Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan og hvorfor teipe arr


Kosepute

Anbefalte innlegg

Jeg har noen arr som har blitt sydd. Ser diverse steder på nettet at man kan teipe arret i noen måneder for at det kanskje ikke skal bli så bredt eller "høyt" (keloid?)

 

Det jeg lurer på er om noen vet HVORDAN de skal teipes? Bare legger man teipen så det dekker hele arret som en slags støtte til arret og huden, eller drar man arret litt "sammen" også teiper? Jeg har disse ferske arrene på overarmen, på muskelen, så huden er i konstant bevegelse, og iblandt kjennes det som at de "rives større". Jeg aner ikke om det er mulig, men det føles ihvertfall veldig vondt.

 

Håper noen vet noe om dette og vil hjelpe meg :thumbup:

Endret av Kosepute
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har noen arr som har blitt sydd. Ser diverse steder på nettet at man kan teipe arret i noen måneder for at det kanskje ikke skal bli så bredt eller "høyt" (keloid?)

 

Det jeg lurer på er om noen vet HVORDAN de skal teipes? Bare legger man teipen så det dekker hele arret som en slags støtte til arret og huden, eller drar man arret litt "sammen" også teiper? Jeg har disse ferske arrene på overarmen, på muskelen, så huden er i konstant bevegelse, og iblandt kjennes det som at de "rives større". Jeg aner ikke om det er mulig, men det føles ihvertfall veldig vondt.

 

Håper noen vet noe om dette og vil hjelpe meg :thumbup:

 

tror du burde dra til lege..hadde ikke gjort det selv iallfall. hvordan aner jeg ikke

Endret av Misamisa
Lenke til kommentar

Men man skal i utgangspunktet kunne gjøre dette selv, hjemme, uten noen medisinsk utdannelse. Det er vist vanlig at folk som har vært igjennom kosmetiske inngrep får beskjed om å teipe arrene i mange måneder, for da kan resultatet bli bedre.

 

Jeg tror ikke legen gidder å ta imot meg for dette her, for såret er jo grodd og jeg er ikke akkurat i noen livsfare. Jeg lurte mest på det om man bare legger teipen rett på arret eller om man skal klemme det litt "sammen" også legge teipen på.

Lenke til kommentar

Vidor: Det var det jeg trodde var grunnen til å tape, dermed blir det lettere å forstå hvordan man skal tape. For jeg kunne egentlig ikke skjønne at det skulle ha så mye å si om jeg trekker arrene sammen eller ikke :whistle:

 

Jeg har prøvd å bruke heft tape fra norgesplaster. Jeg synes den støtter veldig, men tror den er for "slem" mot arrene og huden rundt. :innocent:

Deretter har jeg prøvd silke tape fra norgesplaster, men den klør noe sykt, så spørs om jeg ikke skal kjøpe micropore e.l. Tusen takk for svar :thumbup:

 

BuffyAnne Summers: Jeg spurte på et apotek, men de hadde ikke peiling :no: Så da prøvde jeg her!

Lenke til kommentar

Har sydd på underarmen for ca. 6 måneder siden og fikk også beskjed om at det kunne hjelpe å teipe det, så det ikke skal trekkes ut og bli større på en måte.. jeg prøvde det i noen uker, men orket ikke til slutt.

 

Hvordan du teiper:

 

Kommer ann på hvor stort arret er. Mitt var ca. på 2 cm. Uansett du tar og setter den ene biten av plasteret på den ene siden av arret samtidig som du klemmer det litt sammen og festen den andre biten på plasteret mens arret er litt sammenklemt. Dette burde gjøres i flere måneder ja..

Lenke til kommentar

Arr på hele lårets lengde vart teipet helt vanlig med slik hvit teip, gikk lei av teipingen og har nå et arr som synes meget godt.

Arrene på leggene var jeg flinkere med og synes ikke så godt nå.

Det har jo litt med hvor arret er på kroppen også, mye muskler i bevegelse ved arret strekker arret mer.

Vil du ha minst mulig synelig arr så er det bare å teipe, rull den ut vanlig.

Om å klemme sammen gjorde jeg aldri og vil tro at det vil være mer irriterende på huden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Oppdatering: Jeg fulgte teipeanvisningene deres, drev med dette en stund, men: Arrene er på overarmen, tversover, ikke nedover. I starten så passet jeg veldig på med teipen, for jeg kjente det strekte og var vondt i arrene når jeg spente musklene. Dersom jeg glemte tape om natten kunne jeg våkne når jeg snudde meg og brukte armen på en eller annen måte. Men teipen irriterte huden rundt arrene og selve arrene, så jeg ga opp hele teipe-prosjektet. Og nå ser de ut som et helvette! Jeg tror de er ferdige med å strekke seg, bli tykke og brede, så nå venter jeg på at fargen skal falme :dontgetit:

 

Min konklusjon etter denne erfaringen: Tape arr som hele tiden er i bevegelse! :blush:

Lenke til kommentar

Oppdatering: Jeg fulgte teipeanvisningene deres, drev med dette en stund, men: Arrene er på overarmen, tversover, ikke nedover. I starten så passet jeg veldig på med teipen, for jeg kjente det strekte og var vondt i arrene når jeg spente musklene. Dersom jeg glemte tape om natten kunne jeg våkne når jeg snudde meg og brukte armen på en eller annen måte. Men teipen irriterte huden rundt arrene og selve arrene, så jeg ga opp hele teipe-prosjektet. Og nå ser de ut som et helvette! Jeg tror de er ferdige med å strekke seg, bli tykke og brede, så nå venter jeg på at fargen skal falme :dontgetit:

 

Min konklusjon etter denne erfaringen: Tape arr som hele tiden er i bevegelse! :blush:

Håper du brukte "strips" og ikke vanlig teip...

Lenke til kommentar

Ved sårdannelse,sydde de,bandasjerte meg,og så brukte de strips over de verste sårene for at unngå arrdannelse.

Fikk da byttet 2 ganger på legesenter,også da med strips.

 

Ellers og i mellomtiden var det at handle inn hva man trengte på apoteket,dvs bandasjer,strips og desinfeksjonsmiddel for at unngå akkurat det (holdt på at gå infeksjon i sårene).Personalet der visste besked så man fikk det man trengte.

 

Sluttet nok for tidlig for nå er det svært synlige arr på henderne blandt annet,og soling hjelper ikke,stikker bare mere ut gitt.

 

Så må si meg enig i at tape med riktig type strips de har på apoteket,og lenge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...