Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Bootmgr image corrupt, etter ar jeg prøver å få installert Windows 8


Anbefalte innlegg

Hei, setter stor pris på om noen kan hjelpe meg her! Jeg er langt fra noen noob, men nå har jeg kommet til et problem hvor mine og tydeligvis google sine kunnskaper kommer til kort.

 

Jeg ønsket å installere den nye windows 8 consumer preview, men da den kom på onsdag fikk jeg feilmeldingen bootmgr image is corrupt, fra både usb med bootable iso, laget med windows eget bootable usb tool, og fra DVD. Tenkte det kunne være feil i selve isofilen og lastet ned flere ganger, med og uten nedlastningsprogrammet man kan bruke.

 

På et tidspunkt i prosessen har jeg kommet så langt at jeg har formatert ssd min, jeg har backup av filer, men ingen image av installasjonen ettersom jeg forventet at jeg skulle klare å installere win8 på disken. Det går ikke uansett hva jeg prøver, heller ikke en isofil jeg har brukt tidligere av win7 professional vil boote opp etter at den første delen av installasjonen er gjort.

 

Det eneste jeg får til er å installere en Win7 RC som jeg heldigvis fant på en DVD, slik fpr jeg tilgang til hdd som jeg også har i laptopen, men det er ikke noe OS jeg har lyst til å bli på. Får hele tiden meldinger om at det er utgått osv.

 

Noen som har noen tips om hvordan jeg kommer meg forbi bootmgr image is corrupt? Har prøvd startup repair og prøvd forskjellig kombinasjoner av hvilke partisjoner osm er active og inactive i diskpart og det hele.

 

Jeg står helt fast her, vil bare tilbake til en fungerende win 7 eller aller helst til win 8.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, har reformatert harddisken (ssd) en rekke ganger. Ssd'en som er den disken jeg ønsker å installere OSet på er delt inn i to partisjoner, der den minste er kun 100MB, jeg er usikker på om den har noe med boot å gjøre. Noen som veit?

 

Jeg har kun ekte windows, jeg lastet de ned fra msdnaa. Så egentlig skulle ikke det være problemet.

 

Noen som har noen andre tips? Og med Windows 8 kommer jeg altså ikke lengre enn til bootmgr image is corrupt, både med usb og dvd, veldig rart at jeg ikke kan boote opp installasjonen av win8...

 

Kan jo legge til at dette er en acer aspire 6930 fra desember 2008.

 

Noen som har noen andre forslag til hva man kan gjøre?

Endret av simongis
Lenke til kommentar

Nå har jeg lånt en bootable usb av en kompis med windows 7 ultimate, den booter opp til installasjon. Jeg formaterte begge partisjonene på ssd'en, både den store og den lille på 100 MB. Installasjonen gikk fint, helt til den skulle restarte, da fikk jeg melding om at bootmgr is missing. Altså ikke corrupt, men missing.

 

Boota opp til system repair og åpnet diskpart, da var den lille partisjonen active og den store inactive, jeg bytta om på det, men samme melding om bbotmgr missing. Noe jeg kan gjøre for å fikse det?

 

Når jegvelger repair så får jeg beskjed om at det er 3 windows 7 installasjoner som maskinen finner, litt rart når jeg formaterte før installasjon.

 

Er formatering i diskpart bedre enn i installasjonprosedyren til windows 7?

 

Takker for eventuelle innspilll og hjelp!

Lenke til kommentar

Ser ut som du ikke helt skjønner hva den lille 100 MB partisjonen er til. Det er bare tull å fomatere den, og det er bare tull å bytte aktiv partisjon.

 

Hvis du sletter alle partisjoner, og installerer uten å velge partisjon, så får du normalt oppsett:

en 100 MB partisjon for System (som er aktiv) og en C: partisjon for Windows.

Formatering behøver man ikke tenke på, det skjer automatisk.

 

Det kan også være viktig at ingen andre disker er tilkoblet mens du installerer.

 

 

 

Lenke til kommentar

Ser ut som du ikke helt skjønner hva den lille 100 MB partisjonen er til. Det er bare tull å fomatere den, og det er bare tull å bytte aktiv partisjon.

 

Hvis du sletter alle partisjoner, og installerer uten å velge partisjon, så får du normalt oppsett:

en 100 MB partisjon for System (som er aktiv) og en C: partisjon for Windows.

Formatering behøver man ikke tenke på, det skjer automatisk.

 

Det kan også være viktig at ingen andre disker er tilkoblet mens du installerer.

 

 

Hårek, jeg hadde kommet til et punkt da jeg prøvde alt jeg kunne finne på av muligheter. Men er det den lille 100MB som booter eller den store partisjonen?

 

Men, nå har jeg installert Win7 på en egen partisjon på HDDen, det er greit nok, men jeg har 120GB SSD jeg gjerne skulle brukt. Akkurat nå har jeg en Win7 RC versjon på SSDen, men kan jeg for eksempel klone den nye installasjonen av Win7 som jeg har på HDDen og flytte den over SSDen?

