Gå til innhold

Å fjerne bilder fra BK er en uting...


Anbefalte innlegg

Nei da tar du feil. Du er en digitbruker. Og du er satt i den båsen fordi du kom til akam da digit ble flyttet hit.

Så "vi" som kom fra gamle digit er altså sett på som en slags "innvandrere" og ikke som "fullgode akamister"? :hmm:

 

Har beveget meg inn i, og deltar i diverse underforum, og opplever vel å bli akseptert uavhengig av bakgrunn. Problemet ligger vel mest hvor den enkeltes grense for "hårsårhet" osv. går, og den er vel individuell uansett bakgrunn, det er ihvertfall min oppfatning...! :whistle:

 

Digit er død, lenge leve Akam! :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet med sletting av bilder er at det er ulemper på begge sider:

 

Tillater vi at brukerne kan slette sine egne bilder, gjør vi bildekritikken mindre verdifull, og vi risikerer at interessante og viktige/lærerike diskusjoner forsvinner eller blir verdiløse fordi sammenhengen tas bort i etterkant.

 

Tillater vi ikke at bilder slettes, risikerer vi at folk tar bildene sine andre steder, og bildekritikken blir ikke den aktive tjenesten den må være for å overleve. Det er heller ingen tjent med.

 

For øyeblikket heller jeg litt mot at et bilde som er lagt inn i bildekritikken behandles som et hvilket som helst annet innlegg i forumet. Dvs at forumets retningslinjer også gjelder for bildekritikken (samt noen ekstra som kun vil gjelde for bildekritikken, selvsagt). Dvs at brukeren selv ikke kan slette sine bilder, men man kan søke forumadmins om å få dem slettet, noe som vil bli gjort dersom grunnen er god nok.

 

Laster man opp et bilde i bildekritikken inngår man en avtale med Akam, kort og godt. Denne avtalen går i korthet ut på at vi får vise bildet ditt på sidene våre, og du får benytte bildekritikketjenesten vår. Å forlange å få ensidig gå tilbake på en slik avtale i etterkant slår meg som noe urettferdig. Vi tjener ingen ting på å være vanskelige her, men hvorfor skal brukernes rettigheter være større på bildekritikken enn på forumet? Er det slik at et trådstartende innlegg har større opphavsrettslig verdi dersom det er et bilde enn en tekst? Det synes jeg ikke høres rimelig ut. I tillegg ville det vært svært mye enklere om både forumet og bildekritikken stort sett hadde samme regelverk.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

"Søke om" er en litt sterk term - "be om" kan det være. Det viktige er å få fjernet trenden om at man fjerner bilder i hytt og gevær bare fordi man har fått en negativ kritikk eller to.

 

Foreslår for eksempel:

- Bilder kan slettes til det har kommet kommentarer på bildet. Hvis bildet slettes før det har kommet kommentarer, så stengers samtidig tråden (som nå) - eller enda bedre - at tråden slettes automatisk.

- Etter at det har kommet kommentarer, så kan man ikke "bare" slette bildet selv. Man kan be en moderator om å fjerne bildet, noe moderatorer generelt skal gjøre.

- Tråden sperres ikke automatisk ved sletting av bilder - man kan eventuelt be om å få tråden sperret samtidig som man ber moderator om å slette bildet. Dette blir en vurdering av moderator, akkurat som når en bruker ber om at en hvilket som helst annen tråd blir sperret.

 

- Og det viktige - prøve å få en trend om at man ikke sletter bilder i hytt og pine, akkurat som man ikke sperrer/sletter tråder/innlegg i hytt og pine. Har man lagt opp et bilde, laget en tråd og/eller skrevet en kommentar, så er det regelen at det blir stående - det er ikke en regel at man sletter det i hytt og gevær.

Endret av Trondster
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg ønsker at folk skal bruke forumet. Jeg har ingenting med verken Akam eller bildekritikken å gjøre. Legger du igjen kommentarer på andre nettsider? Samme problem eksisterer der, gjør det ikke?

