Gå til innhold

Reduserer prisen på Lightroom


Anbefalte innlegg

Kjenner til de også. Men det er ikke det jeg egentlig etterlyser. Jeg ettelyser den videon jeg kan henvise folk til for å se hva Lightroom er og hvordan den er tenkt å brukes. Før man begynner å grave seg i detaljene - for når man har kommet så langt, er det lett å finne en video som dekker det man holder på med.

Videoene til Julieanne Kost er temmelig gode og dekker fra nybegynner til mer avansert.

 

-k

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her kommer et lite tips for de som ikke allerede har testet Photomatix og Lightroom i tospann:

 

Installerte Photomatix i går, samt Photomatix-plugin for Lightroom. Ble en ganske smooth workflow syns jeg.

 

(NB! Kun Pro-utgaven av Photomatix er bundlet med Lightroom plugin)

 

Satt opp kamera med bracketing og RAW, og USB kabel til pc, og satt på Tethered capture i Lightroom.

Fyrte løs en serie som da ble importert i Lightroom umiddelbart, eksporterte disse via plugin til Photomatix, og satt på automatisk re-import til Lightroom av HDR-bildet fra Photomatix når dette er ferdig med HDR-prosessert.

 

Med bare et minimalt antall tastetrykk har en alså en finfin 16-bits HDR TIFF fil i Lightroom.

 

Neste steg blir å eksprimentere mer med HDR slik at resultatet blir pent... Jeg er foretrekker som regel svært moderat HDR effekt, og det passer på langtfra alle høykontrastmotiver, det er sikkert.

Endret av tech8
Lenke til kommentar

Videoene til Julieanne Kost er temmelig gode og dekker fra nybegynner til mer avansert.

Jeg får gjenta det jeg prøver å si - hvor er oversiktsvideoen? De andre som går i detaljer, fins det jo i bøtter og spann av.

 

Tja...

 

Kanskje det ikke er laget en slik oversiktsvideo? Men det gjør i så fall ikke LR noe dårligere...hehe...

Lenke til kommentar

Kanskje det ikke er laget en slik oversiktsvideo? Men det gjør i så fall ikke LR noe dårligere...hehe...

Gjør jo ikke produktet noe bedre heller :p

 

Jeg er innimellom borte i mennesker som har en arbeidsflyt som de tror de er fornøyd med, og er ikke i stand skjønne hvorfor de skal gå over til Lightroom (eller ACDsee Pro, AfterShot eller Aperture for den del). Da kan en slik oversiktsvideo være nyttig.

Lenke til kommentar

Kanskje det ikke er laget en slik oversiktsvideo? Men det gjør i så fall ikke LR noe dårligere...hehe...

Gjør jo ikke produktet noe bedre heller :p

 

Jeg er innimellom borte i mennesker som har en arbeidsflyt som de tror de er fornøyd med, og er ikke i stand skjønne hvorfor de skal gå over til Lightroom (eller ACDsee Pro, AfterShot eller Aperture for den del). Da kan en slik oversiktsvideo være nyttig.

 

Men hvis de har en flyt de er fornøyd med og heller ikke ser noen grunn til å gå over til LR, hvorfor skal de bytte da? Da kan de vel bare fortsette med det de har...?

 

 

 

Lenke til kommentar

 

 

Men hvis de har en flyt de er fornøyd med og heller ikke ser noen grunn til å gå over til LR, hvorfor skal de bytte da? Da kan de vel bare fortsette med det de har...?

 

Jeg er vel neppe den eneste som har vært fornøyd med ett program, emn allikevel har snublet over ett bedre, og flyttet over til det?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Men hvis de har en flyt de er fornøyd med og heller ikke ser noen grunn til å gå over til LR, hvorfor skal de bytte da? Da kan de vel bare fortsette med det de har...?

 

Jeg er vel neppe den eneste som har vært fornøyd med ett program, emn allikevel har snublet over ett bedre, og flyttet over til det?

 

AtW

 

Selvfølgelig. Jeg og.

 

Men med så mye stoff liggende på nettet om LR skulle jeg tro at den overgangen er mulig også uten en slik oversiktsvideo...

Lenke til kommentar

Men hvis de har en flyt de er fornøyd med og heller ikke ser noen grunn til å gå over til LR, hvorfor skal de bytte da? Da kan de vel bare fortsette med det de har...?

Legg merke til at jeg sa "de tror de er fornøyd med". Opplever flere ganger folk som sier de er fornøyd, men kommer med signaler om at det er noe som skurrer. Det kan være kommentarer som "Hvorfor er dine bilder så fine, og jeg får det ikke til" (og det er folk som tar like gode bilder som meg). Annen problemstilling så har de kjøpt et kamera av et annet merke enn hovedkamera, og den originale arbeidsflyten inneholder programvare fra produsenten av hovedkamera. Sist gang jeg sjekket, så skjønner ikke f.eks. Canon DPP .NEF filer...

Lenke til kommentar

Men med så mye stoff liggende på nettet om LR skulle jeg tro at den overgangen er mulig også uten en slik oversiktsvideo...

Det slår deg ikke at det er for mye informasjon da - det er ikke alle som gidder å sette seg ned å studere en haug videoer for å finne ut om et program er verdt å begynne med.