 

Og er det noen som skjønner hvorfor jeg får bootmgr image is corrupt når jeg forsøker å boote fra usb/dvd med win8 på?

Lenke til kommentar

Nå har jeg lånt en bootable usb av en kompis med windows 7 ultimate, den booter opp til installasjon. Jeg formaterte begge partisjonene på ssd'en, både den store og den lille på 100 MB. Installasjonen gikk fint, helt til den skulle restarte, da fikk jeg melding om at bootmgr is missing. Altså ikke corrupt, men missing.

 

Boota opp til system repair og åpnet diskpart, da var den lille partisjonen active og den store inactive, jeg bytta om på det, men samme melding om bbotmgr missing. Noe jeg kan gjøre for å fikse det?

 

Når jegvelger repair så får jeg beskjed om at det er 3 windows 7 installasjoner som maskinen finner, litt rart når jeg formaterte før installasjon.

 

Er formatering i diskpart bedre enn i installasjonprosedyren til windows 7?

 

Takker for eventuelle innspilll og hjelp!

Da har du faktisk ikke slettet partisjonene. Du har bare lagt de oppå samme win 7 installasjon om og om igjen.

Lenke til kommentar

Men er det den lille 100MB som booter eller den store partisjonen?

Som jeg sa, 100MB partisjonen er System og Aktiv. Begge deler peker på at dette er den som booter.

Aktiv er et merke som er satt for at BIOS skal finne rett partisjon å boote fra.

System er det Windows kaller partisjonen som inneholder boot filene.

Lenke til kommentar

Siden det er kun en installasjon du ønsker å ha, vi kan prøve å følge et plan, uten at vi trenger å gå inn for hvorfor osv:

 

-HDD er den  Disk  0 (dvs detekteres som first device av biosen) noe som betyr at st du har ikke koplet om diskene dine,.HDD var sikkert koplet i Sata 1 og dermed er SSD koplet på Sata 2 port.

-Sata mode i Biosen er  på Ahci mode

-HDD er den Første i Boot device priority og øverst på lista i Harddiskene, og SSD som den andre.

 

Du booter opp fra USB eller fra DVD.

Du kan sikkert velge det med å taste F8 eller annet tast rett etter oppstart av din aspire, slik at du ikke forandrer  det i selve Bios innstillinger.

 

Vi prøver å configurere diskene dine slik:

-HDD som din system disk med minst1primær partisjon. En på 100MB som blir den Active dvs den system partisjon

-SSD som din Windows installasjons disk.

 

For å være sikkert på det, når du er i bilde som du velge hvor du skal installere Windows, taster du SHIFT+F10

Skrive:

diskpart

select disk 0

clean

create partition primary size=100MB

select partition 1

active

format quick fs=ntfs

assign

 

select disk 1

clean

create partition primary

select partition 1

format fs=ntfs

exit

 

Avslutt og restarte fra USB eller DVD igjen.

Gå videre og velg den partition på den SSD for å installere windows.Dvs den partition på disk 1

Etter at Windows avslutter det første trinn og mens den starter igjen, dra ut det USB.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Siden det er kun en installasjon du ønsker å ha, vi kan prøve å følge et plan, uten at vi trenger å gå inn for hvorfor osv:

 

-HDD er den  Disk  0 (dvs detekteres som first device av biosen) noe som betyr at st du har ikke koplet om diskene dine,.HDD var sikkert koplet i Sata 1 og dermed er SSD koplet på Sata 2 port.

-Sata mode i Biosen er  på Ahci mode

-HDD er den Første i Boot device priority og øverst på lista i Harddiskene, og SSD som den andre.

 

Du booter opp fra USB eller fra DVD.

Du kan sikkert velge det med å taste F8 eller annet tast rett etter oppstart av din aspire, slik at du ikke forandrer  det i selve Bios innstillinger.

 

Vi prøver å configurere diskene dine slik:

-HDD som din system disk med minst1primær partisjon. En på 100MB som blir den Active dvs den system partisjon

-SSD som din Windows installasjons disk.

 

For å være sikkert på det, når du er i bilde som du velge hvor du skal installere Windows, taster du SHIFT+F10

Skrive:

diskpart

select disk 0

clean

create partition primary size=100MB

select partition 1

active

format quick fs=ntfs

assign

 

select disk 1

clean

create partition primary

select partition 1

format fs=ntfs

exit

 

Avslutt og restarte fra USB eller DVD igjen.

Gå videre og velg den partition på den SSD for å installere windows.Dvs den partition på disk 1

Etter at Windows avslutter det første trinn og mens den starter igjen, dra ut det USB.

 

Takk for tipsene wiberos.

 

MEN, det er ssd som er disk 0 og jeg vil helst ikke formatere hdd'en jeg har masse data der jeg ikke vil miste.

 

Hvordan kan jeg gå frem da? og kanksje det ikke kom godt nok frem fra innlegget mitt, men keg kan ikke boote win8 cp fra hverken usb eller dvd, får bare bootmgr image is corrupt. har lastet ned mange ganger og prøvd flere dvder og 3 usber...

