Gå til innhold

Bør Norge gi gratis narkotika til tunge rusmisbrukere?


Anbefalte innlegg

Problemet med narkomane er at de har ikke noe å gjøre etter de er avruste.

Ingen venner, ingen jobb, ikke noe liv! Mange blir rett og slett ensomme.

De må få hjelp til å rett og slett få et helt nytt liv! Fordi mange av dem har faktisk ikke så vanskeligheter med å bli rusfri, det er alltid tiden etterpå som er tung for dem. Hele ruspolitikken i Norge er fullstendig irrasjonell og så fjern fra virkeligheten som du kan få den. Og det ser ikke noe lysere ut i fremtiden...

 

Gjør narkotika lovlig? Vel, folk kommer til å ruse seg uansett, men det er ikke positivt å ruse seg! Det burde jo ikke være sånn at folk kun har lyst å leve et liv i rus. Men andre ganger ser jeg veldig positive ting enkelte rusmidler slik som LSD ol. Noen ganger tror jeg leger og psykologer kan bruke det til å hjelpe folk med store psykiske problemer, traumer etc. Eneste jeg kan se for burde bli legalisert.

 

Ny ruspolitikk, vi har pengene men ingen med baller som styrer dem.

Tja, å gjøre narkotika lovlig er neppe løsningen slik jeg ser det. Det blir litt som å tillate tyveri siden det er mange som nasker. LSD kan forøvrig sikkert være fint, men det underligger alltid en risiko for en badtrip, og dersom man i utgangspunktet ikke har et veldig flott liv kan jeg inbille meg at denne risikoen er større.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tja, å gjøre narkotika lovlig er neppe løsningen slik jeg ser det. Det blir litt som å tillate tyveri siden det er mange som nasker. LSD kan forøvrig sikkert være fint, men det underligger alltid en risiko for en badtrip, og dersom man i utgangspunktet ikke har et veldig flott liv kan jeg inbille meg at denne risikoen er større.

 

De fleste som prøver disse stoffene har ofte ikke hatt A4-liv. Og det er fortsatt sjeldent det skjer...

Jeg skrev litt dumt, mente ikke legalisere det for enhver person, kun psykologer og psykiatere kan bruke det til å hjelpe noen. Dette burde sikkert uansett hver siste veien å gå for å hjelpe noen. Den gangen de har prøvd alt som har lite bivirkninger.

Lenke til kommentar

Neida, jeg forstod at det ikke bør legaliseres for alle og hvermann, men jeg mener fortsatt at den risikoen LSD innebærer, selv om den er lav, er for høy til å kunne brukes på pasienter. Jeg mener å ha lest at en bad trip kan vare livet ut hvis man er riktig uheldig, og det unner jeg bare én person, og det er x'en min.

Lenke til kommentar

Nei vi burde ikke gi narkotika, fjern all svineriet for godt, vi behøver det ikke, det skader oss, det tar knekken på privatøkonomien til folk, det skaper kriminelle miljøer med desperate innbrudd, vold og drap, narkotika hører hjemme i søppelbøtta, hvem enn som har fått noen til å tro at narkotika er bra har drukket for mye rødsprit OG fått i seg for mye narkotika.

 

Vi behøver ikke narkotika.

Endret av LonelyMan
Lenke til kommentar

Men jeg synes det er helt feil å gi narkomane narkotika om de er tunge eller ikke, de har seg selv å takke.

...Men så har vi jo problemet med at vi lever i et velferdssamfunn. Dessuten er det mye av skattepengene dine som går rett i hånda på dealere rundt omkring i Norge uansett.

 

 

Neida, jeg forstod at det ikke bør legaliseres for alle og hvermann, men jeg mener fortsatt at den risikoen LSD innebærer, selv om den er lav, er for høy til å kunne brukes på pasienter. Jeg mener å ha lest at en bad trip kan vare livet ut hvis man er riktig uheldig, og det unner jeg bare én person, og det er x'en min.

Det du "mener å ha lest" krever litt bedre grunnlag. Selv "mener jeg å ha lest" at bad-trips ikke er noe verre enn vanlige trips, men så kan jeg ikke finne den artikkelen lenger. Uansett, så behandles bad trips med f.eks valium eller haloperidol, og det finnes terapi og psykologiske metoder som kan brukes. En bad trip er ikke noe annet enn en vanlig trip med annet innhold.

