Gå til innhold

Den store NOKIA 808 PUREVIEW tråden


Anbefalte innlegg

Vil gjerne ha denne, men prisen er fortsatt alt for høy. Ser ikke ut til at den synker nevneverdig heller.

 

De som kjøper 808 verdsetter kameradelen høyt. 808 fremstår som en nisjetelefon for fotoentusiaster og prises deretter. 808 er en premium telefon. Tror ikke prisen kommer til å falle og at telefonen noen gang kommer til å bli priset som en innstegsmodell. For hva skulle den være innstegsmodell til når Symbian plattformen mer eller mindre er lagt død av Nokia?

 

Mitt tips er at 808 kommer til å bli en ettertraktet samlertelefon om 5-10-15 år fordi den antakelig er siste Nokia telefon på egen OS plattform og kameradelen på 808 er fremdeles en sensasjon. Nokia er i ferd med en bli en hardwareprodusent etter at de kvittet seg med MeeGo (nå: Jolla) og ser ut til å ha satset alle kort med å være hardware produsent for Microsoft.

 

Jeg håper Nokia klarer seg som eget selskap og hintet om at de heller burde gått inn for samarbeid med Amazon pga. Kindle suksessen. Nå har Amazon mer eller mindre annonsert at de også vil satse på en Amazon smarttelefon. Håper Nokia har kjent sin besøkelsestid, men frykter at de har satset alt på ett kort - Microsoft - Et selskap som ikke har veldig høy stjerne i forbrukermarkedet.

Endret av frans
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm telefonen frister for kameradelen. Kanskje det kommer noen skikkelige billigsalg.

 

Tviler på det kommer noen billigsalg på 808 med det første... Som frans nevner over er 808 en premium-mobil som ikke er laget for å selges billig, den skal koste peng, sånn er det bare :)

Når man vet att Nokia brukte 5år på å utvikle den og ca 400 personer var innvolvert i utviklingen av den sier det seg selv att Nokia aldri kommer i nærheten av dette med sine andre Lumia modeller, det er kun en i den kategorien og den heter Nokia 808 :w00t:

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

Jeg håper Nokia klarer seg som eget selskap og hintet om at de heller burde gått inn for samarbeid med Amazon pga. Kindle suksessen. Nå har Amazon mer eller mindre annonsert at de også vil satse på en Amazon smarttelefon. Håper Nokia har kjent sin besøkelsestid, men frykter at de har satset alt på ett kort - Microsoft - Et selskap som ikke har veldig høy stjerne i forbrukermarkedet.

 

Enig i dette!

Det virker som Nokia nå satser alt på ett kort "Microsoft" desverre ja, jeg tror heller ikke det er særlig smart nei. Er en kjent sak att Microsoft aldri har hatt noen høy stjerne ja....

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

Hei hei godtfolk.

Jeg har fulgt med på tråden her siden 808 ble lansert, og har følgelig plukket opp mange tips fra dere.

I forrige uke kom dagen da det ble invistert i en ny nokia til samboeren.

Elektronikksjappa på Gardermoen hadde satt ned prisen til 3999,- så da var det et lett valg.

 

Nå ligger det en N8, lumia 800 og den fantastiske 808en på bordet :)

 

Etter å ha testet den i helgen vurderer jeg sterkt å bytte ut min lumia 800 med en 808 når tiden er moden.

Er meget fornøyd med flyten i OSet og selvsagt kameradelen, synes det er markant bedre sammenlignet med N8.

 

Skal prøve å slenge meg med på forumet når anledningen byr seg :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er kameraet kjempebra rett ut av boksen eller må det innstilinger til?

 

Sitat fra Amobil test "Den lave oppløsningen gjør at tekst er kantete og ofte vanskelig å lese på telefonskjermen"

 

Sitat fra DinSide test "Med 360 ganger 640 piksler fortoner den seg som en etterlevning fra Nokias gamledager, og selv mobiltilpassede nettsider sliter med å vise deg all tekst i leselig form"

 

Stemmer dette?

Lenke til kommentar
Er kameraet kjempebra rett ut av boksen eller må det innstilinger til? Sitat fra Amobil test "Den lave oppløsningen gjør at tekst er kantete og ofte vanskelig å lese på telefonskjermen" Sitat fra DinSide test "Med 360 ganger 640 piksler fortoner den seg som en etterlevning fra Nokias gamledager, og selv mobiltilpassede nettsider sliter med å vise deg all tekst i leselig form" Stemmer dette?

 

Kamera tar bra bilder med automatiske innstillinger, altså da mener jeg bilder som langt overgår alle andre mobiler. Men skal man få helt optimale bilder i spesielle omgivelser gir det litt bedre resultat om man går inn å justererer på innstillingene selv, feks. ISO verdier.

Nå skal det sies att 808 også har meget gode muligheter for å endre mange av disse verdier så brukervennlighet på menyer etc. er også mye bedre enn det som finnes på andre mobiler :)

 

Det du refererer til ang. skjermen er bare tull etter min mening.. Vet ikke hvor mange personer jeg har vist bilder tatt med mobilen på selve mobilskjermen og de blir stående å måpe når det ser den gode kvaliteten. 808 har riktignok lavere oppløsning enn andre mobiler men jeg vil si det ikke er merkbart ved vanlig bruk da skjermen er veldig god ellers.

Jeg bruker den også mye til surfing på nettet og har ingen problem med det.

Man bør også ikke kun se på oppløsningen men att også 808 har "ekte piksler"/RGB og ikke pentile skjerm som de fleste andre mobiler har....

