Gå til innhold

Den store forskjellen mellom en SSD og en vanlig harddisk


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har tenkt til å kjøpe meg en SSD snart for første gang, og jeg lurer på hvilken forskjell det vil gjøre ved å oppgradere PCen med f.eks. Intel 520 120GB 2.5" (Ja, dette er den jeg skal kjøpe :)http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=661337&cks=ASS&assoc=26FB581C-3DAA-4F6A-AEA0-8720D71DBD87 )

 

Allerede nå har jeg 1 harddisk som viser: 334GB ledig av 465GB

 

1. Så etter at jeg har koblet SSD'en inn i kabinettet også, vil det medføre til mye større hastighet ved både Booting av PCen og generell bruk (Internett/spill) ?

 

2. Er RAID-kobling relevant til det jeg skal gjøre? Hvorfor?

 

 

På forhånd takk! :)

- Marius

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Raskere boot , ja om OS er på dette drev.

Raskere i spill? Nei, evt i save og load.

Raskere på internett? Nei, med mindre du er vant til å ha HHD i sleep når den ikke er i bruk / slipper oppspinn.

 

Pcen generelt? Ja , og du kan jo sjekke om du har 6Gb/s sataport på hovedkortet ditt så du kan utnytte full hastighet.

 

Edit, Raid behøver du ikke tenke på så lenge du ikke har minst 2 drev.

Endret av War
Lenke til kommentar

Raskere boot , ja om OS er på dette drev.

Raskere i spill? Nei, evt i save og load.

Raskere på internett? Nei, med mindre du er vant til å ha HHD i sleep når den ikke er i bruk / slipper oppspinn.

 

Pcen generelt? Ja , og du kan jo sjekke om du har 6Gb/s sataport på hovedkortet ditt så du kan utnytte full hastighet.

 

Edit, Raid behøver du ikke tenke på så lenge du ikke har minst 2 drev.

 

"drev." ? Sorry, er nybegynner i dette, men tror du mener at OS'et skal være lagret i SSD'en? :)

Endret av wergz
Lenke til kommentar

Solid-state drive (SSD) , det er ikke en disk så kan ikke kalle det disken.

Ja OS må boote fra SSD for å få raskere oppstart.

Det finnes knapt spill hvor HHD/SSD jobber seg ihjel så du merker det under spilling.

I wow ol får du raskere load-time.

Kanskje i spill som har auto-save og det lagger litt med HHD.

Lenke til kommentar

Når du flytter OS over på SSD vil du få en mye raskere boot-time, samt at alt vil virke utrolig mye raskere når du jobber i OS'et. Vinduer åpner kjappere, det er skjelden noe som "henger". Effekten er langt større enn en "clean install" av OS på en vanlig snurredisk, og blir ikke merkbart dårligere etter en del bruk.

 

Du vil også få raskere loading i spill, men in-game vil du ikke merke noe forskjell.

 

RAID i ditt tilfelle er ikke relevant.

RAID kan brukes til å koble to identiske SSD'er sammen for å øke lese/skrive-hastigheter, men vil da innebære at du må kjøpe to slike SSD'er.

 

Husk at du må kjøre en clean-install av OS på SSD'en.

Lenke til kommentar

Vil ikke SSD hjelpe i spill hvor harddisken jobber nokså kraftig? (Om slike spill finnes. Jeg innbiller meg at managerspill tar en del på disken også. Mulig jeg tar helt feil)

 

Et godt optimalisert spill skal ikke være veldig avhengig av harddisken. Selvfølgelig så må enkelte spill laste mye data fram og tilbake fra harddisken slik som i et MMO-spill. Men etter at dataen er lastet inn i RAMen så har harddisken liten betydning. Med andre ord så vil godt optimaliserte spill laste så mye data som mulig inn i RAMen og kun laste mer data fra harddisken når det er nødvendig. Noen spill som laster mye data fra harddisken konstant sliter ofte med 'pop-up' tekstur eller lag.

Endret av Symmetrical
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...