Gå til innhold

Treg LAN, kablet og trådløst!


Anbefalte innlegg

Kjører Thomson TCM 470 modem samt Netgear WNDR3700v2 Gigabit ruter.

Har også en Synology DS211J som er kablet direkte til ruter.

 

Ved overføring lokalt på 2 stk PC'er, samt direkte fra NAS til PC får jeg max ca 12MB/s read og 7MB/s write trådløst og max ca 14MB/s read og 9MB/s write kablet.

Dette foregår på 5 Ghz og kablet så bruker jeg CAT5E.

 

Kan nevne at jeg har en gammel disk på NAS, Seagate ST3300831AS.

 

At jeg får treg hastighet på 5Ghz kan kanskje forklares ved innstillinger (?), men at det går så tregt kablet tyder vel på at noe er feil ?

Får ca samme hastighet på begge PCer, begge W7. Har pinget og ingen pakkedata tap.

 

Noen som har noe tips ?

Endret av 029kid
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I tillegg til det Jan skriver;

 

Siden du har to PC'er, sjekk ytelsen mellom dem med f. eks. LanBench, da kan du måle ytelsen på nettverket og eliminere eventuelle diskproblemer. LanBench startes på begge maskiner, sørg for at FW slipper igjennom applikasjonen (eller FW er skrudd av ved testing.) Den ene som server, den andre som klient (hvor du oppgir IP-addressen til den andre).

Lenke til kommentar

Testet via en Macbook, den ga noe høyere men fremdeles lavt, ca 15 read både på trådløst og kabel.

Testet også LanBech fra W7 til W7, fikk 7.7 MB/s send og 3 MB/s på recv.

 

Fatter ikke.. :\

 

I teorien skal det ikke være noe i veien for å få høy hastighet lokalt ved bruk av kabel, sånn out of the box uten å måtte knote ?

Endret av 029kid
Lenke til kommentar

Har nå forsøkt å slette alt av antivirus, endret kanaler både på 2.4 og 5 ghz uten at det hjalp. Også forsøkt via safemode og fikk da noe høyere, ca 12-14 stabilt MB/s.

Laster jeg opp til NAS fra w7 får jeg rundt 10MB/s (ikke safe mode), men laster jeg ned ligger jeg på ca 6MB/s.

Testet også å fjerne WPA2, ingen endring på hastighet.

 

Uansett, det er så og si like elendig via kabel. Det må vel tyde på en konflikt i rutern ?

Skal kjøpe nye kabler CAT6 FTP i morgen å teste.

Er det verdt å resette ruteren ?

Er vel også meningsløst å feilsøke WLAN om det ikke fungerer kablet.

 

Ang MTU/Jumbo, den står på standard 1500 i ruteren. Noen mener det kan hjelpe å endre noe her, mens andre ikke. Er det noe poeng ?

 

takk for all hlp so far :)

Endret av 029kid
Lenke til kommentar

Pinget NAS

 

Pinging 192.168.1.99 with 32 bytes of data:

Reply from 192.168.1.99: bytes=32 time=6ms TTL=64

Reply from 192.168.1.99: bytes=32 time=1ms TTL=64

Reply from 192.168.1.99: bytes=32 time=1ms TTL=64

Reply from 192.168.1.99: bytes=32 time=2ms TTL=64

Ping statistics for 192.168.1.99:

Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),

Approximate round trip times in milli-seconds:

Minimum = 1ms, Maximum = 6ms, Average = 2ms

 

Verdt å resette ruter ?

Lenke til kommentar

Hvis du ikke kjører trafikk samtidig med ping, så ser det ut som du har overføringsproblemer.

Regner med dette er kablet og da er 6ms på LAN høyt.

 

For å teste mer, kan du skrive ping 192.168.0.99 -t

Prøv også ping 192.168.1.1 -t for å sjekke kun mellom PC og router.

 

Om mulig kan du koble sammen to maskiner direkte med kabel. Da vil du utelate evt problemer i routeren. Du må da gi de statisk IP. F.eks 192.168.0.1 og 192.168.0.2

Lenke til kommentar

Nei det var på WLAN, med LAN er alle 1 ms. Sjekket igjen nå på WLAN, alle 1 ms.

Sikkert et dumt spm, men når du sier direkte med kabel, skal de da være uten tilgang til router (kun kabel uten at WLAN er på) ?

Hvis ja så testet jeg det og ga de statisk IP, men fylte ingenting på default gateway.

Fikk da ikke pinget, time out.

 

Uansett, jeg resatte ruteren og da fikk jeg med en gang mye bedre hastighet dog kun på kablet.

Lå på 45MB/s read og write. La så tilbake innstillingene i ruteren da jeg tok bakup, fikk fremdeles 45MB/s kablet men trådløst er like treg som før.

Jeg får dog kun 45MB/s ved LAN SPEED TEST og LANBENCH, om jeg overfører feks en ISO fil fra NAS evt en annen PC viser totalcopy kun 20-30 MB/s.

Har utelukket diskene, samme hastighet til de gamle NAS diskene som ny SSD.

 

Slik jeg tolker det så må det være noe i ruteren da alle 3 maskiner jeg prøver har alle ca like lave overføringshastigheter på WLAN.

 

Om jeg gir deg tilgang til ruteren, har du evt anledning til å se om du finner noe umiddelbare feil ?

Sender i så fall PM.

Endret av 029kid
Lenke til kommentar

Ok, det høres da mer normalt ut. 1-6ms på trådløst er vanlige resultater.

45MB er 360Mbit via kabel. Dette kommer selvsagt i tillegg til forsinkelser i protokoll-overføring og overhead. Hva disken yter og om den er defragmentert vil også spille inn.

 

Når det gjelder WLAN så har du normale resultater. Du oppnår der opp mot 100Mbit (12MB) som er bra resultat.

 

Jeg vet ikke hvilke innstillinger som evt kan gjøres i routeren for å få bedre resultat.

At du får dårligere resultat med NAS er ikke veldig overraskende. Mange NASer er trege pga svak hardware.

 

Du skal helt sikkert greie å sette opp to datamaskiner med statisk IP. Du skal da kunne pinge frem og tilbake og overføre mellom maskinene. Så lenge du har Gigabit nettverkskort, så skal den sense hvilken kabel du har og automatisk krysse den om nødvendig.

Lenke til kommentar

Feil link ja.

 

Ok så 100mbps er hva man oppnår trådløst? Opp mot 300mbps er bare å glemme ?

 

Når det gjelder kablet så vet jeg om flere som får 80mb/s++.

Har du noen ide om hvor evt flaskehalsen ligger ?

Disken i NAS er nylig formatert og inneholder hovedsakelig mkv filer, ene w7 PC kjører SSD så fragmentering hjelper vel lite.

Endret av 029kid
Lenke til kommentar

Det vil være forskjeller mellom overføringsprotokoller og mange mulige parametre.

Gigabit er 125MB brutto og man kan oppnå >100MB netto om alle parametre er optimale.

Skal du finne ut av flaskehalser, så må du finne ut hva de forskjellige leddene yter. Dette gjør du ved å forenkle mest mulig før du tester. Kutt ut routeren og koble maskinene sammen. Kutt ut HDD ved å bruke RAM-disk etc.

 

Foreslår at du googler dette selv, for det finnes masse gode tråder i forskjellige forum som omhandler ytelsesproblemer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...