Gå til innhold

Nytt kompaktkamera/hybrid med god kvalitet - Hvilket?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Dama har sikla litt på speilreflekskameraet mitt (Nikon D40), og jeg tenkte jeg skulle kjøpe et nytt kamera til henne. Hu er ikke spesielt fotointeressert, men ønsker noe som gir litt bedre bilder enn hun får med sitt nåværende kompaktkamera (Casio Exilim Zoom EX-Z1200).

 

Jeg tenker som så at hun kommer ikke til å gidde å dra med seg et stor speilreflekskamera, så derfor tror jeg at jeg går for en hybridløsning eller et bra kompaktkamera. Bruken er vel egentlig feriebilder og annen vanlig bruk. Satser kanskje på at hun blir mer interessert om hun får et godt kamera.

 

Har sett på følgende modeller:

 

Nikon P7100

Dette kameraet har jo gode egenskaper, og objektivet trekker seg helt inn i kamerahuset. Det negative er at det ser litt klumpete og stort ut.

 

Canon G12

Her gjelder egentlig akkurat det samme som Nikon P7100.

 

Panasonic LX5

Gode egenskaper, godt batteri, og fint utseende.

 

Olympus XZ-1

Bra lysstyrke (gjør at det blir gode bilder når det er mørkt, ikkesant?), og fint utseende.

 

Nikon 1 J1

Dette kameraet kommer jo i fler farger, og er ikke så værst å se på. Det at det er et systemkamera med et stort objektiv gjør at det vil ta mer plass, i tillegg til at jeg aldri ser for meg at hun skal drive å variere bruken av objektiver.

 

Hvor mye bedre bilder får man egentlig med dette kameraet i forhold til de andre alternativene?

 

 

 

Veit at det er teit å bry seg sånn om utseende til kameraet, men det tror jeg faktisk at betyr en del for henne.

 

Det blir på en måte en kamp i mellom Nikon P7100 og Canon G12, Panasonic LX5 og Olympus XZ-1, eller et kamera av typen Nikon 1 J1.

 

Noen med mer innsikt enn meg som har noen tips å komme med?

 

Hvor mye bedre bilder vil hun få med et av disse i forhold til sitt gamle Casio eller min gamle speilrefleks?

Endret av freddern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For noen så betyr utseende mye; og det kan være det som skiller det å a med seg kamera kontra det å la det ligge hjemme. I tillegg til størrelse.

 

Jeg vil tro at Olympus XZ-1 er den som hun vil like best av de du har ramset opp; det er den som har den beste kombinasjonen av størrelse, ytelse og godt utseende.

 

En annen kandidat, er Canon S100; den har mye til felles med G12, men er pakket i en mer hendig størrelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har hatt en noen gode kompaktkameraer; Panasonic LX3/LX5, Samsung EX1 og Olympus XZ-1. XZ-1 er den jeg har beholdt og kommer til å fortsette å ha som kompaktkamera.

 

LX5 er bedre på video enn XZ-1, bildekvalitet er ganske likt. XZ-1 har 28-112mm f/1.8-2.5 og bedre nærgrense, noe jeg liker. LX5 har 24-90mm f/2-3,3

Man får en god del tilbehør til XZ-1, f.eks. en god elektronisk søker til 1600kr. Den kan også brukes på Olympus PEN hybridkameraer hvis hun oppgraderer til MicroFourThirds etterhvert.

 

Canon G12 og Nikon P7100 synes jeg blir for stort for et kompaktkamera, begge er gode.

 

Av hybridene liker jeg MicroFourThirds (Olympus/Panasonic) og Samsung NX. Nikon 1 system har jeg ikke prøvd ennå. Jeg foretrekker MFT pga objektiv utvalget, spesielt fast optikken.

 

 

 

Her er noen bilder tatt med Olympus XZ-1 i makro modus + sjølandskap og et fuglebilde :)

 

http://farm7.staticf...5024f5e11_b.jpg

 

http://farm6.staticf...ca79fdb68_b.jpg

 

http://farm6.staticf...6d0fb00c7_b.jpg

 

http://farm3.staticf...5568ae76e_b.jpg

 

http://farm3.staticf...c97be0e01_b.jpg

 

http://farm3.staticf...aea239dba_b.jpg

Lenke til kommentar

Jeg vil tro at Olympus XZ-1 er den som hun vil like best av de du har ramset opp; det er den som har den beste kombinasjonen av størrelse, ytelse og godt utseende.

