Gå til innhold

IKT-Servicefag (hjelp til valg)


Redshift

Anbefalte innlegg

Hei, jeg går på Medier og Kommunikasjon første år (VG1), og har nå satt opp IKT- Servicefag som førstevalg når jeg nå søker på VG2. Er selv usikker på om dette faktisk er et lurt valg, så håper på å få inn noen erfaringer/råd fra dere som har gått på linjen. ;)

 

Jeg kan starte med å si at jeg ikke har noen bestemmte fremtidsplaner. Har tenkt på å ta førstegangstjenesten i militæret, og kanskje videre derfra til politi. Men igjen, dette er bare en tanke jeg har. (Vet jeg trenger generell studiekompetanse for vanlig politiutdanning, vet ikke hvordan dette er gjennom militæret)

 

Kommer enten til å ta 3. året som påbygg, eller gå ut i lære i to år.

Lurer på hva dere tenker om påbygg kontra 2 år i lære? :)

 

Kan sies at jeg egentlig har lyst på generell studiekompetanse, men ser på det som en mulighet å ta det etter jeg har fagbrev. (evnt. helst mens jeg er i lære)

- Hva må jeg gjøre for å ta generell studiekompetanse ved siden av lære?

 

 

Jeg intereserer meg for PC og data generelt, så tror valget interessemessig er et godt valg.

 

Håper dere i tillegg kan gi meg litt informasjon om hva jeg lærer, hva slags jobber jeg kan få, og lærlinglønn vs lønn i full jobb med fagbrev. ;)

 

 

(beklager hvis det er mye spørsmål... vil bare få bekreftet en del saker)

 

Mvh

IT_Predator

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg går på Medier og Kommunikasjon første år (VG1), og har nå satt opp IKT- Servicefag som førstevalg når jeg nå søker på VG2. Er selv usikker på om dette faktisk er et lurt valg, så håper på å få inn noen erfaringer/råd fra dere som har gått på linjen. ;)

 

Jeg kan starte med å si at jeg ikke har noen bestemmte fremtidsplaner. Har tenkt på å ta førstegangstjenesten i militæret, og kanskje videre derfra til politi. Men igjen, dette er bare en tanke jeg har. (Vet jeg trenger generell studiekompetanse for vanlig politiutdanning, vet ikke hvordan dette er gjennom militæret)

 

Kommer enten til å ta 3. året som påbygg, eller gå ut i lære i to år.

Lurer på hva dere tenker om påbygg kontra 2 år i lære? :)

 

Kan sies at jeg egentlig har lyst på generell studiekompetanse, men ser på det som en mulighet å ta det etter jeg har fagbrev. (evnt. helst mens jeg er i lære)

- Hva må jeg gjøre for å ta generell studiekompetanse ved siden av lære?

 

 

Jeg intereserer meg for PC og data generelt, så tror valget interessemessig er et godt valg.

 

Håper dere i tillegg kan gi meg litt informasjon om hva jeg lærer, hva slags jobber jeg kan få, og lærlinglønn vs lønn i full jobb med fagbrev. ;)

 

 

(beklager hvis det er mye spørsmål... vil bare få bekreftet en del saker)

 

Mvh

IT_Predator

Går IKT nå selv, så har noen ting å si: Det å ha studiekompetanse hjelper på å få lærlingplass og jobb, men (hvis du er som meg og hater matte) det har en viss grad av vanskelighet. Du lærer det meste om hardware innen PC, Word, Excel, PowerPoint, og Microsoft Access (vi har en skikkelig tjørr lærer -.-') som kan bli litt seigt. men bare hold hodet oppe og følg med, så går nok alt greit!

 

riktignok gikk jeg Elektro VG1, der vi lærte om elektrisitet (obvious troll), og det er et pluss med tanke på hardware. En i klassen gikk Media på VG1, og han strever ofte med hardware, eller så er han bare stokk dum.

Lenke til kommentar

Hei IT_Predator. :)

 

Jeg ble ferdig i læra sommeren 2008, og vil gjerne komme med noen tips.

 

IKT-faget er veldig morsomt, og et lite avbrekk fra den normale skolebenken. Hvis du vil gå den vegen, så anbefaler jeg på det sterkeste å ta påbygning det tredje året ditt.

 

Jeg gikk direkte ut i læra etter IKT, og angrer veldig. Når du begynner å tjene penger, så er det utrolig vanskelig (syns jeg ihvertfall) å gå tilbake til skolebenken.

 

Problemet er at etter dine 2 år som lærling, frister det mer å skaffe seg en fulltidsjobb. Hvis du på et senere tidspunkt (tok meg 3 1/2 år) finner ut at du vil studere videre, har du et problem. Du kommer ikke inn på universiteter uten generell studiekompetanse++, og du trenger da påbygg året.

 

Derfor anbefaler jeg å gjøre følgende: Gå IKT-servicefag, så påbygn. og deretter lærlingplass.