 

 

Det du snakker om er et problem som eksisterer på samtlige nettsider hvor du kan laste opp bilder og få kommentarer, fra Flickr til Facebook. Kommer du på noen andre store nettsider som ikke lar deg slette dine egne bilder før etter X antall dager?

 

 

Poenget er ikke hva andre nettsider gjør. De har uansett ikke samme konsept som bildekritikken. Flickr er ikke en bildekritikk, det er en bildedelingstjeneste.

 

Poenget er hva man må gjøre HER for å få en fungerende bildekritikk som er verdt å bruke tid på. Jeg bruker og har brukt en del tid på å forsøke å skrive mer enn "flott" i mine tilbakemeldinger. Når jeg åpner et bilde 3-4 ganger og skriver en veloverveid mening om bildet på en 10-15 linjer og opplever at bildet fjernes 2 minutter eter at jeg har gjort dette så tror jeg flere har forståelse for at om det fortsetter så gidder ikke folk skrive mer enn "flott". Men man gjør jo som man vil, men jeg følte for å flagge at jeg ikke gidder bruke tid på de som driver slik. Ulempen er jo at det går ut over andre man også fordi etter 3 slike på en uke så forsvant lysten til å kommentere som dugg for solen, men den kommer jo plutselig tilbake...

 

 

 

"Søke om" er en litt sterk term - "be om" kan det være. Det viktige er å få fjernet trenden om at man fjerner bilder i hytt og gevær bare fordi man har fått en negativ kritikk eller to.

 

Foreslår for eksempel:

- Bilder kan slettes til det har kommet kommentarer på bildet. Hvis bildet slettes før det har kommet kommentarer, så stengers samtidig tråden (som nå) - eller enda bedre - at tråden slettes automatisk.

- Etter at det har kommet kommentarer, så kan man ikke "bare" slette bildet selv. Man kan be en moderator om å fjerne bildet, noe moderatorer generelt skal gjøre.

- Tråden sperres ikke automatisk ved sletting av bilder - man kan eventuelt be om å få tråden sperret samtidig som man ber moderator om å slette bildet. Dette blir en vurdering av moderator, akkurat som når en bruker ber om at en hvilket som helst annen tråd blir sperret.

 

- Og det viktige - prøve å få en trend om at man ikke sletter bilder i hytt og pine, akkurat som man ikke sperrer/sletter tråder/innlegg i hytt og pine. Har man lagt opp et bilde, laget en tråd og/eller skrevet en kommentar, så er det regelen at det blir stående - det er ikke en regel at man sletter det i hytt og gevær.

 

Nå er du ikke på noe her....!

 

 

 

Ellers ser jeg ikke noen problemer med endringer. Dersom man ikke skulle like løsningen slik den er så står man jo fritt til å ikke benytte den. Jeg synes i hvert fall man bør fortsette med å gjøre tiltak som gjør det til en attraktiv bildekritikk. Bildedeleingstjenester som fungerer vesentlig bedre finnes det et par solide håndfuller av på nett....

Lenke til kommentar

Behovet for å gå tilbake i tid for å lese kommentarer, virker for meg noe søkt. Hvem er det som gjør det i noen særlig grad? Legg inn en automatisk karenstid på 1 mnd ( evt. 2). Da tror jeg denne debatten er over for evig og alltid. Mye bedre enn å lage noen finurlige regler som det alltid blir diskusjon om, og som krever ressurser og tid for administratorer. Det må jo være noe mer kreativt og utviklende å holde på med.

..og hvem skaper egentlig disse "åpne trådene" problemer for? Som bruker kan jeg ikke se at de plager meg nevneverdig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Behovet for å gå tilbake i tid for å lese kommentarer, virker for meg noe søkt. Hvem er det som gjør det i noen særlig grad?

 

Jeg gjorde/gjør det, man kan lære veldig mye om komposisjon, lyssetning og redigering ved å lese eldre bildetråder men mye konstruktiv tilbakemelding i.

Lenke til kommentar

Jeg gikk tilbake å så på tidligere bilder i BK for å utvikle meg.Jeg gjør det end.

