Gå til innhold

OS X (10.8) Mountain Lion - Info og prat


Lakus

Anbefalte innlegg

OS X Mountain Lion (10.8)

Tilgjengelig for utviklere nå og for alle til sommeren

 

OS-X-108-Mountain-Lion-1.jpg

 

Hepp hepp, da har Apple løftet på sløret på sin neste oppdatering til OS X, Mountain Lion. Den niende versjonen av OS X inneholder over 100 forandringer, med et fokus på symbiose mellom Mac og iOS og å fylle rare hull mellom de to systemene. Flere goder som iOS brukere allerede har hatt nytte av en stund blir nå ført videre over til Mac. iCloud, AirPlay Mirroring, Notification Center, Messages, forbedringer i Safari, Mail og Calendar, samt flere nyheter og oppdateringer. Dette er kort sagt en stor oppdatering for de som har en eller flere iOS enheter. Ikke like spennende for de som ikke har det.

 

 

Noen nyheter/oppdateringer:

(
Dypere gjennomgang finner du på
)

 

  • iCloud

    Holder mailen din, kalenderen din, kontaktene og mer oppdaterte på alle enhetene dine.

     

  • Messages

    Tar over for iChat på Mac og iMessage på iOS. Kort fortalt er det iChat og iMessages smeltet sammen til èn.

     

  • Reminders

    Denne er overført fra iOS til Mac og synkroniserer seg med iOS-produkter gjennom iCloud.

     

  • Notes

    Notater blir tatt ut fra Mail og får sin egen App slik som på iOS. Oppdates på samme måte som Reminders.

     

  • Notification Center

    OS X får sitt eget Notification Center slik som iOS har hatt en stund nå. Kanskje Growl blir overflødig?

     

  • Game Center

    Utviklere får en plattform til og lage spill for og du kan spille på kryss av iPad, iPhone, iPod og Mac.

     

  • Twitter

    Om du er en tvitrefugl har du nå Twitter integrert i operativsystemet og kan enkelt Twitre om alt.

     

  • AirPlay Mirroring

    Endelig! Dette har jeg personlig lenge sett frem til! Send bilde og video fra skjermen din til Apple TV trådløst!

     

  • Gatekeeper

    Økt sikkerhet for Mac App Store som inneholder bl.a valgfri grad av hva slags applikasjoner som tillates.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, dette med Messages skjønner jeg ikke hvorfor Apple ikke allerede har gjort noe med. Ligger det noen lover og regler foran dem eller noe? Med Apple sitt "it just works" skulle man tro at sånt var ordnet. I teorien er det vel ikke verre enn å parre et nummer sammen med Apple-id´en din og sende meldingene ut til begge to?

Lenke til kommentar

Jeg bruker Evernote så jeg er ikke helt hvordan notes og reminders kan erstatte eller forbedre brukeropplevelsen der, men er absolutt åpen for å bytte hvis det skulle vise seg å være mer praktisk/brukervennlig. Eneste jeg ikke liker med Evernote er at interfacet er litt rotete, ikke så veldig «apple» hvis dere forstår hva jeg mener.

 

Og er det noen som har testet airplay-mirroring nå? Er litt nysgjerrig på hvordan det fungerer hvis jeg streamer noe fra nett. Vil dette gi akkurat samme lyd og bildekvalitet som hvis jeg koblet macen til anlegget med en hdmi-kabel?

Lenke til kommentar

Og er det noen som har testet airplay-mirroring nå? Er litt nysgjerrig på hvordan det fungerer hvis jeg streamer noe fra nett. Vil dette gi akkurat samme lyd og bildekvalitet som hvis jeg koblet macen til anlegget med en hdmi-kabel?

Det fungerer visstnok veldig bra! Det også kommet en applikasjon som lar deg gjøre det samme med Snow Leopard, med navn AirParrot. Jeg testet denne såvidt på Eplehuset i dag, og den fungerte utmerket.

Lenke til kommentar

Ja leste om den også, men hvordan funker airparrot kontra air-mirroring egentlig?

 

F.eks har jeg akkurat nå oppe et eget safari-vindu der jeg streamer fra tv2-sumo, kan jeg sende bare lyd og bilde fra den til min apple tv eller viser den hele desktopen slik at jeg ikke kan bruke macen på vanlig måte samtidig som jeg vil se på noe jeg streamer? Og hvordan blir kvaliteten på de to, risikerer jeg at kvaliteten blir dårligere enn om jeg bruker hdmi-kabel?

Endret av Solaar
Lenke til kommentar

Jeg bruker Evernote så jeg er ikke helt hvordan notes og reminders kan erstatte eller forbedre brukeropplevelsen der, men er absolutt åpen for å bytte hvis det skulle vise seg å være mer praktisk/brukervennlig. Eneste jeg ikke liker med Evernote er at interfacet er litt rotete, ikke så veldig «apple» hvis dere forstår hva jeg mener.

 

Og er det noen som har testet airplay-mirroring nå? Er litt nysgjerrig på hvordan det fungerer hvis jeg streamer noe fra nett. Vil dette gi akkurat samme lyd og bildekvalitet som hvis jeg koblet macen til anlegget med en hdmi-kabel?

 

Det fungerer meget bra. Har testet airplay mirroring i Mountain Lion. Det støtter foreløpig kun bilde, ikke lyd - men fungerte upåklagelig. Er forøvrig verdt å merke seg at nåværende beta kun støtter mirroring fra i5/i7 modeller, altså ikke dual core intel macs. Går utifra at dette blir annerledes i en senere release.

 

Ellers er som nevnt AirParrot et meget ålreit verktøy som speiler bilde og lyd over til macen. Det koster ca 10 USD, men man kan laste ned en trial-versjon med full funksjonalitet som fungerer i ca 20 min.

Endret av NiRaM
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blir knall med AirPlay Mirroring til TVen sammen med trådløst tastatur og mus. Jada, det er litt delay på bildet, men til sofakroken er det helt greit for min del. Macen kan stå i laderen sin langt unna og jeg kan bruke den som vanlig.

 

Men jeg er spent på hvor godt det fungerer. Hakking i videoer, avbrudd osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...