Gå til innhold

BYGGE PC?!?!


Anbefalte innlegg

jeg lurer på HVA som er greia med å bygge selv?? jeg har sett flere ganger at folk blir anbefalt å bygge selv men er ikkke det dritt vanskelig a??

 

hvordan skal man f.eks få på AV og PÅ knappen?? hvis man bommer på noe så er pengene bort kasta......

 

HVA ER greia med det?? jeg skal ha pc til konfirmasjonen min men hva er greia med å bygge?? trodde alle kjøpte ferdigbygd jeg..

 

kan noen forklare meg om jeg klarer å bygge pc? jeg er dårlig engelsk, ikke mye peiling på pc, dum og masse annet... jeg bor i liten by så ingen kan hjelpe meg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tvert i mot er det veldig enkelt å bygge selv. Ufattelig mange guider på youtube og bruksanvisningen som følger med hovedkortet holder i massevis. Og i verste fall kan man jo spør her, om man for eksempel viser til bilder.

 

Greia med å bygge selv er at det:

1. Er gøy og veldig lærerikt.

2. Billigere.

3. Ofte kan man lage ekstremt gode oppsett av deler i forhold til "ferdige pc-er"

4. Man får forståelse og kan enkelt oppgradere deler etterhvert og finne feil enklere.

 

Satte selv sammen min første pc når jeg var ca 12 år, og hadde ikke anelse hva jeg holdt på med, men fulgte råd og bruksanvisning, og det gikk bra.

 

Angående på og av knappen, er dette en simpel liten kontakt som skal festes på hovedkortet :)

 

Kontakter er delt opp i ulike grupper som kun passer til enheten de er beregnet for (for det meste i hvertfall). Du kan for eksempel ikke montere en 6 pins kontakt beregnet for et skjermkort på en harddisk. Og kabler kommer ofte merket fra produsent, og masse veiledning i bruksanvisning.

 

Oppsummering: Det er enkelt å bygge pc selv. Ta deg god tid. Les bruksanvisning godt (kanskje til og med 2 ganger første gangen), så skal alt gå bra.

Lenke til kommentar

Tvert i mot er det veldig enkelt å bygge selv. Ufattelig mange guider på youtube og bruksanvisningen som følger med hovedkortet holder i massevis. Og i verste fall kan man jo spør her, om man for eksempel viser til bilder.

 

Greia med å bygge selv er at det:

1. Er gøy og veldig lærerikt.

2. Billigere.

3. Ofte kan man lage ekstremt gode oppsett av deler i forhold til "ferdige pc-er"

4. Man får forståelse og kan enkelt oppgradere deler etterhvert og finne feil enklere.

 

Satte selv sammen min første pc når jeg var ca 12 år, og hadde ikke anelse hva jeg holdt på med, men fulgte råd og bruksanvisning, og det gikk bra.

 

Angående på og av knappen, er dette en simpel liten kontakt som skal festes på hovedkortet :)

 

Kontakter er delt opp i ulike grupper som kun passer til enheten de er beregnet for (for det meste i hvertfall). Du kan for eksempel ikke montere en 6 pins kontakt beregnet for et skjermkort på en harddisk. Og kabler kommer ofte merket fra produsent, og masse veiledning i bruksanvisning.

 

Oppsummering: Det er enkelt å bygge pc selv. Ta deg god tid. Les bruksanvisning godt (kanskje til og med 2 ganger første gangen), så skal alt gå bra.

 

Alt (antaglivis, jeg har ikke bygget pc før)riktig unntatt punkt to.

 

Du må også huske at du ikke får garantert at oppsettet funger.

Lenke til kommentar

Tvert i mot er det veldig enkelt å bygge selv. Ufattelig mange guider på youtube og bruksanvisningen som følger med hovedkortet holder i massevis. Og i verste fall kan man jo spør her, om man for eksempel viser til bilder.