Å se hva andre har kommentert og kanskje hva man har produsert som et oppfølgingsbilder.

 

Dette er veldig lærerikt og et like godt bruksområde som det å legge ut bilder for å høre hva andre sier om mine bilder. Jeg kan da lære av andre og prøve med min egen kreativitet og med mine ferdigheter å sy dette inn.

 

Flere teknikker og løsninger har jeg lært av dette. Det er dette som har gjort at jeg har utviklet mine sportsbilder, jeg har sett på andre sine bilder og hørt hva andre har sagt om de. Så prøvd å sy teknikken sammen med mit. Og først da har jeg kommet med bilder i BK og fått kritikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ganske langt mellom de konstruktive kritikkene. Hvilke metode anvender dere for å finne dem?

 

Er det ikke bedre å følge med på bildekritikken og se på kommentarene når de er "ferske". Det burde være mulig dersom man legger opp til en karenstid.

 

Jeg går ut i fra at dere også bruker andre nettsteder for læring og utvikling. Det finnes jo uante muligheter til det på nettet, bildekritikken på Akam er for meg bare en bitte, bitte liten del av mulighetene som finnes.

 

For meg virker det heller ikke som om det slettes så veldig mange bilder. For meg er det snakk om et kompromiss som alle kan leve med uten for mye ulempe. Er man ikke opptatt av å komme frem til en løsning, men kun sitter på hver sin haug og pukker på sitt eget standpunkt, kommer man ikke særlig langt.

Lenke til kommentar

Slik jeg leser deg så har du ingen forståelse for de som ønsker en ren bildekritikk, og at du uansett vil gjøre akkurat som du vil hvor du vil, omtrent som "jeg går rett på samme hva jeg støter på".

tja.. det er vel en tolkning like god som alt annet. Nei, det er ikke sånn at jeg ikke ønsker at dem som vil kan drive med bildekritikk. Gjerne detaljerte innlegg med tekst som er krevende å lese. Men jeg vil ha retten til å kunne gi korte kommentarer om jeg vil.

Og sletting av bilder har jeg gjort, men ikke av de grunnene dere påstår er grunnen til å slette. Jeg har aldri slettet et bilde pga en kommentar, jeg har heller aldri slettet et bilde rett etter at det er lagt ut.

 

Jeg har ingenting imot at det legges inn en slettekarantene, og har heller ingenting imot at det legges inn forbud mot å slette bilder. Så lenge det opplyses om det på forhånd, og ikke har tilbakevirkende kraft slik at man kan gå inn å slette resten av det man måtte ha på nettstedet før de reglene trer i kraft.

Lenke til kommentar

Slik jeg leser deg så har du ingen forståelse for de som ønsker en ren bildekritikk, og at du uansett vil gjøre akkurat som du vil hvor du vil, omtrent som "jeg går rett på samme hva jeg støter på".

tja.. det er vel en tolkning like god som alt annet. Nei, det er ikke sånn at jeg ikke ønsker at dem som vil kan drive med bildekritikk. Gjerne detaljerte innlegg med tekst som er krevende å lese. Men jeg vil ha retten til å kunne gi korte kommentarer om jeg vil.

Og sletting av bilder har jeg gjort, men ikke av de grunnene dere påstår er grunnen til å slette. Jeg har aldri slettet et bilde pga en kommentar, jeg har heller aldri slettet et bilde rett etter at det er lagt ut.

 

Jeg har ingenting imot at det legges inn en slettekarantene, og har heller ingenting imot at det legges inn forbud mot å slette bilder. Så lenge det opplyses om det på forhånd, og ikke har tilbakevirkende kraft slik at man kan gå inn å slette resten av det man måtte ha på nettstedet før de reglene trer i kraft.

 

Da ser det jo ut til at vi egentlig er enige. Sitatet er fra et svar hvor jeg ikke helt forsto hvor du ville eller hva du mente i forhold til hva tråden handler om, og det beklager jeg - enten det skyldes en misforståelse fra min side eller at ditt svar var på siden av det som ble diskutert. Det du imidlertid utdyper her virker veldig klart og det sammenfaller godt med mine egne tanker.

