Gå til innhold

SATA3 kontroller for 1156 socket


Anbefalte innlegg

Hepp,

 

Leter etter en kontroller som kan fungere på min 1156 rigg. Har ikke native SATA3 og ønsker å benytte hastigheten til en SSD jeg funderer p å kjøpe.

 

Sett litt på denne kontrolleren: http://www.komplett....=584087#reviews, men usikker på om den støtter TRIM.

 

Setter stor pris på hjelp fra fagfolket :)

 

edit: sett litt på denne også: http://www.highpoint-tech.com/USA_new/series_r640L.htm

 

Er det noe som duger?

Endret av andylove
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke noen native SATA 6 gbit i billig segmentet som er verdt å bruke.

Alle kontrollerne du handler der er det samme ala Marvell og JMicron kontrollerne som følger med hovedkortene.

Disse duger ikke til SSD bruk grunnet høye tilgangstider og 4K ytelse.

 

Så du må enten betale en god del mer for en kontroller ellers får du bare plugge den i INTEL portene på hovedkortet du har som er SATA 3 Gbit, dette er en jævelsk god kontroller til å være integrert og er faktisk RASKERE enn billige SATA 6 gbit kontrollere.

Lenke til kommentar

Sikker på at M1015 ikke er SATA 6Gbit?

 

Har en slik, riktignok bare med SATA 3Gbit disker på, men forstod det slik at den skulle støtte 6Gbit.

 

Har også en LSI 9211-8i som er ganske lik, og denne støtter ihvertfall 6Gbit (står i utility-greia at "negotiated speed" med diskene er 6Gb/s, og ja, diskene støtter det).

Lenke til kommentar

Har lett og lett, og det ser ikke ut til at jeg finner noe produkt, med mindre jeg betaler skjorta og får noe jeg overhode ikke trenger.

 

Godt mulig jeg er tjent med å bytte hovedkort og CPU. Fortsatt sånn at jeg skal kjøpe siste nytt på SSD fronten, type SATA3 og ikke SATA2?

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar

For meg som har rukket å passere 30, så er det ikke så innmari viktig å ha en show off PC. Den skal virke fint for det jeg vil bruke den til og mine krav er omtrent som alle andre: surfe på nettet, se på filmer, høre på musikk og innimellom drar jeg frem et spill som jeg rimelig raskt glemmer at jeg har installert... :)

 

Så for meg at en kontroller kunne være kjekt for evnt RAID0 og sånn. Men da faller vel TRIM ut?

Lenke til kommentar

For meg som har rukket å passere 30, så er det ikke så innmari viktig å ha en show off PC. Den skal virke fint for det jeg vil bruke den til og mine krav er omtrent som alle andre: surfe på nettet, se på filmer, høre på musikk og innimellom drar jeg frem et spill som jeg rimelig raskt glemmer at jeg har installert... :)

 

Så for meg at en kontroller kunne være kjekt for evnt RAID0 og sånn. Men da faller vel TRIM ut?

 

Ja, men du har allerede RAID også på Intel kontrolleren din :D

Det er fakeRAID riktignok så ikke ekte hardware RAID (Denne kontrolleren her er heller ikke helt ekte Hardware RAID)

Om du bare skal ha OS på SSDen så smeller du bare pluggen inn i en port som tilhører Intel kontrolleren og du er klar.

Da er det bare å få OSet på plass og nyte hastigheten på PCen din.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da vil forskjellen være batteribackup + cache. Det er forsåvidt noe du har stor nytte av i RAID5. Ville dog ikke tatt sjansen på å kjøre 8 disker i RAID5, da er RAID6 tryggere.

 

På den annen side, så er det billig og minst like bra (jeg mener bedre) å flashe en M1015 til "IT-mode", så den ser hver disk som singel disk - og kjøre et OS med støtte for ZFS (som dermed tar seg av all "raid"-funksjonalitet + gir deg en hel del ekstra snacks).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hardware raid er bra ytelsesmessig, men ikkje når det kjem til tryggheit,gjennoppretting,dataintegritet.

Ein god kombinasjon er å eksportere disker som enkle raid disker frå kontrolleren og la ZFS ha kontroll over raid5/6. På den måten får ein optimal ytelse og sikkerheit.

 

8 disker er altfor mange til raid5. Då er det heller betre med 2x raid 5 med 4 disker som stripes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...