Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Bootmgr image corrupt, etter ar jeg prøver å få installert Windows 8


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Oppdatere BIOS?Bytte ut DVD-drive?(grasping at straws here ...)edit: typo

 

Jeg kan se om jeg får oppdatert BIOS, har aldri gjort det før, men en gang må bli den første. Bytte DVD-drive er kanske der jeg gir meg. Jævlig rart at jeg ikke kan boote fra usb bare da liksom. Skal prøve en dvd på kjæresten min sin laptop etterpå for å se om det går.

 

Koble fra alle andre disker under installasjon av Windows.Jeg må gjøre det med min SSD ellers så vil av en eller annen grunn ikke installasjonen godta SSD'en som OS Disk.

 

Det har jeg også forsøkt, uten hell. Har for eksempel konlet ut hdd, startet installasjonen i win7, alt ser ut til å gå bra, men når installasjonen kjører omstart kommer bootmgr image is corrupt og jeg må recover win7 fra et tidligere image...

 

Kjipe greier. Kan jeg på noen måte installere den nye win8 bootloaderen, uten å installere win8 samtidig? Kanskje hvis jeg har den plass først så går det bedre med installsjonen.

Lenke til kommentar

"Feilmeldingen er: Remove disks or mediaPress key to restart"

 

Den feilmeldning betyr at du ikke booter fra USB.

 

For å kunne hjelpe deg, trenger å forstå:

-Med  HDD  og SSD  frakoplet, boot fra USB minnepenn, som du har kjørt "clean" partitionert, formatert, osv,som forklart tidligere MEN uten å legge inn noe som helst annet,Hvilken feilmeldning får du?

 

(riktig feilmeldning skal være "bootmgr is missing")

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

"Feilmeldingen er: Remove disks or mediaPress key to restart"

 

Den feilmeldning betyr at du ikke booter fra USB.

 

For å kunne hjelpe deg, trenger å forstå:

-Med  HDD  og SSD  frakoplet, boot fra USB minnepenn, som du har kjørt "clean" partitionert, formatert, osv,som forklart tidligere MEN uten å legge inn noe som helst annet,Hvilken feilmeldning får du?

 

(riktig feilmeldning skal være "bootmgr is missing")

 

Takk for all hjelpen wiberos!

 

Jeg har nå cleanet og partionert og formatert 3 USB minnepenner som jeg har prøvd å bruke. Jeg har fysisk fjernet hdd og ssd, og fjernet disk fra dvd drive. Men allikevel får jeg remove disks or other media meldingen opp. Hva kan grunnen til det være?

Endret av simongis
Lenke til kommentar

Det er tydelig at USB blir ikke detektert av Biosen.

 

Vi må se på Bios innstillinger dine.

Har du noe link til maskinen din fra produsenten?

 

Under oppstart vil du kunne se Bios versjon, eller når du i Bios.

Den versjon contra den vi finner hos produsenten vil avgjøre om det er behov for oppdatering.Det andre er:-Laste ned Iso filen på den andre maskin du snakker om, og ikke på din. Men før vi går videre må vi kunne starte fra USB minnepenn.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Det er tydelig at USB blir ikke detektert av Biosen.Vi må se på Bios innstillinger dine. Har du noe link til maskinen din fra produsenten?Under oppstart vil du kunne se Bios versjon, eller når du i Bios. Den versjon contra den vi finner hos produsenten vil avgjøre om det er behov for oppdatering.Det andre er:-Laste ned Iso filen på den andre maskin du snakker om, og ikke på din. Men før vi går videre må vi kunne starte fra USB minnepenn.

 

Jeg har akkurat flashet nyeste bios og testet å boote fra en usb-stikk som jeg har laget og lastet ned på en annen maskin. Denne usben booter fint på den andre maskinen.

 

Dette er maskinen min: http://support.acer.com/acerpanam/notebook/0000/Acer/Aspire6930G/Aspire6930Gsp2.shtml

 

Men jeg kan altså boote en win7 dvd, men ikke en win8 dvd, men denne win8 dvden booter på en annen maskin. Så det virker som det er noe med bootmgr til win8 som er problemet....

Lenke til kommentar

Jeg leste litt om diverse.

 

-Får du det samme problem med USB om du kopler den til alle usb portene?

-Har du vært rund i alle Bios options? jeg kan ikke se alle de instillinger fra User manual, defor ønsker at kontrollere alle options.

Det må være noe som viser til usb og spesielt om Boot.

Se rund i Biosen og si meg om du finner noe. Se under Hardisk options og Boot device priority.

Det må komme fram at USB boot er en option.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Jeg har prøvd alle usb-inngangene, men ingen ting hjelper. I bios finner jeg ingen svar, lite jeg kan endre på.

 

Men det virker for meg som om at maskinen ikke klarer bootmgr til win8. Hva bootmgr er vet jeg ikke så hvis noen har noen tips på hvordan jeg kan få maskinen min, som skal være mer enn bra nok for win8, til å takle bootmgr til win8 så er jeg veldig glad.

