Gå til innhold

THE THRILL OF A KILL - ny, norsk slasher/exploitationfilm


manitou

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har sett den ja, sammen med en kompis. Får ikke mer enn 2'er av meg og 3'er av kompisen.

 

Da er det jo greit nok. Men hva hadde du forventet deg? Skuespillere på nivå med DiCaprio? Effekter på nivå med de i Avatar? Historie på nivå med The Shawshank Redemption? Eller hadde du forventet en mindre seriøs slasher og en hyllest til gammelt b-gull?

Lenke til kommentar

Filmen er forøvrig aldri ment å fremstå som en "vakker", innbydende film. Den SKAL være søplete, "råtten" og hjemmesnekra i stilen. Det er jo uansett bare toskete og forsøke å LATE SOM om filmen er en 200 millioner dollars produksjon, når det er helt innlysende at dette er laget av entusiastiske amatørfilmere. Man skal aldri late som om an er mer enn man er, DET blir bare dumt. Har sett en del skrekkeksempler på det ja...

 

Forøvrig er det også en film laget av slasher/exploitation-entusiaster FOR slasher/exploitationentusiaster. De som i utgangspunktet ikke er begeistret for denne sjangeren, vil neppe være begeistret for THE THRILL... heller. :)

 

Så da kan jo jeg presisere mitt spørsmål, hva synes slasher/exploitationfansen om THE THRILL OF A KILL? :)

Lenke til kommentar

Det skjer mye med THE THRILL OF A KILL om dagen. :) Vi er nå listet hos Horror Society sin INDIE HORROR MOVIE DATABASE samt at jeg har fått oppdatert vår IMDb.com side med nye bilder, dvd-cover, posters etc.

Platekompaniet har satt THE THRILL OF A KILL opp som en av sine bestselgere denne måneden her, og DET er jo glimrende saker! :)

I tillegg blir THE THRILL... gitt ut i Danmark snart, og Another World Entertainment har også endelig fått listet oss opp i katalogen sin. :)

USA-release neste ja... :)

Lenke til kommentar

Pokkers CDON.com! Bestilte for 3-4 uker siden må det ha vært. Så har jeg enda ikke fått filmen. Tenkte å sjekke nå og da var ikke engang filmen på ordrehistorikken. Så tenkte jeg å søke etter filmen og bestille på nytt, finner ikke filmen. Oppdaterer siden, og søker på identisk måte. Da kom plutselig filmen opp og etter om og men fikk jeg bestilt på nytt.

 

Gleder meg veldig nå, men makan altså. Jeg har til og med ordrebekreftelse på mail som jeg fikk når jeg bestilte første gang!

 

Men blir sikkert bra nå :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vel, nå har jeg sett den i den nye kinoen min og alt i alt var det en ok opplevelse :)

 

Mye, jeg gjentar, MYE kunne vært gjort bedre uten ei krone mer i budsjettet. Eksempelvis var color correctingen helt merkelig, det er dratt altfor mye i spakene her. Gress var rosa gjennom hele filmen, det var mye kamera shake som kunne vært ungått med hjemmelaget stabilizer til 100kr, interlacing problemer her og der og dårlig planlagte kameraføringer noen steder.

 

 

MEN!

 

Film skal være underholdende. Hvis en film er laget med en mobil og windows movie maker har dette ingen verdens ting å si så lenge publikum finner den underholdende.

 

Og denne filmen gav meg nok underholdning til at jeg ikke angret på bortkastet tid etterpå og tanken om at jeg kunne brukt pengene som filmen kostet på noe annet har ikke slått meg i det hele tatt.

 

Det var spesielt gøy å tenke på at dette var en norsk film laget på totalt amatørnivå der hverken erfaring, kompetanse eller budsjett var tilstede. Alikevel klarte jeg å få med meg poenget og handlingen gjennom filmen og det var ikke nok forstyrrende elementer i filmen til å ødelegge for innlevelsen min, og dette er viktig!

 

Skuespillet var egentlig ganske bra og jeg tenkte flere ganger at crewet her har gjort en meget god jobb. Det som kanskje kan ødelegge litt for skuespillet er manuset. Manuset var ikke særlig bra eller kreativt. Jeg får følelsen av at man har improvisert deler eller hele scener underveis der man på settet bare finner på hva man skal si for så å filme det. Og dette vil ødelegge litt for fremtredenen til skuespillerne.

 

Men igjen, en gøyal film med ekstremt mye blod og gørr og ville scener.

Hvis du liker horror/slasher genren vil jeg absolutt anbefale at man kjøper seg et eksemplar av denne filmen, uavhengig om man ønsker å se norske eller utenlandske, proffe eller amatørmessige filmer.

 

 

Dette var underholdning verdt pengene!

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Hehe, takker for tilbakemelding IceBlitz. :) Artig at du likte filmen såpass. :) Når det gjelder fargekorrigeringen, så er det slik at flashback-scenene er fargekorrigert med en bronseaktig look, for å få de til å ut som et gammelt, slitent 60-talls opptak, og da får bl.a. blodfargen en litt "rar" farge, samtidig som alt annet får et mer "rustent" bilde, og det hele ser gammel og utslitt ut. Hvis du ser på gamle stillbilder fra den tiden, så har de ofte en slik look, så det er den jeg har prøvd å gjenskape i de sekvensene.

