Gå til innhold

Sensureres nettdebatten i norske nettavisers debattfelt?


MDCCLXXVI

Anbefalte innlegg

Dette ble tydeligvis for mye for aftenposten;

 

 

Grekerne må starte en revolusjon for å komme seg ut av Euro-sammarbeidet fortest mulig.

 

Skjønner det jo egentlig. De er ikke akkurat noe stemme for demokratiet eller ytringsfriheten.

 

Det meste som handler om amerikansk valg-politikk, euro-samarbeid, krisepakker, NTB-propaganda osv osv får man ikke kommentere.

 

I stedet for å bruke penger på DLD burde man heller brukt de pengene/ressursene på moderering/overvåking av kommentarfelt i landets største aviser, slik at menigmann kunne kommentere omtrent hver artikkel (som ikke bryter med personvern-etikk).

Dette er nemlig argumentasjonen aftenposten bruker når dem ikke åpner kommentarfelt på geopolitiske saker, noe som er høyst relevant å diskutere blant oss borgere.

Endret av Simon Aldra
Emnetittel endret.
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sensur av debatanter som har en annen mening enn avisenes nettredaktører?

 

Hvorvidt det burde vært en folkerett å få kommentere geopolitiske artikkler i de største nettavisene?!

 

At de største nettavisene i landet får spre vestlig propaganda (spesielt fra NTB), uten at noen kritiske stemmer får muligheten til å bli hørt.

 

F.eks...

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Både emnetittel og innhold gir etter min mening lite oppfordring til å diskutere noe som helst annet enn å kommentere selve hendelsen , sånn sett så tror jeg nok du har fått både flere svar og interesse ved å endre på emnetittel og legge inn et spørsmål eller to i originalpost.

 

Personlig har jeg full forståelse for at Avisene gjør dette selv om det er ganske teit egentlig, spesielt siden man burde være flinkere til å ivareta enkeltpersoners ytringsfrihet og passe på å slå ned heller på upassende innlegg.

 

Har du forresten mulighet til å klage på avgjørselen som ble gjort av Aftenposten?

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Har du forresten mulighet til å klage på avgjørselen som ble gjort av Aftenposten?

De bruker disqus som kommentarsystem, og der har vel en moderator fra aftenposten flagget meg som en upassende debatant. Har tidligere sendt mail til nettredaktører i aftenposten, uten å få svar. Orker derfor ikke å ta meg bryet med å korrespondere med dem over avgjørelsen.

 

Om det er midlertidig eller permanent utestengelse vet jeg heller ei, men det skulle ikke forundre meg om det var permanent.

 

Kanskje du vil endre emntetittelen for meg til noe álà Sensur av debatanter i norske nettaviser eller Ytringsfriheten kneblet i norske nettaviser.

 

edit: småtteri.. formatering.

Endret av MDCCLXXVI
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nivået i norske avisers kommentarfelt er generelt høyt, med tanke på hva som tillates. Det er forøvrig bare å lese kommentarfeltene til de tre store Oslo-avisene for å vise at det langt fra bare er redaktørens meningsfeller som slipper til.

 

Generelt sett har jeg sett svært mange eksempler på folk som snakker om at innleggene deres ble slettet i disse kommentarfeltene. Ikke bare får deres klagesang over slettingen stå, dersom du blar deg langt nok ned blant kommentarene kan du til og med finne den påstått slettede kommentaren. Interssant nok.

 

Noen spørsmål.

 

- Hvordan vet du at innlegget er slettet, og ikke bare er lenger nede på siden og vanskelig å finne i de åpenbart uoversiktelige kommentarfeltene?

- Er dette alt du skrev? I hvilken kontekst ble det skrevet?

- Jeg forutsetter at innlegget ble skrevet i kommentarfeltet til rett artikkel?

 

:)

 

Edit: Endret emnetittelen, om du mener den ikke representerer det du står for er det bare å ta kontakt. :)

Endret av Simon Aldra
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nivået i norske avisers kommentarfelt er generelt høyt, med tanke på hva som tillates. Det er forøvrig bare å lese kommentarfeltene til de tre store Oslo-avisene for å vise at det langt fra bare er redaktørens meningsfeller som slipper til.

 

Generelt sett har jeg sett svært mange eksempler på folk som snakker om at innleggene deres ble slettet i disse kommentarfeltene. Ikke bare får deres klagesang over slettingen stå, dersom du blar deg langt nok ned blant kommentarene kan du til og med finne den påstått slettede kommentaren. Interessant nok.

 

 

- Hvordan vet du at innlegget er slettet, og ikke bare er lenger nede på siden og vanskelig å finne i de åpenbart uoversiktlige kommentarfeltene?

- Er dette alt du skrev? I hvilken kontekst ble det skrevet?