 

En annen kandidat, er Canon S100 ...

Mye enig med Tomsi42, men heller nok ennå mer mot S100 som er vesentlig mindre enn både LX5 og XZ-1. Ulempen er mye dårligere lysstyrke på tele.

 

Ellers kan TZ20 (eller TZ30) være et alternativ hvis hun vil ha mer zoom og innebygd GPS. Bilekvalitetsmessig tviler jeg på at hun vil se vesentlig forskjell på TZ20 og det hun allerede har. Mulig TZ30 er bedre på det området.

 

Edit: Minste systemkameraet du får (inkl standardzoom) er nok GF3/GF5 med den minste zoomen til Panasonic eller ser ikke J1 noe dårlig alternativ, men linsen stikker ganske langt ut.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Jeg skulle til å kjøpe DMC-LX5 selv, me valgte heller DMC-TZ20 på grunn av at den var tusenlappen billigere og hadde bedre ytelse. Dette kameraet er helt sinnsvakt, jeg ville ikke vurdere noen andre.

Det er første gang jeg har hørt noen som sier at et kamera i TZ-serien har bedre ytelse enn en LX-5. Hva legger du i det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for masse gode svar!

 

Jeg vil tro at Olympus XZ-1 er den som hun vil like best av de du har ramset opp; det er den som har den beste kombinasjonen av størrelse, ytelse og godt utseende.

 

En annen kandidat, er Canon S100; den har mye til felles med G12, men er pakket i en mer hendig størrelse.

 

Vipper litt mot XZ-1 så langt tror jeg...

Canon S100 ser jo bra ut - den er mindre, har flere megapiksler, full-HD video, men dårlig batteri, og ikke like bra bildekvalitet som XZ-1 virker det som.

 

Jeg skulle til å kjøpe DMC-LX5 selv, me valgte heller DMC-TZ20 på grunn av at den var tusenlappen billigere og hadde bedre ytelse. Dette kameraet er helt sinnsvakt, jeg ville ikke vurdere noen andre.

 

DMC-TZ20 var jo billig og bra, men hadde ikke fullt så god billedkvalitet, og ikke RAW, hvis jeg har skjønt det riktig.

 

Synes det er merkelig at jo "billiger" og mindre kameraet blir, jo flere megapiksler får det, mye zoom og Full HD. Dette går på bekostning av billedkvalitet da eller?

 

kelux78: Der ble jeg vippet enda mer mot XZ-1 ;)

 

Det gamle kameraet hennes er fra rundt 2007, og har helt ok bilder, men blir eid av speilreflekskameraet mitt. Vurderer nok ikke et kamera der hun ikke vil se noen vesentlig forskjell fra det gamle kompaktkameraet hennes.

 

Men da blir jeg litt forvirra, for utifra spesifikasjonene jeg har sett på, skulle jeg tro at disse kameraene jeg vurderer gir enda bedre bilder enn det gamle speilreflekskameraet mitt? Jeg har ikke så veldig peiling så correct me if I'm wrong!

 

Hvor stor forskjell er det egentlig på bildekvaliteten mellom f.eks XZ-1 og et av disse hybridkameraene som feks Nikon 1 J1? Har den sistnevnte bedre billedkvalitet, eller er det bare at den kan skifte objektiv og derfor gir flere muligheter?

 

Og hvorfor blir f.eks dette kameraet Canon G12 så mye større enn XZ-1? Er det for å gi bedre ergonomi, eller har de bedre innmat også...

 

Er ikke lett å bli klok på dette her...

Lenke til kommentar

Nikon 1 J1 har bedre bildekvalitet enn XZ-1.

 

G12 er større pga ergonomi, søker, tilt-/vendbar skjerm osv. Den er ganske like Canon S95/100 inni.

