Gå til innhold

Den store NOKIA 808 PUREVIEW tråden


Anbefalte innlegg

Btw; Litt arti test av 808 sammen med nye Lumia 920 som liksom skal være så god i mørke omgivelser, morsomt att 808 har de mest naturtro bildene og høyest detaljnivå i mørke omgivelser

 

Hm det eneste jeg tok ut av den testen er at 808 er et sykt bra kamera (ikke noe overraskelse der), og at 920 har sykt bra kamera i mørke omgivelser.

 

Blir faktisk mer og mer imponert av kameraet på 920 jo mer jeg ser folk som kan ta bilder ta bilder med det. Blir spanande med oppdateringen fra Nokia på kameraet dog :) .

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tipser nå om at det finnes en flickr app (flickrUp) på OVI store.

 

http://www.allabouts...82_FlickrUp.php

 

Det finnes en gratis versjon og en betalbar. Jeg kjøpte min (også for å støtte utviklerne litt).

 

Absolutt positivt med en slik app siden man kan dele direkte til flickr allerede fra galleriet.

 

Kjøpte og installerte den i går. Ser bra ut så langt.

 

Her kan man legge til andre 808 venner/brukere som man kan følge for å litt inspirasjon.

Endret av frans
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ny HDR app er nå også klar for nedlasting :) Se link under:

 

http://pureviewclub.com/2012/8746

Vet ikke hva jeg gjør feil. Men min tlf vil ikke ha dette.

Får en feilmelding jeg ikke forstår.

Noen som kan gi en detaljert beskrivelse av nedlasting/innstallasjon?

Apper...er ikke mitt domene. Bruker det sjelden eller aldri, da jeg synes Symbian har veldig dårlig utvalg.

Endret av cirka
Lenke til kommentar

 

Ja 808 er en god turvenn, ingen tvil om det, det er bare så genialt å ha kvalitetskamera på mobilen, kan aldri få sagt det mange nok ganger :)

 

Utrolig flotte bilder, var spesiellt fint det siste i serien der.

Blitz kunne du droppet, ser att snø/regn viser på det første bildet der, det er typisk ved bruk av blitz.

 

Jeg drev å testet litt igår faktisk på nattfoto i mørke fra terassen min og jeg må si det imponerer meg hvor mye lys 808 greier å få utav mørket. Det var meget mørkt og jeg kunne knapt se noe med egne øyne, men jaggu ble bildene bra allikevell, og det uten att de virket overeksponert som eks. Lumia 920 gjør.. 808 beholder godt detaljnivå selv også i mørket, som du sier er det morsomt å zoome i disse bildene :)

 

Manuelle innstillinger kan gi mer lys, som eks. å øke ISO men jeg syns det er lett for att bildet kan virke unaturlig med det.. Se link under:

 

http://pureviewclub.com/2012/8344

 

Pleier du å altid bruke nattmodus eller bruker du også manuelle innstillinger ?

Jeg brukte nattmodus denne gangen fordi jeg ikke hadde stativ med meg. Men jeg eksperimenterer med forskjellige ISO, blender/ lukkertid når jeg har stativ evt støtte for kameramobilen. Synes det er viktig å bli kjent med kameradelen. Og å lære litt fotoferdigheter.......med en mobiltelefon, hehe....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg gjentar meg selv litt.

Enten er det noe spesielt med min 808, eller kanskje med fotografen....

Men, jeg får langt dårligere nattbilder ved å bruke "motiv" og innstill for nattbilde.

Bruker jeg f eks vanlige instillinger i kreativ. Uten blitz og med ISO på auto. Da blir bildefilene 3-4 ganger større. Men også mye bedre.

Alt på frihånd.

Her brukte jeg høy ISO men uten stativ. Som du sikkert skjønner :) .

 

.....post-280521-0-53463300-1355428451_thumb.jpg Her er det fullmånelyst....

Lenke til kommentar

Vet ikke hva jeg gjør feil. Men min tlf vil ikke ha dette.

Får en feilmelding jeg ikke forstår.

