Gå til innhold

Å fjerne bilder fra BK er en uting...


Anbefalte innlegg

Synes det er litt interessant å se hvordan enkelte mener de fortjener en slags bruksrett/eiendomsrett til andres bilder, bare fordi de har gitt noen kommentarer til bildet. En merkelig måte å se ting på, spør du meg.

 

Fotografen eier riktignok bildet, men ikke kommentarene. Selv om fotografen ønsker å fjerne bildet, noe han har full rett til, har han ingen rett til å kreve kommentarene fjernet fra forumet, som enkelte her ønsker.

 

Jeg sier dette som privatperson, ikke representant for Akam.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når man har fått kritikken, så har man jo fått kritikken. Jeg mener, det kan da være flere grunner til at en fotograf ikke ønsker å ha bildene sine liggende fritt tilgjengelige på Internet til evig tid, selv om vedkommende ønsker at andre skal gi kritikk av bildene?

 

Hvis man ikke vil dele bildene med andre brukere men vil ha kritikk kan man legge bildene i tips delen av BK, der skal man få konstruktiv kritikk også.

Du kan gå flere år tilbake i Akam sin gamle BK og finne bildetråder som fortsatt er tilgjengelig, fordelen for nybegynnere er at de kan se på bildene, lese kommentarene og få en grei innfallsport angående fotografering.

 

Her er et eksempel: en post som fotofashion har laget, fotofashion burde være kjent for digit sine brukere siden har har postet endel bilder i nye BK., ville vært synd om man ikke lengere skulle ha tilgang til disse eldre trådene, eller helt nye også for det slags skyld grunnet bildene er slettet.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Når man har fått kritikken, så har man jo fått kritikken. Jeg mener, det kan da være flere grunner til at en fotograf ikke ønsker å ha bildene sine liggende fritt tilgjengelige på Internet til evig tid, selv om vedkommende ønsker at andre skal gi kritikk av bildene?

Ingen bestrider vel opphavsretten og retten til å fjerne! Det det er snakk om her er at en legger et bilde ut for å få andre til å avgi kritikk. Da er det vel bare vanlig høflighet å utvise såpass respekt for at folk gidder å bruke tid på ens bilder, at en lar bildet ligge ute iallefall en god stund. Det er f.eks. foreslått en slags "karenstid" før en kan fjerne et bilde. Ikke snakk om at det nødvendigvis skal bli liggende ute til evig tid!

Pr. idag er det fritt fram å fjerne et bilde når som helst, men de som gjør dette ber egentlig om at de IKKE vil ha skikkelig vurdering av sine bilder. Slike merker vi oss fort, og bruker ikke noe mer tid på disses bilder i framtiden.....

Håper den nevnte karenstid, før en får fjerne bilder, blir innført, så unngår en slike "tragikomiske tilfeller"!!! :hmm:

Endret av smort1
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Gjør heller Akam unik!!! :hmm:

 

Ved å nekte brukere å fjerne bilder de selv har lastet opp? Tror nok ikke det er riktig vei å gå. ;)

 

Men du ønsker at folk skal bruke tid på fyldige og begrunnede kommentarer, hvor bildet som blir kommentert når som helst kan slettes? - i så fall ser jeg ikke helt hensikten med kaste bort min tid på bildekritikk.

Lenke til kommentar

Gjør heller Akam unik!!! :hmm:

 

Ved å nekte brukere å fjerne bilder de selv har lastet opp? Tror nok ikke det er riktig vei å gå. ;)

Ikke snakk om å nekte, bare å "utsette" i f.eks. 1-2 mndr. eller noe sånt! Hva er vitsen med å be om kritikk, og få det, og så fjerne bildet med en gang fordi en ikke "liker" kritikken. Det er dette vi snakker om her! :omg:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men du ønsker at folk skal bruke tid på fyldige og begrunnede kommentarer, hvor bildet som blir kommentert når som helst kan slettes? - i så fall ser jeg ikke helt hensikten med kaste bort min tid på bildekritikk.

 

Jeg ønsker at folk skal bruke forumet. Jeg har ingenting med verken Akam eller bildekritikken å gjøre. Legger du igjen kommentarer på andre nettsider? Samme problem eksisterer der, gjør det ikke?

 

 

Ikke snakk om å nekte, bare å "utsette" i f.eks. 1-2 mndr. eller noe sånt! Hva er vitsen med å be om kritikk, og få det, og så fjerne bildet med en gang fordi en ikke "liker" kritikken. Det er dette vi snakker om her! :omg:

 

Det du snakker om er et problem som eksisterer på samtlige nettsider hvor du kan laste opp bilder og få kommentarer, fra Flickr til Facebook. Kommer du på noen andre store nettsider som ikke lar deg slette dine egne bilder før etter X antall dager?