 

 

Synes det er merkelig at jo "billiger" og mindre kameraet blir, jo flere megapiksler får det, mye zoom og Full HD. Dette går på bekostning av billedkvalitet da eller?

Dette stemmer. Det er fordi den vanlige knipseren forbinder bildekvalitet med megapiksler og zoom. Det beste kameraet er den med mest zoom og flest piksler.

 

Ikke se deg blind på spesifikasjonene, de bestemmer ikke hvor bra et kamera er.

 

 

Ta en titt på Sony NEX-C3. Skal være et godt kamera. Har ikke prøvd selv, men testresultatene er meget gode. SORT SØLV TEST

 

Sigma har billig, halvlysterk optikk til NEX; Sigma 30mm F2.8 EX DN

Endret av kelux78
Lenke til kommentar

Som kelux78 skriver er G12 større en XZ-1 vesentlig pga ergonomi ergonomi, søker og vribar skjerm, men det er også større batteri, litt mer zoom, flere kontrollhjul og noen andre småting. Inni er det ganske likt S95, men S100 er et helt nytt kamera inni med bedre sensor og oppgradert elektronikk.

 

TZ20 er først og fremst billig fordi det er utgått, TZ30 ligger på rundt 3000 i de fleste butikker. TZ20 (og TZ30) har en helt annen profil enn LX5, men de er heller (i utgangspunktet) ikke billige kameraer. Er det bedre bildekvalitet du er på jakt etter er ikke et superzoomkamera med en av de minste sensorene og beskjeden lysstyrke det ideelle.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Ok, men hvordan legger XZ-1 seg i forhold til min gamle Nikon D40 da? Det er vel det eneste jeg har å sammenlikne med. Er det såpass stor forskjell imellom speilrefleks og ikke-speilrefleks at dette nye entusiastkompaktkameraet ikke gir bedre billedkvalitet enn det gamle speilreflekskameraet fra 2006?

 

I så fall så tror jeg at jeg skal legge litt mindre vekt på størrelse og heller vurdere litt flere kompakte sytemkameraer som f.eks Nikon 1 J1...

 

Er det forkjellen på størrelsen til bildebrikken som er greia eller?

 

Tusen takk for svar.

Lenke til kommentar

Kjøpte en C3 før helgen med Sigma 30mm f/2.8. Dette tar veldig gode bilder, men jeg liker ikke selve kameraet. Savner en søker. Når det bare er skjerm så føler jeg at jeg må slå det av med jevne mellomrom for å ikke spise for mye av batteriet. Det er riktig nok strømsparing på, men det er irriterende når skjermen slår seg av og du må vente på at den skal slå seg på igjen for å ta neste bilde. Sigma-objektivet gjør også oppstarten av kameraet svært tregt i forhold til Sonys objektiver, samt byttet fra å vise bilder til å ta bilder. Vi snakker sekunder. Men jeg tror ikke at noen som ikke er vant til søker - noen som er vant til kompaktkameraer - vil ha disse problemene. Du får fine bilder.

Lenke til kommentar

C3 er beregnet på brukere av ekle kompaktkameraer, alt må gjøres via menyen.

Hybridkamera med søker koster litt mer og er større. Kamera med søker koster gjerne enda mer enn de med innebygd søker.

 

Sigma optikken til NEX og MFT er treg i oppstart, men har rimelig kjapp AF.

 

Det finnes gode kjøp på bruktmarkedet. Denne pakken skal være mulig å prute litt på; LINK.

GF3 + 14-42mm og 20mm f/1.7 til litt over 4K. Bør ikke koste mer enn 4300kr inkl. porto.

Lenke til kommentar

C3 er beregnet på brukere av ekle kompaktkameraer, alt må gjøres via menyen.

 

Bare for ordens skyld så vil jeg legge til at man ikke må inn i menyen for å gjøre alt. Man har fire knapper man kan tilegne funksjoner. Samt hjulet, som fungerer bortimot på samme måte som Canon 5D2. Men det er helt klart beregnet på dem som vil ha gode bilder uten å måtte trykke på annet enn utløseren. Er for øvrig vel verdt ventetiden med Sigma-objektivet bare for å slippe Sonys 16mm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...