Gå til innhold

"Dear Esther" på Steam. Noen som har testet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da har jeg spilt det i cirka en times tid, og så langt er jeg rett og slett bare veldig usikker. Jeg tror at jeg liker det, men siden jeg så langt ikke skjønner overhodet hva som foregår er det vanskelig å si helt.

 

Jeg liker grafikken i spillet, og musikken er nydelig. Enkelte plasser i spillet er blant det vakreste/mest spennende jeg har sett i spill, men som sagt skjønner jeg ikke spillet. Men kanskje det er poenget? Et merkelig, merkelig spill.

 

-Deluze

Lenke til kommentar

Da har jeg spilt det i cirka en times tid, og så langt er jeg rett og slett bare veldig usikker. Jeg tror at jeg liker det, men siden jeg så langt ikke skjønner overhodet hva som foregår er det vanskelig å si helt.

 

Jeg liker grafikken i spillet, og musikken er nydelig. Enkelte plasser i spillet er blant det vakreste/mest spennende jeg har sett i spill, men som sagt skjønner jeg ikke spillet. Men kanskje det er poenget? Et merkelig, merkelig spill.

 

-Deluze

 

Nå er jeg veldig interessert, skal kjøpe det så snart anledningen byr seg. Lenge siden jeg har sett ett spill som virker som det ikke har en helt a4 historie

Lenke til kommentar

Spar pengene? Det er snakk om 6,99€, eller en røff femtilapp, ingen grunn til å henge på gjerdet da synes jeg. Spillet varer lengre enn 2 øl, og var mye mer interessant :)

 

-Deluze

 

Jeg syntes rett og slett ikke det var verdt pengene.

Og jeg syntes at 2 øl er langt mer interessant enn dette spillet. Jeg syntes det er et gosdt eksempel på at film bør være film, og spill ikke bør prøve å være film. Dog det gjorde et langt bedre forsøk enn Heavy Rain. God stemning, grei nok grafikk (Source passer bedre i Portal), usynlige vegger overalt som leder deg hele veien, du skjønner fra starten hvor det bærer, og ...

spillet tar fra deg kontrollen i sluttscenen.

 

 

For 7€ kan jeg heller få en fantastisk bok

Lenke til kommentar

 

Jeg syntes rett og slett ikke det var verdt pengene.

Og jeg syntes at 2 øl er langt mer interessant enn dette spillet. Jeg syntes det er et gosdt eksempel på at film bør være film, og spill ikke bør prøve å være film. Dog det gjorde et langt bedre forsøk enn Heavy Rain. God stemning, grei nok grafikk (Source passer bedre i Portal), usynlige vegger overalt som leder deg hele veien, du skjønner fra starten hvor det bærer, og ...

spillet tar fra deg kontrollen i sluttscenen.

 

 

For 7€ kan jeg heller få en fantastisk bok

 

Jeg tror det er bra at noen utviklere tør og gå vekk ifra godkjente konvensjoner slik som de gjør her. Spill i dag har ett stort potensiale til å fortelle historie på en måte hvor du som spiller tar aktivt del kontra film hvor du følger med fra sidelinjene. Det er ikke overraskende at ikke alle er like begeistret for slike spill men det har bare med smak og behag og gjøre, personlig så skulle jeg gjerne sett flere spill som utfordrer oppfatningen av hva ett spill er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg spilte det nettopp ferdig, og jeg ble betatt av både historien og de vakre, varierte områdene. "Dear Esther" føles som en velskrevet interaktiv, grafisk novelle. Stemmeskuespillet er godt utført for det meste (virket litt ujevnt mot slutten, men det er småpirk), og den vakre musikken bygger opp under stemningen. Nå vandret jeg nesten overalt, og så noen bisarre ting jeg tror mange ikke får med seg, men oppdaget fremdeles ikke alle områdene en kan utforske (det er flere veivalg underveis), så det går fint å spille flere ganger. Tror ikke jeg kommer til å gjøre det selv, men jeg angrer overhodet ikke på kjøpet.

