Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Gå ned uten å trene?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Som andre sier trenger du bare et kaloriunderskudd over lengre tid.

 

Og når det gjelder lavkarbo, så er jeg utrolig imot det. Lavkarbo er en av de minst sunne diettene som finnes, kan tom. være livsfarlig for ellers friske mennesker, og mens kroppen kan gå lang tid uten essensielle proteiner og fettsyrer, så er karbohydrater noe kroppen ikke klarer seg uten i betydelig tid. Lavkarbo er også den dietten som møter minst suksess. Det er bare det at man sjelden hører om alle de som feiler.

 

Vann -> Karbohydrater -> Fett -> Protein

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Poenget er at om 2 år så står det forskrifter i media: Lavkarbo skader deg!

Å kutte ut karbohydrater sier det deg selv at dette vil ha negativ effekt på kropp på grunn av at kroppen trenger ett balansert kosthold inkludert karbohydrater med mer...

Då kan du kome tilbake om 2 år med påstandane dine. Så vidt eg har sett finnes det per i dag ikkje empiriske bevis på at lavkarbo er skadeleg. Lavkarbo er for øvrig ikkje "0 karbo", det er snakk om eit lågare nivå enn normalen. Lavkarbo fungerer for mange fordi dei kan ete seg mett utan å ete for mykje. Om du kan ete riktig mengd kaloriar betyr det ingenting kva diett du er på.

 

Eg er ikkje noko tilhengar av lavkarbo, men resultata pratar for seg sjølv. Kva konsekvensar det eventuelt får for folk i framtida veit ingen, det er eit val kvar enkelt må ta. Det skal vere sagt at karbohydrat gjennom planter er noko som har kome på tallerken til mennesket i seinare tid. Kjøtt var den dominerande delen av kosthaldet tidlegare. Det er sjølvsagt forskjell på McDonalds og eit heimelaga måltid med kjøtt, egg og mjølk.

 

Til trådstarter: Med ditt handicap vil det vere grenser for kor mange kaloriar du kan forbrenne gjennom trening. Vektløfting er positivt og noko eg kan anbefale, men i forhold til vekta så må du gjere den jobben på kjøkenet.

 

Ein god plass å starte er diett.no. Der kan du trykke inn kva du et i løpet av ein dag og få ein oversikt over kva du får i deg av kaloriar, karbo, protein, feitt osv.

I teorien er det så enkelt som å ete mindre mat, eller, ete færre kaloriar. Med eit underskot på 500 kcal vil du gå ned 0,5 kg i veka. Det finnes store mengder informasjon om dette på nettet. Fitnessbloggen.no har mykje bra. Her på forumet ligg det og god informasjon om du søker litt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som andre sier trenger du bare et kaloriunderskudd over lengre tid.

 

Og når det gjelder lavkarbo, så er jeg utrolig imot det. Lavkarbo er en av de minst sunne diettene som finnes, kan tom. være livsfarlig for ellers friske mennesker, og mens kroppen kan gå lang tid uten essensielle proteiner og fettsyrer, så er karbohydrater noe kroppen ikke klarer seg uten i betydelig tid. Lavkarbo er også den dietten som møter minst suksess. Det er bare det at man sjelden hører om alle de som feiler.

 

Vann -> Karbohydrater -> Fett -> Protein

Hvorfor klarer ikke kroppen seg uten karbohydrater i betydelig tid? Hvilke karbohydrater er essensielle? Alstå, ikke mulig for kroppen å erstatte med noe den lager selv?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det virkelig konstruktivt å fylle denne tråden med diskusjoner om lavkarbo? Trådstarter kan helt sikkert finne gode kilder på om dietten er farlig eller ikke selv. Dere har iallefall tydeliggjort at det er et omstridt tema, men hva om vi lar det ligge der og gjør plass til andre forslag?

Lenke til kommentar

Man behøver særlig karbohydrater i vokseperioder eller om man arbeider hardt. Hos "kontorrotter" fører det lett til overvekt.

 

Forslag til aktivitet: Du behøver ikke kjøpe manualer, det holder å løfte for eksempel ei bok mange ganger. Det er visst ikke mulig for deg å løfte noe med lårene eller anklene, på grunn av hoftesmertene. Men hvis det var mulig, ville det økt energiforbruket.

Enda mer trening får man av å fylle en kasse med bøker, frakte den til andre sida av rommet, løfte ut bøkene og gjenta dette mange ganger. En kan late som om det er et nyttig arbeid. Men dette er sikkert også smertefullt for trådstarter.

Lenke til kommentar

Dop er ett useriøst forslag!

