Gå til innhold

Linksys WRT54GL - får ikke mer enn ca 45 mbit med en 70mbit internett linje


myhken

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke sikkert det er et must å måtte kjøre tredjeparts firmware, funker nok bra til hans bruk med org. firmware - kanskje bedre.

Neppe. Jeg har til dags dato ikke sett en firmware som er på linje med dd-wrt (hvis du skal ha det maks brukervennlig) eller openwrt (hvis du har hår på brystet).

 

Uansett på siden av poenget. Helt riktig at det kan hende routeren vil funke fint med hans behov og hans trådløse enheter. Men hvorfor ta sjansen når du vet det finnes routere med tilsvarende hardware til samme pris hvor tredjeparts firmware får feilrettinger så lenge du måtte ønske. Svært mange har berget seg unna buggy firmware med tredjeparts, så dette burde være et tungt poeng. Jeg er overrasket over at du tar så lett på dette punktet.

Har to WNDR3400, litt eldre Broadcom baserte rutere - de fungerer helt nydelig.

Bra for deg.
Lenke til kommentar

Jeg har flere TP-Link routere (740N,741ND, 842ND,941ND og 1043ND) har prøvd dd-wrt og Openwrt på flere av dem.

 

Min erfaring:

 

Hvis du skal løse spesielle oppgaver som f.eks sette opp en trådløs bridge el. lignende så er dd-wrt/OpenWRT en bra måte å gjøre det på,

 

Som ren router, tja - med dd-wrt må du passe på å få akkurat rikitg build, trådløs rekkevidee er dårligere enn standard firmware og mer ustabil. Litt bedre erfaring med OpenWRT.

 

Det er ikke noe must å kjøre dd-wrt hvis man kun er ute etter å bruke dunken som en vanlig router - men er man spesielt interssert vil man selvfølgelig prøve det om mulig.

 

Ellers bruker jeg dedikerte bokser fra Ubiquiti evnt. Alfa til å sette opp bridge o.l ;-)

Lenke til kommentar

Det står at NETGEAR RangeMax komplett.no selger er versjon to, og den kom ganske høyt opp på listen AyB postet. Med 429 Mbit mellom WAN og LAN burde den holde lenge for broren min. Er nok en stund til han får en 400 mbit linje.

 

I denne prosessen har jeg oppdaget at min Linksys Cisco E2000 ruter stopper på ca 90 mbit, så skal jeg oppgradere nettlinjen min en dag, så vet jeg at jeg må ha en ny ruter på plass også.

Lenke til kommentar

Jeg har flere TP-Link routere (740N,741ND, 842ND,941ND og 1043ND) har prøvd dd-wrt og Openwrt på flere av dem.

 

Min erfaring:

 

Hvis du skal løse spesielle oppgaver som f.eks sette opp en trådløs bridge el. lignende så er dd-wrt/OpenWRT en bra måte å gjøre det på,

Jeg løser alle oppgaver med Openwrt, og har vesentlig mer funksjonalitet inne enn hva fabrikk tillater. Jeg har dessuten siste skrik drivere som har mange feilrettinger. På noen av disse er dette strengt nødvendig for mange. Det underbygger poenget, for mange er det nødvendig å legge inn tredjeparst firmware for å få stabilt nett.
Som ren router, tja - med dd-wrt må du passe på å få akkurat rikitg build, trådløs rekkevidee er dårligere enn standard firmware og mer ustabil.
Vennligst vær konkret. Dd-wrt bruker som standard driverne fra fabrikant (på godt og vondt), så vanskelig å se at dette skal gi dårligere rekkevidde med mindre det er noe kødd med konfigurasjon.
Litt bedre erfaring med OpenWRT.
Den bygger med siste patcher fra kjernen. Så lenge driverutviklingen er åpen (slik den er med Atheros) er du da garantert å få alle feilrettinger fra driverutviklerne kombinert med at Openwrt utviklerne kan fikse feil fabrikant ikke prioriterer. For 1043ND var dette nødvendig, og jeg hadde gleden av å følgen en av buggene til en heldig ende.
Det er ikke noe must å kjøre dd-wrt hvis man kun er ute etter å bruke dunken som en vanlig router - men er man spesielt interssert vil man selvfølgelig prøve det om mulig.
Tror vi snakker forbi hverandre. Poenget mitt er at hvis han får problemer med fabrikk firmware (slik mange får), så vil han ha muligheten til å få lagt inn en firmware som har de nødvendige feilrettingene. Dette er et vesentlig poeng, som jeg fortsatt er overrasket over at du ignorerer.
Ellers bruker jeg dedikerte bokser fra Ubiquiti evnt. Alfa til å sette opp bridge o.l ;-)

Ubiquiti har et par nydelige routere (routerstation /pro) om man er villig til å bla opp :)

Det står at NETGEAR RangeMax komplett.no selger er versjon to, og den kom ganske høyt opp på listen AyB postet. Med 429 Mbit mellom WAN og LAN burde den holde lenge for broren min. Er nok en stund til han får en 400 mbit linje.

Hvis du vet det er en versjon 2 har jeg ingen problemer med å anbefale den. Da kunne jeg faktisk tenkt meg en selv. Hvordan vet du det?
I denne prosessen har jeg oppdaget at min Linksys Cisco E2000 ruter stopper på ca 90 mbit, så skal jeg oppgradere nettlinjen min en dag, så vet jeg at jeg må ha en ny ruter på plass også.

Gi heller den til broren din, og behold Netgear routeren selv.
Lenke til kommentar

 

Det står at NETGEAR RangeMax komplett.no selger er versjon to, og den kom ganske høyt opp på listen AyB postet. Med 429 Mbit mellom WAN og LAN burde den holde lenge for broren min. Er nok en stund til han får en 400 mbit linje.

Hvis du vet det er en versjon 2 har jeg ingen problemer med å anbefale den. Da kunne jeg faktisk tenkt meg en selv. Hvordan vet du det?
I denne prosessen har jeg oppdaget at min Linksys Cisco E2000 ruter stopper på ca 90 mbit, så skal jeg oppgradere nettlinjen min en dag, så vet jeg at jeg må ha en ny ruter på plass også.

Gi heller den til broren din, og behold Netgear routeren selv.

 

At Komplett.no merker ruteren med versjon 2 i rødt bør vel gi et hint?

 

20120227_netgear.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...