Gå til innhold

[Løst] Mental Helse arrangerer fotokonkurranse. tema: Likeverd - Åpenhet - Respekt.


Anbefalte innlegg

Du er kanskje ikke fotograf?

 

Nei, jeg er ikke det, uten at jeg helt ser hvor relevant det er. Hovedproblemet her er aversjon mot gratis arbeid og frafall av mulig fremtidig inntekt. Dette er ikke en byrde fotografer er alene om å bære; det å gi sin tid og sin arbeidskraft til veldedige formål er slettes ikke uvanlig. Det som er uvanlig er at de frivillige klager over vilkårene.

 

Jeg skjønner jo selvsagt at en yrkesfotograf ikke vil gi sine aller beste bilder til en slik konkurranse. Men for hobbyfotografer (og også yrkesfotografer som med viten og vilje tar bilder som er øremerket denne, eller tilsvarende, konkurranser) er problemet virkelig ikke-eksisterende med mindre man går ut av sitt gode skinn for å gjøre det til et.

 

Og selvsagt er det forskjell på hvem som arrangerer en slik konkurranse. Hadde det vært Scanpix eller NTB som hadde en slik konkurranse hadde jeg skjønt protestene bedre.

Endret av henrikwl
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er kanskje ikke fotograf?

 

Nei, jeg er ikke det, uten at jeg helt ser hvor relevant det er. Hovedproblemet her er aversjon mot gratis arbeid og frafall av mulig fremtidig inntekt. Dette er ikke en byrde fotografer er alene om å bære; det å gi sin tid og sin arbeidskraft til veldedige formål er slettes ikke uvanlig. Det som er uvanlig er at de frivillige klager over vilkårene.

 

Jeg skjønner jo selvsagt at en yrkesfotograf ikke vil gi sine aller beste bilder til en slik konkurranse. Men for hobbyfotografer (og også yrkesfotografer som med viten og vilje tar bilder som er øremerket denne, eller tilsvarende, konkurranser) er problemet virkelig ikke-eksisterende med mindre man går ut av sitt gode skinn for å gjøre det til et.

 

Og selvsagt er det forskjell på hvem som arrangerer en slik konkurranse. Hadde det vært Scanpix eller NTB som hadde en slik konkurranse hadde jeg skjønt protestene bedre.

 

Er en av de som faktisk har gitt bort en del bilder til div blekker,som igjen har gitt salg til andre blekker.Så ved å ofre litt for mulighet for å få salg andre steder finner jeg ikke vanskelig.Solgt 2 forsider og 3 til vegg bare i år,pga av att jeg "ga" vekk ett par bilder for noen år tilbake;)

Lenke til kommentar

Nei, jeg er ikke det, uten at jeg helt ser hvor relevant det er.

Det er veldig relevant. Men du må faktisk holdt på med dette for å skjønne hva vi snakker om.

 

Hovedproblemet her er aversjon mot gratis arbeid og frafall av mulig fremtidig inntekt. Dette er ikke en byrde fotografer er alene om å bære; det å gi sin tid og sin arbeidskraft til veldedige formål er slettes ikke uvanlig. Det som er uvanlig er at de frivillige klager over vilkårene.

Og der tar du dundrende feil. Jeg driver faktisk med med frivilligs-arbeid selv og vet godt hva det går ut på. Og det vil ikke overraske meg om det er flere av de som er negative til disse reglene som også holder på med det.

 

Og selvsagt er det forskjell på hvem som arrangerer en slik konkurranse. Hadde det vært Scanpix eller NTB som hadde en slik konkurranse hadde jeg skjønt protestene bedre.

Her er jeg uenig - uansett hvem som arrangerer konkurransen, så skal det være fornuftige regler med begrenset bruk.

 

Når det gjelder veldedige organisasjoner og bilde-behov, så er det ikke verre enn at de faktisk ber om bildedonasjoner til generelt bruk. Isteden for å koble det til en konkurranse.

