Gå til innhold

Gammel storhet får nytt liv


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Canon 30D som er mange år gammelt taklet 1000 bilder per ladning uten batterigrep..

30D trenger ikke å bruke strøm til å drive sensor og skjerm/viewfinder mens du komponerer og fokuserer. Det trenger bare å drive en relativt strømgjerrig AF-sensor og lysmåler, samt AF-motor. Hvis du ikke driver utstrakt chimping, så kan du nok presse ut en del mer enn 1000 bilder per lading også.

 

D80en min har ligget påslått i fotovesken i dagesvis uten at det har gått merkbart ut over batteritiden. Det er ikke som om det har noe å bruke strøm på så lenge jeg ikke gjør noe.

Lenke til kommentar

Er det ingen andre som reagerer på batteritid?

 

"Til OM-D E-M5 kommer det også et værtettet vertikalgrep som utvider batterikapasiteten til 650 bilder per lading. "

 

Canon 30D som er mange år gammelt taklet 1000 bilder per ladning uten batterigrep..

Dette er typisk for alle kameraer med liveview. Selve batteriet er i tillegg fysisk ca. halvparten av et 30D batteri så noe annet er ikke å vente.

Lenke til kommentar

DP2M APS-C (crop 1.5) er mye mer kompakt :tease:

Er så omstendig å bytte objektiv på DP2M ;)

 

Spennende å se hvordan bildene fra E-M5 blir i forhold til E-P3

Det er jeg også spent på - tipper at det er rimelig lkkert på ISO 200, men også levelig på ISO 3200.

 

Hvorfor navnet E-M5?

 

E-P4 ?

E-Px serien er Pen inspirert, E-Mx er OM inspirert. De liker ikke 4 tallet i østen, så den hopper de ofte over. 5 er sikkert valgt for å si at dette er µ-4/3 utgaven av E-5.

 

dp2 har 1.7x crop

Sensoren i DP2M er på 24x16mm - dvs. 1.5x crop

dp2 har en sensor på 20.7x13.8mm

Endret av jonash92
Lenke til kommentar

dp2 har en sensor på 20.7x13.8mm

Slutt å tull.

DP2 har ikke samme sensor som DP2M.

 

 

DP2 Merrill Compact Digital Camera

Same Foveon X3 46megapixel Direct Image sensor as the SD1 DSLR camera

Dual three-layer responsive ultimate (TRUE II) engine.

Features a fixed 19mm F2.8 lens which is the equivalent to a 28mm lens on a 35mm SLR camera.

 

Endret av egilh
Lenke til kommentar

Misbruk av gammel godt navn. De gamle OM var ultra kompakte med stor sensor. De nye er ultrastore med knøttesesnor. Er folk så lettlurte :no: ?

Så et kamera som er fysisk mindre enn OM1-4 er ultrastort?

Nei, men det er ultrastort sammenlignet OM størrelse / sensor forholdet(24x36mm) og sammenlignet med hus som har samme eller større format :innocent:

 

m43 har 1/4 mindre sensor areal. Dersom det nye er 1/4 av gamle OM går jeg med på at det er kompakt :innocent: .

 

NEX-5 har mer enn 2 ganger så stor sensor som det nye OM vi diskuterer. Dersom det nye OM er 1/2 av NEX-5 går jeg med på at det er utrakompakt :innocent: .

 

Ok, litt slag under beltestedet her, men jeg regner med at ikke alle tar meg like alvorlig hver gang :blush: .

Lenke til kommentar

Kanskje, men størrelsen er nok en av hovedtingene som kan få meg til å utsette ett kjøp, synes EP2 er stor nok, og denne er større. Må nesten holde den litt i hånden for å se. Ellers er jeg spent på ytelsen med høy iso.

Den er nok ikke mye større i handa enn en EP2; men pga. søker-klumpen virker den mye større.

 

Kjøper jeg denne, så er det for å oppgradere GH2; der bedre bildekvalitet på stillbilde og værtetting er det viktigste. Det er mulig at jeg bruker pengene på optikk istedet og venter et år til prisen synker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, men det er ultrastort sammenlignet OM størrelse / sensor forholdet(24x36mm) og sammenlignet med hus som har samme eller større format :innocent:

Så du lager nye konstruksjoner for å late som om du har et godt argument :p

 

m43 har 1/4 mindre sensor areal. Dersom det nye er 1/4 av gamle OM går jeg med på at det er kompakt :innocent: .

