Gå til innhold

Parkeringsplass - Hvem har vikeplikt?


Anbefalte innlegg

Bare for å få det avklart; Fører av bil B har vikeplikt for bil A. Parkerte biler har vikeplikt for andre kjøretøy i bevegelse.

 

Feil.

 

Det du sier vil i praktisk bety at man opphever vikeplikten med engang bilen kommer i bevegelse.

 

Det eneste trafikkloven sier er at biler som kommer fra parkeringsplass har vikeplikt for annen trafikant. I dette tilfeller er begge to på en parkeringsplass. Dermed er det høyreregelen som gjelder.

 

Det står absolute ingenting om at en bil som er parkert har vikeplikt for biler i bevegelse.

Endret av trra
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

FEIL??!?!?!

 

Man har _alltid_ vikeplikt ved igangsetting av kjøretøy fra parkert stilling.

 

Jeg vil henvise deg til Trafikkreglenes § 8 nr. 1, 2. ledd, som brukes som hjemmel i slike tilfeller.

 

Neste gang du vil påpeke "feil" hos andre, foreslår jeg at du tar deg en bolle og setter deg inn i det du prater om.

 

 

Høyreregelen gjelder i "kjørefeltene" som er på en parkeringsplass.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du kan kontakte advokat, skadebehandlere i forsikringsbransjen, politiet, etc og da får du vite at det er slik.

 

Da må jeg ha vært uheldig med de jeg har vært i kontakt med tidligere,(riktig nok kun politi og kjørelærer) alle sa høyreregelen :hmm:

 

Som sagt; Høyreregelen gjelder for "kjørebanene" på en parkeringsplass, f.eks. der rekkene møtes. For parkerte biler gjelder vikeplikten.

 

Ellers kunne jo parkerte biler bare kjøre rett ut foran en bil i bevegelse og gi skylden på den kjørende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ellers kunne jo parkerte biler bare kjøre rett ut foran en bil i bevegelse og gi skylden på den kjørende.

 

Tja, skal mye til at man klarer å komme så fort ut at man kommer seg foran den kjørende uten at de stopper i så lave hastigheter. Krasjer man i siden på bilen har man jo selv en del av skylden.

Lenke til kommentar

Ellers kunne jo parkerte biler bare kjøre rett ut foran en bil i bevegelse og gi skylden på den kjørende.

 

Tja, skal mye til at man klarer å komme så fort ut at man kommer seg foran den kjørende uten at de stopper i så lave hastigheter. Krasjer man i siden på bilen har man jo selv en del av skylden.

 

Ja, du kan jo ro :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du har ikke høyrevikeplikt for parkerte biler, hvem har sagt det til deg? Tror politiet hadde ledd litt av deg og forsikringsselvskapene da. Aldri hørt noen som skal kverulere så jævelig. O.o. Så pass på når du møter trra på en parkeringplass ettersom han bare skyter bilen ut ettersom DU har høyrevikeplikt. HAHA

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du har ikke høyrevikeplikt for parkerte biler, hvem har sagt det til deg? Tror politiet hadde ledd litt av deg og forsikringsselvskapene da. Aldri hørt noen som skal kverulere så jævelig. O.o. Så pass på når du møter trra på en parkeringplass ettersom han bare skyter bilen ut ettersom DU har høyrevikeplikt. HAHA

 

Klarer du ikke å lese hva jeg skrev :ermm:

Basert på hva jeg har fått opplyst trodde jeg oppriktig at det var høyreregelen som gjaldt på en parkeringsplass. Tviler ikke på at det er feil nå, jeg har aldri brukt den i praksis da jeg alltid syns det er mest naturlig å vente til kysten er klar.

Endret av trra
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Kan jo sende ein epost til Vegvesenet og høyre.

Edit: Sendte ein mail eg.

Fekk telefon frå Vegvesenet i dag. Han sa at det var ein generell høgreregel inne på parkeringsområde, men meinte det var særskilte reglar for ein bil som er parkert og at den som var parkert hadde vikeplikt. Han sjekka med eksempelskisser til forsikringsselskapa utan å finna eit tilfelle som dette. Ikkje 100% avklart med andre ord i forhold til kva forsikringsselskapa hadde kome fram til, men han meinte absolutt at ein parkert bil hadde vikeplikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan 100% bekrefte hvordan praksisen er for forsikringsselskaper når det gjelder denne problemstillingen; For såkalte "transportsoner", dvs kjørebanene innad på parkeringsplassen, er det høyreregelen som gjelder. Parkerte biler har vikeplikt for biler som befinner seg i denne transportsonen/kjørebanene.

 

Dette kommer fra en som har jobbet i forsikringsbransjen i over 24 år innen behandling av motorvognskader.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

parkeringsplass.jpg

 

Jeg vet at høyreregelen gjeler på parkeringsplass.

Bil A skal rett frem, og bil B skal ut av parkeringslommen. Er det ikke slik at bil B som skal ut av parkeringslommen har vikeplikt for bil A som skal rett frem? Eller er det motsatt at bil A har vikeplikt for bil B?

Det hele foregår på et parkeringsområde.

 

Det var nemmelig noen som sa at bil B som skal ut av parkeringslommen har vikeplikt for bil A. Mens andre som sier at det er A har vikeplikt for bil B.

 

Kan noen klarne opp i dette?

 

Bilen som skal ut av lommen har vikeplikt.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ellers kunne jo parkerte biler bare kjøre rett ut foran en bil i bevegelse og gi skylden på den kjørende.

 

Tja, skal mye til at man klarer å komme så fort ut at man kommer seg foran den kjørende uten at de stopper i så lave hastigheter. Krasjer man i siden på bilen har man jo selv en del av skylden.

 

Ikke noe problem å se at når en bil kommer litt lengre borte på plassen at man plutselig rygger ut, og den andre bilen ikke klarer å stoppe, selv om det er lave hasigheter, har alle mennekser forskjellig reaksjonstid. Jeg vil si at bil B har vikeplikt i denne situasjonen (som mange andre) i og med at denne bilen står stille og skal ut fra en lomme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...