Lenke til kommentar

Det er ganske langt mellom de konstruktive kritikkene. Hvilke metode anvender dere for å finne dem?

Jeg leser alle kommentarer/kritikker under alle bilder her inne (når jeg har tid), det være seg enten hver dag eller jeg tar noen dager i slengen når det ikke passer hver dag! Setter også karakter på så og si alle bildene, uten nødvendigvis å kommentere disse. Akkurat nå for tiden prioriterer jeg f.eks. ikke selve kommenteringen, men prøver altså allikevel å bidra med iallefall karaktersetting.

Kommenteringen kommer jeg vel til å bidra med, men i en litt mer "av og på"-form en jeg har praktisert tidligere! Dette går nok i perioder som det heter! :)

 

Det er ikke flere kommentarer/kritikker totalt sett enn at dette faktisk funker greit å finne de "konstruktive"uten å bruke så mye tid. Hvordan dette ev. kommer til å bli framover dersom f.eks. aktiviteten/kritikken tar seg opp, ja, det gjenstår å se! Uansett så er det ikke det minste vanskelig å finne de konstruktive kritikkene uavhengig av hvordan en definerer "konstruktiv" i denne sammenheng (akkurat på det punktet har jeg kanskje en videre tolkning enn mange her inne)..... :hmm:

 

PS!

Kan også nevne at jeg lagrer en del linker til spesielt interessante bilder/kommentarer/kritikker i egen "favorittmappe" i nettleseren!

Endret av smort1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Det er ikke flere kommentarer/kritikker totalt sett enn at dette faktisk funker greit å finne de "konstruktive"uten å bruke så mye tid. Hvordan dette ev. kommer til å bli framover dersom f.eks. aktiviteten/kritikken tar seg opp, ja, det gjenstår å se! Uansett så er det ikke det minste vanskelig å finne de konstruktive kritikkene uavhengig av hvordan en definerer "konstruktiv" i denne sammenheng (akkurat på det punktet har jeg kanskje en videre tolkning enn mange her inne)..... :hmm:

 

 

 

Nå tenkte jeg i grunnen på de som leter opp de konstruktive kritikkene etter at bildene har ligget ute i f. eks. mer enn 2 mnd.

Lenke til kommentar

Det er ikke flere kommentarer/kritikker totalt sett enn at dette faktisk funker greit å finne de "konstruktive"uten å bruke så mye tid. Hvordan dette ev. kommer til å bli framover dersom f.eks. aktiviteten/kritikken tar seg opp, ja, det gjenstår å se! Uansett så er det ikke det minste vanskelig å finne de konstruktive kritikkene uavhengig av hvordan en definerer "konstruktiv" i denne sammenheng (akkurat på det punktet har jeg kanskje en videre tolkning enn mange her inne)..... :hmm:

 

 

 

Nå tenkte jeg i grunnen på de som leter opp de konstruktive kritikkene etter at bildene har ligget ute i f. eks. mer enn 2 mnd.

Det er ikke flere kommentarer/kritikker totalt sett enn at dette faktisk funker greit å finne de "konstruktive"uten å bruke så mye tid. Hvordan dette ev. kommer til å bli framover dersom f.eks. aktiviteten/kritikken tar seg opp, ja, det gjenstår å se! Uansett så er det ikke det minste vanskelig å finne de konstruktive kritikkene uavhengig av hvordan en definerer "konstruktiv" i denne sammenheng (akkurat på det punktet har jeg kanskje en videre tolkning enn mange her inne)..... :hmm:

 

 

 

Nå tenkte jeg i grunnen på de som leter opp de konstruktive kritikkene etter at bildene har ligget ute i f. eks. mer enn 2 mnd.

Forstår!

Da må de sikkert ha helt spesielle "evner"! :dremel:;)

Endret av smort1
Lenke til kommentar

Hehehehe, skjønner hvor du vil Erik. Det begynner etterhvert å bli "nåla i høystakken"! Å slette "gamle bilder" er for MEG ikke det største problemet selv om jeg fra tid til annen leter opp et bilde fordi jeg huske NN sa noe svært nyttig om den tipen bilder, komposisjon eller lignende under det bildet.