 

Det med "evig bad trip" er ikke helt riktig, men HPPD/PPD som du tenker på, er et alvorlig problem hvis man skal gjøre LSD til medisin. HPPD er ikke en evig trip, men en gjeldende teori går ut på økt sensitivitet for unødvendig sanseinformasjon, that is, manglende evne til å blokkere ut "floaters", "snø", blodårer i øyet og dypere visuelle prosesser. Hos mange kan HPPD gå over til slutt, men det er lite kunnskap rundt denne lidelsen, og den kommer i forskjellige grader. Dette må gjøres mer forskning på for å brukes medisinsk, noe som også blir gjort hos McLean Hospital virker det som (men det står ingenting om det på nettsidene deres, siden prosjektet ikke er ferdig).

 

Men nok off-topic. LSD kan vi prate om en annen plass. Jeg tror ikke det er så mange tunge LSD-misbrukere akkurat. Men interessant er det jo at det virker lovende for personer i "recovery", og har mye potensiale når det gjelder mental utvikling.

Endret av Kakofoni
Lenke til kommentar

Ja, gratis narkotika til tunge misbrukere, gratis alkohol til alkoholikere, gratis sjokolade til feitinger, gratis tobakk til røykere.........

 

Høres ut som en fornuftig løsning.

 

(Sarkastisk hvis det ikke skinner gjennom).

 

Ja, fordi heroin-, alkohol-, sjokolade- og nikotinavhengighet er samme ulla. Det kalles jo avhengighet alt sammen, så hvorfor skulle det være noen forskjell. /sarkasme

 

Redigert: Skrivefeil.

Endret av Bozzeye
Lenke til kommentar
Vi behøver ikke narkotika.

Hvorfor har da Gud skapt så mange narkotiske stoffer?

Og hvorfor har han straffet så mange mennesker ved å gjøre dem narkomane?

 

Er det en synd for ikke-narkomane å 'se' en narkoman?

Burde vi redde oss selv fra fortapelsen ved å fordrive de narkomane til områdene utenfor bymurene, slik man gjorde med spedalske på Jesu tid?

Lenke til kommentar

Får dem ikke metadon gratis? Eller er det for noe annet?

 

Metadon er brukt under legemiddelassistert rehabilitering.

Stoffet demper den avsindige sykdomsfølelsen av abstinens for misbrukere av opioide stoffer uten å gi rus, men problemet er at mange ruser seg i tillegg til å ta metadon. Metadon i seg selv kan være viktig i et rehabiliteringsopplegg og forhindre kriminalitet som er forsårsaket av opioidavhengighet, men en rehabilitering krever mye ressursjer utover dette.

 

Mitt inntrykk er at det som skjer i praksis er at det deles ut metaon til ganske få, og disse mister muligheten om de samtidig ruser seg.

Lenke til kommentar

Ja, fordi heroin-, alkohol-, sjokolade- og nikotinavhengighet er samme ulla. Det kalles jo avhengighet alt sammen, så hvorfor skulle det være noen forskjell. /sarkasme

 

Redigert: Skrivefeil.

Hva med mat da? - Man avhenger mer av å få mat hver dag enn av å få heroinrusen.

 

Skal vi gi alle spisere gratis mat?

 

(poenget er jo at samfunnet ikke skal betale for andre; men at folk får bruke pengene sine på det de selv vil. Være en PC, alkohol, narkotika, eller tobakk)

Lenke til kommentar

Får dem ikke metadon gratis? Eller er det for noe annet?

 

Metadon er brukt under legemiddelassistert rehabilitering.

Stoffet demper den avsindige sykdomsfølelsen av abstinens for misbrukere av opioide stoffer uten å gi rus, men problemet er at mange ruser seg i tillegg til å ta metadon. Metadon i seg selv kan være viktig i et rehabiliteringsopplegg og forhindre kriminalitet som er forsårsaket av opioidavhengighet, men en rehabilitering krever mye ressursjer utover dette.

 

Mitt inntrykk er at det som skjer i praksis er at det deles ut metaon til ganske få, og disse mister muligheten om de samtidig ruser seg.

Ok. Hørte fra ei som var hjelpepleier at når de ga metadon til folk så måtte de sitte å følle med mens de tok det. Ho sa at dem fleste ble helt stille å så ut til å være i lykkeland. Trudde det var rus, men det er vel kanskje abstinensene som forsvinner?

Lenke til kommentar

Får dem ikke metadon gratis? Eller er det for noe annet?

 

Metadon er brukt under legemiddelassistert rehabilitering.

Stoffet demper den avsindige sykdomsfølelsen av abstinens for misbrukere av opioide stoffer uten å gi rus, men problemet er at mange ruser seg i tillegg til å ta metadon. Metadon i seg selv kan være viktig i et rehabiliteringsopplegg og forhindre kriminalitet som er forsårsaket av opioidavhengighet, men en rehabilitering krever mye ressursjer utover dette.

 

Mitt inntrykk er at det som skjer i praksis er at det deles ut metaon til ganske få, og disse mister muligheten om de samtidig ruser seg.

Ok. Hørte fra ei som var hjelpepleier at når de ga metadon til folk så måtte de sitte å følle med mens de tok det. Ho sa at dem fleste ble helt stille å så ut til å være i lykkeland. Trudde det var rus, men det er vel kanskje abstinensene som forsvinner?

 

Du har helt rett. Du kan ruse deg på metadon og bli høy ved store nok doser. Det er derfor narkomane topper opp dosen de får for å få rus, men det er altså ikke det som er poenget med metadon, som ble designet for avvenning.

Lenke til kommentar

Hva med mat da? - Man avhenger mer av å få mat hver dag enn av å få heroinrusen.

 

Skal vi gi alle spisere gratis mat?

 

(poenget er jo at samfunnet ikke skal betale for andre; men at folk får bruke pengene sine på det de selv vil. Være en PC, alkohol, narkotika, eller tobakk)

 

Det er riktig at man avhenger mer av å få mat. Det er livsviktig. Forskjellen ligger i at de fleste «spisere» a) ikke har noe problem med å skaffe seg mat gjennom arbeid, b) lider ikke av avhengigheten og c) avhengigheten deres ikke kan helbredes. De to første punktene gjelder også de andre tingene du nevner. Hvor mange lider av pc-, alkohol- og tobakkavhengighet på linje med heroinavhengige?

Lenke til kommentar

Nei. De burde bli sendt til en prest. Når jeg sier prest så tenker folk 'for noe tull' 'presten kan vel ikke hjelpe narkomane', men kjenner du en narkoman, ta den til en prest, så ber presten og Gud kommer til å gjøre den narkomane frisk.

Når jeg så dette innlegget utbrøt jeg "herregud!" for meg selv. Ironisk?

 

Uansett, du har helt rett i at det er flere rusmisbrukere som kommer seg gjennom problemer og blir friske pga religion, så det fungerer som et medium på den måten. Det gir dem mening.

 

Det triste med dette, er at det egentlig ikke er Jesus og Gud, men dem selv, som får de gjennom dette. Det er viljestyrke som de tror de ike har, men som de klarer å finne gjennom religion. Litt av et paradoks.

 

MEN, narkomane bør IKKE sendes til prest. Det er feigt og manipulerende. Å bytte ut rus med Gud. Fordi det er jo det det er. Jesus er en rus som noen trenger, og den er farlig.

 

Vel. I henhold til bibelen kan man jo steine unger som ikke oppfører seg. Tror ikke moderne barnehagepedagoger og psykologer er så enige i den behandlingen. Rus kommer som regler fra problemer, og en religiøs dogmatisering er som regel det siste slike folk trenger. Det fører bare til masse skyld og skam og psykologisk spliting hvor man ser alt i svart/hvit og blir psykisk ubalansert.

Ja, jeg kan se at det ser ut som jeg støtter religion til narkomane, men dette gjør jeg altså IKKE (som man kan se nederst i det jeg skrev sist). Jeg ser at noen kan se på det som positivt, men i bunn og grunn er det bare tåpelig.

Endret av CypheroN
Lenke til kommentar

Ja, gratis narkotika til tunge misbrukere, gratis alkohol til alkoholikere, gratis sjokolade til feitinger, gratis tobakk til røykere.........

 

Høres ut som en fornuftig løsning.

 

(Sarkastisk hvis det ikke skinner gjennom).

 

Ja, fordi heroin-, alkohol-, sjokolade- og nikotinavhengighet er samme ulla. Det kalles jo avhengighet alt sammen, så hvorfor skulle det være noen forskjell. /sarkasme

 

Redigert: Skrivefeil.

 

Gi meg én god grunn til hvorfor det skulle være forskjell? I overdrevne mengder er alt like destruktivt på sine forskjellige måter, og avhengighet er avhengighet, hvorfor skal narkotika særstilles? Som om narkotikavhengige har mer krav på verdighet enn andre avhengige, dummeste jeg har hørt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...