 

Grunnen til at det ser ut osm det er problemet er fordi at jeg vet at den klarer å boote fra både dvd og usb, jeg har gjort det mange ganger denne helgen, men med win7 setup og ikke win8. Samtidig er det ikke noe feil med de usb og dvd som jeg har win8 setup på fordi de booter fint på en annen maskinen. Ergo: maskinen min trenger hjelp til å boote opp win8 setup.

 

Derfor lurer jeg igjen på om eg kan installere win8 bootloader eller en annen bootloader i stedet for?

Lenke til kommentar

Bootloader er ikke noe som du kan installerer, og "bootmgr is corrupt" kan være på grunn av bootsector eller mbr code.

Bootmgr er derimot en .exe file slik som ntld var i windows XP.

Det er bootmgr som bruker BCD file som igjen er som boot.ini.Det er ikke noe fokus pokus med det.

 

Når du sier at det er mulig å boote opp med Windows 7 USB, så ønsker jeg at du:

-kontrollere at Win 8 Iso file er riktig.

-expandere win 8 iso file til en folder

-deretter sletter du folder -sources -support og -upgrade fra den Win 7 som du har i USB, og kopiere sources, support og upgrade fra den expandert Win 8 til USB.

 

Boot opp.

 

(jeg blir ute for en stund :) så ikke forventer svar med det samme fra meg.)

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Bootloader er ikke noe som du kan installerer, og "bootmgr is corrupt" kan være på grunn av bootsector eller mbr code.

Bootmgr er derimot en .exe file slik som ntld var i windows XP.

Det er bootmgr som bruker BCD file som igjen er som boot.ini.Det er ikke noe fokus pokus med det.

 

Når du sier at det er mulig å boote opp med Windows 7 USB, så ønsker jeg at du:

-kontrollere at Win 8 Iso file er riktig.

-expandere win 8 iso file til en folder

-deretter sletter du folder -sources -support og -upgrade fra den Win 7 som du har i USB, og kopiere sources, support og upgrade fra den expandert Win 8 til USB.

 

Boot opp.

 

(jeg blir ute for en stund :) så ikke forventer svar med det samme fra meg.)

 

Ok, dette fungerte delvis, usb bootet opp i en slags mix av win7 og win8 installasjon, og installasjonen av win8 gikk greit. Helt til den skulle boote opp og jeg kun fikk valget mellom to win7 installasjoner, jeg har en på en egen partisjon av hdd og den gamle på ssd som jeg nå egentlig har installert over. Velger jeg den på hdd så booter den inn i win7, mens velger jeg den andre som jeg har installert win8 over så booter den inn til win7 startup repair og den finner kun en, naturlig nok, OSMismatch error.

 

Prøver jeg å boote opp fra usben jeg installerte fra så får jeg win8 repair options, men det hjelper lite for den klarer ikke å fikse startup, antageligvis fordi den ikke har noen filer å fikse med...

 

Noen tips for hvordan jeg skal få bootet opp i win8 fra der jeg er nå?

 

Kan jeg for eksempel bruke easybcd til å fikse startup?

Endret av simongis
Lenke til kommentar

Du kan først kontrollere SSD, innhold i den og status når du ser det i diskbehandling.

(dvs boot i den windows 7)

Vi kan fikse det med 2 Windows 7 options, men først vi må se på diskene.

Ta gjerne bilde fra diskbehandlingen og vedlegg her.

 

Det ble tidligere nevnt at du kan bruke HDD som din system disk. Win 8 installerer du derimot på din SSD. System disk og boot (oppstart disk) behover ikke å være det samme device.

Det er veldig enkelt for senere å forandre på det, uten mye rart og anstrengelser.

 

Derfor har bedt deg om å IKKE gjøre noe med HDD, men "clean" derimot SSD før du installerer Win på den.

Om problemer fortseter, ser vi for løsninger relatert til det.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Når det kommer til system disk vil jeg gjerne at det er ssd som er det, slik at jeg kan bytte ut hdd i fremtiden uten noen problemer, Så om vi kan beholde ssd som system disk, med win 8 installert og jeg kan ha den win7 installasjonen jeg har på 62GB partisjonen på hdd sånn som den er nå, så hadde det vært perfekt.

Lenke til kommentar

Du kan forsøke å installere Win 8 igjen. Kjør "clean all" fra diskpart fra SHIFT+F10, når du booter fra USB.

 

Det vil ta litt tid, siden "clean all" vil gå over hver og en sector på SSD.

 

For å være nå 100% sikker om hvor feilen kan oppstå og er, hvis det er, kople fra HDD på det tidspunkt.

 

Før du gjør alt det der, du kan:

-åpne CMD as admin

og skrive

bcdedit /enum all >D:\bcd-1.txt

 

Du vil finne det txt file i D:

Vedlegge den her, og deretter gå videre med din installasjon.

 

NB. Husk å kople fra HDD før du booter opp med USB.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...