 

Er en av de som faktisk har gitt bort en del bilder til div blekker,som igjen har gitt salg til andre blekker.Så ved å ofre litt for mulighet for å få salg andre steder finner jeg ikke vanskelig.Solgt 2 forsider og 3 til vegg bare i år,pga av att jeg "ga" vekk ett par bilder for noen år tilbake;)

Men da er det vel snakk om bilder du har gitt bort bevisst til slik bruk?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De få bildene jeg har gitt bort,var til ett blad kalt Grip Dagen,en avis på lik linje med Oslo avisa.Det resulterte i 2 forside salg i bladet Metaforum,som er ett blad for familie terapi,samt da 3 vegg bilder i 60x80cm og på lerret,men skal vel ikke påstå att de til vegg nødvendigvis var salg jeg fikk pga av forside bildene altså;)Men har da fått gratis reklame ved å gi til veledighet og disse 2 forside salgene,så sånn sett kan det jo spores tilbake til en forside kanskje?? Who knows.Men nå er det ikke slik att jeg ikke har forståelse for att noen er skeptiske til denne konkurransen,men utfra mine erfaringer kan det faktisk bli til stor hjelp fremover for flere salg kanskje.Og kanskje en dag en da kan leve av dette? Drømmer er da gratis om ikke annet :w00t:

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke hvorfor du ikke kan godta at folk ikke vil delta på konkurranser der reglene er satt slik? Konkurransen utlyses ikke som en dugnad, slik som du sammenligner det med.

 

*sukk* Jeg skulle ønske folk leste hva jeg skrev. Jeg har overhodet ikke problemer med at folk ikke vil være med. Vil man ikke være med, så er man ikke med. Verre er det ikke.

 

Det jeg har større problemer med er at folk ser ut til å være mer opptatt av at "de får en dårlig deal" enn at de faktisk bidrar til en veldedig organisasjon som har et godt formål.

 

Det er veldig relevant. Men du må faktisk holdt på med dette for å skjønne hva vi snakker om.

 

:roll:

 

Ærlig talt, det er ikke rakettvitenskap dette her.

 

"Å, se, en morsom bildekonkurranse!". *knipse bilder* "Disse bildene ble jammen så bra at jeg tror de har potensiale for mersalg senere, så de beholder jeg. Disse bildene, derimot, kan jeg godt avse til konkurransen" *sende egnede bilder og slette fra harddisken*

 

Vips. Enkelt og greit. Alternativt:

 

"Å se, en bildekonkurranse! Hmm... Disse vilkårene kan jeg ikke gå med på, så jeg tror jeg avstår" *lukke websiden og glemme hele konkurransen - ikke utbrodere sin indignerte harme over hvor "tråkket på" man føler seg*

 

Her er jeg uenig - uansett hvem som arrangerer konkurransen, så skal det være fornuftige regler med begrenset bruk.

 

Og hvorfor det, om dette ikke skyldes en bekymring for mulig tap av fremtidig inntekt? Hvilken annen grunn finnes det til å nekte en veldedig organsisasjon å bruke bildene dine, hvis det ikke dreier seg om et økonomisk motiv?

 

Når det gjelder veldedige organisasjoner og bilde-behov, så er det ikke verre enn at de faktisk ber om bildedonasjoner til generelt bruk. Isteden for å koble det til en konkurranse.

 

Så, problemet her er at du vil både kunne delta i konkurransen (med mulighet for å vinne premien), og kunne tjene på jobben du da gjorde igjen og igjen i fremtiden?

 

Ja, det var jo virkelig i veldedighetens ånd. :roll:

 

Hva man gjør er selvsagt helt opp til en selv. Om man aldri gir en krone til veldedighet, om man selger gård og grunn for å jobbe i Afrika, eller hva som helst derimellom - jeg dømmer ingen. Men når en veldedig organisasjon hvis eksistens er avhengig av donasjoner, tilskudd og gaver mener jeg man bør ta på seg stor-gutt-buksene og bare gå forbi i stillhet hvis man velger å la være å bidra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For min del er det såpass enkelt at jeg ikke har lyst til at noen skal bruke mitt åndsverk i ervervsøyemed utenom det som er som er naturlig i konkurransens omfang. Det har absolutt ikke noe med at jeg ikke vil miste noe framtidig inntekt (det tror jeg nok ikke jeg får heller), men det har noe med at jeg ønsker en viss kontroll over mitt eget åndsverk.