 

Greia med å bygge selv er at det:

1. Er gøy og veldig lærerikt.

2. Billigere.

3. Ofte kan man lage ekstremt gode oppsett av deler i forhold til "ferdige pc-er"

4. Man får forståelse og kan enkelt oppgradere deler etterhvert og finne feil enklere.

 

Satte selv sammen min første pc når jeg var ca 12 år, og hadde ikke anelse hva jeg holdt på med, men fulgte råd og bruksanvisning, og det gikk bra.

 

Angående på og av knappen, er dette en simpel liten kontakt som skal festes på hovedkortet :)

 

Kontakter er delt opp i ulike grupper som kun passer til enheten de er beregnet for (for det meste i hvertfall). Du kan for eksempel ikke montere en 6 pins kontakt beregnet for et skjermkort på en harddisk. Og kabler kommer ofte merket fra produsent, og masse veiledning i bruksanvisning.

 

Oppsummering: Det er enkelt å bygge pc selv. Ta deg god tid. Les bruksanvisning godt (kanskje til og med 2 ganger første gangen), så skal alt gå bra.

 

Alt (antaglivis, jeg har ikke bygget pc før)riktig unntatt punkt to.

 

Du må også huske at du ikke får garantert at oppsettet funger.

 

Skal veldig mye til at du ødelegger deler, spesielt om man er forsiktig. Om oppsettet ikke fungerer, er dette ofte fordi man har glemt av en eller annen strømkabel en plass. Eller glemt å installert en eller annen del, for eksempel ram brikker. Men om noe sånt skjer, vil du får enten feilmelding i form av lyd eller lys/kode, og da finner man ut hva som er feil i bruksanvisningen. Eneste som faktisk kan fort bli ødelagt, er om man installerer cpu feil og ødelegger noen av "pinnene", men følger du bruksanvisningen, skal ikke dette kunne skje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tvert i mot er det veldig enkelt å bygge selv. Ufattelig mange guider på youtube og bruksanvisningen som følger med hovedkortet holder i massevis. Og i verste fall kan man jo spør her, om man for eksempel viser til bilder.

 

Greia med å bygge selv er at det:

1. Er gøy og veldig lærerikt.

2. Billigere.

3. Ofte kan man lage ekstremt gode oppsett av deler i forhold til "ferdige pc-er"

4. Man får forståelse og kan enkelt oppgradere deler etterhvert og finne feil enklere.

 

Satte selv sammen min første pc når jeg var ca 12 år, og hadde ikke anelse hva jeg holdt på med, men fulgte råd og bruksanvisning, og det gikk bra.

 

Angående på og av knappen, er dette en simpel liten kontakt som skal festes på hovedkortet :)

 

Kontakter er delt opp i ulike grupper som kun passer til enheten de er beregnet for (for det meste i hvertfall). Du kan for eksempel ikke montere en 6 pins kontakt beregnet for et skjermkort på en harddisk. Og kabler kommer ofte merket fra produsent, og masse veiledning i bruksanvisning.

 

Oppsummering: Det er enkelt å bygge pc selv. Ta deg god tid. Les bruksanvisning godt (kanskje til og med 2 ganger første gangen), så skal alt gå bra.

 

Alt (antaglivis, jeg har ikke bygget pc før)riktig unntatt punkt to.

 

Du må også huske at du ikke får garantert at oppsettet funger.

 

Skal veldig mye til at du ødelegger deler, spesielt om man er forsiktig. Om oppsettet ikke fungerer, er dette ofte fordi man har glemt av en eller annen strømkabel en plass. Eller glemt å installert en eller annen del, for eksempel ram brikker. Men om noe sånt skjer, vil du får enten feilmelding i form av lyd eller lys/kode, og da finner man ut hva som er feil i bruksanvisningen. Eneste som faktisk kan fort bli ødelagt, er om man installerer cpu feil og ødelegger noen av "pinnene", men følger du bruksanvisningen, skal ikke dette kunne skje.

 

har hørt om kompis min som skulle bygge pc for onkelen hans, og han hadde ødelagt CPU fordi hånda hans skjelvet mye og fikk bommet litt på CPU så den ikke satt fast ordentlig..

