Gå til innhold

Parkeringsplass - Hvem har vikeplikt?


Anbefalte innlegg

parkeringsplass.jpg

 

Jeg vet at høyreregelen gjeler på parkeringsplass.

Bil A skal rett frem, og bil B skal ut av parkeringslommen. Er det ikke slik at bil B som skal ut av parkeringslommen har vikeplikt for bil A som skal rett frem? Eller er det motsatt at bil A har vikeplikt for bil B?

Det hele foregår på et parkeringsområde.

 

Det var nemmelig noen som sa at bil B som skal ut av parkeringslommen har vikeplikt for bil A. Mens andre som sier at det er A har vikeplikt for bil B.

 

Kan noen klarne opp i dette?

Endret av storingen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Parkeringsplass er vel definert utifra skiltingen. Om begge bilene er inne i et område som er skiltet for parkering vil bil B ikke ha vikeplikt.

 

Om området ikke er skiltet vil fremdeles høyrereglen gjelde, så lenge det er et område beregnet for parekring. Er det en vei med parekringsplasser på begge sider har selvsagt bil B vikeplikt, men da framgår det normalt av skiltingen hva som er parkeringsplass.

Endret av trra
Lenke til kommentar

Parkeringsplass er vel definert utifra skiltingen. Om begge bilene er inne i et område som er skiltet for parkering vil bil B ikke ha vikeplikt.

 

Om området ikke er skiltet vil fremdeles høyrereglen gjelde, så lenge det er et område beregnet for parekring.

 

Tja, er usikker på den.

 

Hvis jeg står parkert i en lomme på en parkeringsplass, så ser jeg meg både til høyre og venstre før jeg kjører ut og det er nok slik det fungerer i praksis. Har ikke sett noen som praktiserer høyreregelen her.

I så fall må jo den falle bort hvis bilen i lommen har kjørt med fronten inn i parkeringslommen og må rygge ut...da ryggende kjøretøy har vikeplikt for alt.

Lenke til kommentar

Har ikke sett noen som praktiserer høyreregelen her.

I så fall må jo den falle bort hvis bilen i lommen har kjørt med fronten inn i parkeringslommen og må rygge ut...da ryggende kjøretøy har vikeplikt for alt.

 

Det er høyreregelen som gjelder inne på en parkeringsplass, den som bryter vikeplikten ved en kollisjon vil få skylden. At regelen ikke alltid blir fulgt av bilistene har ingenting å si for hvem som får skylden.

 

Rygger man har man selvsagt vikeplikt for alle.

Lenke til kommentar

I mine øyne befinner bil B seg i på en parkeringsplass, i parkeringshuset, mens bil A er "på veien" i parkeringshuset, og dermed kan da bil A få kjøre. Er vel på en måte sånn det blir praktisert på og. Virker fullstendig ulogisk for meg at bil B skal få kjøre først her.

Lenke til kommentar

Bil B er jo en parkert bil, ergo er det den som har vikeplikt for kryssende trafikk. Ellers gjelder høyreregelen.

 

Ikke når begge bilen er inne på en parkeringsplass. om bilen er i en lomme eller ikke har ingen betydning.

 

Er vel på en måte sånn det blir praktisert på og. Virker fullstendig ulogisk for meg at bil B skal få kjøre først her.

 

Lovverket er slik at det er høyrereglen som gjelder inne på en parkeringsplass.

 

Joda, jeg forstår at høyreregelen gjelder på en parkeringsplass, men spørsmålet om den også er relevant for en parkert bil i en lomme.

 

Den gjelder hele området.

Endret av trra
Lenke til kommentar

Høyrereglen gjelder fordi begge er inne på samme område, så det eneste man kan refere til er loven om vikeplikt. Kommer man fra en parkeringsplass og skal ut på en vei så har man vikeplikt for de på veien, det sier loven. Hadde begge to vært på en vei vil høyrereglen igjen gjelde med mindre skiltingen tilsier noe annet.

Lenke til kommentar

Tror du overtolker litt. Høyreregelen gjelder mellom "kjørende" kjøretøy. Bil B er parkert.

Bil B vil opptre uaktsomt dersom han fra en parkert tilstand kjører uten å forsikre seg om at Bil A er oppmerksom på han, og at han skal kjøre. Det være seg om Bil B hadde stått i en parkeringslomme, eller et annet sted på parkeringsplassen.

Lenke til kommentar

Eg les det sånn at du har vikeplikt for all trafikk når du skal ut frå ein parkeringsplass.

 

§ 7. Vikeplikt

 

4. Kjørende som kommer fra parkeringsplass, holdeplass, torg, eiendom, bensinstasjon, gågate, gatetun eller liknende område har vikeplikt for annen trafikant. Det samme gjelder den som kommer fra gårdsveg eller annen veg som ikke er åpen for alminnelig ferdsel, eller som svinger inn på kjørebanen fra vegens skulder.

 

Når eg står parkert og skal ut tar eg i alle fall utgangspunkt i at eg har vikeplikt for all anna trafikk. At det er høgreregelen som gjeld for kjøretøy inne i parkeringsområdet er greit, men det høyrest snodig ut at ein bil skal ha vikeplikt for ein anna bil som skal ut frå ein parkeringsplass.

 

Loven er litt diffus på dette området.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv velger jeg alltid å slippe forbi de kjørenede inne på en parkeringsplass med mindre de stopper når jeg selv står parkert og skal ut, det føles mest naturlig for min del, men det er fremdeles høyrereglen som gjelder inne på en parkeringsplass. Bilene som kjører er også inne på en parkeringsplass og har derfor vikeplikt fra høyre.

 

men det høyrest snodig ut at ein bil skal ha vikeplikt for ein anna bil som skal ut frå ein parkeringsplass.

 

Poenget er at begge to er inne på et område som er definert som en parkeringsplass, altså vil høyreregelen gjelde.

Lenke til kommentar

Poenget er at begge to er inne på et område som er definert som en parkeringsplass, altså vil høyreregelen gjelde.

Eg er klar over det, men er det ikkje forskjell på ein bil som er parkert og ein som kjører? Eg klarte ikkje å finne noko definisjon på det i lovverket, anna enn "parkeringsplass".

 

Skal difor ikkje gå så langt som å påstå noko, men eg skulle gjerne sett eit utdrag frå loven rundt dette.

Kan jo sende ein epost til Vegvesenet og høyre.

 

Edit: Sendte ein mail eg.

Lenke til kommentar

men er det ikkje forskjell på ein bil som er parkert og ein som kjører?

 

En bil som står parkert på en vei har naturlig nok vikeplikt for andre biler på veien, da veien i utgangspunktet ikke er en parkeringsplass. Har man parkeringsplasser langs veien er det skiltet for det og dermed definert hva som er parkeringsplass. P-plass har som kjent vikeplikt for kjørende på veien. En parkeringsplass er det for at du skal parkere(bombe :p), ikke kjøre.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...