- Jeg forutsetter at innlegget ble skrevet i kommentarfeltet til rett artikkel?

 

:)

Jeg er fult og holdent enig i at nivået på kommentarfeltene i norske nettaviser er høyere enn i mange andre land. Det eneste naget mitt er at de interessante geopolitiske artiklene ofte er uten kommentarfelt. Årsaken gitt av aftenposten er manglende ressurser i nettredaksjonen til å overvåke disse kommentarfeltene, men altså... Jeg tror de har en agenda, spesielt mtp at de aldri åpner for kommentarer i artikler som er sakset rett fra NTB.

 

For å svare på spørsmålene dine;

 

- Innlegget ble ikke slettet, men jeg ble temp bannet fra å kommentere via disqus på aftenposten.

 

- Det var alt jeg skrev. I disqus-historikken min for aftenposten er det ei heller noe som tilsier en utestengelse fra aftenpostens kommentarfelt.

 

- Ja, innlegget ble skrevet i rett artikkel. En artikkel som omhandlet "QE2" for Hellas.

 

 

Her er et svar jeg fikk på en av mine kommentarer om Ron Paul (som det jo så å si aldri er nyheter om i norske medier);

 

Ikke ofte man ser skikkelig valgnyheter på aftenposten:D

 

Bare synd det er i kommentarfeltet :p

 

 

Det jeg i bunn og grunn vil mane til debatt om er hvorvidt norsk presse har gått fra å være en vakthund for borgerne til å være en vakthund for staten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I f.eks Dagbladet så er det slik at innlegg som har 5 varsel på seg blir automatisk fjernet uten noen vurdering hvorvidt det brøyt med noen retningslinjer.

 

Dette ble erfart under en debatt om Holocaust™.

 

Så hva mener du vi skal diskutere her?

Om debatter blir sensurert i norske nettavisers debattfelt. Du-uh.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Saklige kommentarer blir hyppig slettet i nettavisene. Senest min kommentar her i Aftenposten idag, bruker "snorresnurr", om Audun Lysebakken (ble slettet to ganger)

 

"Partileder....? Han skulle nå tiltales, dømmes og finne seg ett annet yrke! Og hva med media? Korrupsjon er tydeligvis noe ganske forskjellig når vi snakker om Russland eller SV.."

 

Bevis:

http://img820.imageshack.us/img820/6444/screenshot2012030519254.png

 

Og etter dette får jeg ikke kommentere uten at mine innlegg godkjennes av moderator:

http://img210.imageshack.us/img210/3696/screenshot2012030520065.png

 

(Direkte link til artikkel, http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Holmas-vil-ikke-utfordre-Lysbakken-6777426.html#.T1UAPNX-9yX)

 

Hvor i verden er dette ett brudd på ytringsfriheten, eller på noen måte støtende..?

Endret av dukof
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Skrev en gang et litt nedsettende innlegg om Håkon Moslett, tidligere musikksjef i P3. Det var ikke personhets på noen måte. Bare en argumentasjon mot hans vanstyre når det gjaldt hvilke artister som fikk kommet til på spillelistene. Den kommentaren ble merkelig nok sensurert.

Lenke til kommentar

Det blir feil å blande ytringsfrihet inn i debatten om nettavisdebattene. Avisene er (heldigvis) frie til å bestemme selv hvem og hvordan man får utrykke seg på deres nettsider.

 

Mange ser ut til å leve i den vantro at man har rett til å utrykke seg akkurat som man vil, hvor man vil.

Endret av olegunnaro
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det blir feil å blande ytringsfrihet inn i debatten om nettavisdebattene. Avisene er (heldigvis) frie til å bestemme selv hvem og hvordan man får utrykke seg på deres nettsider.

 

Mange ser ut til å leve i den vantro at man har rett til å utrykke seg akkurat som man vil, hvor man vil.

I beg to differ.

 

I geopolitiske artikler er det ofte (særlig de som siteres rett fra NTB), kun en side av saken som kommer frem.

 

Særlig aftenposten er dårlige til å åpne kommentarfeltet i deres artikler som publiseres rett fra NTB. Dermed blir folk foret med propaganda, med mindre det åpnes for å belyse saken fra flere sider via et kommentarfelt.

 

Se bare på oppbyggingen av omstendighetene rundt

(Homs) og Iran.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg i bunn og grunn vil mane til debatt om er hvorvidt norsk presse har gått fra å være en vakthund for borgerne til å være en vakthund for staten.

Hva får deg til å tro at de noen gang har vært vakthund for borgerne?

 

Ellers bare påpeke at de ved å sensurere, noe de har rett til, bare driver folk til bedre alternativer, som diskusjon.no, hvor takhøyden er høyere. :thumbup:

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...