 

Hørtes litt ekstremt ut. Med socket 2011 og 1366 ihvertfall (antar det er samme på socket 1155), vet jeg at "pinnene" sitter på hovedkortet i stede for cpu (i "gamledager" var "pinnene" på cpu). Så det er bare å legge cpu ned i socketen så den "glir" på plass, deretter strammer du festene over cpu og vips sitter den helt fast.

 

 

Klarte faktisk å miste en pentium 4 prosessor en gang, så alle pinnene ble skjeve, men selv da gikk alt bra. Rettet opp igjen pinnene og vips fungerte alt som det skulle igjen. (Kan godt være jeg var litt heldig:P)

Lenke til kommentar

Du har ingen ting å frykte, bygget PC for første gang for litt siden selv. Jeg trodde jeg hadde ødelagt hele dritten fordi det lagde skikkelig knase lyd da jeg festet CPUen, men var vist sånn det skulle være. Jeg klarte også å feste kjøleren feil så det ble nesten BBQ i kabinettet, men dette var da fordi jeg ikke leste manualene noe serlig fordi jeg rett og slett ikke skjønte en dritt av de.

 

Om du lurer på hvor lang tid det tar, så tar det vel 5 timer første gang fordi du leser og finner ut av ting, pluss du må rute kabler osv som tar en stund om du vil være nøye. Selv brukte jeg 13 timer til sammen, men jeg knotet en del fordi jeg dreit i manualene (Er en "Learn through action" person).

 

Så hvis du leser manualene og er forsiktig så går det veldig greit. Og det desidert beste for min del er at jeg kunne velge deler selv, trengte liksom ikke å ha enten den eller den delen, men ikke begge to. Kunne bare kaste inn det jeg ville.

Lenke til kommentar

Sette sammen deler, om du har lest mye og er forberedt: 1-4 timer

Kabler og sånt: 15 min - 1 time (spørs hvor pirkete du er)

 

Husk å kjøp deg strips så du enkelt kan feste ledninger. (fra for eksempel clas ohlson)

 

Ikke vært redd for cpu installasjon. Det er veldig enkelt og skal ikke være et problem, selv om du skjelver.

 

Angående USB porter og lignende: Det er koblingskjema i hovedkort manualen, så dette burde ikke blir vanskelig

Lenke til kommentar

hei takk for svar jeg har SETT (ikke lest) manualen 2 ganger nå og skal se på den flere ganger når varene er på vei. men jeg kan ikke lese.. hvorfor? skandale fra ASUS sin der HK manualen er BARE på japansk og fransk.. så, nei, jeg får ikke lest men ellers ser alt til å gå bra er skeptisk til det med å ta bort kjølepasta med alkohol siden jeg ikke vet hvor man skaffer det og om jeg kan ødelegge CPU'en ved å søle litt på den! :( kan man ikke bare bruke vått serviett?

Finn hovedkortet ditt her og last ned manualen derfra da?

 

Alkohol kan du få tak i på Kiwi, Ica, Meny, Ultra, Rema 1000, Rimi, Vinomonpolet, Byggmix, Jernia, apoteket ...

Jeg anbefaler dog å få tak i noe som er så rent som mulig, så øl og vin er ikke å anbefale. Alternativt kan du jo bare kjøpe et vaskesett for 100 kr på komplett/dustin/whatever

 

Er det virkelig så vanskelig?

 

EDIT:

Lurer fortsatt på hvorfor du har skapt (minst) to brukere her.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

hei takk for svar jeg har SETT (ikke lest) manualen 2 ganger nå og skal se på den flere ganger når varene er på vei. men jeg kan ikke lese.. hvorfor? skandale fra ASUS sin der HK manualen er BARE på japansk og fransk.. så, nei, jeg får ikke lest men ellers ser alt til å gå bra er skeptisk til det med å ta bort kjølepasta med alkohol siden jeg ikke vet hvor man skaffer det og om jeg kan ødelegge CPU'en ved å søle litt på den! :( kan man ikke bare bruke vått serviett?

 

Stikk innom en malingsjappe eller en bensinstasjon og skaff isopropanol. Den fordamper bort etter du har tørket rent så du kan søle så mye du vil :p

Endret av Mumriken
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...