Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Pop Up


Anbefalte innlegg

Synast det høyres litt rart ut at pop-uppar skal kome seg inn på maskina

gjennom port 80, men det kan uansett vere lurt å ta ein sjekk på f.eks.

 

www.grc.com Shields Up og sjekke "Common Ports"

 

https://grc.com/x/ne.dll?bh0bkyd2

 

Port 80 er vel normalt stengt dersom du ikkje køyrer ein web-server.

Det er vel andre portar som har hatt større sikkerheitsproblem.

 

Men eit program på maskina di kan koble seg til port 80 (http) på ei anna

maskin og laste ned reklame. Dersom maskina var sperra mot dette

så ville du ikkje kunne lese web-sider i det heile teke.

Slike program bør sjølvsagt fjernast som nevnt av andre tidlegare.

 

Bent

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, dere har rett i det dåkke sier. Pop Upen kommer uansett om eg er innpå noe eller ikkje, og når eg har dratt utav nettverks-kabelen detter eg også ut av spillet som om det skulle vert ein pop up, men då kommer det ingen. Eg skal prøve noen programmer og se om det virker.

 

Takk for all hjelp.

Lenke til kommentar

OPS ! Håper ikke du har lasta ned SPYWARE !

Det er jo det Ad-aware skal kille !

Trykkfeilsdjevelen ?

Er det Ad-aware du har lastet ned, må du scanne. Du må først "click for updates" og igjennom den prosedyra. Så må du trykke start to ganger og scanne. Så får du ei lang liste (antagelig) Da kan du bare hake av ALLE rutene til venstre og klikke. Så kommer det opp ei rute med " så mange vil bli fjernet" klikk på den og maskinen er rein for spyware.

Lenke til kommentar
Internet explorer er roten til alt vondt.

 

Last ned opera, og bli kvitt pop-up problemet for alltid.

 

Nok en indikator på at antall poster ikke nødvendigvis sier noe om hvor gode svar man gir. Problemene kan også skyldes følgende:

 

Det er en service som heter messenger (som ikke har noe med Windows messenger eller MSN messenger å gjøre) som kjører på maskiner som har Win 2k, NT eller XP. Denne funksjonen kan utnyttes til å sende pop-ups og dermed reklame uten at det har noe med Internet Explorer å gjøre. Alternativet er å blokkere det med en brannmur eller å stoppe denne servicen. For å stoppe denne kan du (i XP) klikke Start, Kjør, skrive cmd og klikke OK. I dos-vinduet skriver du net stop og trykker enter. Du kan også slå den helt av ved å åpne kontrollpanel, Administrative verktøy, Tjenester. Deretter høyreklikker du på Messenger, velger Egenskaper og Deaktivert under Oppstartstype.

Lenke til kommentar
Internet explorer er roten til alt vondt.

 

Last ned opera, og bli kvitt pop-up problemet for alltid.

 

Nok en indikator på at antall poster ikke nødvendigvis sier noe om hvor gode svar man gir. Problemene kan også skyldes følgende:

 

Det er en service som heter messenger (som ikke har noe med Windows messenger eller MSN messenger å gjøre) som kjører på maskiner som har Win 2k, NT eller XP. Denne funksjonen kan utnyttes til å sende pop-ups og dermed reklame uten at det har noe med Internet Explorer å gjøre. Alternativet er å blokkere det med en brannmur eller å stoppe denne servicen. For å stoppe denne kan du (i XP) klikke Start, Kjør, skrive cmd og klikke OK. I dos-vinduet skriver du net stop og trykker enter. Du kan også slå den helt av ved å åpne kontrollpanel, Administrative verktøy, Tjenester. Deretter høyreklikker du på Messenger, velger Egenskaper og Deaktivert under Oppstartstype.

:yes:

Lenke til kommentar
på samme måte som med virus som kommer seg inn på pcen,

 

Hvor lærte du om virus?

Virus kommer seg slett ikke inn på et system uten hjelp.(mrk. ikke nødvendigvis av en bruker) Det du prøver å beskrive kalles en orm, som blaster.

 

Opera stopper kun pop-ups fra websider.

 

Det er en service som heter messenger......

 

vakkert :D

Lenke til kommentar
Jo det kan det nok dessverre, på samme måte som med virus som kommer seg inn på pcen, da "programmene" kommer seg via port 80.

 

Ingenting kommer inn på noens PC uten at det er noe der som tar imot!

Har man ingen server på noen port vil det følglig ikke komme noe inn på PCen. Nå har XP (windows generelt) endel server som bare venter på å få å ta imot ting (RPC, Netbios, messenger, etc). Men port 80 kommer det ikke noe inn på med mindre du selv har satt igang noe der.