Lenke til kommentar

 

Runar skrev: Jeg ønsker at folk skal bruke forumet. Jeg har ingenting med verken Akam eller bildekritikken å gjøre. Legger du igjen kommentarer på andre nettsider? Samme problem eksisterer der, gjør det ikke?

 

De fleste bildekritikksteder sliter med å få nok saklige kritikere, dels p. g. a. samme problematikk som blir tatt opp her. Du drar sammenligning med vanlige diskusjonsider, de blir vel ganske meningsløse om åpningsinnlegget blir fjernet, gjør de ikke?

 

At du ikke har noe med bildekritikken å gjøre er slett ikke vanskelig å forstå.

Endret av Tjernshaugen
Lenke til kommentar

Jeg ønsker at folk skal bruke forumet. Jeg har ingenting med verken Akam eller bildekritikken å gjøre. Legger du igjen kommentarer på andre nettsider? Samme problem eksisterer der, gjør det ikke?

 

Det du snakker om er et problem som eksisterer på samtlige nettsider hvor du kan laste opp bilder og få kommentarer, fra Flickr til Facebook. Kommer du på noen andre store nettsider som ikke lar deg slette dine egne bilder før etter X antall dager?

Vi snakker jo ikke om hvordan det er på andre nettsider, men om hvordan vi vil ha det her på Akam-bildekritikken.... !

Forstår vel nå etterhvert at du IKKE vil forstå hva diskusjonen her dreier seg om! :nei2:

Lenke til kommentar

Jeg ønsker at folk skal bruke forumet. Jeg har ingenting med verken Akam eller bildekritikken å gjøre. Legger du igjen kommentarer på andre nettsider? Samme problem eksisterer der, gjør det ikke?

 

 

Nå er faktisk karantenetid på bilder oppe til diskusjon i akamredaksjonen som endel av forbedringen av BK, det er ikke en ideelt løsning men mye er prøvd og feilet så kan hende dette er veien å gå for og få en akseptabel diskusjon rundt bilder.

Det er flere løsning i BK for posting av bilder men det er ingen avansert kritikk-del for de litt mer seriøse hobbyfotografene som liker og diskutere småplukk på bilder, det den delen av BK som må skjerpes inn.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

De fleste bildekritikksteder sliter med å få nok saklige kritikere, dels p. g. a. samme problematikk som blir tatt opp her. Du drar sammenligning med vanlige diskusjonsider, de blir vel ganske meningsløse om åpningsinnlegget blir fjernet, gjør de ikke?

 

Hvis trådstarter fjerner innleggene sine, og gjør tråden meningsløst, blir tråden stengt og trådstarter får en advarsel. Kan dette være en mulighet? Frata brukere tilgangen til bildekritikken hvis de gjentatte ganger sletter bildene sine?

 

 

Vi snakker jo ikke om hvordan det er på andre nettsider, men om hvordan vi vil ha det her på Akam-bildekritikken.... !

Forstår vel nå etterhvert at du IKKE vil forstå hva diskusjonen her dreier seg om! :nei2:

 

Jeg forstår, men jeg er uenig med deg. Hva hindrer eieren av bildene i å slette de etter at karantenetiden har utløpt?

Lenke til kommentar

Hva hindrer eieren av bildene i å slette de etter at karantenetiden har utløpt?

 

Problemet er ikke hva som skjedde for en uke siden, problemet er hva som skjedde for 2 timer siden, når det begynner og bli en litt seriøs "heftig" diskusjon rundt bildet og flere vil gjerne bli med på diskusjonen for og oppdage at hovedessensen "bildet" i tråden er borte, vi på akam pleier ofte å proklamere andres ekstraordinære bilder når det er interessant så flere kan ha glede av de på både godt og vondt.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

De fleste bildekritikksteder sliter med å få nok saklige kritikere, dels p. g. a. samme problematikk som blir tatt opp her. Du drar sammenligning med vanlige diskusjonsider, de blir vel ganske meningsløse om åpningsinnlegget blir fjernet, gjør de ikke?

Hvis trådstarter fjerner innleggene sine, og gjør tråden meningsløst, blir tråden stengt og trådstarter får en advarsel. Kan dette være en mulighet? Frata brukere tilgangen til bildekritikken hvis de gjentatte ganger sletter bildene sine?

 

Hva som kan bli en løsning må bli opp til redaksjonen, tråden her bare ment for å opplyse om et problem som du til å begynne med ikke helt så ut til å forstå.

