Gå til innhold

Reklamasjon på seng, ikke svar fra forhandler


Anbefalte innlegg

Den 14. Mars meldte jeg inn til butikken der jeg kjøpte produktet, om en reklamasjonssak/garantisak..

Fikk svar tilbake fra butikken om at saken er innmeldt, og de skulle undersøke dette, den 10, April purret jeg opp butikken, og fikk til svar at de fortsatt ventet på leverandøren av produktet. Noen dager etter det ble jeg ringt opp av service-avdelingen, hvor jeg ble fortalt at leverandøren ville se på produktet, og skulle ringe meg når dette skulle skje, nå har det gått en lengre periode, dette skjedde 14 April, og jeg har enda ikke hørt noe fra leverandør eller forhandler.

Hva skal jeg gjøre? Hvilke rettigheter har jeg?

Jeg har betalt 13,000,- for en seng, som jeg nå har min tredje klage på.

Legger ved bilde, og forklaring på problemet under.

 

post-71134-0-54447200-1335961675_thumb.jpg

Metallbøylen som ligger under madrassen gnager seg inn i madrassen, og har begynt å gnage på metallrammen til fjærene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis jeg forstår deg riktig har de allerede brukt 6 uker på dette. Etter hva jeg forstod under en lei reklamasjonssak jeg hadde på en TV er så lang behandlingstid grunnlag for å kreve omlevering.

 

Min sak dro ut lenger, og endte i at jeg ble tilbudt heving av kjøp etter at selger hadde konsultert sine juridiske eksperter.

 

EDIT: Hva som foregår internt mellom selger og leverandør er ikke noe du som kunde skal behøve å forholde deg til.

Endret av Muffinman resents Alice
Lenke til kommentar

Ser for meg ut til å være ei Svane seng, med motorisert rygg? Har ei ganske lik seng selv, men ikke oppdaget det samme. Skal ta en kikk i kveld for å se, men mener den såg ok ut for noen uker siden.

 

Når det gjelder reklamasjonen så er det relativt enkelt. Butikken/selger har rimelig tid på seg til å løse problemet. Når man snakker om elektronikk så sier man at rimelig tid er ca fem uker, og eg ser ingen grunn til at det samme ikke skulle gjelde møbler/seng. Når selger ikke klarer å gi avhjelp innen rimelig tid så har du som kjøper krav på å heve kjøpet.

Lenke til kommentar

Stemmer. Husker det nå. Du var jo med i diskusjonen eg hadde rundt spørsmål på disse sengene :)

 

Eg har ikke hatt disse problemene du nevner, og har ikke sett at partier er slitt slik du beskriver. Men eg skal ta en ekstra sjekk i dag.

 

Her har det da vært tre forskjellige mangler(dette er den tredje). En del forhandlere/butikker gir kunden rett til å heve kjøpet ved fire forskjellige mangler. Hadde det vært tre like mangler vil du hatt hevingsrett. Men som du ser i §30 så står det "uten vesentlig ulempe". Tre forskjellige feil på ei såpass dyr seng, hvorpå den siste mangelen trekker ut over rimelig tid, så ville eg ha stått kraftig på kravet om heving.

Lenke til kommentar

Har avtalt tid med tekniker fra Ekornes i dag (han ringte ironisk nok en time etter tråden ble opprettet), han skal se på senga, snakket også med Skeidar, og de måtte avvente svar fra teknikeren før de kunne gi svar på om jeg kunne få heve kjøpet, høres det riktig ut, eller er det feil?

Lenke til kommentar

Eg har ingen paragraf å backe opp med nå, men undersøkelse av produktet er en vesentlig del av avhjelpen. Siden de ikke har klart å få gjennomført det har de heller ikke klart å gjennomføre avhjelpen, og dermed har man hevingsgrunnlag.

 

Skulle dette være vanlig praksis så kunne jo enhver selger som venter på varer i retur fra verksted si "verkstedet har ikke undersøkt om det er reklamasjonsgrunnlag eller ikke", og dermed kunne trenere ut saken i evig tid. Og det går jo åpenbart ikke.

Lenke til kommentar

Det eneste jeg ser som kan ha skjedd, det er oftest der jeg setter meg ned når jeg skal legge meg ned, men det er vel ganske normalt at man setter seg ned ca midt på sengen, når man skal legge seg ned? Det tidligste som passer for meg og tekniker er trolig 15. mai, da har det gått over åtte uker, det kun på å få undersøkt produktet. I tillegg vil evnt en levering av madrass ta en til tre uker om de bytter den.