 

Installasjonen fungerte helt fint hos meg :)

 

1. Last ned innstallasjonsfilen til din PC.

2. Dobbelklikk på filen, da vil Nokia Suite starte. (skru på blåtann om den allerede ikke er på)

3. Du får spørsmål om du vil innstallere denne filen på mobilen, trykk "ja".

4. Du får så opp en melding om att innstallasjonen vil fortsette på din mobil.

5. Trykk "ok" på din mobil for å bekrefte innstallasjonen, etter kort tid er app`n innstallert.

 

Meget fin app forøvrig, anbefales!! :)

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

Kan ikke du forklare (late meg) hva denne appen gjør. :)

 

HDR-software bruker flere (3 stk) bilder med forskjellig eksponering for å generere ett bilde med optimal dynamisk kvalitet.

Dette er bilder av sykt høy kvalitet og en meget stor "wow" faktor :)

 

For å kunne ta slike foto må kamera/mobilen ha innebygget bildemodus "ekspon-variasjon", dette har 808 "out of the box", når 808 settes i dette modus tar den 3 bilder istedenfor 1 når du trykker på utløserknappen. Og det er her denne app`n kommer inn, den behandler nettopp disse 3 bildene slik att man får ett optimalt bilde utav disse 3 bildene :)

 

If you've ever taken a photo outside on a bright day, only to find part of the photo way too dark and part of it way too light, you've stumbled upon one of the problems inherent with digital photography—a single exposure can only contain a limited dynamic range.

 

High Dynamic Range (HDR) photography creates an image that is not possible with a single shot. The effect is achieved by merging different photos of an identical frame taken with different exposures--dark underexposures, bright overexposures, and medium exposures—and using only the properly exposed parts of each photo. With HDR, you can keep the details of clouds on a sunny day while saving a shaded part of the scene in the foreground that may normally be underexposed.

 

Litt mer info også her:

http://www.allabouts...tos_on_the_.php

 

Her er eksempel på ett par bilder tatt med HDR på 808:

7930224354_3998b8c7e7_k.jpg

 

Daytime+Long+Exposure+Testing+-+Nokia+808+Pureview+7.jpg

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

Installasjonen fungerte helt fint hos meg :)

 

1. Last ned innstallasjonsfilen til din PC.

2. Dobbelklikk på filen, da vil Nokia Suite starte. (skru på blåtann om den allerede ikke er på)

3. Du får spørsmål om du vil innstallere denne filen på mobilen, trykk "ja".

4. Du får så opp en melding om att innstallasjonen vil fortsette på din mobil.

5. Trykk "ok" på din mobil for å bekrefte innstallasjonen, etter kort tid er app`n innstallert.

 

Meget fin app forøvrig, anbefales!! :)

 

 

Eneste forskjellen er at jeg er tilkoplet mot pc via kabel. Men, det skal jo ikke ha noe å si.

De første punktene i lista de får jeg til.

Alt er greit inntil jeg kommer til fullfør innstallasjonen på enheten.

Trenger ikke trykke "ja" engang. Etter noen sekunder kommer uansett meldingen:

 

"Kan ikke installere dette programmet.

Programmet kan ikke innstalleres fordi signaturen ikke kan valideres.

Kontroller at enheten har riktig dato og klokkeslett, fordi feil datoinnstillinger kan forhindre installasjonen"

 

For meg som ikke er inne i dette og egentlig ikke veldig interessert heller. Bare interessert i appen ellers....

Så er dette (feilmeldingen) helt "gresk"

Lenke til kommentar

Høres ut som du har feil med din Nokia suite, da den svikter i selve innstallasjonen derfra..

Prøv å overfør innstallasjonsfilen manuellt i explorer til din mobil og start innstallasjonen fra selve mobilen, mulig det fungerer.

 

Ser ikke ut som dette er noe vanlig problem iallfall da ingen andre har meldt det inn på pureview.com forumet...

Lenke til kommentar

Høres ut som du har feil med din Nokia suite, da den svikter i selve innstallasjonen derfra..

Prøv å overfør innstallasjonsfilen manuellt i explorer til din mobil og start innstallasjonen fra selve mobilen, mulig det fungerer.

 

Ser ikke ut som dette er noe vanlig problem iallfall da ingen andre har meldt det inn på pureview.com forumet...

Oppdaterte Nokia suite.

Samme resultat.

