Gå til innhold

[Løst] CPU sitter fast


selux

Anbefalte innlegg

Som tittelen sier sitter CPU'n fast i heatsinken. Jeg har prøvd å løsne den ved å vri på den, bruke hårføner for å varme den opp og arctic clean, men uten hell. Har ingen anelse om hva jeg skal foreta meg nå, så flere tips er velkomne =) Noen som aner om dette kan gå på garantien på noen som helst måte?

 

Det er snakk om en AMD 1055T

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, hva brukte du som kjølepasta?

Du kan prøve å bruke sånn elektronisk rensemiddel som kan sprayes på direkte mens du prøver å vri på den, den skal løsne etter hvert.

Har vært borti noen få cpu'er som har vært vriene , men det løser seg som regel.

 

En svært tynn kniv kan også prøves til å lirke litt så lenge du ikke kommer i kontakt med noe annet.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Jeg har ikke hatt på ny pasta siden jeg kjøpte den, så det er den originale. Hvor får jeg tak i sånn elektrisk rensemiddel?

 

jeg har prøvd å løsne den med alt mulig rart, men det virker som om pastaen er helt brent inn eller noe.

 

edit: kanskje ett dumt spørsmål, men kan CPU'n bli for varm når jeg blåser på den med en hårføner? (synes den blåser veldig varmt)

Endret av selux
Lenke til kommentar

Det som er montert på orginal amd cpu heatsink heter thermal pad , og det "limer" seg skikkelig fast.

Beste måten er faktisk å slå på PC - entre f.eks BIOS settings slik at cpu varmer seg opp , og vrikke kjøleren slik at pad slipper taket - ikke fjern heatsink føre PC er slått av igjen selvfølgelig.

Lenke til kommentar

Nja, tror du skal være litt forsiktig med å prøve å presse den nedi om du ikke får det til, i verste fall tar du knekken på pinsa og da er løpet kjørt.

Du kan jo prøve å varme opp selve kjøleren direkte med hårføneren, på den måten er det cpu som blir varmet opp til slutt og du kan da prøve å vrikke og vri på den til den løsner.

Lenke til kommentar

Er litt redd for den skal bli for varm, men det er kanskje ikke noen sjanse for det hvis jeg ikke blåser rett på CPU'n, men på heatsinken i stedet?

Egentlig ikke.

Sannsynligvis så vil cpu løsne allerede når kjøleren når ca 50-60 grader så lenge du husker på å bruke skrujernet til å hjelpe til litt , cpu er det siste som varmes opp og jeg tipper "limet" har blitt såpass varmt at det løsner lenge før du oppnår en TDP på over 60-70C. Det er også mer kritisk for en cpu å ha høy temperatur i drift enn når den ikke er det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg var nettopp i samme situasjon, den løsner når det blir varmt nok. Jeg hadde ikke føner og var ikke spesielt redd for cpuen så jeg dampa den litt over kaffekjelen. Bare vær forsiktig når du prøver å løsne den.

 

Hårføner eller noe veldig tynt som du kan skli mellom burde funke helt fint.

Lenke til kommentar

Takk for svar alle sammen, fikk den av nå! :dremel: varmen den lenge med hårføneren også brukte jeg en flattrekker til å vri den av.

 

Håper bare den fungerer når jeg setter den på igjen og at jeg ikke har ødelagt den. :confused:

Endret av selux
Lenke til kommentar

Takk for svar alle sammen, fikk den av nå! :dremel: varmen den lenge med hårføneren også brukte jeg en flattrekker til å vri den av.

 

Håper bare den fungerer når jeg setter den på igjen og at jeg ikke har ødelagt den. :confused:

 

Nåda, isåfall har du en grunn til å oppgradere (nedgradere?) til en FX , og passer du på å klokke den litt ekstra er den ikke så ille.

Dog jeg hadde ventet til neste revisjon av FX kommer ut som skal bøte på en del av problemene dagens FX har.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...