Gå til innhold

Det offentlige og IT


Anbefalte innlegg

Hva tenker folk egentlig om at vi gang på gang ser IT-skandaler i det offentlige? Vi ser at man bruker flere tiltalls millioner på systemer som ikke fungerer, dårlig sikring av løsninger osv. I tillegg ser man også at man legger ned IT-funksjoner i kommunene for å spare penger, for så å leie inn IT-konsulenter til det tredobbelte av prisen.

 

Burde vi ha hatt en egen IT-minister med et eget IT-departement som er ansvarlig for offentlige anskaffelser av IT? Burde byråkratene som tenker kroner og øre bli holdt langt utenfor anbudsprosesser? Man ser jo igjen og igjen at det offentlige velger de billigste løsningene fordi at de er billigst i anbudsfasen, så står de igjen med et produkt som må utvikles - da framfor å kjøpe ferdig hyllevare til en høyere pris - men desto av høyere kvalitet. Et fint eksempel her er jo billettsystemet i Bergen, her valgte kommunen et knøttlite selskap i Tyskland som leverandør, som da ikke har særlig erfaring eller ressurser til å utvikle systemet slik kommunen ønsker. Resultatet er da et system som blir fire ganger så dyrt som det som er først antatt.

 

Er ikke dette alt for dårlig i 2012?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

Burde vi ha hatt en egen IT-minister med et eget IT-departement som er ansvarlig for offentlige anskaffelser av IT?

 

Ja.

 

Kan løsningen ligge i nettskyen?

 

 

Slik blir ditt nye dataliv

 

Nordmenn leder an i utviklingen som ifølge analytikere snart vil dytte PC-en ned fra tronen. Og nei, det er ikke Ipad som er fremtidens sentrum.

 

Jeg synes at den artikkelen var så interessant og provoserende at jeg opprettet en egen tråd på WebProWorld hvor jeg har vært medlem siden 2005 under overskriften:

 

The personal computer is soon history

 

Den fikk plass på forumets hjemmeside http://www.webproworld.com/ og er der fortsatt noen dager.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Om ikke egen IT-minister bør man iallefall heve it/kommunikasjon opp på et høyere samferdselsnivå. F.eks slik Willochutvalget vurderte det.

 

Angående valg av firma, er jo firmaet bak Altinn ikke akkurat småtass i verdenssammenheng. Problemet ligger på eksakt samme sted som ethvert annet prosjekt i stat (og forsåvidt private organisasjoner). At man ikke er villig til å ta til seg at TTT/TK. Ting Tar Tid, og Ting Koster.

Endret av norskgoy
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Ja og der er sikkert ferdige løsninger, men ofte er der prestisje i å lage sine egne løsninger. De blir også ofte svært dyre.

 

Det forbauser meg at landet hvor objekt orientert programmering ble oppfunnet mitt på 60 tallet ikke greier å lage mer stabile sider. Har de som lager systemene hørt om å simulere trafikk? Og så har de ingen back up. De kunne jo laget en replikasjon hvor man satte grenser på samtidig trafikk slik at ihvertfall noen tusen kunne være inne samtidig.

 

Lagringsplass, serverkapasitet og båndbredde burde da ikke være noe problem i 2012. Har de som lager disse systemene hørt om lastbalansering etc?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Om ikke egen IT-minister bør man iallefall heve it/kommunikasjon opp på et høyere samferdselsnivå. F.eks slik Willochutvalget vurderte det.

Willoch er jo sosialøkonom og så nok behovet for å fjerne flaskehalser.

Lenke til kommentar

Det "største problemet" er jo at man nettopp tar "store firmaers løfter" som god fisk. Store firmaer er ofte også dårlige firmaer, og i mange tilfeller mangler kommunene og det offentlige kompetansen til å se at noe er galt med mer enn et øyekast. En erfaren IT mogul ville aldri ha spurt et selskap som leverer Windoze løsninger om en storløsning med enorm skalering, da han vet at Windoze ikke fungerer på virkelig stor drift.

I alt for mange tilfeller bruker kommuner flere millioner i stede for å hyre 5-6 dedikerte utviklere med Mastergrad og gi dem frie tøyler til å lage noe som virkelig fungerer.

 

Og det andre problemet er jo nettopp at vis et veiselskap ikke bygger god nok vei så drar man i gang en sak og får tilbake pengene, samt få veien opp til timelig kvalitet. "Problemet" er at regjeringen ikke har ballene til å dra alle de dårlige løsningene inn for retten og kreve tilbake alle pengene.

Faktumet at Altinn har feilet andre året på rad er garantert noe som er kontraktbrudd.

Lenke til kommentar

Det "største problemet" er jo at man nettopp tar "store firmaers løfter" som god fisk. Store firmaer er ofte også dårlige firmaer, og i mange tilfeller mangler kommunene og det offentlige kompetansen til å se at noe er galt med mer enn et øyekast. En erfaren IT mogul ville aldri ha spurt et selskap som leverer Windoze løsninger om en storløsning med enorm skalering, da han vet at Windoze ikke fungerer på virkelig stor drift.

I alt for mange tilfeller bruker kommuner flere millioner i stede for å hyre 5-6 dedikerte utviklere med Mastergrad og gi dem frie tøyler til å lage noe som virkelig fungerer.