Kopierte den knøttlille filen inn på telefonen og prøvde derfa.

Også samme resultat.

Det er visst ikke meningen jeg skal få prøvd denne.

 

Men, egentlig er jeg ute etter et HDR program, der det kan arbeides fra pc.

Jeg jobber aldri med mine bilder, når de er på tlf.

Noen som har en link til dette. (Gratis og uten "vannmerke")

Lenke til kommentar

Finnes det en app for forsinket lading? Setter telefonen på lading om kvelden, om morgenen er det ca 5 timer siden den var fulladet. Med mitt bruk holder det i massevis, men noen ganger hadde det vært greit med helt fulladet om morgenen.

 

Har ikke hørt att det finnes en sånn app nei, men ser heller ikke helt behovet for denne....

Om du snakker om de 5 timene til du våkner så er vell det knappt merkbart på batteriet, da hverken skjerm eller andre ting er i bruk disse timene.. Tipper mobilen uansett viser 100% eller 99% når du våkner ??

Er jo mulig laderen også kobler inn igjen når batterinivået synker men det er jeg usikker på...

Lenke til kommentar

Oppdaterte Nokia suite.

Samme resultat.

Kopierte den knøttlille filen inn på telefonen og prøvde derfa.

Også samme resultat.

Det er visst ikke meningen jeg skal få prøvd denne.

 

Men, egentlig er jeg ute etter et HDR program, der det kan arbeides fra pc.

Jeg jobber aldri med mine bilder, når de er på tlf.

Noen som har en link til dette. (Gratis og uten "vannmerke")

 

Sjekket du datoinnstillingen på telefonen?

 

Gratis HDR program for PC se post #619.

Lenke til kommentar

Har fått testet HDR-appen innendørs, den har absolutt noe for seg.

 

Ja har foreløbig bare testet den innendørs jeg også, men den kan jo gjøre en god jobb der også. Men skal få testet den mer på utendørs bilder nå i juleferien tenker jeg :)

Likte godt att den var såpass enkel og brukervennlig, har ikke opplevd noen bugs med den hos meg heller, selvom dette er første release :)

Lenke til kommentar

Sjekket du datoinnstillingen på telefonen?

 

Gratis HDR program for PC se post #619.

Har funnet ut selv nå, at det var noe galt i innstillinger på min tlf.

Om noen andre skulle få problemet, så måtte jeg gå til:

Instillinger - Installeringer - Installeringsinstillinger....

Her måtte jeg sette.

Programvareinstilling til "alle"

og Tilkoblet sertifikatsjekk til "av"

 

Jeg gjorde for få min siden noen få forsøk med denne og ser at det vel her må være behov for støtte/stativ, for å få tatt de 3 bildene stødig nok?

Eller har dere klart å få gode resultater på frihånd?

Lenke til kommentar

Jeg gjorde for få min siden noen få forsøk med denne og ser at det vel her må være behov for støtte/stativ, for å få tatt de 3 bildene stødig nok?

Eller har dere klart å få gode resultater på frihånd?

 

Jeg har brukt den uten stativ og det gikk greitt pga app`n har en egen "alignment" funksjon som gjør att den korrigerer dette, det er selvsagt en begrensning på hvor mye den kan håndtere men det fungerte iallfall på de jeg har tatt håndholdt. Det hjelper mye å støtte seg til eks. en vegg eller noe når man tar bildet, men stativ er nok uansett en fordel med HDR ja....

For å bruke denne funksjonen må du trykke på visningsbildet (eventuellt zoome inn først), da vil du få en hake i firkanten under visningsbildet, antar du gjorde det ?

 

- - - -

 

Kom over denne videoen idag hvor FoneArena tester lyden på 808 sammen med Lumia 920 og Galaxy S3.

Også her er 808 en klar vinner med sin fantastiske lyd :) Lumia 920 havner midt på tre, mens Galaxy blir totalt utklasset, høres helt forferdelig ut når man sammenligner lyden side-by-side som dette.... :tease:

Jeg var forsåvidt klar over att 808 er totalt overlegen på konsertopptak (høy lyd) men her er det jo kun en person som snakker med vanlig stemme...., er det mulig ???

 

http://youtu.be/jjIbtFL9Idk

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...