Lenke til kommentar

Problemet med Akam generelt er at brukerne her vil detaljstyre hva andre gjør på nettstedet. Det ved å pirke på måten folk uttrykker seg på, hvillke bilder folk legger ut, og hva man skal mene om dem. Debatten Akambrukerne vs. "digitbrukerne" får meg til å tenke at enkelte av Akams gamle brukermasse (endel "nykommere" også) ser på seg selv som mye bedre fototeknisk og fotografmessig enn "digit-brukerne". Det er problemet her, altså ikke et problem som lar seg løse ved tekniske endringer av nettstedet, men det må en holdningsendring til blandt enkelte brukere. Selv ser jeg ikke på meg selv på hverken den ene eller andre måten. Jeg legger ut det jeg vil, hvor jeg vil, og jeg fjerner det når det passer meg. Om det får meg utestengt fra forumet så får det bare være som det blir.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet med Akam generelt er at brukerne her vil detaljstyre hva andre gjør på nettstedet. Det ved å pirke på måten folk uttrykker seg på, hvillke bilder folk legger ut, og hva man skal mene om dem. Debatten Akambrukerne vs. "digitbrukerne" får meg til å tenke at enkelte av Akams gamle brukermasse (endel "nykommere" også) ser på seg selv som mye bedre fototeknisk og fotografmessig enn "digit-brukerne". Det er problemet her, altså ikke et problem som lar seg løse ved tekniske endringer av nettstedet, men det må en holdningsendring til blandt enkelte brukere. Selv ser jeg ikke på meg selv på hverken den ene eller andre måten. Jeg legger ut det jeg vil, hvor jeg vil, og jeg fjerner det når det passer meg. Om det får meg utestengt fra forumet så får det bare være som det blir.

 

Du drar alle over en kam med en sånn generalisering, jeg synes ikke det er en god greie. Jeg har enda til gode å oppleve at noen pirker på hvordan jeg eller andre uttrykker seg, på hvilke bilder jeg eller andre legger ut eller hva jeg skal mene om dem - jeg kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen din. Debatten Akam vs. Digit er en annen debatt, og den er for min del utdatert og er heller ikke lenger en aktuell sak.

 

Om jeg forstår deg rett så mener du at fordi en del brukere som er villig til å gi utfyllende kritikk i kritikkdelen ønsker noen kjøregler (som gjør noe med et problem som fungerer demotiverende for de som yter), så ser disse på seg selv som mye bedre enn andre? - hvis det er dette du mener så er jeg helt uenig i det.

 

Slik jeg leser deg så har du ingen forståelse for de som ønsker en ren bildekritikk, og at du uansett vil gjøre akkurat som du vil hvor du vil, omtrent som "jeg går rett på samme hva jeg støter på".

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei da tar du feil. Du er en digitbruker. Og du er satt i den båsen fordi du kom til akam da digit ble flyttet hit. Hadde du fulgt med i andre tråder hadde du sett hva jeg mener. F.eks. En digitbruker la ut et bilde denne uka. En akambruker ga en totalslakt av bildet og digitbrukeren var så frekk å svare. Da ble dette selvfølgelig innen kort tid trekt frem i en annen tråd som et eksempel på hvor ille dere digitere er til å ta i mot kritikk. Og akambrukere la inn innlegg der de var enige, enkelte brukte det som eksempel på hvorfor de aldri bruker kritikken, og så videre. HVER gang en kan trekke frem noe negativt om dere så blir det gjort. Sånn er miljøet her.

Lenke til kommentar

Nei da tar du feil. Du er en digitbruker. .

 

Hehe...nei, jeg var en digitbruker. Digit er historie. Jeg skjønner godt hva du mener, men tråden her handler om noe annet, hvor gamle akamister og digitere har et felles ønske.

 

Når det gjelder det du tar opp så ser vi litt forskjellig på det: du snakker om et helt miljø, mens jeg ser på det som enkeltpersoners ytringer. Jeg har lagt merke til fenomenet og jeg har også bemerket det tidligere ved en anledning eller to. Men jeg ser altså ikke det helt store problemet, det som ligger bak er et ønske av tilhørighet og revirhevding - det er ganske naturlig og primitivt og for min del ganske lett å overse. Jeg har også opplevd de samme reaksjonene den andre veien med noe sånt som "hvem er disse akamistene som kommer her og kommer her..." - uansett vil dette fade ut ganske fort, digit vil bli glemt og svært mange av de som legger ut bilder nå har aldri opplevd eller vært på gamle digit, de er nye brukere - og de må vel egentlig betegnes som akamister:)

 

Tror det er en utopi at så mange brukere på et sted til enhver tid skal fungere i enighet og idyll. Enkeltes tussete utsagn kan man jo bare overse

Endret av Tjernshaugen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...