 

 

Håper dette hjelper. :)

 

 

Mvh,

 

Rolf

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Problemet er at etter dine 2 år som lærling, frister det mer å skaffe seg en fulltidsjobb. Hvis du på et senere tidspunkt (tok meg 3 1/2 år) finner ut at du vil studere videre, har du et problem. Du kommer ikke inn på universiteter uten generell studiekompetanse++, og du trenger da påbygg året.

 

Derfor anbefaler jeg å gjøre følgende: Gå IKT-servicefag, så påbygn. og deretter lærlingplass.

 

 

Håper dette hjelper. :)

 

 

Mvh,

 

Rolf

 

Tusen takk for svar. :)

Men hvordan er mulighetene for å ta generell studiekompetanse mens jeg går i lære? Vet dette er hardt, men vil tro det er gull verdt å ha både fagbrev og generell studiekompetansje når jeg er ferdig med de 2 årene.. ;)

 

Så hvis det lar seg gjøre på en brukbar måte ønsker jeg det. :)

Endret av IT_Predator
Lenke til kommentar

Hei igjen!

 

Ja, det lar seg gjøre. Personlig var jeg lærling på en skole som tilbød voksenopplæring. Jeg tok opp Historie og naturfag som privatist mens jeg var lærling.

 

Lese/pugge fag er en ting, men matte er det litt vanskeligere å ta opp uten undervisning. Men igjen, skal du ta matte som privatist burde du gjøre det raskest mulig. Matte kunnskapene forsvinner fortere enn du tror, og du har ikke matte på IKT-servicefag.

 

NyNorsk var en utfordring for meg, men det er fordi jeg har aldri har likt norsk-faget noe særlig. :)

 

Skulle jeg gjort det på nytt ville jeg tatt opp fag i denne rekkefølgen: Matte, Norsk, Naturfag og så Historie.

 

Jeg er usikker på hvilke fag du vil trenge. IKT-faget het IKT-driftsfag når jeg gikk der (lærerplanen har blitt endret). Så sjekk opp med en rådgiver hvilke fag du faktisk trenger. :)

 

Anbefaler fremdeles påbyggning, det blir litt mer skolebenk, men da er du helt ferdig med videregående.

 

 

Med vennlig hilsen

 

Rolf

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk igjen Rolf. :)

Det jeg i hovedsak hadde sett for meg som beste mulighet var at jeg tok lære i 2 år, og hadde nettstudier ved siden av. (eller på en måte som ikke direkte kræsjet med lærlingjobben)

 

Men som jeg ser det må jeg visst være 23 år for å ta nettstudier, utifra en sånn "23/5" regel.

Kan noen gi meg et svar på hvordan jeg kan ta opp de fagene jeg trenger for generell studiekompetanse ved siden av lærlingjobb? (da har jeg altså tatt yrkesfaglig VG1 og VG2)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Heisann!

 

Jeg gikk IKT-serivcefag i 2010, og jeg holder nå på med siste halvår av lærlingtiden. Fant i fjor ut at jeg hadde lyst til å studere videre på en høyskole eller et universitet, så jeg begynte å se etter muligheter for å ta en generell studiekompetanse imens jeg var lærling.

 

Etter litt googling og et par telefoner så var jeg på rett vei. http://www.privatistweb.no er siden som brukes når du er privatist. Her kan du melde deg opp til eksamener i de fagene du trenger - som forøvrig er norsk (muntlig, skriftlig hovedmål og skriftlig sidemål), historie, naturfag og matematikk.

 

En annen mulighet er noe jeg nylig har hørt om, som kalles realkompetansevurdering. Her ser dem på kompetansen du har hvis du har jobbet og sånn, og ser om den er god nok til å komme inn på en spesifikk linje på en høyskole/universitet. Dette er noe jeg bruker som en fallback option i tilfelle jeg klarer å stryke på en av eksamenene jeg skal ha.

 

Så ja, i August er jeg ferdig som lærling, og da har jeg i tillegg generell studiekompetanse!

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Heisann!

 

Jeg gikk IKT-serivcefag i 2010, og jeg holder nå på med siste halvår av lærlingtiden. Fant i fjor ut at jeg hadde lyst til å studere videre på en høyskole eller et universitet, så jeg begynte å se etter muligheter for å ta en generell studiekompetanse imens jeg var lærling.

 

Etter litt googling og et par telefoner så var jeg på rett vei. http://www.privatistweb.no er siden som brukes når du er privatist. Her kan du melde deg opp til eksamener i de fagene du trenger - som forøvrig er norsk (muntlig, skriftlig hovedmål og skriftlig sidemål), historie, naturfag og matematikk.

 

En annen mulighet er noe jeg nylig har hørt om, som kalles realkompetansevurdering. Her ser dem på kompetansen du har hvis du har jobbet og sånn, og ser om den er god nok til å komme inn på en spesifikk linje på en høyskole/universitet. Dette er noe jeg bruker som en fallback option i tilfelle jeg klarer å stryke på en av eksamenene jeg skal ha.

 

Så ja, i August er jeg ferdig som lærling, og da har jeg i tillegg generell studiekompetanse!

 

Lykke til!

 

 

Hei!

Er det vanskelig å få lærlingplass?

På forhånd takk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...