Gå til innhold

prosjekt: hurtig Øl-/Colakjøler(Sau) Nesten ferdig.


Anbefalte innlegg

Etter å ha svart på noen spørsmål på dette forumet ble jeg visst revet litt med :)

 

Dette har blitt diskurtert før, men ingen resultater var å se. Jeg kan ikke garantere at jeg kan dra dette prosjektet i land, men er motivert.

 

Hvis noen på Gløs har TEC å låne meg, er dette supert. For da kan jeg teste og se om det fungerer tilfredstillende før jeg punger ut mye penger.

 

I dag var jeg på Omega verkstedet og bygde denne:

 

kjoler3.JPG

 

flere bilder/video/informasjon finnes her: http://www.stud.ntnu.no/~dangdung/project/

 

Jeg holder på å bearbeider teoridelen akkurat nå, så den delen kommer vel i løpet av kvelden tenker jeg...

 

Bare kom med lure ideer :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Err, jeg glemte noe! Du spurte jo etter lur idé. Jeg har en, men vet ikke hvor lur den er... Det kan du sikkert regne det ut hvis du gidder. I stedet for å fylle på kaldt vann i dunken før hver gang du skal bruke den, så monterer du et lite peltier element på kanskje XX watt, med kald side i tanken, og varme side ut med en passiv kjøleribbe. Denne peltier drar så lite strøm at du kan/skal ha den på konstant. Og det er litt av meningen. Den må stå på hele tiden siden den kjøler så vanvittig dårlig - men likevel mer en nok over tid. Da skulle du greie og få vannet kaldt og godt mellom slagene. Men dette forutsetter at du ikke er alkis og drikker tett? :p

 

Fa... *slå seg i hodet* ny idé! Bare glem det jeg sa med peltier påslått hele tiden. Blir jo is i tanken hvis du ikke drikker... Vi har vel alle hørt om en termostat? Bruk et litt større peltier, og termostat, and volia, kjøleboksen er automatisert :D

Lenke til kommentar
Hva med å kutte til noen alu-kjøleribber så man kan sette en øl/colaboks oppi? så kan man putte hele greia i kjøleskapet.. voila.. enkelt, kaldt også må man passe på å ha kjøleribbene i kjøleskapet :p

Jeg har ikke tatt noen beregninger på hvor lang tid det tar, som er litt for komplisert regning for meg.

Men det største problemet er at den kalde plate i kjølesskapet ikke har en ekstrem lav temperatur. og da er deltaT liten i tillegg luft som er overføringsmediet. men har lest et sted at det tar omtrent 2-3 timer.

Lenke til kommentar

Arctic:

Ut i fra mine beregninger så skal dette gå temmelig fort. Flaskehalsen er varmevekslingen mellom øl og kjøleplata. Denne beregningen har jeg ikke beregnet ennå, men tror den kommer ut på pdf-filen i løpet av ettermiddag.

 

Når denne er ferdig har jeg tenkt å bruke en AWR mikrokontroller til å styre kjøleprosessen.

et lite tastatur, 2x7-segmentsdisplay som viser temperatur. Så kan man trykkepå tastene og stille inn ønsket temperatur i øl/cola, og et valg til er hvor stor effekt man skal bruke; her har vi to valg: 118W eller 236W.

Så oppdaterer mikrokontrolleren og slår av maskinen når ønket temperatur er nådd. i tillegg kommer det pipelyder alla mikrobølgeovner :)

 

Det mest ønskelig er at det skal gå så lite strøm som mulig ved tomgang. Så jeg tror at et peltier som kjøler vannet hele tiden vil ta for lang tid å kjøle vannet, 30-60minutter alt er avhengig av dets effekt. Men takk for ideen likervel :)

Lenke til kommentar

det mest geniale og enkleste ville vel vært å finne et 100% vanntett peltier, for så å rett og slett dyppe det oppi boksen?

 

synes prisjektet virka litt tamt egentlig.. kan umulig skjønne hvordan man skal kjøle den fort, hvis kun 30% av boksen er omgitt av kjøleelementer..

 

--alexio

Lenke til kommentar
Err, jeg glemte noe! Du spurte jo etter lur idé. Jeg har en, men vet ikke hvor lur den er... Det kan du sikkert regne det ut hvis du gidder. I stedet for å fylle på kaldt vann i dunken før hver gang du skal bruke den, så monterer du et lite peltier element på kanskje XX watt, med kald side i tanken, og varme side ut med en passiv kjøleribbe. Denne peltier drar så lite strøm at du kan/skal ha den på konstant. Og det er litt av meningen. Den må stå på hele tiden siden den kjøler så vanvittig dårlig - men likevel mer en nok over tid. Da skulle du greie og få vannet kaldt og godt mellom slagene. Men dette forutsetter at du ikke er alkis og drikker tett? :p  

 

Fa... *slå seg i hodet* ny idé! Bare glem det jeg sa med peltier påslått hele tiden. Blir jo is i tanken hvis du ikke drikker... Vi har vel alle hørt om en termostat? Bruk et litt større peltier, og termostat, and volia, kjøleboksen er automatisert  :D

eller bare pakke det i kjøleskapet

Lenke til kommentar

Denne så jo fiffig ut!

 

Eneste problemet er at platen som skal ligge mot peltier-element muligens ikke ser ut til å være sterk/stiv nok for å kunne gi rett trykk mot peltier-elementet.

 

Men det merker man når peltier-elementene kjøres igang. Blir den kalde siden varm istedenfor kald ( eller temperaturen øker iforhold til f.eks 12V ) når man kjører på Umax så er ikke kjølingen god nok.

Lenke til kommentar

Hondaen:

nyttig info :) hvor mye trykk skal jeg ha på elementet?

 

 

Jeg kom på et problem til som jeg er ikke sikker på hvordan jeg skal løse ennå.

Peltierelementet er ganske tynt så dx mellom varm og kald side er liten.

Håper egentlig på en effektiv H på ca 150W da.

leter etter materiale som har en veldig lav konduktivitet som jeg kan fylle mellom disse platene.

Det jeg eventuelt kan gjøre er å montere noen coldplates slik at dx øker.

vi vår se...

 

skal se om jeg kan løse varmeligningen og moddelere varmevekslingen mellom øl og kjøleplate senere i kveld.

Lenke til kommentar

Er snakk om ca 1.7-6 kg/cm^2 så det er endel. Står litt om dette i peltier guiden.

 

Er tec 5*5 cm så må coldplates presses med ca 25cm^2 * 4Kg/cm^2 = 100Kg. Det er en god del!

 

TEC er laget for å kunne tåle høye press krefter, men ikke skjær krefter.

 

Påføring av termisk pasta er også ganske viktig. laget skal være så tynt at det nesten er gjennomsiktig.

Lenke til kommentar

shittt! tenkte ikke på størrelsen på pelt før jeg bygde denne.

målte størrelsen på den bunnplaten nå, 4.95cm :D bredde...pheew.

lenden er heldigvis 12.3cm så jeg har 2.3cm plass til hull for montasje av pelt. kan kanskje bruke en coldplate til slik at det blir 2mm tykkelse, og da tåler den to ganger trykk :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...