 

@Osram

Man stopper man mer enn messenger med "net stop". "Net stop messenger" er tingen :) Nå er jo selvsagt din metode enklere og helt lik min etter neste restart ;)

 

En annen måte å fikse messenger popuper på er å laste ned dette 22KB store progget som ved 1 museklikk fikser alt :)http://grc.com/stm/shootthemessenger.htm

 

De som er interesert i sikkerhet for XP rådes til å lese litt på www.grc.com.

Lenke til kommentar

Hallo Mr-CEO.

Ble intressert i ditt gode råd, men da jeg lastet ned programmet fikk jeg melding om at Messenger ikke finnes ! Jeg så etter, og jeg finner det ikke ! Har du noen formening om hvorfor min XP home ikke har dette ?

Jeg kan kanskje være glad til ?

I hendelseslista står det også at jeg mangler et program de kaller Lanman Workstation.

Er det noen sammenheng her ?

Virker ellers upåklagelig.

Lenke til kommentar
Hallo Mr-CEO.

Ble intressert i ditt gode råd, men da jeg lastet ned programmet fikk jeg melding om at Messenger ikke finnes ! Jeg så etter, og jeg finner det ikke ! Har du noen formening om hvorfor min XP home ikke har dette ?

Jeg kan kanskje være glad til ?

I hendelseslista står det også at jeg mangler et program de kaller Lanman Workstation.

Er det noen sammenheng her ?

Virker ellers upåklagelig.

 

Hmm, den hadde jeg ikke hørt om før. Her er en liten liste over hva Lanman er http://ethereal.netarc.jp/docs/user-guide/...piprotocol.html Mulig det er en sammenheng.

Du kan sjekke om du har messenger ved å åpne ett commando vindu.(start-kjør-"cmd") og sende en melding til deg selv. "net send 127.0.0.1 hei" evt "net send localhost hei". Får du ikke opp noe er ikke messenger serveren oppe. Det er en god ting :)

Lenke til kommentar

Hei Mr-CEO

Jeg fikk opp svar på at messenger ikke er conf. på systemet !

Og sjekket linken.

Så mye data skulle jeg ønske at jeg kunne at jeg kunne bruke dette. Jeg fant jo navnet i lista !

Hendelseslista mi(system) har lang log. hver gang jeg starter opp. Både RØDE feil og GULE trekanter. Det står hver gang at feks.(det er flere som ikke starter) tjenesten BITS ikke kan startes fordi den ikke finner LanmanWs. IPSEC blir avbrutt med feilkode. Noen kan ikke startes fordi de finner ikkke angitt fil.

Det er lenge siden jeg prøvde MS-support uten å finne ut noe.

Har slått meg til ro med det nå, for det funker jo.

Likevel hadde det vært fint med litt hjelp.

Jeg mangler mye basal kunnskap.

Lenke til kommentar

Det høres ut som om du har mye rot på maskinen din. Jeg har litt lyst til å foreslå en reinstallering men det medfører jo sine egene problemer. (Hvis du ikke vet hva du skal ta vare på kommer du til å miste mye.) Siden du sier at det fungerer til daglig bruk kan du jo prøve noen andre løsninger først. Jeg må gjøre oppmerksom på at jeg ikke har brukt home varianten av XP så det er mulig noen av løsningene ikke funker der. (jeg sitter med pro)

 

Først så sjekker du hva som ligger i oppstarten din.

(Start-programmer-oppstart) Se gjennom lista og ta vekk det du er sikker på at du ikke bruker. Det du er usikker på sjekker du hvor ligger ved å trykke høyremuseknapp og velge egenskaper. Så sletter du de. Hvis du da får problemer med oppstarten må du legge de tilbake igjen. Ta gjerne en og en om gangen slik at du vet hvilke som evt må være der.

 

Så kan du sjekk hva som starter opp som ikke ligger der (MS lliker å skjule ting) start-kjør-"msconfig" så får du opp ett vindu. der sjekker du først oppstart taben og haker av det du tror ikke skal være der. Hvis du får problemer etter restart kan du bare sette det på igjen. Så sjekker du service taben. Denne er litt vanskligere, men en tommelfinger regel er at det som har produsent angitt som Microsoft bør være der (i første omgang). Samme prosedyre her, hak av du tror skal bort og sett tilbake det det viser seg at du trenger.