Nå er det en del av oss som mener at m-4/3 sin sensor er akkurat passe stor. Og det finnes nok av små nusselige kameraer der ute som er så små at de ser ut som forkrommede linsedeksler.

 

NEX-5 har mer enn 2 ganger så stor sensor som det nye OM vi diskuterer. Dersom det nye OM er 1/2 av NEX-5 går jeg med på at det er utrakompakt :innocent: .

Ja, sensoren er 2 ganger større, men den er ikke 2 ganger så bra. Er ikke en gang sikker på på om den er bra nok til å oppveie magnlende til NEX-systemet. Dvs. jeg er faktisk sikker på at den ikke er det ...

 

Ok, litt slag under beltestedet her, men jeg regner med at ikke alle tar meg like alvorlig hver gang :blush: .

Det er grei å slå under beltestedet innimellom, men du trenger ikke å slå så langt nedenfor at du treffer skosålene ;)

Lenke til kommentar

fin retro-føelse helt til fokus-confirmation-pipelyden kommer og man åpner menysystemet. For et gyselig menysystem forresten!

 

Jeg ser mange misliker oly sitt menysystem, er forsåvidt enig i at det ikke er helt intuitivt, men synes egentlig det fungerer helt fint når man er vant til det. Men det er mulig jeg bare er litt farget.

 

AtW

Lenke til kommentar

fin retro-føelse helt til fokus-confirmation-pipelyden kommer og man åpner menysystemet. For et gyselig menysystem forresten!

Pipelyden er det mange som har. Og den kan slås av.

 

Etter å ha vært borti mange forskjellige merker, så vil jeg si at Olympus sitt er langt i fra det verste der ute.

 

Men, i den hatten på hodet kunne det jo og vært plass til en søt liten optisk søker og ditto speil under :p

Som det allerede er nevnt, så er det ikke plass til et speil, kun selve prismen ...

 

Men ved å forstørre kroppen opp til E-620 størrelse, så burde det vært plass til speil og prisme.

 

(ellers er det tydeligvis et retromarked for tiden)

 

Tor

Retro er konge.

Lenke til kommentar

Er det ingen andre som reagerer på batteritid?

 

"Til OM-D E-M5 kommer det også et værtettet vertikalgrep som utvider batterikapasiteten til 650 bilder per lading. "

 

Canon 30D som er mange år gammelt taklet 1000 bilder per ladning uten batterigrep..

 

FM2 trengte ikke batteri i det heletatt... Poenget er vel at når man dytter inn stor skjerm EVF, x antall prosessorer og annet gøy, så blir det en del strømforbruk. Kan ikke vente at så små kameraer (=små batterier) skal ha noe mer enn 200-350 bilder per batteri.

Lenke til kommentar

Som det allerede er nevnt, så er det ikke plass til et speil, kun selve prismen ...

 

Men ved å forstørre kroppen opp til E-620 størrelse, så burde det vært plass til speil og prisme.

Off topic, men jeg lurer på om det hadde vært praktisk gjennomførbart å lage et system med optikk som kunne brukes på flere forskjellige registeravstander. Altså, samme fatning, men en registeravstand for speilløs bruk og en lengre registeravstand for speilreflekser.

 

Jeg mener, det som trengs for å få optikk til å fungere på lengre registeravstander er at optikken kan fokusere "forbi" uendelig. Og det finnes jo eksempler på optikk til f.eks. Canon som på papiret i hvert fall kan gi fokus ut til uendelig med adapter på Nikon-fatning (som har lengre registeravstand). Men det spørs jo selvsagt om det lar seg gjennomføre i praksis når forskjellen er mer enn noen millimeter :ermm:

 

Bortsett fra det, så burde det være gjennomførbart :hmm: Fokusering måtte først og fremst vært kalibrert for den lange registeravstanden, med speil og fasedetekterende sensor. I speilløs modus ville det vært naturlig å bruke kontrastbasert fokus som uansett må "lete seg frem".

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

Off topic, men jeg lurer på om det hadde vært praktisk gjennomførbart å lage et system med optikk som kunne brukes på flere forskjellige registeravstander.

 

Er det ikke bare å kompensere med en adaptor for manglende registeravstand?

 

Jeg lurer på når de små kommer med FF-sensor i de speilløse (er det økonomi til det?) og når de store blir tvunget til det...

 

Fuji kan jeg se som en som kanskje vil gå mot FF.

 

Jeg mener da ikke nødvendigvis et system med utskiftbar optikk. Samt jeg vet Leica har det allerede... :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...