 

Jeg brukte ca 3 timer, som en typisk utforsker som stikker innom de fleste kriker og kroker. Selve opplevelsen føles mer som en drømmereise gjennom en annen persons minner. En dveler ved den resignerte og tidvis dramatiske dialogen, oppdager forbindelsen mellom det en ser og hører underveis. "Dear Esther" er ikke for de utålmodige, men passer nok best for spillere som setter pris på en annerledes historie som blir fortalt i et rolig tempo, i vakre omgivelser og med et stemningsfullt lydspor. Selv om historien ikke er spesielt lang, byr den på en unik reise det er verdt å få med seg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har hatt en gjennomgang av dette spillet, og det som merker meg mest, er begrensingene til Source-motoren de har brukt. Sprites og stygge tekstures med kjedelige skygger og dårlig lys sitter jeg igjen med.

Ellers, så likte jeg konseptet, selv om hovedpersonen (du) beveger deg uhordelig sakte, og fraværet av en auto-walk er kjipt, fungerer det.

Musikken er god, stemmene likeså. Historien skal jeg ikke gå inn på, siden det er mye av gleden ved opplevelsen, å prøve å finne ut hva du egentlig har vært igjennom :) . Selv om jeg savnet flere stemmeskuespill ved oppdagelser av fenomener på øya.

 

Om du forventer deg en relativt kort movie-on-rails, er det akkurat hva du får. Om du liker å tenke hva som egentlig foregår, tror jeg du vil like konseptet, men forventer du å bli forklart det meste, vil du nok bli skuffet. I ettertid ville jeg nok heller hatt to Newcastle, men alt i alt, så angrer jeg ikke på innkjøp av "spillet".

 

Og siden "alt" (hvem vet hva det vil si..) er automatisk generert ved hver gjennomspilling, så kan du gå igjennom historien flere ganger og sakte, men sikkert bygge opp selve historien i spillet og "løse gåten".

 

TLDR: Det er bare 7€, kjøp det..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Spilte gjennom det i går og må si at det var verdt pengene. For min del kunne de ha lagt til litt flere utforskningselementer slik som dokumenter du kan lese eller noe i den retningen. Ellers var det kjekt og se ett spill fokuset var på stemningen og historien.

 

Stemmeskuespillet er noe av det bedre jeg har hørt og overgår lett mange av dagens AAA titler pluss at musikken var fantastisk. Blir interessant å se hva The Chinese Room kan få til nå som de har opparbeidet seg litt midler til og prøve seg på større prosjekt.

Lenke til kommentar

likner gameplayet på amnesia?

På en måte, det er fokus på utforskning og miljø som i Amnesia men du har ingen mulighet til å påvirke miljøet rundt deg. Dette var noe jeg savnet med spillet.

 

Det er ikke noen horror elementer i spillet men stemningen er noe for seg selv.

Endret av Comic Sans
Lenke til kommentar

Dog det gjorde et langt bedre forsøk enn Heavy Rain.

 

Det var da en teit sammenligning, synes du ikke? To vidt forskjellige spill. Heavy Rain var etter min opplevelse som en god og spennende film der jeg kunne gjøre valg som påvirket historien og utfallet. Dear Esther virker derimot som en "visuell novelle", og ikke en film.

Lenke til kommentar

Jeg syntes rett og slett ikke det var verdt pengene.

Og jeg syntes at 2 øl er langt mer interessant enn dette spillet. Jeg syntes det er et gosdt eksempel på at film bør være film, og spill ikke bør prøve å være film.

Mulig det, men en film kan ikke være interaktiv, eller gjøre hver gjennomspilling (eller gjennomsyn for film da). I forhold til denne historien vil ikke du kunne utforske hele historien, fordi du ville vært enda mer låst. Helt låst, faktisk.

 

Every play-through a unique experience, with randomly generated audio, visuals and events.

A poetic, semi-randomised story like you've never experienced in a game before.

 

Men det er nok ikke et spill i ordets tradisjonelle forstand. Enkelte blir nok overrasket, sånn sett.

 

.. usynlige vegger hele veien.

Det er usynlige vegger, ja. Du blir ledet mot det ultimate "målet"; avslutningen. Underveis er det likevel en god del sidesprang du kan velge å ta. Det er mye opp til deg selv.

 

At det ikke er auto-walk funksjon (som noen allerede har nevnt) irriterte meg litt i begynnelsen, men så gikk det over. Ellers var det utrolig interessant, og svært unikt. Det åpnet øynene mine for nye måter spillmediet kan brukes på til å fortelle en historie. Ikke bare en enkel historie, men dype fortellinger. Alle har ulike tolkninger, og det er utrolig fantastisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...