 

Jeg har gitt bort flere bilder selv, men da har det vært avtalt hva de skal brukes til. Skeid.no bruker f.eks. mine bilder vederlagsfritt, men vi er enige om at de kun bruker det på web. Om de vil bruke det i en trykksak skal jeg ikke stå i veien, men jeg vil vite det - og jeg vil ha en viss råderett over mitt eget åndsverk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke hvorfor du ikke kan godta at folk ikke vil delta på konkurranser der reglene er satt slik? Konkurransen utlyses ikke som en dugnad, slik som du sammenligner det med.

 

*sukk* Jeg skulle ønske folk leste hva jeg skrev. Jeg har overhodet ikke problemer med at folk ikke vil være med. Vil man ikke være med, så er man ikke med. Verre er det ikke.

 

Det jeg har større problemer med er at folk ser ut til å være mer opptatt av at "de får en dårlig deal" enn at de faktisk bidrar til en veldedig organisasjon som har et godt formål.

 

Nei, og det er jo det folk sier. At de ikke vil delta. Om grunnen til at flertallet ikke deltar fordi de får en "dårlig deal" eller ikke vet jeg ikke mye om. For meg virker det som du ikke godtar det, men maler og maler på at det er et edelt formål som folk ikke burde si nei til, og på den måten prøver å få folk til fremstå som noen kjipe jævler som kun tenker penger.

Hva kan man si for å forklare at man ikke deltar når du aldri tar svarene som skikkelige svar? Jeg gir ikke bort bilder til folk som ikke sier hva de skal brukes til å formidle. Noen gir ikke bort bilder når det står klart at bildene kan redigeres av mottakeren og brukes. De vil ikke at deres navn skal stå under noe som de selv ikke har kontroll over. Det har ikke med penger å gjøre, kanskje det er sånn for noen få men du prøver å få det til at det er sånn uansett hva folk sier.

Jeg tror også at de som tar bilder snakker "fotokonkurranse generelt" men du snakker om denne spesielt.

Endret av pybalto
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man må heller ikke glemme det prinsipielle i dette, så denne type bildebruk ikke utarter seg til et mer kommersielt øyemed.

 

Det er flere kommersielle konserner som har prøvd/gjort dette, hvis jeg ikke husker helt feil har Elkjøp, Telenor, Tine, Freia, etc. utlyst konkurranser med tilsvarende konkurranseregler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet med denne saken er ikke konkurransen i seg selv. Hvis en organisasjon setter i gang en konkurranse der målet kanskje kan være bilder til intern bruk, uten egen vinnings hensikt, ja da kan man kanskje gå med på det.

 

Men så fort de ønsker å bruke bildene, uten begrensninger, til egen økonomisk gevinst så syns jeg det er dårlig forretningsmoral å ikke betale de fotografene som leverer bilder.

 

 

Jeg tror planleggingsmøte i i forkant av denne konkurransen har vært omtrent slik:

 

Daglig leder ber om ordet: "Vi tjener litt for lite penger, er det noen som har noen ide om hva vi kan gjøre?". En eller annen rekker opp hånda: "Vi selger kalendere!".

 

Joda, sier noen andre, god ide, men skal det bli noe av trenger vi jo bilder, og det har vi ikke råd til.

 

"Vi arrangerer en konkurranse og får haugevis av bilder, helt gratis. Så plukker vi ut noen vinnere og gir de noen billige premier. Så skriver vi at alle innsendte bidrag er vår eiendom og at vi deretter kan plukke og velge i alle innsendte bidrag til kalenderen vår. Med så mange bilder å velge mellom kan vi sikkert lage en flott kalender, og alle inntekter er BARE VÅRT!!!"

 

Møtet slutt...:-D

 

 

Som noen skriver over her, dette er en litt stygg retning innen flere bedrifter, og det er fint at noen sier fra. Om det lar seg stoppe er jo noe helt annet...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet med denne saken er ikke konkurransen i seg selv. Hvis en organisasjon setter i gang en konkurranse der målet kanskje kan være bilder til intern bruk, uten egen vinnings hensikt, ja da kan man kanskje gå med på det.

 

Men så fort de ønsker å bruke bildene, uten begrensninger, til egen økonomisk gevinst så syns jeg det er dårlig forretningsmoral å ikke betale de fotografene som leverer bilder.

