklasse-chipsett'er. Ettersom Sokkel 1055 og 1156 er ment som middelklasse, så har du ikke nok PCI-e Lanes for at det lar seg gjøre i praksis. For til tross for at du kjøper det beste av det beste til den sokkelen, så kan produsentene ikke lage noe bedre enn det svakeste leddet som da blir chipsettet.

Dette er bare en av svakhetene til sokkel 1155, men også minnekontrolleren i CPUen på denne sokkelen bare kan håndtere Dual-Channel minne, samt 4 RAM-brikker.

 

Skal du ha det beste, så må du til entusiastsokkelene som da blir 2011 (den nyeste) eller sokkel 1366 (den gamle). Da får du langt flere PCI-e Lanes, og gjør det mulig til å ha PCI-e 16x på flere PCI-e slots om gangen, + at den takler ofte Trippel og Quad-SLI. Du finner i tillegg Quad-Channel minne og opptill 8 minnebrikker (2011), og Tri-channel minne og 6 minnebrikker (1366).

 

Kort sagt: Bra kort, men blir begrenset av middelklasse sokkel/chipsett.

 

Selv så har jeg hatt 2x PCI-e 16x i over 5-6 år nå, så det er definitivt ikke noe nytt.

 

MEN! Om det er snakk om PCI-e 3.0 så går 8x helt fint på alle skjermkort på markedet i dag. På PCI-e 2.0 så kan KANSKJE 8x være en liten begrensning for kort som GTX 690 etc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...