 

Og ettersom det er snakk om programmer med en veldig fastlåst arbeidsflyt med en innebygget filosofi, så er det ikke mulig å se det ut i fra bruddstykkene som de detlajerte vidoene gir.

Lenke til kommentar

http://tv.adobe.com/...t-is-lightroom/

 

kanskje denne fungerer til det?

Takk for at du gadd å lete; fant ikke den selv. Men for meg så blir det litt for mye reklame og litt for litt kjøtt på beinet.

 

Det jeg ser for meg er en 10-15 minutters seanse som omhandler:

  • Import av bilder
  • Utvelgelse og "stjernemerking" av bildene
  • Redigering av bilde
  • Beksjæring og retting av horisont
  • Utskrift
  • Slideshow (*)
  • Webalbum (*)
  • Opplasting til flickr (*)

Ved å følge en slik oppskrift, så ser man nok til å skjønne hva programmet dreier seg om og man kan begynne å prøve ut ting selv.

 

*) De tre siste er kanksje ikke nødvendig.

Lenke til kommentar

Men med så mye stoff liggende på nettet om LR skulle jeg tro at den overgangen er mulig også uten en slik oversiktsvideo...

Det slår deg ikke at det er for mye informasjon da - det er ikke alle som gidder å sette seg ned å studere en haug videoer for å finne ut om et program er verdt å begynne med.

 

Og ettersom det er snakk om programmer med en veldig fastlåst arbeidsflyt med en innebygget filosofi, så er det ikke mulig å se det ut i fra bruddstykkene som de detlajerte vidoene gir.

 

Hvis folk ikke gidder er min enkle holdning at de kan ha det så godt...:-)

 

 

 

Lenke til kommentar

Hvis folk ikke gidder er min enkle holdning at de kan ha det så godt...:-)

Beklager, men det synes jeg er en litt nedlatende holdning til dine medmennesker. Det er ikke alle med fotoapparat som er ihuga foto-entusiaser som bruker all tid på fotutstyr og redigeringsprogrammer, men har det som en av flere hobbyer.

Lenke til kommentar

Neida, Tomsi. Jeg har stor respekt for mine medmennesker, men syns også at det kan stilles noen krav til de. Og det er plenty med eksempler av typen som ikke gidder å finne ut av ting selv, men som gjerne forventer at andre skal finne ut av det for seg.

 

Men det er jo veldig fint at du tar deg tid til dette Tomsi. Det har jeg respekt for. Helt ærlig.

 

 

Lenke til kommentar

Jeg er ikke uenig i at man kan stille noen krav til våre medmennesker. Jeg bruker nok feil ord her, når jeg sier "gidder ikke"; for når de jeg tenker på er mer av typen "Jeg har ikke tid til å bruke masse tid på dette".

 

Og det er jo en forskjell. Og de trenger da en god "sell-in" slik at de får opp øynene og ser at ved å investere noen timer i å lære seg en annen arbeidsmetode med et nytt program, så vil de på sikt spare masse tid.

Endret av tomsi42
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg ser for meg er en 10-15 minutters seanse som omhandler:

  • Import av bilder
  • Utvelgelse og "stjernemerking" av bildene
  • Redigering av bilde
  • Beksjæring og retting av horisont
  • Utskrift
  • Slideshow (*)
  • Webalbum (*)
  • Opplasting til flickr (*)

Ved å følge en slik oppskrift, så ser man nok til å skjønne hva programmet dreier seg om og man kan begynne å prøve ut ting selv.

 

*) De tre siste er kanksje ikke nødvendig.

Det blir jo vanskelig å putte så mye inn i en 10-15min. video.

Julieanne Kost har en video serie på 11 videoer (nå oppdatert for L4), og de to første burde være en grei innføring i Lightroom.

 

Video #1; Lightroom 4 — Importing and Organizing Your Images

Video #2; Lightroom 4 — Select, Rate and Prioritize Your Images

De er postet flere steder, bl.a. på Julieanne Kost's blog, og Adobe TV som er neste video i linken som ble postet i denne tråden; http://tv.adobe.com/...ng-your-images/

 

Om disse innføringene tilfredsstiller dine behov er jo umulig å vite. Særlig knappere/raskere tempo uten å miste viktige detaljer/argumenter for å bruke Lightroom skal vel godt gjøres. Noe må jo folk spandere av tid for å sette seg inn i fotoverktøyene. :dremel:

Selv holder jeg meg til DPP og Photoshop, men det fungerer jo bare for Canon kameraer. Skal jeg "tyne" et RAW bilde bruker jeg av og til RawTherapee. Men det er vel kanskje for mer viderekommende brukere.

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Jeg har sett de to videoene til Kost som du linker til, og jeg mener at de er for detaljerte - etter å ha sett de to videoene, så har man ikke en gang begynt på etterbehandlingen av bildene.

 

Meningen er ikke å være ferdig utlært etter å ha sett en 10-15 minutters video; men ha en viss oversikt over hva de viktigste funksjonene i programmet er og hvordan en generell arbeidsflyt er fra import til print. Det mener jeg bør være mulig på rundt 15 minutter; worst case 20-25.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...