Gå til innhold

Multicom Kunshan P150E/P170E tråden


BIG1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Heisann, Har fulgt med dette forumet et par dager. Skulle kjøpe p170e i de kommende dagene, til det ble opplyst om at de var tomme for 7970m. Kan heller vente litt med det då.

 

Mitt spørsmål var om det er mange som har installert windows selv og har ikke hatt noe problemer med verken gpu-bytte (mellom innebygde gpu og 7970m) på program/spill eller tastatur?

 

Jeg hadde nemlig tenkt bestille uten windows installert og heller ta det selv, men virker som folk har hatt problemer når de har gjort dette, som jeg har fått intrykk av her på forumet. Med både tast.lys og 7970m drivere på bytte mellom grafikkkortene.

 

Takker til den/de som tar seg tid til å svare.

Endret av Komby
Lenke til kommentar

Heisann, Har fulgt med dette forumet et par dager. Skulle kjøpe p170e i de kommende dagene, til det ble opplyst om at de var tomme for 7970m. Kan heller vente litt med det då.

 

Mitt spørsmål var om det er mange som har installert windows selv og har ikke hatt noe problemer med verken gpu-bytte (mellom innebygde gpu og 7970m) på program/spill eller tastatur?

 

Jeg hadde nemlig tenkt bestille uten windows installert og heller ta det selv, men virker som folk har hatt problemer når de har gjort dette, som jeg har fått intrykk av her på forumet. Med både tast.lys og 7970m drivere på bytte mellom grafikkkortene.

 

Takker til den/de som tar seg tid til å svare.

 

Hei.

 

Jeg hadde problemer med å få det til å fungere på windows 8, så jeg gikk tilbake til windows 7, er bare å laste ned alle driverne på multicom.no support, legge inn alle drivere så fungerer det utmerket, det jeg gjorde feil første gang var at jeg installerte intel/nvidia driver, last ned filen som heter 7970m.zip installer den så fungerer det utmerket, problemet med windows 8 var at den driveren ikke fungerte der:)

 

Så skal ikke være noe galt med switching

Lenke til kommentar

Heisann, Har fulgt med dette forumet et par dager. Skulle kjøpe p170e i de kommende dagene, til det ble opplyst om at de var tomme for 7970m. Kan heller vente litt med det då.

 

Mitt spørsmål var om det er mange som har installert windows selv og har ikke hatt noe problemer med verken gpu-bytte (mellom innebygde gpu og 7970m) på program/spill eller tastatur?

 

Jeg hadde nemlig tenkt bestille uten windows installert og heller ta det selv, men virker som folk har hatt problemer når de har gjort dette, som jeg har fått intrykk av her på forumet. Med både tast.lys og 7970m drivere på bytte mellom grafikkkortene.

 

Takker til den/de som tar seg tid til å svare.

 

Hei.

 

Jeg hadde problemer med å få det til å fungere på windows 8, så jeg gikk tilbake til windows 7, er bare å laste ned alle driverne på multicom.no support, legge inn alle drivere så fungerer det utmerket, det jeg gjorde feil første gang var at jeg installerte intel/nvidia driver, last ned filen som heter 7970m.zip installer den så fungerer det utmerket, problemet med windows 8 var at den driveren ikke fungerte der:)

 

Så skal ikke være noe galt med switching

 

Konge :) takk skal du ha

Lenke til kommentar

Må innrømme å si at maskinen skuffet meg da det ikke er mulig å bestemme at den bare skal bruke 7970m likte ikke intel hd 4000 greiene og at man ikke kan bytte drivere at will. Får svart skjerm når jeg prøver å oppdatere osv. Vurderer å angre på kjøpet å vente på 680 og optimus. Der kunne jeg ihvertfall før velge hvilket kort jeg vil bruke.. Eller tar jeg helt feil der?

Lenke til kommentar

Da var Multicom tomme for 7970 :(

 

Fikk mail om at det kom inn nytt parti i midten av juli.

 

 

Edit: Altså til P170E.