Når det gjelder kontrastnivå og synlighet i sterkt sollys er skjermen TOP OF THE LINE, såvidt jeg vet ingen andre mobiler som slår den. Se forøvrig test under:

 

http://www.gsmarena....eview-776p2.php

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

Noen som har forsøkt å lage en stor utskrift av bilde tatt med 808? Tenker på A3 format eller større?

 

Jeg har laget en kalender på 40x60 cm fra N8 (12 megapixler) med helt OK resultat.

 

8 megapixler skulle være nok til A3 print sånn generelt: http://www.photozone...s-vs-print-size

 

Min erfaring er at man kan ha enda større print enn det slike tabeller tilsier. Man kan "blåse opp" bildene i Photoshop. I tillegg har vi det psykologiske: Jo større bildene er, jo lengre på avstand vil man stå. Det er ingen som betrakter et bilde på 40x60 i en avstand på 20 cm. Ken Rockwell påstår at 6 megapixler er nok til det meste http://www.kenrockwe...tech/mpmyth.htm

 

For å sitere Rockwell:

 

Sharpness has very little to do with image quality, and resolution has little to do with sharpness. Resolution (pixel count) has nothing to do with picture quality. Color and tone are far more important technically.

Endret av frans
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er kameraet kjempebra rett ut av boksen eller må det innstilinger til?

 

Sitat fra Amobil test "Den lave oppløsningen gjør at tekst er kantete og ofte vanskelig å lese på telefonskjermen"

 

Sitat fra DinSide test "Med 360 ganger 640 piksler fortoner den seg som en etterlevning fra Nokias gamledager, og selv mobiltilpassede nettsider sliter med å vise deg all tekst i leselig form"

 

Stemmer dette?

 

De første ukene tok jeg bildene på auto. Rett ut av boksen er kameraet meget bra. For å lære litt mere om kameraet og for å kunne utnytte kameraets fulle potensial så må man bruke "kreativ modus". I dag bruker jeg bare kreativ modus som jeg veksler mellom. Jeg har innstilt mine tre moduser til fotografering 1) med blitz, 2) uten blitz og 3) natt/fotografering i mørke omgivelser.

 

Min erfaring er at bilder tatt på ISO 50 og ISO 100 er veldig bra og på høyde med speilreflekskameraer. Men lav ISO krever lang lukkertid og en er da avhengig av kamerastøtte for å kunne få maksimalt ut av bildene tatt på ISO 100.

 

Skjermen

iPad mini har en pixeltetthet på 163, iPad 2 har en pixeltetthet på 132. Har ikke hørt at noen har klaget på lav oppløsning når det gjelder Ipad 2 og Ipad mini. Nokia 808 har en pixeltetthet på 184. Det er ikke ensbetydende at du ikke kan se pixlene på 808. Folk er forskjellig og alle er ikke like følsom mht. pixler. Det var kun de første ukene at jeg merket meg pixler i buede flater nå jeg stirret etter. I dag merker jeg ikke det. Skjermen har så mange andre gode kvaliteter. Eksempelvis så er skjermen fullt brukbar i sollys i motsetning til de fleste andre skjermer på markedet.

Endret av frans
Lenke til kommentar

Jeg og har satt K1 og k2 med og uten blitz.

Men, så sier du at du bruker k3 til natt/fotografering i mørke omgivelser.

Går det an å få deg til å spesifisere hvilke forskjellige innstillinger du da bruker på k3?

 

ISO 400, 3 megapixel, Uendelig fokuseringsavstand, EV +2 (gir opptil 2,7 sekunder lukkertid men kun ved ISO 400 og ikke over). Justerer her EV kontrollen etter hvor mørkt det er. Ellers like innstillinger. 3/5 megapixel innstillingen gir mindre støy og skarpere bilder enn 8 megapixel instillingen. Og zoom ut mest mulig.

 

En tanke: Skarphetsinnstillingen kan ha noe å si i forhold til støy på bildene. Antar at redusert skarphet også kan redusere synlig støy på bildene siden "skarphet" er etterprosessert. Har dog ikke testet det ut.

Endret av frans
Lenke til kommentar

ISO 400, 3 megapixel, Uendelig fokuseringsavstand, EV +2 (gir opptil 2,7 sekunder lukkertid men kun ved ISO 400 og ikke over). Justerer her EV kontrollen etter hvor mørkt det er. Ellers like innstillinger. 3/5 megapixel innstillingen gir mindre støy og skarpere bilder enn 8 megapixel instillingen. Og zoom ut mest mulig.

 

En tanke: Skarphetsinnstillingen kan ha noe å si i forhold til støy på bildene. Antar at redusert skarphet også kan redusere synlig støy på bildene siden "skarphet" er etterprosessert. Har dog ikke testet det ut.

 

Med sånne lukketider, så regner jeg det som en selvfølge at du bruker kameraholder/stativ.

Håndholdt, så er vel de automatiske best?

Lenke til kommentar

Ja. Men da vil vel hele telefonen bli en ordentlig tjukkas?

Men, det finnes en variant bare litt bedre enn originalen.

Sitat:

"the obvious downside of this is that it comes with an extended back cover too, making the 808 rather thick. Which is why I'm now also reviewing the sister product, the 1500mAh Slim Extended Battery, slotting into exactly the same volume as the Nokia supplied original."

 

For meg er dette uansett ikke aktuelt. Jeg har batteri, så det holder til mitt bruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...