Gå til innhold

R9800np yter tilsvarende R9700Pro?


Freeload

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har bestilt ny PC fra Dell (hjemmePC)

Den har et Radeon 9800/128MB, men det er vanlig utgave, ikke pro.

 

Har søkt på google og i forumet for å finne ut hvordan det yter, men finner ingen tester av R9800, bare av PRO.

Prosessoren på kortet kjører 325MHz (85% av pro), noe som tilsvarer hastigheten til 9700 PRO (som har ca 85% av ytelsen til 9800 PRO).

 

Kan jeg anta at mitt 9800 kort kommer til å yte tilsvarende et 9700PRO ?

 

(Resten av systemet er P4-2.6GHz@533, 512Mb DDR (2x256) +++)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda, men skal ikke plukke noe spesielt på maskina. Kona skal bruke den til en del skolearbeid, så jeg kommer ikke til å forsøke å gjøre den ustabil på noen som helst måte (bortsett fra at XP er installert da).

 

Var bare ute etter hva jeg kan sammenligne med i ytelse. Den vil jo ikke yte som en 9800 PRO, men hva vil den yte som?

 

Andre alternativet til maskinen var et FX520(0?)...ikke så veldig aktuelt *s*

Lenke til kommentar

Vurderte også et FX5200 kort men at det ikke hadde DVI utgang gjorde at jeg ikke valgte det (kjøpte LCD skjerm...), dessuten har jeg jo sett alle de elendige testene av det kortet. Var også borte hos en kompis, og vil ikke akkurat si det så så veldig bra ut i spill :roll:

Men jeg syntes det er dårlig med tester av np kortet på nettet har søkt på alle søkemotorene og bare funnet en liten møkka test...

Lenke til kommentar

Prosessoren på kortet kjører 325MHz (85% av pro)

 

Såvidt jeg har skjønt så er 9800np akkurat det samme kortet som 9800Pro.

Eneste forskjellen er som du nevner at det er underklokket. Det samme er minnet (580MHz) så det er mulig det kan være en begrensning på det (at minnebrikkene er raskere på Pro-utgaven).

Lenke til kommentar
9800 er bedre enn 9700 Pro, du får tilgang til F-Buffer som er revolusjonerende inne grafikk, og du får noen andre features som 9700 serien mangler.

Men hvis du har ganske lyst til å fikle med software og softmodde skjermkortet er 9700 serien ett ypperlig valg.

 

Revolusjonerende my ass... du ser knapt noen forskjell i ytelse med r9700 og r9800 på samme klokkehastigheter. Softmoddingen går ut på å bruke akkurat samme drivere på begge, dvs tvinge r9700 til å bruke r9800 drivere. Da går r9700 littegrann raskere, og ATi differensierer disse driverne kun for å gi inntrykk at r9800 er enda kjappere enn r9700 pr MHz.

 

r9800 og r9700pro kjører på akkurat samme hastighet på core, dvs 325mhz. På minnet har r9800 580mhz, mens r9700pro har 620mhz. Driveroptimaliseringene for 9800 gjør at de yter så godt som likt i praksis. Hvis du kjører drivermodden på 9700pro så vil nok den trekke litt ifra r9800 kortet. Men det er sannsynligvis litt lettere å klokke opp et r9800 kort fordi chippen er av nyere fabrikat og bedre prosess. Det blir enkelt og greit en prioriteringssak. Ingen av dem er dårlige valg.

 

Men revolusjonerende ny teknologi, det er vås... Vi snakker om ting som er annonsert på papiret, og som endel folk også spekulerer at faktisk kun er en driverfunksjon, da det ikke engang finnes syntetiske tester fra ATi som kan vise til noe gevinst. F-buffer eller 2.1 shaderne er kun pr stunts foreløpig, og hvis de faktisk er støttet i hardwaren, og ikke kun drivere, så er det umulig å se noen praktisk gevinst av dem.

Lenke til kommentar

Prosessoren på kortet kjører 325MHz (85% av pro)

 

Såvidt jeg har skjønt så er 9800np akkurat det samme kortet som 9800Pro.

Eneste forskjellen er som du nevner at det er underklokket. Det samme er minnet (580MHz) så det er mulig det kan være en begrensning på det (at minnebrikkene er raskere på Pro-utgaven).

 

Det var nemlig tilfellet med R9700 np kontra R9700 pro fra Sapphire.

Lenke til kommentar
9800 er bedre enn 9700 Pro, du får tilgang til F-Buffer som er revolusjonerende inne grafikk, og du får noen andre features som 9700 serien mangler.

Men hvis du har ganske lyst til å fikle med software og softmodde skjermkortet er 9700 serien ett ypperlig valg.

 

Revolusjonerende my ass... du ser knapt noen forskjell i ytelse med r9700 og r9800 på samme klokkehastigheter. Softmoddingen går ut på å bruke akkurat samme drivere på begge, dvs tvinge r9700 til å bruke r9800 drivere. Da går r9700 littegrann raskere, og ATi differensierer disse driverne kun for å gi inntrykk at r9800 er enda kjappere enn r9700 pr MHz.

 

r9800 og r9700pro kjører på akkurat samme hastighet på core, dvs 325mhz. På minnet har r9800 580mhz, mens r9700pro har 620mhz. Driveroptimaliseringene for 9800 gjør at de yter så godt som likt i praksis. Hvis du kjører drivermodden på 9700pro så vil nok den trekke litt ifra r9800 kortet. Men det er sannsynligvis litt lettere å klokke opp et r9800 kort fordi chippen er av nyere fabrikat og bedre prosess. Det blir enkelt og greit en prioriteringssak. Ingen av dem er dårlige valg.

 

Men revolusjonerende ny teknologi, det er vås... Vi snakker om ting som er annonsert på papiret, og som endel folk også spekulerer at faktisk kun er en driverfunksjon, da det ikke engang finnes syntetiske tester fra ATi som kan vise til noe gevinst. F-buffer eller 2.1 shaderne er kun pr stunts foreløpig, og hvis de faktisk er støttet i hardwaren, og ikke kun drivere, så er det umulig å se noen praktisk gevinst av dem.

 

 

mad_arab du skriver bra..ser ut som du kan dette.

hvilket kort vil score mest i 3d mark?

og vet du båndbrede på 9800non pro ?er den mindre enn 9700pro...

Lenke til kommentar

 

hvilket kort vil score mest i 3d mark?

og vet du båndbrede på 9800non pro ?er den mindre enn 9700pro...

 

hvem bryr seg om 3dmarken?

ati radeon 9800 støtter noen få ekstra teknologier som 9700 ikke gjør, disse er i praksis totalt ubrukelige, er du heldig så slipper ati en liten demo som i noen sekunder viser teknologiene i bruk.

du kan glemme å se funksjonene i spill, de fleste kort, gamle og nye, har teknologier de briefer med men som du ikke ser snurten av i spill. blir teknologien faktisk implentert så er forskjellen ofte så liten du må bli forklart hva som er "forbedret" før du merker det..

Lenke til kommentar

Les test av 9800 her http://firingsquad.gamers.com/hardware/ati...iew/default.asp

 

 

ATI has added a new F-buffer to the RADEON 9800 core. The F-buffer stores pixels that require multiple passes rather than writing them out to the frame buffer each time. This conserves memory bandwidth and saves rendering time as the pixels that require multiple passes don’t have to be sent multiple times. Ultimately, this allows the developer to write longer shader code for more complex effects without having to worry about the number of shader instructions the hardware supports. In fact, the RADEON 9800 supports fragment shader programs of unlimited length (although it remains to be seen how quickly some of the more complex shader routines can be rendered).

 

Besides the enhanced shading prowess, the RADEON 9800 has an enhanced Z-cache that has been optimized to perform better with stencil buffers. This addition is meant to improve the RADEON 9800’s performance in games that use shadows extensively. DOOM 3 is the most well known example.

 

The final improvement ATI has implemented is the RADEON 9800’s enhanced memory controller. ATI has tuned the controller for better efficiency in bandwidth intensive situations like 4x and 6x AA modes.

 

Så 9800 er er bedre produkt enn 9700!!

Lenke til kommentar

 

hvilket kort vil score mest i 3d mark?

og vet du båndbrede på 9800non pro ?er den mindre enn 9700pro...

 

hvem bryr seg om 3dmarken?

ati radeon 9800 støtter noen få ekstra teknologier som 9700 ikke gjør, disse er i praksis totalt ubrukelige, er du heldig så slipper ati en liten demo som i noen sekunder viser teknologiene i bruk.

du kan glemme å se funksjonene i spill, de fleste kort, gamle og nye, har teknologier de briefer med men som du ikke ser snurten av i spill. blir teknologien faktisk implentert så er forskjellen ofte så liten du må bli forklart hva som er "forbedret" før du merker det..

 

 

takk for svaret..

men jeg bryr meg om 3d mark(sikker mange andre også) og

så lenge det blir brukt av di fleste her betyr det litt.

og likedan båndbredde,hvis jeg kjøper ati 9800non pro og båndbredde er

mindre en 9700pro tror jeg at jeg heller ville godt for det kortet(9700)

kan hende jeg henger meg opp i bagateller,men vil ha max får pengene mine.. :)

Lenke til kommentar
Les test av 9800 her  http://firingsquad.gamers.com/hardware/ati...iew/default.asp

 

 

ATI has added a new F-buffer to the RADEON 9800 core. The F-buffer stores pixels that require multiple passes rather than writing them out to the frame buffer each time. This conserves memory bandwidth and saves rendering time as the pixels that require multiple passes don’t have to be sent multiple times. Ultimately, this allows the developer to write longer shader code for more complex effects without having to worry about the number of shader instructions the hardware supports. In fact, the RADEON 9800 supports fragment shader programs of unlimited length (although it remains to be seen how quickly some of the more complex shader routines can be rendered).

 

Besides the enhanced shading prowess, the RADEON 9800 has an enhanced Z-cache that has been optimized to perform better with stencil buffers. This addition is meant to improve the RADEON 9800’s performance in games that use shadows extensively. DOOM 3 is the most well known example.

 

The final improvement ATI has implemented is the RADEON 9800’s enhanced memory controller. ATI has tuned the controller for better efficiency in bandwidth intensive situations like 4x and 6x AA modes.

 

Så 9800 er er bedre produkt enn 9700!!

 

 

 

takk ..da fikk jeg iallefall vite båndbredden:

 

RADEON 9700 PRO ships with 310MHz DDR memory (620MHz effective) so it offers up to 19.8GB/sec of memory bandwidth to the graphics core versus 18.6GB/sec in RADEON 9800. This gives the RADEON 9700 PRO a slight performance advantage in most benchmarks when both cards are operating at stock speeds.

 

 

18.6 til 9800non pro..vel er jo ikke mye forskjell.

tror ikke man marker noe iallefall...

så litt mere på linken:

var jo bare 1-3 fps i forskjell mellom di kortene og det

kunne slå ut begge veier(noen ganger 9800 og noe ganger 9700)

selv når de ble overklokket fikk de samme score(1-5 fps i forskjell)

ati 9800non pro er jo litt billiger også.begynner vel også og bli vanskelig og få tak i 9700pro...

da blir svaret...ati 9800 :D

Lenke til kommentar

 

Revolusjonerende my ass... du ser knapt noen forskjell i ytelse med r9700 og r9800 på samme klokkehastigheter. Softmoddingen går ut på å bruke akkurat samme drivere på begge, dvs tvinge r9700 til å bruke r9800 drivere. Da går r9700 littegrann raskere, og ATi differensierer disse driverne kun for å gi inntrykk at r9800 er enda kjappere enn r9700 pr MHz.

 

r9800 og r9700pro kjører på akkurat samme hastighet på core, dvs 325mhz. På minnet har r9800 580mhz, mens r9700pro har 620mhz. Driveroptimaliseringene for 9800 gjør at de yter så godt som likt i praksis. Hvis du kjører drivermodden på 9700pro så vil nok den trekke litt ifra r9800 kortet. Men det er sannsynligvis litt lettere å klokke opp et r9800 kort fordi chippen er av nyere fabrikat og bedre prosess. Det blir enkelt og greit en prioriteringssak. Ingen av dem er dårlige valg.

 

Så vidt jeg vet er de optimaliseringene du snakker om tilgjengelig for R9500-9700 fom Catalyst 3.4. Har du noe bevis for at R9800 driver path på R9700 gir ytelse forbedring med Catalyst 3.4 eller nyere driver?

 

Men revolusjonerende ny teknologi, det er vås... Vi snakker om ting som er annonsert på papiret, og som endel folk også spekulerer at faktisk kun er en driverfunksjon, da det ikke engang finnes syntetiske tester fra ATi som kan vise til noe gevinst.

 

De spekulasjonene høres ikke mye sannsynlige ut IMO og jeg velger heller å tro Beyond3D enn noen spekulasjoner som flyter rundt på nettet.

 

F-buffer eller 2.1 shaderne er kun pr stunts foreløpig, og hvis de faktisk er støttet i hardwaren, og ikke kun drivere, så er det umulig å se noen praktisk gevinst av dem.

 

Spill vil neppe gå over PS2.0 specen på en god stund og F-buffer eller ikke så vil nok det drepe ytelsen på R9800. Men for profesjonelt bruk så er det nok en fordel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...