Lenke til kommentar

Eg glemte å sjekke senga mi i går. Personlig så setter eg meg så og si aldri ned i senga før eg legger meg, eller når eg står opp. Eg legger meg enten rett ned eller står rett opp. Allikevel vil eg påstå at det må kunne forventes av ei seng til såpass høy pris, at det er mulig å sitte på kanten.

Lenke til kommentar

Det er kun snakk om at jeg setter meg ned, for å legge meg videre ned i senga, jeg sitter aldri lenge på kanten, det er kun for å legge seg ned (hvordan legger man seg ned uten å "sitte" på kanten før man legger seg ned?), har gjort det i alle år tidligere, og ikke opplevd noe problemer med det på andre senger, kun denne.

Lenke til kommentar
Skeidar

Jeg har hatt lignende problemer med Skeidar. Jeg kjøpte en sovesofa, og under montering så jeg at uttrekksmadressen var skadet, ved at det var en rift på ca 10 cm. De ba om bilder av skaden, men krevde så at en tekniker kom. To uker senere kom teknikeren, bekreftet at det var en reklamasjonssak, og skulle melde saken videre. Fem uker senere hadde jeg ikke hørt noe, og fikk da beskjed om at ny madrass måtte produseres på fabrikken i Polen, og at det derfor kunne ta noe ekstra tid. Ikke minst fordi at de ikke kunne frakte bare én madrass til Trondheim, og måtte vente med frakt til det var flere varer som skulle sendes hit. Til slutt kom madrassen, men det tok nesten ti uker. Jeg ble ikke imponert, og kjører heller til Ikea igjen neste gang.

Lenke til kommentar

Kan gi en oppdatering på saken, teknikeren fra Svane kunne plutselig komme den 7. Mai, han kikket på sengen og konstaterte at det var en feil, produksjonsfeil i madrassen mest sannsynlig.

Ytret ønske om at jeg ønsket heving av kjøpet, noe han skulle bringe videre til Skeidar, hvor Skeidar skulle ta kontakt med meg for å avklare saken.

Ble forsøkt ringt av Skeidar i går, hvor jeg fikk tid til å ringe tilbake i dag, da fikk jeg beskjed om at ny madrass var bestilt opp, uten å ha avklart dette med meg først.

Videre sa service-ansvarlig hos Skeidar at Svane mente at det ikke var hevningsgrunnlag på denne, da det ikke var en vesentlig feil (enda den dyreste komponenten på produktet må byttes), og argumenterte bort delen med avhjelp innen rimelig tid. I tillegg beskyldte han meg for at jeg kun ønsket å heve kjøpet, og ikke var interessert i å få produktet reparert. Han skulle sjekke opp leveringstiden på madrassen, men i dag har de brukt over åtte uker på saken, etter at jeg meldte den inn.

 

Tok en rask telefon til forbrukerrådet for å høre hva jeg skal gjøre videre, mht at jeg har mail-historikk på at klagen er innsendt, og at jeg purret opp i midten av April så var det en sak jeg kunne sende rett inn til de, slik at de kan gå rett på saken. Jeg sender inn en klage til forbrukerrådet med ønske om heving av kjøp, da nå over åtte uker er totalt uakseptabel avhjelpstid.

Lenke til kommentar

Utrolig synd at slike useriøse behandlinger skal ødelegge for et såpass flott produkt.

 

Skal du kjøpe ny Svane seng fra en annen forhandler(andre enn Skeidar), eller ny produsent?

 

Utrolig synd at slike useriøse behandlinger skal ødelegge for et såpass flott produkt.

 

Skal du kjøpe ny Svane seng fra en annen forhandler(andre enn Skeidar), eller ny produsent?

Lenke til kommentar

Enda en oppdatering, snakket med serviceansvarlig hos Skeidar, ifølge Svane så fikk de inn komponentene til å produsere en ny madrass 31 Mai.

Det vil si 11 uker der, i tillegg kommer produksjon, og leveringstid i tillegg på dette, 12-13 uker kanskje? Å snakke med Skeidar er som å snakke med en vegg, de er overhodet ikke intressert i å høre på hva jeg har å si, og forsvarer seg med at jeg kun er intressert i å heve kjøpet, og at de prøver å hjepe meg. Hadde det vært faktum at de tok kontakt med meg, tidligere enn etter syv uker, og ordnet innen syv uker, ville det stilt seg annerledes, men når vi trolig kommer opp i 12-13 uker?

Selv om produktet er brukbart, og jeg har det hos meg, og bruker det, og at det er mer ett kosmetisk problem, så er vel fortsatt den lange reklamasjonstiden urimelig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...