Regner med å bli buet ut av scenen her, for dop på diskusjon.no er jo tabu uten like, men hvorfor er dop et useriøst forslag? Fyren sitter i rullestol, uten mulighet til effektiv trening. Det er vel egentlig bare jeg som har kommet med et annerledes alternativ til diet sålangt. Diet er jo sunt, men ufattelig langvarig, og heller ikke spesielt koselig. Dop (Bontril, Phentermine e.l.) er en kjapp prossess, fjerner bilringen, "griller" hjernen din, og noen av dere tror sikkert at han blir junkie av det også.

Lenke til kommentar

For å avslutte tråden. For å gå effektivt ned i vekt uten å trene, er det dietten som må legges om. Gå over til lavkarbo, les deg frem til hva man skal spise og kutte ned på, og ikke hør på tullingene her i tråden som sier det er skadelig. De har ikke peiling hva de snakker om og har den typiske "redd for forandring"-holdningen.

 

En lege:

 

En lege til:

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/Et-forsvar-for-fettet-6757265.html

 

Så TS, kjør på med lavkarbo, men bruk litt tid å lese litt om det. Lavkarbo er lavkarbo, ikke nullkarbo.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Og du mener at det å ta dop er problemfritt og uten noen som helst bivirkninger eller upositive virkninger?

Klart det finnes bivirkninger, men disse tablettene er ikke spesielt farlige om (a) du ikke er spesielt utsatt (hjertesykdommer, immunforsvarsvikt e.l.) fra før, (b) du behandler dem med omhu (moderate mengder over korte perioder med lange pauser imellom). Dessuten er det jo det egentlig det eneste alternativet til diet han har.

 

Forøvrig tror jeg Slimba kom med knockout-posten.

Endret av bASELINE
Lenke til kommentar

Har aldri engang vurdert lavkarbo, siden det er så mange som har skrevet at de har slitt med energi i begynnelsen.

 

Dop begynner jeg i hvert fall ikke på. Jeg har ingen organer som takler mindre enn andre normale sine, men det er vanlig at f.eks svake nyrer følger med sykdommen, og jeg ønsker ikke å utfordre skjebnen. Da lar jeg meg heller svelle skikkelig.

 

Postet av anonym: 7314dd19e984deffab3e622c0fde91ff

Lenke til kommentar

Jeg vil tro at en opplevelse av energimangel vil være ganske vanlig for alle som på kort tid drastisk legger om dietten sin, kroppen bruker vel litt tid på å venne seg til å ta i bruk andre energikilder enn den er vant til. Dersom du ikke vil starte på en heftig diett så er vel det beste du kan gjøre rett og slett å prøve å legge over til en sunn diett med mye fisk og grønnsaker. Når det gjelder trening så tror jeg, i lys av at du sliter med senebetennelse, at det er meget viktig at du forhører deg med noen som har peiling om hvordan du kan utføre treningen uten å få slitasjeskader. Samtidig tror jeg det absolutt er verdt å investere tid og energi i å få satt i gang med det, det vil nok lønne seg i det lange løp. Lykke til!

Endret av Te'om
Lenke til kommentar

Har aldri engang vurdert lavkarbo, siden det er så mange som har skrevet at de har slitt med energi i begynnelsen.

 

Dop begynner jeg i hvert fall ikke på. Jeg har ingen organer som takler mindre enn andre normale sine, men det er vanlig at f.eks svake nyrer følger med sykdommen, og jeg ønsker ikke å utfordre skjebnen. Da lar jeg meg heller svelle skikkelig.

 

Postet av anonym: 7314dd19e984deffab3e622c0fde91ff

Hvis jeg hadde vært deg så ville jeg pratet med legen min.

 

Det er mange som sliter med energi når de går på lavkarbo, mens andre ikke har det problemet.

 

Jeg ville dersom jeg hadde nyreproblemer først snakket med legen min, da mye proteiner og dårlig nyrefunksjon kan være uheldig.

 

Det å spise mer grønnskar og kutte noe på brød, poteter og ris blir sjeldent galt, men en legetime først.

Lenke til kommentar

Hvis jeg hadde vært deg så ville jeg pratet med legen min.

 

Det er mange som sliter med energi når de går på lavkarbo, mens andre ikke har det problemet.

 

Jeg ville dersom jeg hadde nyreproblemer først snakket med legen min, da mye proteiner og dårlig nyrefunksjon kan være uheldig.

 

Det å spise mer grønnskar og kutte noe på brød, poteter og ris blir sjeldent galt, men en legetime først.

 

Skal ta det opp med legen. Takk.

 

Jeg er bare redd for at jeg er i risikogruppen for å få for lite energi da jeg allerede sliter med det og diverse vitammangel. Har vært hos ernæringsfysiologer før, og de anbefalte ett variert, vanlig kosthold - men jeg var ikke i samme situasjon da som jeg er nå.

 

Postet av anonym: 7314dd19e984deffab3e622c0fde91ff

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...