Gå til innhold

[Løst] Ikke kristene tvinges inn i den Norske statskirka?


Anbefalte innlegg

Jeg mener det bare er idiotisk at alle født i Norge automatisk blir ført inn i den norske statskirka. Jeg er 17 år og en g

nostisk ateist. Jeg respekterer alle religioner, men jeg ser på det å tro på en religion som å være for lat til for å sjekke opp fakta. Å gå til en "hellig" bok som er tusener av år gamle for finne fakta om verden er... For meg finnes det ingen "ekte" religion. Det har aldri vært en god pave, og mannen som oppfant den protestantiske troen som vår "nasjonale" tro skapte en borgerkrig som fikk mange hundre tusener drept. For å være ærlig så er det nesten så jeg skammer meg over å være Norsk på grunn av at det visstnok skal være et kristent land.

 

Likevel i følge

Wikipedia.org er flertallet av den norske populasjon human- etikkere, rettere sagt; ateister.

 

I følge den evangelisk-lutherske statskirken har den muslimske tro; islam forbigått Humanetikere når det kommer til antall medlemmer. Hvordan? Jo, de fleste av oss, om ikke alle blir automatisk plassert i kirkens register som kristne når vi blir født. Hvorfor er det slik? En ide kan være at foreldrene bestemmer hvilke religion barnet skal føres opp som. Det skumle med dette er at foreldrene kan presse religion oppå barnet, og hjernevaske det med barnevennlige kristeneventyr før det for kjangsen til å lære de harde faktaene.

 

Et annet alternativ kan være at når barnet blir 18 og blir myndig blir de bedt om å si hvilke religion de velger å tilhøre. Jeg mener også sterkt at foreldrene ikke burde ha noe med barnets religion å gjøre på noen måte. Jeg personlig kan ikke fordra når foreldre eller besteforeldre forteller eventyr om da "jesus krysset rødehavet". I dagens verden har vi informasjon i bøtter og spann. Enhver som ønsker og opplyse seg selv trenger ikke gå lenger enn til pc-en og begynne å lese.

 

Konklusjon:

Hvorfor i *** skal alle bli "tvangsinnlagt" i kirkens register som kristen? Hvorfor kan vi ikke velge selv? Er kirken redd for å miste flere tilhengere enn den allerede har mistet gjennom de 100 siste årene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du døpt?

 

Nei, er det sånn man blir "kristen" statistisk sett? Da har jeg lært noe i dag og.. :huh:

 

Hva mener du med statistisk sett?

 

Det jeg vil frem til er at man blir meldt inn i statskirken når man blir døpt, og blir der så lenge man ikke gjør noe selv.

Lenke til kommentar

Forskriftene for tilskudd til trossamfunn er god nok grunn til at jeg fortsetter å være medlem i statskirken selv om jeg ikke er religiøs. Så jeg støtter denne "tvangsinnleggelsen", i alle fall frem til tilskuddsordningen endres/ forsvinner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forskriftene for tilskudd til trossamfunn er god nok grunn til at jeg fortsetter å være medlem i statskirken selv om jeg ikke er religiøs. Så jeg støtter denne "tvangsinnleggelsen", i alle fall frem til tilskuddsordningen endres/ forsvinner.

For å si det enkelt:

post-167244-0-12226900-1332173347_thumb.jpg

Kirkene er i de fleste tilfeller verneverdige, så de vil få statstøtte uansett. De eldre kirkene er i ekstremt verneverdige, og får allerede statstøtte for dette.

Hvorfor skal den Norske kirke få penger for folk som ikke er kristen? Hva skal de bruke det til? Bortsett fra å sende misjonærer da.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvorfor skal den Norske kirke få penger for folk som ikke er kristen? Hva skal de bruke det til? Bortsett fra å sende misjonærer da.

Selv ikke-religiøse mennesker ender ofte opp med en kirkelig begravelse, og da trenger man gjerne en prest. Det samme gjelder seremonier som dåp og bryllup. Jeg er forøvrig ikke så sikker på at den norske kirke driver og sender misjonærer lenger. De fleste står nok som medlem i DNK pga av 'tradisjon', men noen er nok også for late til å gidde å melde seg ut. (Jeg er fortsatt medlem, men det er hovedsaklig for å provosere mine human-etiske venner.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forskriftene for tilskudd til trossamfunn er god nok grunn til at jeg fortsetter å være medlem i statskirken selv om jeg ikke er religiøs. Så jeg støtter denne "tvangsinnleggelsen", i alle fall frem til tilskuddsordningen endres/ forsvinner.

For å si det enkelt:

post-167244-0-12226900-1332173347_thumb.jpg

Kirkene er i de fleste tilfeller verneverdige, så de vil få statstøtte uansett. De eldre kirkene er i ekstremt verneverdige, og får allerede statstøtte for dette.

Hvorfor skal den Norske kirke få penger for folk som ikke er kristen? Hva skal de bruke det til? Bortsett fra å sende misjonærer da.

