Gå til innhold

Macrolinse som standardobjektiv


Anbefalte innlegg

Det er Tamron AF SP 90MM F/2.8 Di MACRO 1:1 og Sigma 105mm F2.8 EX DG OS HSM Macro du spesifikt henviser til?

 

Sigmaen jeg snakket om var den tidligere modellen. Den hadde verken stabilisering, HSM (kjappere fokusmotor) eller intern fokusering. Det virker som om den nye utgaven har fikset mange av problemene, men den er også dyrere enn Canons 100mm f2.8 IS L. Når Sigma fortsatt har problemer med front/bakfokus og nøyaktig fokusering, ville jeg heller kjøpt Canon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Riktignok tatt med Sigma 150mm macro, men det er 1:1. Du får mao samme "forstørrelse" med en 50mm (så lenge den er 1:1) men må gå nærmere enn det du trenger med større brennvidde.

 

 

Takker for den...

 

Hvis man reduserer brennvidden fra 150mm til 50mm...

Kan det gi flere detaljer?

Eller kompenserer objektivets glass/linse konstruksjon i de forskjellige løsningene for 50mm og 150mm dette?

Lenke til kommentar

Det er jeg ikke sikker på, gitt. En 50mm vil jo være lettere og rimeligere, stort sett. Så lenge objektivet funker ned til 1:1 vil jo det samme utsnittet komme på bildesensoren ved nærgrense, men nærgrensen blir jo forskjellig. På min Sigma 150mm 2.8 er nærgrensen 19cm fra linsen, mens på en 50mm vil jo det være vesentlig lavere nærgrense.

 

150mm'ern min veier vel over en kilo, og koster jo en 6-7 tusen. Med mindre du trenger større arbeidsavstand (Som til f.eks foto av koraller i akvarium, som jeg driver med) så ville jeg gått for en 50mm. Mer hendig til allround-bruk, rimeligere, mindre og lettere.

Lenke til kommentar

Sigma 50mm F2.8 EX DG Macro Sigma er oppgitt til

Nærgrense: 18.9 cm på FotoVideos websider så det ser ut til å være det samme som 150mm...

 

Hmmmm.....en ting å finne ut av ifm. fotomessa på Lillestrøm om 14 dager :hmm:

 

Edit:

Nærgrense: 18.8 cm

ref. Sigmas websider - Sigma 50mm F2.8 EX DG Macro Sigma

 

Edit II:

150mm ser ut til å ha Nærgrense: 38 cm

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

:dremel: Når Canon fortsatt har problemer med front/bakfokus og nøyaktig fokusering på Sigma-objektiver, ville jeg heller kjøpt noe annet enn Canon kamera, hvis Sigma-objektivet frister.

 

Nja, det er ikke bare Canon-hus som sliter med at Sigma-objektiver front- eller bakfokuserer, det gjelder hus fra alle produsentene (inkludert Sigma selv). Problemet er ikke Canon, det er Sigma.

 

Selvfølgelig går det an å justere dette i enkelte semipro- og pro-hus, men det enkleste er som oftest å bytte inn objektivet og få et nytt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vurderer du fortsatt å kjøpe 500D? (slik du skrev for 10 dager siden i første innlegg) I så fall vil jeg anbefale deg å kjøpe kameraet med den stabiliserte utgaven av objektivet (18-55mm IS). Den gamle utgaven uten stabilisering, mangler ikke bare stabilisering, men er også langt mindre skarp.

 

En fast 50mm f/1,8 er billig og god på en annen måte. Det gir kortere dybdeskarphet samtidig som kameraet "stabiliseres" av kortere lukkertider. Noen ganger er kortere dybdeskarphet bra og andre ikke. Derfor mener jeg man bør ha begge deler. Både en 18-55mm IS og 50mm f/1,8.

 

Fr ordens skyld, det Canon kaller IS kaller Sigma for OS, Tamron for VC osv. Disse kan også være verd å vurdere.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Hvor viktig er egentlig bildestabilisator? Har hatt kameraer med og uten, og har ikke tenkt over dette.

 

Jo lengere brennvidde jo mer hjelp vil stabilisering gi, grunnen er at man ikke klarer og holde kameraet stødig. Du kan enkelt teste "ideen" ved og kikke på et punkt som er litt borte "vidvinkel", ta så og krøll tommelen/pekefingeren samme så du får et lite hull, ta handen helt inntil øyet og se igjennom hullet "tele/zoom", da vil du oppdage at "hullet" beveger seg, det er den bevegelsen stabiliseringen motvirker.

 

I og med at man motvirker noe bevegelserystelser ved bruk av stabilisering gjør at man klarer og holde kameraet litt lengere stille når man tar bildet, da kan man bruke litt lengere lukkertid som igjen gjør at sensoren får litt mer tid til og samle lys, med andre ord så kan man ta bilder i litt mørkere omgivelser og få samme resultat.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

På kort avstand så kan man bare stabilisere det som ligger i fokusplanet. Man kan ikke stabilisere parallakseforskyvninger. Dermed vil man kunne få betydelig dårligere dybdeskarphet. Noe som er upraktisk siden det allerede er et stort problem på makroobjektiver.

 

I mange tilfeller ville et makroobjektiv ha hatt mer nytte av fokusstabilisering enn bildestabilisering. Står det så dårlig til at man trenger stabilisering så vil man også ha store problmer med på plassere fokus der man vil.

Lenke til kommentar

Kristallo: Ved makrofoto synes jeg manuell fokus er mye enklere å bruke enn autofokus. En fokus-stabilisator tror jeg bare ville gjort det mer tungvint.

 

Jeg vil forklare stabilisering på nok en måte. Prøver man først håndholdt fotografering uten stabilisering og finner seg en optimal blenderåpning, lukkertid og ISO og deretter slår på stabilisering så vil man kunne velge mellom følgende fordeler:

 

  • Inntil ca 3 ISO-verdier lavere og ~8 ganger lengre lukkertid og dermed betydelig mindre støy
  • Inntil ca 3 trinn mindre blender og dermed større dybdeskarphet
  • Inntil ca 8 ganger mindre bevegelsesuskarphet

Eventuelt en kombinasjon av alle tre. F.eks 1 trinn lavere ISO + doblet lukkertid + 1 trinn mindre blender + halvert bevegelsesuskarphet.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

De tallene er bare gyldige med objektivet fokusert på tilnærmet uendelig. Og har ingen mening for et makroobjektiv på nærgrensen.

 

Og tenk igjennom det jeg sa om fokus. Hvis du er så skjelven på hånda at du trenger stabilisator så vil samme skjelving også få bildet ut av fokus siden dybdeskarpheten er svært liten. Og siden stabilisatoren ikke fungerer på parallakseforskyvninger så forverres problemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...