 

Til info:

Det er riktig som Ceba skriver. Vi har gått tom for P170e med HD7970m pga. større etterspørsel enn forventet. Vi har selvsagt bestilt inn flere og de er forventet inn til oss i midten av juli.

 

Når det gjelder Multicom Kunshan P150e, så er det noen igjen med HD7970m. Vi forventer inn flere P150e med HD7970m på forsendelsen som kommer i midten av juli.

 

Ha en flott uke! :)

 

Jeg sendte mail til multicom for å høre når jeg kunne forvente å få min P150E/om det var nok 7970M igjen, fikk svar på mandag 25.06 at den kom til å bli sendt ut "i morgen eller på onsdag". Den har enda ikke blitt sendt. Betyr det at kundeservice bullshitta med meg og jeg må vente til midten av juli?

Endret av tobias6666
Lenke til kommentar

Må innrømme å si at maskinen skuffet meg da det ikke er mulig å bestemme at den bare skal bruke 7970m likte ikke intel hd 4000 greiene og at man ikke kan bytte drivere at will. Får svart skjerm når jeg prøver å oppdatere osv. Vurderer å angre på kjøpet å vente på 680 og optimus. Der kunne jeg ihvertfall før velge hvilket kort jeg vil bruke.. Eller tar jeg helt feil der?

 

Ser på andre forum at folk sliter med det samme.

Lenke til kommentar

Ja leste om det i går selv, er litt usikker på hva jeg skal gjøre, vist jeg skal ha en maskin med 680 og alt likt med den jeg har i dag må jeg ut med nærmere 18000kr noe som jeg egentlig ikke har lyst til å bare ett 680m kort på ebay koster bortimot 7500kr så det er også utelukkende, får bare smøre meg med tålmodighet og håpe at amd ser at folk ikke er helt fornøyd å at de feks gjør noe så man kan velge, det hadde vært fantastisk, vist ikke har jeg jo ikke noe valg enn å kjøpe kortet å sette det inn selv.

Lenke til kommentar

Ytelsesmessig i spill, så vil jeg ikke si at gtx680m er verdt det.

 

Nei. Ytelsen alene kan slett ikke forsvare merprisen i forhold til HD 7970M. Men man bør jo helst vurdere om det er verdt merprisen når man tar disse tingene med i betraktningen:1 - Det er kjøligere, trekker mindre strøm, og derfor også potensiellt mindre støy. 2 - Optimus, som selv om det ikke er helt problemfritt, fungerer pr.dags dato mye bedre og med færre problemer enn AMD's Enduro. 3 - Nvidia's gjennomgående bedre og hurtigere driverstøtte (i forhold til AMD).

I tillegg ting (CUDA) som først og fremst gavner folk med Adobe-software (PhotoShop, Premiere osv), og så PhysX, 3dVision, OpenCL ... det finnes en del programvare som kan utnytte Nvidia's grafikkjerner som en slags ekstra prosessor når det behøves.

Valget er ikke opplagt, til tross for prisen.

Konklusjonen i Notebookcheck's artikkel oppsummerer det hele fint, synes jeg.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Sant nok, men Enduro er ganske nytt i forhold til Optimus, og kan nesten bare bli bedre og bedre med nyere drivere.

 

Sitat fra notebookcheck: Without Enduro, the HD 7970M is marginally faster than the GTX 680M. With Enduro, the AMD model is slightly outperformed.

 

De har jo testet 7970M på Clevo P170EM, vil det da si at man kan deaktivere Enduro om man bestiller fra multicom?

Lenke til kommentar

Sant nok, men Enduro er ganske nytt i forhold til Optimus, og kan nesten bare bli bedre og bedre med nyere drivere.

 

Sitat fra notebookcheck: Without Enduro, the HD 7970M is marginally faster than the GTX 680M. With Enduro, the AMD model is slightly outperformed.

 

De har jo testet 7970M på Clevo P170EM, vil det da si at man kan deaktivere Enduro om man bestiller fra multicom?

