Gå til innhold

[Løst] HD 7970 vs. GTX 680 er det stor forskjell?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal ha meg nytt skjermkort nå snart og valget står mellom HD 7970 og GTX 680.

Jeg ser på lister og slikt at 680 er best til mye, men er det veldig stor forskjell på dem? Det er hovedsaklig BF3 det vil gå i.

 

Er det forresten noen som vet hva som er den beste 7970-kjøleren nå?

 

Ble litt rotete men håper noen gidder å svare :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, takk for raskt svar :)

 

Men noe jeg lurer litt på er om jeg vil merke forskjell på at 7970 har 3GB i forhold til 680 med bare 2GB. Etter det jeg har lest så teller det mest om man spiller med høy oppløsning men er ikke helt sikker.. (kjører nå med en 1080p + 1280x1024, men skal eventuelt ha en til med 1080p)

 

En annen ting er om det er lenge til det kommer andre kjølere til 680 for å få det stillere, men det er vel etterhvert mulig å kjøpe tredjepartskjøler om det trengs?

 

Akkurat nå er det 680 jeg heller mest mot, men det er bare det med minne + kjøler jeg lurer litt på..

Lenke til kommentar

De spillene jeg har klart å dra mer enn 2GB ram med så langt er vel Metro 2033 og Wargame European Escalation, da opp til 2.4GB i hvert av de i 1920x1200. Det var uansett ikke spillbart på de settingene, og når man var nede i spillbare settings så var minnebruken gjerne nede i halvparten, så det ville jeg ikke brydd meg serlig med.

 

mtp kjøling så er det vel slik at 680 allerede er rimelig kjølig og stille til referanse kort å være, så jeg ville vel ikke satt meg helt i vrangstilling pga det.

Lenke til kommentar

Hmm, tror ikke jeg gidder å tenke på kjølinga da jeg bruker headset uansett. Men jeg tenker at 2GB vil holde men er litt usikker (spessielt siden det er umulig å oppgradere uten å bytte kort). Det skal vel komme et 3/4GB 680 kort etterhvert etter hva jeg har hørt, det eneste er at det jo kan ta en stund.

 

Hvordan er det eventuelt man merker det når det er for lite minne?

Lenke til kommentar

GTX 680 er best i BF3 med god margin. Ellers er ledelsen til 680 <10% jevnt over. Overklokker du bør du bare ta det billigste valget.

 

2GB er ingen flaskehals på 1920x1080. Jeg har kun sett Civ V og Shogun 2 spise over 2GB VRAM i spill, og begge disse kjørte helt fint på både 2GB VRAM og 1GB VRAM.

 

Hmm, tror ikke jeg gidder å tenke på kjølinga da jeg bruker headset uansett. Men jeg tenker at 2GB vil holde men er litt usikker (spessielt siden det er umulig å oppgradere uten å bytte kort). Det skal vel komme et 3/4GB 680 kort etterhvert etter hva jeg har hørt, det eneste er at det jo kan ta en stund.

 

Hvordan er det eventuelt man merker det når det er for lite minne?

4GB-kort skal komme. 3GB er umulig på en 256-bit minnebuss.

 

Det som skjer når det er for lite minne er at ytelsen går i dass, typisk under 10 fps.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kommer selv til å vente til aftermarket coolere og mer ram kommer. 680 får 2-4GB, så ville venta til da hvis du er nøye på sånt. Vet ikke hvor mye det har å si i praksis men

Med 192GB/s i båndbredde virker 4GB RAM litt overkill. Det virker for det meste som at det er båndbredden som hindrer GTX 680 fra å yte bedre, og da hjelper det fint lite med 2x VRAM og høyere latencies.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 7 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...