Gå til innhold

Oppgradere PC for rundt 5000.


Anbefalte innlegg

Hei bloggen~

 

Har litt penger til overs etter å ha jobbet en del, så tenkte jeg skulle bruke litt for å oppgradere den gamle PCen min som begynner å nærme seg 4 år snart.

Det begynner å bli veldig kjipt å ikke kunne spille nyere spill av typen The Witcher 2, Skyrim osv, så tenker det er på tide å oppgradere nå.

 

Liste over komponenter jeg allerede har:

 

 

 

Processor: Intel® Core™2 Duo CPU E8400 @ 3.00GHz (2 CPUs), SKAL BYTTES

Memory: Corsair DDR2 4094MB RAM SKAL BYTTES

Hard Drive: 500 GB 7200RPM 32mbit

Video Card: NVIDIA GeForce 8800 GT Overclocked SKAL BYTTES

Motherboard: Gigabyte EP35C-DS3R SKAL BYTTES

Computer Case: Antec Nine Hundred - Ser ganske jalla ut og bråker en del, men tenker på å beholde den inntil videre for budsjettet sin skyld.

PSU: Corsair 600W - Er denne såpass sterk at jeg kan beholde den?

 

 

 

Det jeg tenker på å skaffe meg er da:

Hovedkort

Minne

Grafikkort

Prosessor

Eventuelt en litt større og raskere harddisk.

 

Eneste som er at jeg ikke har satt meg inn i PC-komponentenes verden på altfor lenge, har ikke peiling hvilke kort og prosessorer som er the shit for tiden. Noen her som har noen gode forslag på hvordan man kan få mest bang for buck med 5000-5500kr?

Endret av Spleen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du planer om å overclocke?

 

Hvis ja:

Jeg vil anbefale å gå for den nye Ivy Bridge generasjonen av prosessorer. i5 3570K.

Anbefaler Corsair XMS3 8GB 1600MHz som koster 369,- hos komplett.

 

Hovedkort, da anbefaler jeg et med chipset Z77 pga Ivy Bridge prosessoren. Da tenker jeg på dette: ASUS P8Z77-V LX, Socket-1155

 

Tilsammen koster dette rundt 3300,-. Så trenger du skjermkort. Her har du litt å gå på, men ikke nok for å få det beste. Anbefaler å titte i demovare-avdelingen hos komplett for skjermkort. Der har du kort for en billig penge. Ellers kan du vente på nVidia sitt 660 kort.

 

Spm bare spør!

Lenke til kommentar

Eneste fordel med Ivy er litt lavere strømforbruk og ørlite mindre varmeutvikling, utover det er i5-2500k best til spilling/overklokking.

 

verste er at IB ikke får kvitta seg med varmen, så du får ikke kjølt den like godt som SB, IB blir varmere enn SB

 

grunnen er at de har brukt TIM mellom chippen og varmesprederen. /facepalm, jeg er skuffet over hvordan Intel gjør dette her.

Lenke til kommentar

i5 3570K viser faktisk bedre benchmarks resultater enn i7 2600K og har bedre ytelse enn i5 2600K, mye er det nok ikke, men jeg bestilte meg nettopp PC deler og gikk for Ivy Bridge. Siden jeg først skulle oppgradere og nettopp kommet ut 3rd generasjon av Intel prosessorer, så tenkte jeg at det er greist å gå for nyeste.

 

Overclocking og varme får jeg ta det som kommer. Max tempen på IB er jo trossalt satt høyere enn på SB (10C).

Lenke til kommentar

i5 3570K viser faktisk bedre benchmarks resultater enn i7 2600K og har bedre ytelse enn i5 2600K, mye er det nok ikke, men jeg bestilte meg nettopp PC deler og gikk for Ivy Bridge. Siden jeg først skulle oppgradere og nettopp kommet ut 3rd generasjon av Intel prosessorer, så tenkte jeg at det er greist å gå for nyeste.

 

Overclocking og varme får jeg ta det som kommer. Max tempen på IB er jo trossalt satt høyere enn på SB (10C).

Varmeproblemet til Ivy Bridge kommer av 22nm og tri-gate (3D) transistorer. Det har ingenting med varmesprederen å gjøre. Makstempen er økt med 5°C til 105°C, Ivy Bridge kjører 15-20°C varmere enn Sandy Bridge ut av eska med stock kjøler.

Overklokket ser du på 100% lik ytelse +-2%, da er det like greit å velge en 2500k og spare et par hundrelapper til noe annet.

Lenke til kommentar

Etter hva jeg vet så er makstempen på Sandy Bridge 95C?

 

Men stemmer det du sier ja. Utrolig kjipt at det er slik, så det kan være jeg blir nødt til å kjøpe vannkjøling hvis jeg skal overclocke.

 

Overclocket så yter i5 3570K litt bedre, det har jeg sett flere steder, og det er kun et par hundrelapper forskjell fra en 2nd gen og 3rd gen prosessor så hvis du er interessert i å ha det nyeste så er Ivy Bridge valget. Hvis du allerede er på en 2nd generasjon i5 eller i7 prosessor som 2500K eller 2600K er det ingen vits i å gå for de nye Ivy Bridge prosessorene :)

Lenke til kommentar

Beklager sent svar, men har jobbet i hele dag. :(

 

Mye bra forslag her. Takk!

Usikker på om jeg kommer til å overclocke, ettersom jeg aldri har gjort det før, og må vel eventuelt skaffe meg vannkjøling i tillegg (?) for å få noe ut fra overclockinga.

 

Sjekket også kontoen min, og det viser seg at jeg faktisk står litt bedre økonomisk til enn jeg trodde, så kan gjerne slenge på en tusenlapp for å få et enda bedre grafikkort.

 

Hva tror dere som har peiling om dette oppsettet?

 

a59a739f73836135461d1156bd6a1bb8.png?1335905345

 

Edit: Strømforsyningen min er forresten 620W. Det burde vel holde?

Endret av Spleen
Lenke til kommentar

Hvorfor har du valgt et micro-ATX hovedkort? :p

 

Du kan overclocke med kjøleren som fulger med men det er begrenset da temperaturen kan bli høy med stock kjøleren.

 

Kanskje du vil gå for et Z77 hovedkort, som for eksempel dette i tilfelle i framtiden du bestemmer deg for å oppdatere til en Ivy Bridge prosessor, slik at du slipper å kjøpe nytt hovedkort igjen. Koster kun 20,- mer.

 

Ellers ser det bra ut dette. :)

Lenke til kommentar

det grafikkortet er faktisk bare rundt 1-2% bedre enn HD 7870 som koster 1800kr. HD 7850 er bedre på alle andre måter

 

hvorfor skal man noen gang gidde å "oppgradere" til Ivy bridge? koster deg nesten 2000kr og gir deg ikke en døyt

Endret av olestokk
  • Liker 2
Lenke til kommentar

det grafikkortet er faktisk bare rundt 1-2% bedre enn HD 7870 som koster 1800kr. HD 7850 er bedre på alle andre måter

 

hvorfor skal man noen gang gidde å "oppgradere" til Ivy bridge? koster deg nesten 2000kr og gir deg ikke en døyt

 

Takk, mann. Ser at det er en god del penger å spare på å velge HD7850 fremfor det kortet jeg hadde valgt. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...