 

Nei. De har dette fra tester av Alienware M17x R4, som ikke har Enduro-støtte. Der gjør HD 7970M det en del bedre enn i maskiner som har Enduro aktivert. Men det viser jo bare en del av problemene med Enduro. Et annet sitat fra Notebookcheck-testen: Unfortunately, Enduro is still quite unreliable and not as transparent as its Nvidia counterpart. About 50 percent of the games tested launch incorrectly with the integrated GPU (HD Graphics 4000) instead of the dGPU.

Halvparten av spillene som ble prøvd blir altså ikke detektert riktig av Enduro - og vi ser fra andre forum at folk har store problemer med å få satt det riktig manuellt også. I mange spill blir man altså tvunget til å kun bruke Intel HD 4000 ... eller kjøpe seg en AW M17 i stedet. Det blir dyrere enn P150/P170 med GTX 680 ...

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Nei, de sammenligner med HD7970M i Alienware, hvor enduro kan skrus av. Alienware har de nødvendige hardwareforskjellene på hovedkortet til at det er mulig å slå av intel kortet (og dermed enduro) og fremdeles få bilde på skjermen, dette har ikke clevo dessverre.

 

Men ja, i de værste tilfellene jeg har sett på nettet er det opp til 30% ytelsesforskjell i enkelte spill med enduro av/på - og da oftest i spill som er krevende hvor du faktisk trenger ytelsen.

 

Og som de skriver - om AMD klarer fikse enduro problemene er HD7970M likt/ørlite bedre i snitt i spill enn GTX680M.

Lenke til kommentar

Kan man skru av og på Enduro på Alienware'n? Jeg mente den bare ikke har Enduro-støtte implementert. Altså at AW bare har utelatt Enduro, som Clevo gjorde i forhold til Optimus på forrige generasjon.

 

Det er forresten interessant at AMD-kortet gjør det så mye bedre enn Nvidia-kortet når det gjelder en del "proffe" programmer. Det var kanskje ikke uventet, i og med at Nvidia med Kepler ønsket en større forskjell mellom kortene deres beregnet på spilling og de "proffe" Quadro FX-kortene.

 

Redigert: Jo, jeg ser nå at man kan koble ut Enduro på AW'en ved hjelp av Fn + F7 og en reboot.

 

Forresten; kan dere som faktisk har P150E/P170E si noe om hvordan denne knappen der man kan velge Optimus/ikke Optimus ... hvordan fungerer den egentlig? Kan man velge å kun bruke det dedikerte kortet, eller velger man å kun bruke HD 4000? Eller begge deler?

 

- og -

 

dersom det er såpass stor forskjell med Enduro av eller på, så taler jo det til fordel for GTX 680M på Clevo'ene. Enduro kan jo ikke slås av på dem, så vidt jeg vet?

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Det er diskutert i kryss og tvers på notebookreview.com forumet, og så langt ser det ut for a det er hardwaremessige begrensinger som gjør at enduro ikke kan slås av på clevo maskinene.

 

Og som du fant ut kan man skru av og på enduro på alienware, så de har med andre ord gjort det rett, clevo har ikke. ;)

 

Ser man bort fra pris er GTX680M det beste valget, omtrent samme ytelse, lavere varme og effektforbruk og mindre driverproblemer, jeg finner dog prisforskjellen altfor stor.

Lenke til kommentar

Enig i at AW har gjort det riktig. Med både Optimus og Enduro bør det være en knapp der man fritt kan velge hvilket grafikkort man vil bruke, etter min mening. Overstyre automatikken fullstendig altså ... og da uten å måtte reboote, fortrinnsvis. Det er også derfor jeg ønsker å vite mer om denne Optimus-knappen som jeg har hørt om ... eller var det bare på W150E/W170E? Husker ikke.

 

Men jeg mener altså at GTX 680M er for dyrt i forhold til konkurrenten, og man kommer derfor i et lite dilemma ... men hvis Enduro-problemene er så store som de later til å være iflg. en bråte innlegg på diverse forum, er jeg faktisk fristet til å si at HD 7970M ikke ville vært aktuellt å ha i en Clevo, for min del. Og en AW er heller ikke aktuellt fordi jeg ikke er 14 ;)

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...