 

Hva baserer du dette på? Inntrykket mitt er det stikk motsatte, problemet er at de ikke velger å gå for de store etablerte løsningene. Forresten, se på de 10 største selskapene i Norge. Nei, i Europa. Nei, i verden. Hvem tror du står for programvaren?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vis meg det software selskap som klarer å levere løsninger som er feilfrie ved release, det skjer bare ikke. Det patches og oppdateres over en lav sko, og det viktigste synes å være å holde en release dato, ikke kvaliteten. Tror ikke Altinn er noen stor "skandale" i den sammenheng, selv Microsoft klarte ikke forutse "julerushet" på Xbox live de første årene, og tjenesten knelet stadig vekk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hva baserer du dette på? Inntrykket mitt er det stikk motsatte, problemet er at de ikke velger å gå for de store etablerte løsningene. Forresten, se på de 10 største selskapene i Norge. Nei, i Europa. Nei, i verden. Hvem tror du står for programvaren?

 

Saken er at de velger et selskap som er gode på medium og små løsninger på feil platform til en veldig stor sak.

Kildemateriale: http://www.idg.no/co...ticle100677.ece

Accenture driver Altinn, og Accenture har tidligere drevet London Stock Exchange, men de bytter platform pga mangel på stabilitet: http://blogs.computerworld.com/london_stock_exchange_to_abandon_failed_windows_platform

 

Saken her er at vis det offentlig hadde vært "kompetente" hadde de aldri brukt an halv milliard på å betale et selskap som ikke har komeptansen til en stor offentlig oppgave. De hadde hyrt en dedikert gjeng med mastegrad studenter.

Endret av del_diablo
Lenke til kommentar

Å ansette 4-5 dedikerte mastergradstudenter til å designe en løsning som det offentlige er 100% avhengig av høres for meg ut som fullstendig galskap.

 

Vi bør heller se til land som har løsninger oppe å gå (feks danmark) og rett og slett kjøpe tilsvarende løsninger. Vi har ikke nok kompetanse i dette landet - for ikke å nevne at vi har en fullstendig ubrukelig offentlig innkjøpspolitikk - til å kunne lage sånne systemer på egenhånd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Burde vi ha hatt en egen IT-minister med et eget IT-departement som er ansvarlig for offentlige anskaffelser av IT?

 

Ja.

 

Kan løsningen ligge i nettskyen?

 

 

Slik blir ditt nye dataliv

 

Nordmenn leder an i utviklingen som ifølge analytikere snart vil dytte PC-en ned fra tronen. Og nei, det er ikke Ipad som er fremtidens sentrum.

 

Jeg synes at den artikkelen var så interessant og provoserende at jeg opprettet en egen tråd på WebProWorld hvor jeg har vært medlem siden 2005 under overskriften:

 

The personal computer is soon history

 

Den fikk plass på forumets hjemmeside http://www.webproworld.com/ og er der fortsatt noen dager.

 

Som skrevet i forumet for artikkelen "Alt ut for Altinn", så er ikke nettskyen løsningen lovlig under norske regler satt av datatilsynet. Personopplysninger over alle borgerne her i Norge skal ikke lagres på servere i utlandet.

 

Amazon og Azure er tjenester som kanskje kan brukes og enkelt skaleres når det er stort trykk siden de allerede har klart ekstra servere til "utlåns" , men serverparken altinn bruker i Norge er satt til et visst antall(tror jeg).

 

Altinn funker utmerket resten av året og har nok svært avanserte løsninger, dessverre for de så tryner det på den viktigste dagen da alle bare måååå se selvmeldingen fortest mulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skyen kan fint befinne seg i Norge. Vi burde hatt to datasentre på to forskjellige steder i landet der alle offentlige systemer ligger. Alt fra politi til helsevesen til skatt. Datasentrene bør speile hverandre. Da slipper hvert jævla departement å finne opp kruttet på ny hver gang de skal et eller annet.

 

Altinn er for eksportbedrifter en virksomhetkritisk tjeneste. For eksempel fiskeeksport sliter bigtime nå fordi at de ikke får rapportert inn og hentet informasjon fra Altinn.

Lenke til kommentar

Å ansette 4-5 dedikerte mastergradstudenter til å designe en løsning som det offentlige er 100% avhengig av høres for meg ut som fullstendig galskap.

 

Vi bør heller se til land som har løsninger oppe å gå (feks danmark) og rett og slett kjøpe tilsvarende løsninger. Vi har ikke nok kompetanse i dette landet - for ikke å nevne at vi har en fullstendig ubrukelig offentlig innkjøpspolitikk - til å kunne lage sånne systemer på egenhånd.

 

Galskap? Å kaste latterlige mengder med penger ut av vinduet fordi du skal ha et eller annet "selskap" med "portofolie" til å lage en "løsning" er galskap. Faktummet er at vi allerede kopierte andre land, vi kjøpte en løsning fra et selskap. Men enig i at vi burde prioritete at selskapet faktisk har et fungerende produkt som er uttestet, problemet er at vis vi først krever det så kan ingen innovativer bedrifter få muligheten til å bli med på anbudet.

I teorien burde vi kreve tilbake alle pengen fra Accenture da de ikke har gjordt jobben sin, nøyaktig som kommuner krever tilbake pengene sine fra byggselskaper som dumper kostnadene ved å ikke gjøre jobben sin.

Lenke til kommentar

Jeg er rett og slett helt uenig med deg. Store selskaper har betydelig mer kompetanse og ressurser tilgjengelig enn en gjeng "dedikerte mastergradsstudenter". For ikke å glemme erfaring.

Problemet er ikke de som har laget feks Altinn eller billettsystemer rundt om kring i de største byene våre. Problemet er de som avgjør at vi skal ha den og den løsningen - uten god nok kompetanse og uten evnen til å se et større bilde - basert utelukkende på pris der og da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...