Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Koble til oppvaskmaskin - koblinger


Anbefalte innlegg

Hei,

 

 

Jeg pusser opp kjøkkenet om dagen, men har støtet på et nytt hinder. Skal skifte ut mitt Oras blandebatteri med en Blanco Kantos. Sistnevnte har ikke tilkobling til oppvaskmaskin slik som Oras, dermed må jeg koble litt om.

 

post-133328-0-82467000-1328624148_thumb.jpg

 

Som bildet viser, har jeg to vannledninger 15mm kommende inn i benkeskapet i en vinkelkobling hvor blandebatteriet er festet. Til høyre i bildet vises dagens kobling til oppvaskmaskin m/aqualock. Røret fra blandebatteriet har utvendige gjenger på 25mm.

 

Spørsmålet mitt blir hvordan jeg skal koble kaldvannet for å få koblet på oppvaskmaskinen/aqualocken? Tenkte jeg kunne bytte vinkelkoblingen med en t-kobling, men jeg er på usikkert farvann og trenger ekspert-hjelp :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenkte jeg kunne bytte vinkelkoblingen med en t-kobling..

Ja, det er det enkleste. I tillegg trenger du en overgangsnippel* fra 1/2" innvendig til 3/4" utvendig. Standard gjenge på vaskemaskin og oppvaskmaskin-slanger er 3/4", som "merkelig nok" er ca 25-26mm utvendig. (rørgjenger identifiseres etter rørets innvendige diameter som er 3/4") . Bruk gjengeteip mellom T-stykke og overgangsnippel, og teip eller pakning mellom nippel og Aquastop.

Du kan jo også vurdere en 1/2" kuleventil (han/hun, eller hun/hun med han/han overgangsnippel) for å kunne stenge av vannet.

 

*) f.eks. 40-7001 hos Clas Ohlson.

Lenke til kommentar

Tenkte jeg kunne bytte vinkelkoblingen med en t-kobling..

Ja, det er det enkleste. I tillegg trenger du en overgangsnippel* fra 1/2" innvendig til 3/4" utvendig. Standard gjenge på vaskemaskin og oppvaskmaskin-slanger er 3/4", som "merkelig nok" er ca 25-26mm utvendig. (rørgjenger identifiseres etter rørets innvendige diameter som er 3/4") . Bruk gjengeteip mellom T-stykke og overgangsnippel, og teip eller pakning mellom nippel og Aquastop.

Du kan jo også vurdere en 1/2" kuleventil (han/hun, eller hun/hun med han/han overgangsnippel) for å kunne stenge av vannet.

 

*) f.eks. 40-7001 hos Clas Ohlson.

 

Takk for godt svar. Jeg har et par spørsmål jeg håper du har tid å svare på :)

Jeg har laget et bilde vedlagt, som jeg tror er slik du mener? Eller er det mulig å koble aqualock'en direkte på T-koblingen? T-koblingen regner jeg med blir 15x15x15 (blandebatteriet har vel 15). Clas Ohlson har kanskje alt jeg trenger...

 

post-133328-0-14767400-1328696917_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Du trenger egentlig ikke den korte rørstubben mellom T-stykket og overgangsnippelen, gjengene der du skrur på mutteren er vanlig 1/2" rørgjenge, slik at du kan gå rett på en overgangsnippel (den messingfargede) med innvendig 1/2" gjenge, sammen med gjengeteip.

 

Ok, kjempeflott, enklere jo bedre. Da går jeg på Clas Ohlson med det samme... :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...