 

 

Jeg tror planleggingsmøte i i forkant av denne konkurransen har vært omtrent slik:

 

Daglig leder ber om ordet: "Vi tjener litt for lite penger, er det noen som har noen ide om hva vi kan gjøre?". En eller annen rekker opp hånda: "Vi selger kalendere!".

 

Joda, sier noen andre, god ide, men skal det bli noe av trenger vi jo bilder, og det har vi ikke råd til.

 

"Vi arrangerer en konkurranse og får haugevis av bilder, helt gratis. Så plukker vi ut noen vinnere og gir de noen billige premier. Så skriver vi at alle innsendte bidrag er vår eiendom og at vi deretter kan plukke og velge i alle innsendte bidrag til kalenderen vår. Med så mange bilder å velge mellom kan vi sikkert lage en flott kalender, og alle inntekter er BARE VÅRT!!!"

 

Møtet slutt...:-D

 

 

Som noen skriver over her, dette er en litt stygg retning innen flere bedrifter, og det er fint at noen sier fra. Om det lar seg stoppe er jo noe helt annet...

 

 

Og om du skulle vinne får du fotoutstyr for 10.000,så det er antagelig 3 ganger mer enn du ville fått om du skulle solgt ett på vanligvis? Jeg blir nok med her,bare jeg får fingeren ut;)

Lenke til kommentar

 

Og om du skulle vinne får du fotoutstyr for 10.000,så det er antagelig 3 ganger mer enn du ville fått om du skulle solgt ett på vanligvis? Jeg blir nok med her,bare jeg får fingeren ut;)

 

Som vinner blir man sikkert fornøyd, vinner man ikke blir man sikkert missfornøyd.

 

Og man blir sikkert enda mer missfornøyd når sine innsendte bilder "de som ikke vant" plutselig sees på billboard worldwide i en eller annen reklamekampanje (kanskje for en sak/produkt man er sterkt imot) siden Mental helse har tjent 10.000.- vis av kroner på salg av privat-innsendte bilder, ved og bruke de kommersielt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er flere kommersielle konserner som har prøvd/gjort dette, hvis jeg ikke husker helt feil har Elkjøp, Telenor, Tine, Freia, etc. utlyst konkurranser med tilsvarende konkurranseregler.

Men er det noen som har forsket noe på hvor ofte bilder som blir samlet inn i slike konkurranser blir brukt etter at konkurransen er ferdig, og hva de blir brukt til?

Lenke til kommentar

Det er flere kommersielle konserner som har prøvd/gjort dette, hvis jeg ikke husker helt feil har Elkjøp, Telenor, Tine, Freia, etc. utlyst konkurranser med tilsvarende konkurranseregler.

Men er det noen som har forsket noe på hvor ofte bilder som blir samlet inn i slike konkurranser blir brukt etter at konkurransen er ferdig, og hva de blir brukt til?

 

Tror ikke det, men har merket at det oftere blir nevnt uakseptable konkurranseregler rundt div. utlyste bildekonkurranser.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har vært med i mange fotokonkurranser opp gjennom. Jeg har sendt inn bilder uhemmet av rettigheter. Jeg har også vunnet litt premier som har gjort at jeg har fått enda større iver etter å bli med i konkurranser.

 

De senere årene har jeg begynt å tjene litt penger på fotografering og fått et litt annet synspunkt. Det er utrolig vanskelig å tjene penger på foto i dag, fordi det er så mange som tar bilder og kameraene er over alt, og det er veldig mange som tar lite eller ingen ting for at andre skal få bruke bildene sine, dermed stuper prisene på bilder. Det blir litt som sosial dumping.

 

Dermed har jeg kuttet ut de fleste konkurransene, bortsett fra noen få som jeg synes er greie, fordi de bruker bildene mine (uten å redigere de) og alltid har mitt navn under. Dermed får jeg promotering av meg selv hver gang de bildene blir brukt. De bruker ikke bildene som om de selv har tatt de. Dette er veldig viktig for meg som fotograf, for meg å få bildet mitt distribuert i blad i klassen 15 000 opplag + er god reklame og da er det verdt det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...