 

Som forklart tidligere har jeg også slettet bilder her, blant annet fordi jeg valgte å ikke ha bildene jeg selger via galleriet liggende på nett. Jeg fant ved den anledning at det for meg da var riktig for meg å poste en forklaring i forumet samtidig som jeg igjen takket de som hadde brukt tid på de bildene.

 

Det som for min del har vøært irriterende har sikkert med min måte å bruke nettstedet på (og som jeg har full forståelse ikke er sammenfallende med hvordan alle andre bruker det). Det første jeg gjør når jeg kommer innom her er å slå opp mine gamle kommentarer for å se om det er noen diskusjon eller spørsmål vedrørende kommentarer på tidligere bilder. Så kommenterer jeg gjerne og kikker på nye bilder. Har merket meg at jeg normalt kommenterer bilder blant de par første sidene på bildegalleriet, mens jeg en sjelden gang blar lengre bakover og kommenterer bilder jeg mener har et visst potensiale eller jeg mener er virkelig bra.

 

Men når man poster under kritikk og jeg skriver et lengre innlegg om både plusser og minuser (for meg) i bildet og opplever at det så fjernes umiddelbart blir jeg irritert. Og det til tross for at jeg har forståelse for at man kan ha lastet opp feil bilde (har gjort det et par ganger selv, men da sletter man det jo gjerne innen minuttet har gått...) så jeg lar faktisk være å kommentere bilder som akkurat er postet.

 

Så mitt forslag er at om man skal fjerne bildet tidlig må det skje innen 5 minutter (det kommer gjerne ikke mye kommentarer de første minuttene uansett (eller kanskje det bare har med at jeg selv poster på ukurante tider... ;-) ) men jeg opplever at det gjerne aldri ligger kommentarer enda på de 4-6 siste bildene som er lagt ut de gangene jeg "kommer inn hit"...

 

Senere fjerning mener jeg kanskje man må "be om". Noen spilleregler må man ha på et nettsted og for meg oppleves dette som kurant. De forumene jeg har drevet opp gjennom tidene har hatt klare regler for posting og sletting osv nettopp for å unngå kaos i gamle tråder som kan være veldig nyttig for andre å lese. Derfor har vi eksempelvis hatt reglement på at dersom et medlem krever seg slettet fra nettstedet lar vi innleggene stå, men anonymiserer brukernavnet. Et noe "strengt krav", men med 20-30.000 brukere må man ha noen regler for å unngå kaos. Med bilder forholder det seg noe anderledes, menlikefullt er det ikke noe i veien for "litt strenge regler" for å unngå kaos og beholde nettstedets verdi...

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nok en ny "sak".

 

En bruker publiserer et bilde under kritikk delen. Bildet er middelmådig, det er (etter min mening). Ikke tenkt på komposisjon, eller noen ting. Bildet er for å vise en gjenstand man personlig har laget.

 

Historien til gjenstanden er nok god, det kan man også se ved at den er slitt.

 

Derimot er bildet postet under en Bilde Kritikk og ikke en historie fremvisning.

Brukeren sletter bildet da jeg komme med en kommentar om komposisjonen og eksponeringen.

 

Det er ikke bare fjerning av bilder, men også tydeligere fremlegging av hva som er bildekritikk og hva som er fremvisning. Mange legger det i kritikk delen bare for at flere skal se en det det kanskje er under visning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

http://www.digit.no/...ortrett/1026739

 

Såg gjennom "mine innlegg" og fant at tråden var låst.. Kvifor?

For bilete var sletta! Lagt ut for ca tre dager sida...

 

Edit: Skal rette litt på meg sjølv:

Fant ut at bilete var posta i ein ny versjon, sikkert derfor gamle bilete var sletta.

http://www.digit.no/bilde/toppand/1027661

 

Men fortsatt synes eg at det i det minste burde vore linka til nyaste versjon fra den gamle bildesida.

Endret av Kaksa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...