Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Streng karaktersetting?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg går i 9. klasse på en ungdomsskole hvor muligheten til sekser er nærmest umulig.

 

På trinnet vårt er en sekser en sjelden vare. På en fremføring jeg hadde skrøt læreren voldsomt over hvor god den var (perfekt balanse mellom det jeg sa og det som sto på powerpointen, meget bra innhold osv.) men likevel fikk jeg 5/6. I en annen fremføring hvor læreren sa jeg snakket kontrollert, rolig og tydelig fikk jeg 5+ på grunn av at jeg manglet "den siste krydringa". Han sa til og med at han kunne forsvart det om han ga meg sekser.

 

Karakterskalaene på prøver føles også veldig høye. F.eks på en skala fra 1 til 20 poeng, må du ha 19 poeng eller mer for sekser. I åttende fikk en i klassen 5+ når han fikk 19,5 av 20 poeng på en matteprøve.

 

I slutten av åttende fikk jeg 5 i snitt (sank litt i 9., hehe), og da var det bare en person på trinnet (vårt trinn består av rundt 100 stk.) som fikk høyere enn meg. Da blir jeg mildt sagt forbauset når jeg leser på nettet om folk som får 5,4-5,6 i snitt (og det på ungsomsskolen).

 

Jeg har alltid trodd det skulle være slik det var hos oss, men nå er jeg veldig usikker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Karakteren 6 skal per definisjon etter ålmenn norsk lov «uttrykkja framifrå kompetanse i faget». Til samanlikning skal karakteren 5 «uttrykkja mykje god kompetanse i faget». Dette er den ordrette lova slik ho står skriven, og dette er ei lov som alle lærarane i landet skal kjenna til. Men så har vi dette med tolking, og det som er leitt er at fleire lærarar ser ut til å ha tolka dette som at karakteren 6 skal vera ein tilnærma uoppnåeleg karakter.

 

For ja, eg kjenner meg veldig igjen i det du seier. På ungdomsskulen min var det visstnok bare éi einaste jente som nokonsinne hadde fått karakteren 6 av tekstillærarinna. Årsaka til denne praksisen er mystisk for meg idag, og eg angrar på at ikkje eg aldri spurte lærarane om det. Det du kanskje bør gjera er å faktisk spørja kvar einskilde lærar som du har på skulen din om korleis dei har tolka dette med «framifrå kompetanse». Og dersom du meiner at du eller andre har oppnådd krava, skal læraren gjeva deg og andre karakteren 6.

 

edit: lova om karakterar finn du her.

Endret av mosleth
Lenke til kommentar

Er ingen tvil om at de mener noe må være nærmest perfekt for å fortjene en sekser, men jo, kan jo spørre. Å klage på en karakter er nytteløst på vår skole, fordi læreren har alltid en eller annen form for unnskyldning. Skulle nesten tro at alle lærerne hadde en eller annen policy om å unngå sekser.

Eneste gangen jeg klarte å skifte karakteren min var da moren min ringte og gikk beinhardt frem (hun er lærer skjønner du :))

Lenke til kommentar
Å klage på en karakter er nytteløst på vår skole, fordi læreren har alltid en eller annen form for unnskyldning.

 

Hehe, men du må jo huske at hvis du vil ha 6, så er det din jobb å utslette alle unnskyldningene. Du kan ikke klage på at læreren har grunnlaget når det er du som legger grunnlaget.

Lenke til kommentar

Selv om en får 19,5 av 20 poeng på en prøve trenger ikke det å bety at en skal ha 6. Prøven kan ha vært for lett/for liten til å kunne gi toppkarakter.

 

Ellers kjenner jeg meg igjen i det du beskriver; karakteren 6 pleier å være nærmest uoppnåelig, mens 5+ gjerne bare krever litt ekstra innsats. Slik har det i hvert fall vært på alle skolene jeg har gått på.

Lenke til kommentar

Det virker litt som om dette er mer vanlig på ungdomsskolen enn på videregående. Opplevde selv å kun få femmere i bl.a. engelsk og naturfag, selv om jeg godt vet at jeg var god nok til seksere. Engelsklæreren sa rett ut til meg at jeg lå to hakk over resten av klassen, og at han derfor var strengere når han vurderte meg - noe jeg visste var idiotisk, men aldri protesterte på. Til skriftlig eksamen i engelsk derimot fikk jeg sekseren, og igjen til standpunkt + eksamen på VG1 (uten å ha endret studievanene mine gjennom sommeren).

 

Samtidig er det en inflasjon av høye karakterer ved enkelte ungdomsskoler. Flere i klassen min på videregående gikk ut av ungdomsskolen med høyere snitt enn meg, men endte opp med å gå ned mens jeg gikk opp. Andre som gikk i klassen min på ungdomsskolen opplevde også å få økt snittet på videregående, og her inkluderer jeg kun de som valgte studiespesialisering.

 

Ungdomsskolelærere kan rett og slett ikke det å sette rettferdige karakterer, etter min erfaring. Videregående er i det minste en forbedring, der jeg så langt har opplevd å få samme karakterer på eksamen som standpunkt - noe som sier meg at lærere/sensorer på videregående i større grad er enige om hva som faktisk kreves for å oppnå de ulike karakterene.

Lenke til kommentar

Du bør se positivt på det, når du har ca 5,0 i snitt og hvis du holder på dette frem til 10. klasse ligger du godt ann. Du kommer sikkert inn på den videregående skolen du vil, og når du kommer inn der kommer du til å gjøre det godt. Tro meg, ungdomsskolen min var streng, og jeg leker meg gjennom VGS i enkelte fag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...