 

noen tips?

Lenke til kommentar

Det er ikke nødvendig å kople fra noe disk, om man forstår hvordan alt det foregår :)

 

Men du sier at du ikke kan boot fra USB eller fra DVD, dvs at du ikke kommer noe sted når du velger å starte opp fra USB.

Det er selvfølgelig noe annet enn at du starter installasjonen, som kopierer filene i partition du ønsker, men at etter reboot kommer "bootmgr is corrupt"

 

Har du kontrollert om at hash checksum på den ISO file din er riktig?

 

Hvis ja, så må det være noe annet.

For USB sin del, jeg vil gjerne at du utfører det nedenfor og ikke noe annet.

 

diskpart

select disk ?     (?=nr på usb)

clean

create partition primary

select partition 1

active

format quick fs=fat32

assign

exit

 

Deretter  boot opp fra den. Si meg hvilken feilmeldning du får.  Når det gjelder HDD. Du kan bruke den som system disk, men du installerer i den SSD. Du behover dermed ikke å gjøre noe som helst med den. La den være slik den er, og at den er First boot device Hdd.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

 

Deretter  boot opp fra den. Si meg hvilken feilmeldning du får.  Når det gjelder HDD. Du kan bruke den som system disk, men du installerer i den SSD. Du behover dermed ikke å gjøre noe som helst med den. La den være slik den er, og at den er First boot device Hdd.

 

Feilmeldingen er: Remove disks or media

Press key to restart

 

 

Jeg skjløner ikke helt hva du skriver i siste avsnitt. Men jeg vil helst beholde hdd som ekstra disk og ssd som system disk. Det er på ssd jeg har den 100MB partisjonen også. Der kan den fint være så kan jeg bytte ut hdd i fremtiden om jeg vil.

 

Jeg har sett at flere av iso har hatt feil sha1, så jeg har lastet ned mange ganger og prøvd forskjellige utveier.

 

Men det er rart at windows 8 ikke klarer å skrive over sin egen bootloader over den win7 og at den ikke klarer å boote etter første del av installasjonen har vært vellykket. Det er også rart at jeg ikke kan boote fra usb eller dvd med windows 8, men jeg kan boote fra dvd med win7 på. Så det er meget mulig at hash er feil, jeg skal laste ned via torrent i natt, da er det større sjans for at filen ikke er korrupt.

 

Skjønner du hvorofr jeg får bootmgr image is corrupt?

Lenke til kommentar

Jeg har nå prøvd en iso med riktig sha1 sum og jeg fikk fortsatt ikke bootet fra den usb som jeg kjørte clean på. Nå skal jeg prøve med daemon tools for å se om jeg får installert og bootet opp win8. Hvis ikke det går så tar jeg gjerne i mot noen tips fra wiberos og andre som har noen gode ideer...

Lenke til kommentar

Jeg har nå prøvd en iso med riktig sha1 sum og jeg fikk fortsatt ikke bootet fra den usb som jeg kjørte clean på.

Det er jo flere muligheter her ..

1) USB-sticken kan ikke gjøres bootbar

2) USB-sticken kan ikke gjøres bootbar med det programmet (eller den metoden) du bruker

3) PC'en prøver å boote fra noe annet enn USB-sticken

 

Ad. 3, jeg har selv erfart at USB-boot ikke fungerte selv om jeg hadde satt USB først i boot order-listen. BIOS'en prøvde tydeligvis å boote fra noe annet enn USB, og det var ingen andre partisjoner i systemet.

Men hvis jeg brukte BIOS'ens 'Boot Menu' hurtigtast (F8?), så fikk jeg opp en liste over detekterte drives, inkl. USB-stick, og da kunne jeg velge USB og boote fra den uten videre problemer.

 

[1 og 2 kan 'testes' ved å prøve USB-sticken på en annen maskin - får du bootet fra den der?]

Lenke til kommentar

Takk for tipsene.

 

Men jeg har nå kommet litt videre i etterforskningen og jeg har testet en dvd som er brent fra en iso som hadde riktig sha1 hash sum og som også bootet i kjæresten min sin pc uten problemer. Men når jeg booter fra denne dvden i min PC så får jeg samme drittmelding : bootmgr image is corrupt

 

Og jeg har prøvd både å skifte boot order i bios og med hurtigmenyen.

 

Men mens jeg skriver dette så gjennoppretter jeg win7 fra en win7 dvd brent på eksakt samme type disk og med eksakt samme program, men denne bootet altså uten problemer.

 

Jeg har nappet ut både hdd og ssd og prøvd med og uten, uten at hjelper.

 

Noen tips til hva jeg kan prøve nå? Har brukt det meste av tiden min siden torsdag på å få til dette og nå er det snakk om en tvekamp med PCen min som jeg har tenkt å vinne, ikke f... at jeg ikke skal få installert win8 nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...