 

Den norske kirken får et tilskuddsbeløp/budsjett uavhengig av antall medlemmer. Dette brukes til å beregne nettoutgiftsbeløp pr medlem i statskirken. Dette beløpet er grunnlaget for hvor mye andre livs- og trossamfunn får i tilskudd.

 

Flere medlemmer i statskirken gir da mindre nettoutgift per hode og dermed mindre tilskudd til andre. Jeg vil at tro- og livssynssamfunn skal ha minst mulig tilskudd. Hvor mye den norske kirke får kan jeg ikke påvirke, men begrensing av sløsing på andre kan jeg påvirke ved å være medlem.

Lenke til kommentar

I teorien har du rett, men riktig så enkelt er det ikke. For det store antall medlemmer i statskirken er de facto begrunnelsen for å opprettholde ordningen og å rettferdiggjøre tilskuddene i utgangspunktet. Dermed kan vi faktisk påvirke hvor mye den norske kirke skal få i fremtiden. Og det er langt viktigere enn hva mindre trossamfunn får idag.

 

Vi har på sikt langt mer å tjene på at så mange som mulig melder seg ut og stemmer for at religion skal være en privatsak som ikke hører hjemme på statsbudsjettet. Selv om det i en overgangsfase gir muslimer og Smiths venner litt mer pr. hode.

 

Geir :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Såvidt jeg kan se gjennom partiprogrammer er det kun AP som bruker medlemstallet som rettferdiggjørelse av tilskudd, men de vil også at det offentlige skal legge tilrette for religion - og sier dermed indirekte at det ikke er en privat sak. De er heller ikke for skille mellom stat og kirke. Høyre har også en kronglete løsning med kirken i en særstilling(selv om de vil skille), mens Sp og KrF vil ha det som idag.

 

Så da får en stemme på de andre partiene, men det er ikke "bare bare" siden så mange er enig i resten av politikken til de store partiene (Ap, H).

Lenke til kommentar

Sant nok. Det er ikke bare bare. Men husk at Ap er det største partiet i landet, og det monner bra å ta fra dem påskuddet. Kristenfolket og bondepartiet kan vi nok ikke gjøre så mye med, men de er jo bitte små blitt.

 

Men det spørs selvsagt hvor viktig statsreligionen er i forhold til andre politiske spørsmål. Jeg er som liberaler så heldig at "mitt parti", Venstre, er for et skille av kirke og stat. Riktignok sier de ikke at de vil oppheve finansieringen, bare at de vil stille alle trossamfunn likt. Men det er et skritt i riktig retning.

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forskriftene for tilskudd til trossamfunn er god nok grunn til at jeg fortsetter å være medlem i statskirken selv om jeg ikke er religiøs. Så jeg støtter denne "tvangsinnleggelsen", i alle fall frem til tilskuddsordningen endres/ forsvinner.

For å si det enkelt:

post-167244-0-12226900-1332173347_thumb.jpg

Kirkene er i de fleste tilfeller verneverdige, så de vil få statstøtte uansett. De eldre kirkene er i ekstremt verneverdige, og får allerede statstøtte for dette.

Hvorfor skal den Norske kirke få penger for folk som ikke er kristen? Hva skal de bruke det til? Bortsett fra å sende misjonærer da.

 

Den norske kirken får et tilskuddsbeløp/budsjett uavhengig av antall medlemmer. Dette brukes til å beregne nettoutgiftsbeløp pr medlem i statskirken. Dette beløpet er grunnlaget for hvor mye andre livs- og trossamfunn får i tilskudd.

 

Flere medlemmer i statskirken gir da mindre nettoutgift per hode og dermed mindre tilskudd til andre. Jeg vil at tro- og livssynssamfunn skal ha minst mulig tilskudd. Hvor mye den norske kirke får kan jeg ikke påvirke, men begrensing av sløsing på andre kan jeg påvirke ved å være medlem.

 

Du later til å tro at Statskirken har fått det samme fra Staten siden den ble opprettet, men det er jo ikke tilfelle. Statsbudsjettet må snekres sammen hvert år, og da vil en kraftig nedgang i antallet brukere av enhver tjeneste føre til at man vurderer å gi mindre tilskudd. Det er ganske innlysende at f.eks. ved en halvering av antallet statskirkemedlemmer, så kan de ikke påregne å få like mye penger som før.

Du vil kanskje ikke se noen umiddelbar endring etter din egen utmeldelse, men hvis alle som ikke er kristne hadde meldt seg ut, så hadde det nok blitt en endring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så hva er kritikken din? Den mangler, kun med unntak av egne tolkninger av min post for å få falske "poenge".

 

EDIT: Du må være helt på jordet hvis du tror jeg gidder å skrive om din post for å få et ubrukelig poeng på diskusjon.no

Endret av Strappado
Lenke til kommentar

Er du døpt?

 

Nei, er det sånn man blir "kristen" statistisk sett? Da har jeg lært noe i dag og.. :huh:

 

Er du ikke døpt, så er du neppe med i den norske kirken. Jeg er knappe året eldre enn deg, og jeg fikk nylig svar fra kirken som sa at jeg ikke var medlem av statskirken. Jeg er heller ikke døpt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...