 

Fargekorrigeringen utover disse flashbackscenene er litt forskjellig. I drømmesekvensen er den gjort på en måte som gjør at detaljer flyter ut og ting ser litt "rart" ut, men det er jo en drøm, derfor passer det best at det ser slik ut. Hadde vært merkelig om den scena så helt naturlig ut.

 

Når det gjelder hovedstoryen, så er det ikke gjort noen ekstrem fargekorrigering der, utover at kontraster er dratt opp litt, farger er dratt opp litt, og gamma er dratt opp litt. Er ikke noe gress som skal se "rosa" ut i de scenene ihvertfall. :)

 

Kamerashaken er i de fleste scener tilsiktet, for å gi filmen en mer "dokumentarisk feel". Hjemmelagede stabilizisere fungerer heller ikke spesielt bra. Jeg har en "fig-rig", og den funker ok, men kan ikke sammenlignes i det hele tatt med en steadycam, flycam el.l. Når det er sagt, hadde jeg hatt penger til det, hadde jeg selvfølgelig brukt f.eks. et flycam-system, men når filmen ble laget var det ikke økonomi til noe slikt, så filmen er laget med å bruke en mix av tripod, fig-rig hjul og håndholdt kamera.

 

Når det gjelder manus/story, så er det slik at denne filmen i utgangspunktet ikke var ment som langfilm, men det skulle være en kortfilm på 15-20 minutter. Historien ble så til etterhvert som tida gikk og derfor kan sikkert noe virke "lite gjennomtenkt". Nå er det jo også slik at de fleste slashere/exploitation-filmer på 70-80 tallet ikke hadde spesielt gode storyer eller manus. Det hele var enkelt, rett på sak, og til tider ganske så ulogisk og merkelig (se f.eks. på Fulci sine filmer, hehe), så sånn sett hadde vi heller ikke noe mål om å utvikle en ekstremt bra story, men heller gjøre storyen enkel, følge de tradisjonelle "guidelines" som er for denne typen film, og sørge for at det "skjedde noe" hele tida, slik at folk som ser filmen ikke sovner underveis.

 

Men ingen av scenene var "funnet på" på settet, DET hadde ikke gått heller. Alt var nøye planlagt under filminga og hva som skulle filmes. Det hadde ikke vært fysisk mulig å samle folk fra hele landet, for så å ikke vite hva man skal filme, og bare "finne på noe". SÅ amatørmessig er selv ikke THE THRILL OF A KILL, hehe!

 

Men man også være åpen for improvisasjon på settet, hvis ikke blir filmen "død", og man dreper all kreativitet. Skuespillerne fikk bl.a. improvisere der det er naturlig og der det var rom for det. F.eks. sluttscena i filmen, med en sutrende gubbe - er delvis improvisert. Dvs. det som skulle skje der var planlagt, men MÅTEN det ble gjort på ble improvisert av han som spilte hovedrollen, og dermed ble det ENDA villere, sprøere og morsommere. Dette tror jeg gjelder for de fleste filmer. Det er komplett umulig å filme alt prikk likt som det står i en story/manus/, fordi det vil alltid komme gode ideer og innspill etterpå, og skuespillerne vil bidra med SIN tolkning av rollefiguren. Film er en foranderlig prosess, ikke noe statisk.

 

Og til slutt, slasher/exploitationfilmer SKAL være lettbent underholdning. Man setter ikke på en lavbudsjetts-exploitationfilm og forventer seg et kostymedrama med intrikate storyer og proffe skuespillere. Når man ser en slik film så er det noen få elementer som er viktige, det skal være blodig, sjokkerende, filmen må ha plenty med vakre babes, og den skal være underholdende. Det skal SKJE NOE hele tida, slik at folk ikke sovner. Den kan også være morsom, selv om det ikke trenger å være på en "opplagt måte", men mer som "understatement-humor", eller i form av sære, rare karakterer (se. f.eks. på Friday the 13th - filmene, Død Snø osv. der heltene alltid møter på en "bygdeoriginal" som skal skremme dem fra å dra ut til et sted eller skal skremme dem til å reise igjen. Dette er rare, sære karakterer som gir filmen litt humor og er som "krydder" på maten. :) I tillegg har jeg vokst opp med slike bygdeoriginaler rundt meg, så jeg MÅ jo ha dem med i filmen også. :)

 

THE THRILL OF A KILL er gjort med en klassisk "Violence Productions" stil. Det er galskap, "Tom & Jerry - aktig humor", litt steming, litt overdrivelse og ting som er satt på spissen. Vi har forsøkt å følge "horrorfilm-reglene" så langt det lar seg gjør, men det er klart at ting ALLTID kan gjøres bedre. Det vet enhver kunstner, musiker og filmregissør. Man blir ALDRI fornøyd, hehe! Men det er jo DET som er "driven" fremover også da. Hadde jeg hatt mer penger og mer tid på settet til å filme ting helt slik jeg så det for meg når jeg skrev historien, så kunne den sikkert vært ENDA kulere, men når det kommer til virkeligheten og det ekstreme presset man har på seg når man har samlet en gjeng folk i noen få dager, og man MÅ få i boks de og de scenene, så er det ikke til å unngå at man må gjøre noen omprioriteringer eller snarveier underveis. Det er stenhardt å lage langfilm på amatørnivå, og det er egentlig ikke noe jeg anbefaler noen å drive med, hehe! Ihvertfall ikke hvis man har tenkt å bevare sin mentale helse et noenlunde trygt og sikkert nivå.

Endret av manitou
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...