Gå til innhold

Fly sporløst borte - fem nordmenn savnet


Anbefalte innlegg

Vg og Dagbladet skriver om et Hercules fly med fem nordmenn som er savnet over grensen mellom Norge og Sverige, signalet ble borte over Nord Sverige i nærheten av fjellområdet Kebnekaise.

Flyet skal være av typen Hercules C-130J.

 

Store letemannskaper er på vei mot området pluss Seaking fra Bodø, et Dansk redningsheli, Tysk transport fly og flere Norske og Svenske jagere.

Den militære øvelsen Cold response er grunnen til stor utenlands aktivitet.

 

http://www.vg.no/nyh...?artid=10079136

 

http://www.dagbladet...nriks/20701099/

 

 

Grunnen til at jeg skriver om dette er at jeg lurer fært på hvordan det er mulig å miste et ''Helt'' nytt fly fra radaren og ikke finne det igjen?

 

 

Om det er feilpostet så er det bare å flytte topic!

Endret av evenandreas
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden et slikt fly flytter seg 100-150 meter i sekundet blir det fort avstander. Og radaren fanger bare opp objekter som er over horisonten. Så om det fikk problemer kan det ha fløyet et godt stykke i lav høyde før det tok bakken. Da snakker vi om mange kvadratkilometer, i et område med fjell og dalsøkk. Og når letemannskapene var i luften var det mørkt, og ikke lett å se noe.

 

Geir :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836

http://www.sjofartsverket.se/sv/Om-oss/Organisation/Affarer/Sjo--och-Flygraddningscentralen/JRCC-Online/Norskt-Hercules-plan-saknas-mellan-Evenes-Narvik-och-Kiruna/

 

Her kan dere følge oppdateringer fra offisielt svensk hold.

 

 

2012-03-15 21:20

 

Stabsgenomgång på JRCC

 

2 Norska Seaking och 2 Danska Merlin Helikoptrar står nu i Kiruna och tankar.

 

i Luften är nu:

 

-Amerikansk Hercules

 

-Norsk Orion

 

-Amerikans AWACS

 

 

 

På marken söker fjällräddningsgrupper och flera grupper med militär personal.

 

Alla vittnesuppgifter verifieras och helikoptrarna skall ut söka på troliga platser.

 

Tidigare uppgifter om nödsändare har inte gett något.

 

Det har framkommit uppgifter om 3 olika positioner där spaningsflygplan fått värmesignaturer samt en position där en markpatrull sägs ha hittat något. Vi avser undersöka dessa positioner närmare.

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg skriver om dette er at jeg lurer fært på hvordan det er mulig å miste et ''Helt'' nytt fly fra radaren og ikke finne det igjen?

 

 

Om det er feilpostet så er det bare å flytte topic!

Nå tror jeg det også har noe med at det er et militært fly man snakker om. Radar fungerer vel kun opp til en viss høyde, og i et fjellområde så blir det vel gjerne enda mer begrenset.

 

Det er et krav for kommersielle fly å ha en ELT (som står for Emergency Locator Transmitter). Husker jeg riktig fra timene, så er det ikke et krav for militære fly. Det var vel et amerikansk fly med noen senatorer som styret, hvor det ikke var en slik ELT montert. Men nå tror jeg at det er mer vanlig. Jeg har vært på omvisning inni en Hercules C130-J, uten at jeg kan hugse om det var ELT montert eller ikke. Regner egentlig med sistnevnte.

 

Men disse ELT'ene sender også ut radiosignaler, og det militære har sin egen frekvens. Det blir gjort vanskeligere når man er i et fjellandskap også.

 

Blir interessant å høre hva som har skjedd, selv om jeg frykter det værste.

Håper selvfølgelig at både fly og soldater blir funnet igjen hele!

 

Er dette det første Hercules C-130J flyet som har styrtet (hvis det har styrtet såklart)?

Ut i fra det jeg finner ut, så er det første gang et C130-J har styrtet. At det har styrtet er vi vel rimelig sikre på nå, uten å kunne si noe om grunnen.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_C-130_Hercules_crashes

Endret av Quote
Lenke til kommentar

Hercules er en sterk og stødig fugl. Selv om flyet eventuelt har krasjet, så er crewet mest sannsynlig helt fin.

Dette tenker jeg og, og ikke minst at det er drillede folk på overleving, men med tanke på at det er 20 meter sikt i området er det vanskelig å forestille seg en trygg "landing". De har forresten vært maksimalt uheldig med hvor ulykken inntraff, det er et vannvittig fjellområde. Hadde de bare seilet noen mil lenger øst ville de vært i helt annet terreng.

Lenke til kommentar

Det er jo en mulighet for at det har gjort det, men jeg tviler egentlig litt. Det er et nytt fly, og avionikken er nok veldig avansert. Det er i slike tilfeller at man har noe som heter EGPWS, som står for Enhanced Proximity Warning System. Dette gjør at flyet ser om man holder på å fly inn i et fjell - og kan varsle piloten om "pull up".

 

 

 

 

 

 

Men igjen, jeg vet ikke om dette utstyret var montert på nevnte fly. Det er et krav innenfor kommersiell luftfart å ha dette utstyret, mener jeg. Om det gjelder for militære fly, vet jeg ikke. De burde i hvert fall ha det.

Endret av Quote
Lenke til kommentar

Dette blir dårlig reklame for Lockheed Martin. Aldri vært en flystyrt med det før og så kommer Norge og ødelegger statistikken for det, hihi. Men uansett, teoretisk sett så er det jo sannsynlig at det kan ha vært en nedskytning ved feil, men det får vi vente å se, mest sannsynlig er det en svikt i systemet eller pilotsvikt. Lurer på om militæret har fallskjermer i transportflyene sine.

Lenke til kommentar

Dette blir dårlig reklame for Lockheed Martin. Aldri vært en flystyrt med det før og så kommer Norge og ødelegger statistikken for det, hihi. Men uansett, teoretisk sett så er det jo sannsynlig at det kan ha vært en nedskytning ved feil, men det får vi vente å se, mest sannsynlig er det en svikt i systemet eller pilotsvikt. Lurer på om militæret har fallskjermer i transportflyene sine.

Tyske Transall har i hvert fall fallskjermer. Satt på med en opp til Evenes nå på lørdag, og da la jeg merke til det. Klarer tyskere å innplementere dette i flyet sitt, burde nok vi nordmenn også ha gjort det.

Er btw wing ops på Evenes, så har vært mye å gjøre i dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...