Orjanp Skrevet 21. august 2003 Skrevet 21. august 2003 Jeg ønsker å bytte ut lilo med gnu grub. Jeg kjører Slackware 9.0. /boot er /dev/hda1. Lastet ned gnu grub fra denne plassen. Pakket ut grub-0.92.tar.gz med følgende kommando; # zcat grub-0.92.tar.gz | tar xvf - ifølge manualen til gnu grub. Fikk da en mappe med navnet grub-0.92. I den mappen kjørte jeg følgende kommando; # ./configure # make install Lagde deretter en oppstarts diskett på følgende måte; # cd /usr/share/grub/i386-pc # dd if=stage1 of=/dev/fd0 bs=512 count=1 1+0 records in 1+0 records out # dd if=stage2 of=/dev/fd0 bs=512 seek=1 153+1 records in 153+1 records out # Startet opp maskinen med disketten og gjorde følgende; grub> root (hd0,0) grub> setup (hd0) Startet maskinen på nytt uten diskett og gjore følgende; grub> kernel /vmlinuz root=/dev/hda1 grub> boot Da ender jeg opp med en kernel panic melding som ser slik ut: Kernel panic: No init found. Try passing init= option to kernel Da prøvde jeg å starte opp med Slackware cd plata og skrev følgende ved boot; boot: bare.i root=/dev/hda1 noinitrd ro og får samme feilmelding. Noen som har tips om hvilke parametre som er korrekt for å få startet Slackware? Edit: Er det noe poeng i å avinstallere lilo? I så fall hvordan gjør jeg det?
Cronius Skrevet 21. august 2003 Skrevet 21. august 2003 Ettersom du får boota kjernen fungerer grub som den skal. /boot og / (root) er ikke det samme, du gir parameteren root=/dev/hda1, men du skriver selv at dette er boot katalogen. Hvis du forandrer dette til root-partisjonen så skal alt fungere. Ang lilo, er den der fremdeles? Man må til alle tider ha en boot-loader på maskinen, ellers booter den ikke. Derfor avinstallerer man ikke en boot-loader, man overskriver den med en annen. Lilo skal være overskrevet av grub, ved mindre f.eks. grub er installert i MBR (/dev/hda) og lilo i boot-sektoren på harddisken (/dev/hda1). Dette fungerer, men er veldig unødvendig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå