Gå til innhold

Vil inn i Forsvaret, endra helseprofil?


roggan89

Anbefalte innlegg

Jeg har veldig lyst inn til Førstegangstjeneste i Forsvaret og har prøvd i to år nå, men ikke lyktes.

 

Min situasjon er slik: jeg var på sesjon der jeg fikk karakter 9 på alle kategoriene på helseprofilen uten Alm.Fysikk karakter 5 pga diagnose E66 overvekt og syn karakter 7 pga diagnose H52 nærsynthet.

Fikk der etter ett brev med ``Fritak i Fredstid`` fordi en av kategoriene er under 6 og dermed ikke tilfredstiller til førstegangstjeneste stod det i brevet.

 

Jeg hadde aldri følt meg nærsynt og bruker heller ikke briller, så jeg gikk først til opptikker for å teste synet mitt, opptikkeren mente synet var perfekt, ingen avvik, dermed var den jeg fikk fra forsvaret og den jeg fikk fra opptikkeren så ulik at jeg valgte å gå til øyenlege, Øyenlegen mente også at synet var helt i orden og jeg fikk legeattest på dette, Forsvarets sanitet endrer så kategorien øyne til karakter 9.

 

da har jeg bare kategorien Alm fysikk igjen, Jeg var ganske overvektig når jeg var inne til sesjon i 2007 men har for en tid tilbake gjennomgått en Gastric bypass operasjon (slankeoperasjon) så jeg håpte på at det ville føre til at jeg fikk oppgradert karakteren slik at jeg fikk komme inn.

Jeg har nå sendt inn legeærklaring på hvilken operasjon jeg har gjennomgått og at jeg må ta multivitamin tablett en gang daglig.

Forsvarets sanitet skal ha en lege til å se på denne legeattesten samt bedømme om jeg kan delta på førstegangstjeneste.

venter på svar fra dem.

kan også legge til at min høyde er 174 og vekt er 93 kg i dag, minker også sakte men sikkert.

 

Det jeg lurer på er om noen har fått endret helseprofilen sin og kommet seg inn til førstegangstjeneste, eller om noen har klaget seg inn?

veldig glad for å høre om noen erfaringer.

Endret av roggan89
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være faktisk at nettopp pga operasjonen som ble gjort at du nå ikke vil kunne få lov til å komme inn til tjeneste.

Det er en del problemer med slike operasjoner på lang sikt som fortsatt vekt tap , underernæring , mangel på vitaminer og nedsatt immunforsvar (ikke i alle tilfellene selvsagt) så jeg antar at forsvaret kan holde deg på vent en stund om der er veldig usikre.

 

I mellomtiden bør du trene , holde deg i god form psykisk og fysisk og ikke minst poste omtrent 100 ganger hver dag her på diskusjon.no ^_^

Lenke til kommentar

Det er ikke faktisk ikke operasjonen som har gjort at jeg har blitt nektet, den har jeg meldt inn for 3 mnd siden.

men ja sjønner faktisk at dem kan nekte meg inn pga operasjonen, men tenkte det var verdt et forsøk, men begynner vell kanskje å tenke på å gi opp forsvaret, har brukt mye tid å krefter på dette.

Men gleder meg faktisk til å se hva dem sier når dem har vurdert legeærklæringen da =)

Lenke til kommentar

Jeg ble nektet førstegangstjeneste fordi jeg hadde en sykdom i spiserøret, og jeg var veldig motivert. Fikk karakter 1 i fordøyelse på grunn av det, selv om jeg aldri hadde noen plager fordi jeg gikk på medisiner(en pille dagen). Sendte inn først en klage som jeg fikk avslag på, deretter en til der jeg sa at jeg hadde fått en operasjon som skulle fjerne sykdommen. Fikk da vite at jeg måtte søke igjen 3 mnd etter fullført operasjon med erklæring og detaljrik rapport fra kirurg og fastlege.

 

Etter operasjonen sendte jeg inn ny klage, og ble to mnd senere(Jan 2012) oppringt og fortalt at sifferet 1 i fordøyelse var endret til 9, og jeg ble spurt om når og hvor jeg ville inn. Ble høyt prioritert siden jeg viste så høy vilje til å komme inn sa de, så jeg skal inn i GSV til sommeren, selv om det egentliug skulle ha vært fullt der for lenge siden.

 

Ikke gi opp, var nær ved å gjøre det selv ett utall ganger, men er overlykkelig for at jeg ikke gjorde det. Og ring og prat med VPV(Tlf. 03003), de er flinke og kan hjelpe deg med det meste du har av spørsmål :)

 

/Solsvik2

Endret av solsvik2
Lenke til kommentar

Jeg ble nektet førstegangstjeneste fordi jeg hadde en sykdom i spiserøret, og jeg var veldig motivert. Fikk karakter 1 i fordøyelse på grunn av det, selv om jeg aldri hadde noen plager fordi jeg gikk på medisiner(en pille dagen). Sendte inn først en klage som jeg fikk avslag på, deretter en til der jeg sa at jeg hadde fått en operasjon som skulle fjerne sykdommen. Fikk da vite at jeg måtte søke igjen 3 mnd etter fullført operasjon med erklæring og detaljrik rapport fra kirurg og fastlege.

 

Etter operasjonen sendte jeg inn ny klage, og ble to mnd senere(Jan 2012) oppringt og fortalt at sifferet 1 i fordøyelse var endret til 9, og jeg ble spurt om når og hvor jeg ville inn. Ble høyt prioritert siden jeg viste så høy vilje til å komme inn sa de, så jeg skal inn i GSV til sommeren, selv om det egentliug skulle ha vært fullt der for lenge siden.

 

Ikke gi opp, var nær ved å gjøre det selv ett utall ganger, men er overlykkelig for at jeg ikke gjorde det. Og ring og prat med VPV(Tlf. 03003), de er flinke og kan hjelpe deg med det meste du har av spørsmål :)

 

/Solsvik2

 

takk for meget bra svar =) ga håp å se andre som har klart det =)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

I dag 25.05.2011 har jeg fått Svar på min klage :

 

``Alle som har gjennomført Gastric bypass operasjon blir vurdert av Forsvaret som ikke tjenestedyktig til verken førstegangstjeneste, utdanning i forsvaret eller internasjonale operasjoner.

Gastric bypass operasjon krever tilpassning i dagliglivet med tanke på måltidshyppighet, tilskudd av vitaminer og regelmessige blodprøver. Dette er ikke forenlig med felttjeneste og/eller internasjonale operasjoner.

 

Din helseprofil endres fra:

 

Tjenestedyktig 5999999999

til

Ikke Tjenestedyktig 1999999999

 

Vedtak i fast legenemd er å betrakte som et enkeltvedtak etter forvaltningslovens bestemmelser.

vedtak etter behandling av klagesak er endelig og kan ikke klages for høyere instans i Forsvaret.

 

Din sak har blitt vurdert av militær fast legenemd, og du er kjent ``ikke medisinsk tjenestedyktig`` til tjeneste i Forsvaret. Du har fått nedsatt ditt tidligere siffer 5 i gruppen som omhandler allmenn helsetilstand i din helseprofil til siffer 1, som følge av dette er du slettet i de militære ruller.

 

 

 

Dette var trist =(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...