Gå til innhold

Minitest av MSI X460DX "Ultrabook" Laptop


Anbefalte innlegg

Jeg har hatt anledningen til å bruke en X460DX MSI maskin med følgende spesifikasjoner den siste uken:

 

Intel i5 2430M CPU @ 2.4Ghz 2/4 Cores med 3Ghz Turbo maks

Skjerm: 14” HD+ 1366x768 oppløsning

Intel HD grafikk for vanlig bruk

Nvidia GT 540M (Optimus) m/2GB VRAM

Harddisk 500GB 7200 RPM

2x2GB PC10600 minne

LAN: 1000Mbps + WLAN 802.11 b/g/n hastigheter

Bluetooth

DVD Super Multi drev

Kortleser for SDXC/MMC minnekort

USB3.0 x2, USB2.0 x1

Skjermutganger: HDMI, VGA + Trådløs WiDi Støtte

Lydutgang/Innganger: Hodetelefoner ut og mikrofon inn.

Batteri: 6 celler

Mål: 2.39 x 3.39 x 2.2cm

Vekt 2KG

 

Til vanlig sitter jeg med en Acer Aspire T3810 som laptop. Denne kjører en singelcore Intel ULV cpu og jeg kan trygt si at denne maskinen har kapasitet langt over min gamle Acer som kostet det samme i sin tid.

 

Videre gikk jeg maskinen litt i sømmene ved første ”håndspålegging” og fant ut en del fancy ting jeg liker.

 

Dekselet på baksiden kan tas av og her får man tilgang til alt man trenger å bytte i denne maskinen. Du kan bytte alt bortsett i fra Geforce GT540M kortet og etter en kjapp sjekk på nettet kan man få seg en i7 Quad-core til en rimelig penge. Det samme gjelder minne (2x4GB) og en kjapp SSD harddisk lar seg lett installere. En SSD er det som ville gjort maskinen raskere til daglig bruk.

 

Laptop er i utgangspunktet litt underprioritert for min del i og med at jeg er aktiv bruker av desktop, men alle må ha en laptop. Derfor ble Aceren kjøpt inn for 2.5år siden. Dog, denne maskinen har potensialet til å bli en skikkelig ”desktop-killer” fant jeg ut:

 

Jeg fyrte opp Dirt 3 og denne maskinen klarte å kjøre spillet på medium – vanvittig! Med litt klokking av skjermkortet satt jeg med en maskin på tykkelse med en Ultrabook og spilte på rundt 65 fps i Dirt 3 på medium!

 

Stock:

stock.PNG

675/900 = 55fps

 

Overklokket:

dirt%203%20overclocked.PNG

875/1050 = 69fps

 

Geforce GT540M chippen kjører til vanlig på 675/900 og ved hjelp av MSI sin egen Afterburner 2.2.0 BETA 14 fikk jeg kjørt skjermkortet på 875/1050 i flere timer uten tegn til overoppheting eller feil i grafikken. Dette parret med den spreke i5 prosessoren på rundt 2.8Ghz under bruk ga ytelse jeg ikke trodde maskiner på denne størrelsen var i nærheten av. Call of Duty MW3 gikk til og med flytende på medium kvalitet. Viftestøyen er ganske tilstedeværende under spilling/høy grafisk ytelse, men dette må forventes med en maskin som bare er 1” høy.

 

Kjapp test for dere benchmark-freaks så fikk maskinen disse resultatene i 3DMark 06 med standard klokk og klokket kort:

8920%20poeng.png

675/900 = 8920 poeng

 

Overklokket skjermkort:

10842%20poeng.png

875/1050 = 10842 poeng

 

Så, rundt 29% klokking ga 22% mer ytelse i 3DMark 06.

 

 

Utseende/Skjerm/Tastatur/Byggekvalitet/Batteri:

 

Pen maskin med skjerm som kan bøyes nesten 180 grader. Maskinen er lett, yter godt og er bygget i et materiale som gjør at maskinen føles velbygget. Tastaturet er bra og har lite svikt. Det gir litt etter, men noe annet kan man ikke forvente når maskinen ikke er bygget i aluminium.

 

Batteritiden er som på de fleste maskiner, den kommer helt an på bruk. Ved skriving i word med lav lysstyrke på skjerm kombinert med WLAN av kan maskinen vare i opptil 7 timer. Surfing og aktiv bruk gir rundt 5 timer kontinuerlig bruk. Settes maskinen i ”høy ytelse” med lysstyrke på fullt forsvinner batteriet på 2 timer. Skjermen er for øvrig god og gir mye lys selv i krevende situasjoner selv om den er høyglans.

 

X460DX er utstyrt med Trådløs overføring av bilde og lyd fra Intel (WiDi). Denne funksjonen har jeg ikke fått testet enda, men ut i fra tester på nett skal denne være ganske så grei å få opp med en mottakerboks som støttet dette.

 

Alt i alt er dette et produkt som kan gjøre jobben som stasjonær og portabel maskin for mange. Personlig har jeg brukt maskinen til studier og hjemme i rundt en uke. Vekten på 2KG gjør at den enkelt kan tas med rundt uten spesielle problemer og heller ikke tar alt for stor plass i forelesningssalen med sin 14” skjerm. Her trengs heller ikke lader for rundt 5-7 timers drift, absolutt pluss for de som trenger det!

 

MSI kjører også 2 års garanti på produktet og blir tilgjengelig i Norge relativt fort.

 

IMG_7833.JPG

 

 

IMG_7838.JPG

 

Takk for titten!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...