 

Så kan du kjøre noen programmer som tar vekk ting. Dette kan du gjøre først egentilg. Sjekk hva som er i oppstarten din, kjør programmet og så ser du hva som ble borte. Da lærer du litt også :)http://www.lavasoft.de/support/download/ Her laster du ned AdAware og kjører det. Da blir du kvitt masse unødvendige saker som ofte er roten til alt ondt. Ett annet program du kan prøve er dette http://www.winguides.com/software/download...2&guide=regmech Det søker etter ting i registeret ditt og prøver å reparere det.

 

Til slutt, hvis du tør og tror du klarer er nok en reinstallering den beste løsningen. Da legger du inn Antivirus program, en brannvegg og AdAware før noe annet også passer du på at små programmer og slikt blir helt borte når de slettes. Mange har mye rot med PCen som kunne vært ungått hvis demoer/små programmer etc ikke ble liggende igjen med en fil her og en fil der. Ikke vær redd, det er faktisk litt vansklig å ødelgge noe i windows så lenge man tar seg tid til å lese det som står om innstillingene.

Lenke til kommentar

Hei Mr.CEO.

Jeg bruker flittig både Ad-aware - spybot - EMS freeware og Regcleanr. Periodisk også Command on Demand. Er sikker på at min maskin er rein !

Jeg har reinstallert to ganger for nesten to år siden. Har ikke hatt noe somhelst dritt siden. Grunnen til at jeg reinnstallerte to ganger, var nettopp at "ikke alt kom med". Hendelsesloggen ble ikke kotrere tross reinnstall og det virket ikke som MS supp. syns det var helt nødvendig å gjøre noe med det.

Jeg går eg. å venter på at den nye serien AMD og nye HK skal komme for fullt, for å løse problemet på den måten. Jeg har bare en O.E.M. også.

Jeg vil helst ikke reinnstallere for jeg har et gammelt 16bits prog. som jeg dytter daglige date inn i og som jeg ikke helt er klar over hvor jeg skal save for data er spredt.

Under start/prog./oppstart har jeg bare OpenOffice og Ulhead Photo.

I systemconf. står to prog fra Logitech(tast&mus) Caere Omnipage - Ulhead Photo - EMS freesurfer - Open Off. - Windows runsevice og to som jeg har kutta ut : msmsgs og msnmsgr. Den siste er MSN mess. men den første er vel da messengeren som jeg (nok mot bedre vitende) har kutta ut fordi den lignet på MSN ??? Så DER er nok hunden begravet !

Jeg skal sjekke Winguides og komme tilbake med rapport !

Mange takk for at du tok deg tid !!!

Lenke til kommentar

Nå har jeg kjørt "mekker`n" og jeg fikk mange feil ! (som ventet)

Custom Controlls - 3 errors. Softwarelocatoins - 3 errors.

Disse med rød skrift :

Shared programs - 127 errors ! . Add/remove Programs - 5 errors og Prog.shortcuts 1 error.

Da jeg kjørte programmet ble de 6 første reparert ! For å fjerne resten må en kjøpe programmet. ( eller fjerne det i reg.edit og laste ned på nytt for å få fjernet 6 til ?? ) Det koster jo en tusenlapp for programmet da, men er nok et veldig nyttig program i denne situasjonen !

Jeg er ikke så datakyndig at jeg kan "tolke" dette svaret fullt ut. Det hadde sikkert vært nyttig å vite, så om du har tid ville jeg sette stor pris på det !

Lenke til kommentar

Hei igjen Lazio.

Det er fint at du har lastet ned Spybot fra nettet og har det på maskinen. Spybot forhindrer ikke disse lureprogrammene i å etablere seg i maskinen på nytt, så du må kjøre Spybot ofte ! Kanskje mellom hver gang du har vært på nett og du vil spille ?

Du kan også prøve Ad-aware. Det scanner litt raskere, men noen sier at Spybot fjerner flere.

Du bør i tillegg kjøre Command on Demand : http://flash.vg.no/codvg/ctrlie.htm

for å se om det er noe annen drit der !

Lenke til kommentar

@finnipinni

sjekk PM for litt info ang det progget ;)

 

Shared programs er blandt annet DLL filer som ikke er i bruk. Du hadde mange.

 

EDIT:

Siden systemet ditt funker til daglig bruk er det ikke så farlig om det kommer noen feilmeldinger. Det er jo tross alt MS :) Selv om du ikke ser en enenste feilmelding er det sikkert noe som er galt alikevel. Ta en ren install når du får det nye systemet ditt. Kanskje fra en annen CD eller versjon siden du ikke ble kvitt problemene med reinstall av det gamle. Og du, det er ikke så dumt å bruke 2 partisjoner. 1 til OS og 1 til alt som skal taes vare på ved en evt reinstallasjon :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...